Discussietopic voetbalbeker 2020

Wildstorter

Actief lid
5x een kans van 1 op 3 om te verliezen. Statistisch gezien valt dat nog wel in de middenmoot al is 5 pogingen veel te weinig om iets zinnigs over te zeggen. Wie weet doe je er nog 15 en win je die allemaal, dan zit je ruim boven dat percentage. Dus verdiep je in het concept van kans, voorkomt een hoop teleurstelling.
 
Misschien moeten we allemaal 10 000 gratis toernooiticketjes krijgen, dan kunnen we al wat beter checken of de kansen kloppen. Alhoewel 1 000 000 toernooiticketjes nog beter zou zijn natuurlijk...:rolleyes::cool:
 

Biervent

Actief lid
5x een kans van 1 op 3 om te verliezen. Statistisch gezien valt dat nog wel in de middenmoot al is 5 pogingen veel te weinig om iets zinnigs over te zeggen. Wie weet doe je er nog 15 en win je die allemaal, dan zit je ruim boven dat percentage. Dus verdiep je in het concept van kans, voorkomt een hoop teleurstelling.

En toch klopt er iets niet.
Natuurlijk is er altijd een kans dat een team als bv Ajax verliest van FC de Polderboys. Maar je kunt er echt wel op rekenen dat als er dan een rematch komt dat de zaken toch echt wel gelijk worden getrokken.

Als je 5 x met hetzelfde percentage verliest heb je op de herkansingsknop gedrukt omdat je ervan overtuigd bent dat je sterker zou moeten zijn. En 5 x achter elkaar betekent ook dat er dia's zijn gebruikt. Dit is mij ook als eens overkomen dit spel, en toevallig wel weer met de aangekochte tickets.
Dit lijkt mij niet met kansberekening te maken te hebben maar eerder met manipulatie.
 

Wildstorter

Actief lid
Leuke vergelijking maar wiskundig gezien slaat die kant nog wal. Het gaat om een winstpercentage dat gegeven wordt: oftewel een schaal met 1.000 knikkers waarvan er 670 rood zijn en 330 groen. 5x pak je er een knikker uit en de kans is groter dat je een rode pakt maar de kans dat je een groene pakt is altijd nog heel behoorlijk.

Dus de kans is kleiner maar het is geen 95% winkans wat je hebt waarbij een reeks van 5 verliezen nagenoeg is uitgesloten maar zelfs daarbij kan dit voor komen.
 
Wacht, er was gezegd, 5×winstkans 68%. Om dan te weten hoeveel kans er is dat je 5 maal achter elkaar verliest, moet (32%)⁵ doen denk ik.
32%×32%×32%×32%×32%=0,33554432...% kans dat je het 5× achter elkaar verliest.
Afgerond dus 0,3% kans daarop. De kans is klein, maar is er wel.
 
op 5000 drankjes 2 dagprijzen winnen, met elke keer 15% kans, en anderen er 10 zien winnen voor hetzelfde aantal

kansberekening, een kwestie van pech of geluk in dit spel
 
euhm nee :)
elke keer als je opnieuw begint is de kans dat je verliest 32 %
Ja, de kans dat je verliest blijft hetzelfde, maar de kans dat je zoveel keer achter elkaar verliest, is een andere kans, en die wordt kleiner met elke keer dat je probeert.

Edit: Ik zal het met een voorbeeld uitleggen. Je hebt een dobbelsteen. De kans dat je met die dobbelsteen een 1 gooit, is 1/6. De kans dat je met die dobbelsteen nóg een keer een 1 gooit, is terug 1/6. Maar om te weten te komen hoe groot de kans is, dat dat vlak achter elkaar gebeurt, moet je die 2 vermenigvuldigen. ⅙*⅙=1/36

Dan nu, in FoE. De kans dat je verloor, was 32%=32/100
Om te weten te komen hoe groot de kans is dat je daarna nog een keer verliest, moet je (32/100)*(32/100)=1024/10000. Omgezet in decimaal getal is dat 10,24%kans dat je 2 keer achter elkaar verliest. Om te weten hoe groot de kans is dat je 5 keer achter elkaar verliest, moet je dus
(32/100)*(32/100)*(32/100)*(32/100)*(32/100)=0,33554432...% kans dat je 5 keer achter elkaar verliest.
 
