Kosten voor Gilde expeditie zouden moeten worden gekoppeld aan het tijdperk van een speler

Zouden de goederen voor de gilde-expeditie gekoppeld moeten worden aan het tijdperk van een speler?

  • Ja

    Stemmen: 25 59,5%
  • Nee

    Stemmen: 17 40,5%

  • Totaal aantal stemmers
    42
  • Enquête gesloten .

DeletedUser6867

Guest
Hoe ziet een echte stemming er uit dan? o_O

Een echte stemming ziet eruit als hoe meer je van je achterban je meeneemt hoe meer stemmen je krijgt :p
Ik hoef in de gilde waar ik zit niet te vragen of er leden zijn die ja of nee willen stemmen op dit idee is dat is hun keuze als ze het forum lezen.
Ik zal nooit iemand verplicht laten stemmen op iets.
Weet niet of andere gildes dat doen dat is hun keuze maar dat is de makkelijke weg naar een ja.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser10486

Guest
Anderzijds is het dan ook niet logisch dat je voor het onderhandelspel WEL goederen van je eigen tijdperk nodig hebt.
Dat los ik op door op dinsdag, na de start van de GE, naar een nieuw tijdperk te gaan, dan heb ik een hele week om aan goederen te raken voor de GE van de week er na.
 

DeletedUser6877

Guest
Ik verplicht niemand te stemmen. Een echte stemming is een poll onder tenminste een paar honderd van de spelers van de live werelden, niet alleen degenen die het forum bezoeken.

het onderhandelspel is sowieso raar omdat je daar op een bepaald moment dia voor nodig hebt en voor het vechten niet:confused:
 

DeletedUser6877

Guest
Dat niet iedereen het snapt heeft niet veel met logica te maken. Wat ik zie is dat jij een positie hebt ingenomen en niet bereid bent daarvan af te wijken. Je denkt dat je gelijk hebt en dat is volkomen toegestaan. Maar ik denk er anders over en heb goede argumenten gegeven.

Wat je aanhaalt over die paar stemmen is meteen het manco van zo'n poll. Het laat niet zien hoe de meerderheid over een onderwerp denkt. Daar moet een andere manier voor komen :p
 

DeletedUser6867

Guest
Dan nog als je een stemming geeft onder 100 mensen en de dag daarna onder 100 andere mensen zul je vaak zien dat er een andere uitslag uitkomt.
Je kan mensen op de live server vragen naar het forum te gaan en te stemmen over het idee campagne voeren daarmee lok je meer mensen na het Forum toe.

Ten 2de als het idee er ooit doorheen komt kan het nog altijd door de ontwikkelaars worden afgekeurd. Een stemming winnen staat niet altijd garant dat het ook daadwerkelijk word doorgevoerd. Er kan een gedachte gang achter zitten waarom de ontwikkelaars hebben gekozen voor het huidige systeem.

Wij hebben zeer goede tegen argumenten gegeven en oplossingen gegeven over hoe je het probleem kan oplossen het merendeel die in het topic hun zegje gedaan hebben en vinden hun wijze logisch dat jij mensen gaat bestempelen dat ze niet logisch kunnen denken omdat ze jouw visie niet delen is een beetje de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.
 

DeletedUser4769

Guest
Het word juist een groter probleem als dezelfde tijdperk goederen moet gaan betalen
Spelers die nu in toekomst zitten zullen toekomst tijdperk goederen doneren via GG gildekas.
Gemiddeld zit een speler zo'n 2 maanden in een tijdperk dus in die 2 maanden tijd bouw je een aardig stapel toekomst goederen op in je gildekas gaat de speler omhoog een tijdperk zitten er al duizenden goederen in je gilde kas waardoor dit geen probleem meer kan zijn.
Ga je een tijdperk omhoog dan zul je 0 goederen op het moment in kas hebben, waardoor je GE eigenlijk beperkt voor stijgende Gildes.

Die toekomst goederen worden ook gebruikt voor Gilde vs Gilde door de meeste gildes, dus die stapel word echt wel kleiner.
Verder lost één Gilde GG per speler het probleem op als je van tijdperk wisselt, hoeft niet eens hoog lvl te zijn. al krijg je maar 4 goederen per dag eruit x 7 is al 28 goederen van elk goedje. Ik zie echt het probleem niet?

Voor gilde die maximaal level zitten kunnen hun gewonnen goederen van de GE kaart gewoon doneren als de gilde daar na vraagt het is namelijk een kleine offer voor wat ze allemaal kunnen winnen in de GE voor hunzelf.