Laatst bewerkt:
Ieder event met een gokaspect hetzelfde verhaal. Het is gewoon puur toeval of je wint of verliest. Je kan ook 3x achter elkaar winnen met minder dan 30%. (Hoor ik dan weer zelden iemand over klagen). Maar het komt erop neer dat voor iedere speler die megaveel pech heeft er meestal ook wel een gigantische mazzelaar te vinden is. Toeval. Geen garanties als je gokt, hoeveel berekeningen je er ook op loslaat.
 
Ik kan Carcares op 6 krijgen en Shendone op 4 (die plaats ik dus maar niet), met 1 tussenstuk (met vechtbonus - een 2e verkocht die enkel tevredenheid gaf). Erg magere uitkomst wanneer je alles hebt gespeeld en in zilver eindigt.
 

Wildstorter

Actief lid
Waarom plaats je die Sphendome niet?
En geen enkel tussenstuk lever alleen tevredenheid, er zit altijd een 2e bonus bij.

Overigens heb ik ook alles gespeeld, geen enkele dia uitgegeven, ga eindigen in brons maar wel beide gebouwen ruimschoots op 6. Weet niet welke strategie je gebruikt hebt maar ik zou de volgende keer een andere kiezen ;-)
 
Ik kan Carcares op 6 krijgen en Shendone op 4 (die plaats ik dus maar niet), met 1 tussenstuk (met vechtbonus - een 2e verkocht die enkel tevredenheid gaf). Erg magere uitkomst wanneer je alles hebt gespeeld en in zilver eindigt.
En heb je daarbij meegerekend dat je ook nog 2 selectiekits van de zilveren divisie krijgt?
En zoals al is gezegd, geen enkel tussenstuk levert alleen tevredenheid, er zit altijd een bonus bij.
Die bonus wordt trouwens aan beide gebouwen toegevoegd, dus als je de spendhone plaatst, krijg je voor dat tussenstuk dus eigenlijk een dubbele bonus.
Je had meer tussenstukkenkunnen bemachtigen door je energiedrankjes op te sparen voor de dagen dat er eentje als dagelijkse prijs bij de training zat. Ikzelf heb dat gedaan, en in totaal iets van 11 tussenstukken gekregen, plus nog een paar andere dagelijkse prijzen.
 

Wildstorter

Actief lid
De bal ligt nu op het randje van de 16, daar zijn nog al wat extra passes gegeven beredeneer ik dan. Maar met het niet selecteren van de meest efficiente speler qua vooruitgang in verhouding tot het aantal flesjes kun je veel minder ver komen inderdaad. Als je daar geen rekening mee gehouden hebt dan ligt het aan jezelf inlezen/voorbereiden.

Dus alvast een tip: even een kwartiertje naar een filmpje kijken kan geen kwaad als het teleurstelling achteraf kan voorkomen.
 

DeletedUser9703

Guest
Ja, de kans dat je verliest blijft hetzelfde, maar de kans dat je zoveel keer achter elkaar verliest, is een andere kans, en die wordt kleiner met elke keer dat je probeert.

Edit: Ik zal het met een voorbeeld uitleggen. Je hebt een dobbelsteen. De kans dat je met die dobbelsteen een 1 gooit, is 1/6. De kans dat je met die dobbelsteen nóg een keer een 1 gooit, is terug 1/6. Maar om te weten te komen hoe groot de kans is, dat dat vlak achter elkaar gebeurt, moet je die 2 vermenigvuldigen. ⅙*⅙=1/36

Dan nu, in FoE. De kans dat je verloor, was 32%=32/100
Om te weten te komen hoe groot de kans is dat je daarna nog een keer verliest, moet je (32/100)*(32/100)=1024/10000. Omgezet in decimaal getal is dat 10,24%kans dat je 2 keer achter elkaar verliest. Om te weten hoe groot de kans is dat je 5 keer achter elkaar verliest, moet je dus
(32/100)*(32/100)*(32/100)*(32/100)*(32/100)=0,33554432...% kans dat je 5 keer achter elkaar verliest.
Ik heb ook al een paar keer geklaagd over de kansberekening van FoE. In mijn geval die in GS en het gebruik van BK. Dat valt ook altijd nadelig voor mij uit. En nooit, echt nooit, gunstig voor me. Kunnen er nog zoveel hier roepen dat het een kans is op. Maar waarom zit ik dan altijd in de nadeel zijde en nooit in de voordeel zijde.
 
Ik heb ook al een paar keer geklaagd over de kansberekening van FoE.
Eh, als je mijn eerste post over die kans leest, kun je zien dat ik net zeg dat die kans dat je zoveel achter elkaar verliest er ís, en dus niet over klaagde.
Afgerond dus 0,3% kans daarop. De kans is klein, maar is er wel.



Ieder event met een gokaspect hetzelfde verhaal. Het is gewoon puur toeval of je wint of verliest. Je kan ook 3x achter elkaar winnen met minder dan 30%. (Hoor ik dan weer zelden iemand over klagen). Maar het komt erop neer dat voor iedere speler die megaveel pech heeft er meestal ook wel een gigantische mazzelaar te vinden is. Toeval. Geen garanties als je gokt, hoeveel berekeningen je er ook op loslaat.

@Miepie in wonderland , jij leek ook te denken dat ik er net over klaagde, maar dat is niet zo, ik toonde net aan dat die kans er wél is.
 

Wildstorter

Actief lid
Ik heb ook al een paar keer geklaagd over de kansberekening van FoE. In mijn geval die in GS en het gebruik van BK. Dat valt ook altijd nadelig voor mij uit. En nooit, echt nooit, gunstig voor me. Kunnen er nog zoveel hier roepen dat het een kans is op. Maar waarom zit ik dan altijd in de nadeel zijde en nooit in de voordeel zijde.

Hoe kan een belegeringskamp nu ooit in je nadeel uitvallen? In het beste geval krijg je geen uitputting en in het slechtste geval krijg je wel een uitputting die je zonder dat kamp ook gehad zou hebben. Dus als je al spreekt van nadeel terwijl het er niet is dan neem ik het overige wat je zegt over benadeeld worden wel met een hele zak zout...
 

DeletedUser9703

Guest
Eh, als je mijn eerste post over die kans leest, kun je zien dat ik net zeg dat die kans dat je zoveel achter elkaar verliest er ís
Hoe kan een belegeringskamp nu ooit in je nadeel uitvallen? In het beste geval krijg je geen uitputting en in het slechtste geval krijg je wel een uitputting die je zonder dat kamp ook gehad zou hebben. Dus als je al spreekt van nadeel terwijl het er niet is dan neem ik het overige wat je zegt over benadeeld worden wel met een hele zak zout...
Wat ik bedoel is dat als er 2 belegeringskampen staan, je 48% kans hebt om geen verzwaring erbij te krijgen. Nu snap ik echt wel dat je 10x wel en 10x niet kan krijgen. Het is immers een kans.
Maar als ik meetel (en dat doe ik altijd), dan blijkt dat ik nooit op 48% uitkom. Ik kom altijd veel lager uit. Ergens tussen de 30% en 40% van mijn aanvallen krijg ik geen verzwaring erbij. En uiteraard tel ik alleen als ik flink wat aanvallen doe. Bij 5 aanvallen kan het percentage alle kanten op gaan.

En dan nu waarom ik bij FoE geklaagd heb. Ik kom namelijk altijd lager uit dan het % dat ik zou moeten/kunnen krijgen. Ik kom nooit hoger uit. Ik heb nooit dat als er 2 belegeringskampen staan, ik in bv 55% van de gevallen geen verzwaring erbij kreeg. Het percentage is altijd lager. Ook bij 1 belegeringskamp en 3 belegeringskampen. Het % dat ik geen verzwaring krijg is nooit hoger dan de belegeringskampen aangeven. Het is altijd lager. En ik heb echt al 10-tallen keren meegeteld.
En kom nu niet aanzetten met een verhaal dat er een kans is dat je heel vaak achter elkaar minder krijgt. De kans daarop is namelijk vele malen kleiner dan een fout in de programmatuur.
 
Bovenaan