Dat ben ik met je eens, maar je kan totaal niet zien of iedereen stort in de kas, Ik speel op basis van vertrouwen, maar het is nou eenmaal een feit dat er leden zijn die het gewoon niet storten en daar hebben de andere leden weer last van. In een gilde met meer dan 70 man is dit gewoon een lastig iets. Bestond er maar logging op de kas dan konden de grotere gildes hier veel makkelijker op sturen. Ik houd hier niet van maar het is blijkbaar nodig. Discussie is dus ook niet dat de goedjes te duur zijn, maar bij deszelfde mensen vandaan moeten komen die snappen dat die goederen nodig zijn.

Wie weet kun jij wel uitleggen dan waarom dit het spelplezier verhoogt? Charly geeft maar geen antwoord op die vraag :p

Daar zijn genoeg redenen voor:

1. Spelers kunnen meer tot niveau 2 of 3 doorspelen omdat gildes deze makkelijker kunnen openen.
2. Betere prijzen te behalen, hoe verder je komt hoe meer prijzen je kan winnen.
3. De druk om goederen van IEDEREEN uit je gilde te moeten halen voor GE is weg.
4. Er blijft meer over uit de lagere tijdperken voor GvsG.

Verder vind ik het zonde dat mensen hier niet gewoon hun argumenten kunnen plaatsen zonder elkaar aan te vallen of dingen erbij te halen die totaal niets met de discussie te maken hebben. En gewoon een discussie te voeren. Dat betweterige gedoe en mekaar uitmaken voor zaken is totaal niet nodig. Respecteer elkaars mening. Als jullie elkaar niet mogen, houd dat dan buiten een discussie.
 

DeletedUser6867

Guest
Die toekomst goederen worden ook gebruikt voor Gilde vs Gilde door de meeste gildes, dus die stapel word echt wel kleiner.
Verder lost één Gilde GG per speler het probleem op als je van tijdperk wisselt, hoeft niet eens hoog lvl te zijn. al krijg je maar 4 goederen per dag eruit x 7 is al 28 goederen van elk goedje. Ik zie echt het probleem niet?

Het is nu ook geen probleem omdat die speler nu al veel goederen maakt voor zijn huidige tijdperk en als ie dan een tijdperk stijgt heeft zijn GG gildekas stortingen van het vroige tijdperk de kas zeer goed gevuld.
mijn comment was meer op basis als het idee word doorgevoerd en het zal maar 1 of 2 weken lastig zijn en daarna zal het weer verder goed gaan.
Als je op basis van huidge systeem gaat zal de gilde kas op dat moment geen probleem hebben.

Dat ben ik met je eens, maar je kan totaal niet zien of iedereen stort in de kas, Ik speel op basis van vertrouwen, maar het is nou eenmaal een feit dat er leden zijn die het gewoon niet storten en daar hebben de andere leden weer last van. In een gilde met meer dan 70 man is dit gewoon een lastig iets. Bestond er maar logging op de kas dan konden de grotere gildes hier veel makkelijker op sturen. Ik houd hier niet van maar het is blijkbaar nodig. Discussie is dus ook niet dat de goedjes te duur zijn, maar bij deszelfde mensen vandaan moeten komen die snappen dat die goederen nodig zijn.

Dat is helaas waar maar dat maakt het verschil als je in een gilde zit waar je wat voor elkaar over hebt of niet.
Als er een manier was om het te kunnen zien of spelers storten zou dat een stuk makkelijker maken voor controle maar dit probleem zal er ook zijn met betrekking tot GvG spelen indien er een tekort is.

Het grote probleem is omdat we nu geen Artic tijdperk goederen gebruiken in GvG daar de gildekas mee overspoeld zijn maar mocht dat wel zo zijn dan begint het zelfde probleem weer.
Je kan dan de Artic tijdperk goederen gebruiken op de GvG kaart terwijl de GE maar een klein deel gebruikt uit je kas wat je kan aanvullen door de storting van de gewonnen goederen.
Het probleem is nu ontstaan grotendeels omdat er geen Artic GvG kaart is die de goederen gebruikt.
 

DeletedUser6877

Guest
@ Funky eendje dat is dus correct, want gvg op arctisch kost medailles, de arctische kas puilt dus uit, terwijl de toekomst kas leeg raakt doordat we voor arctische spelers toekomst goederen moeten betalen. Zoals ylok al zei is dat zeer merkbaar in een groter gilde met veel spelers in de laatste tijdperken. Zit je in een gilde met lager nivo, dan zul je hier niet zoveel last van hebben, maar ook niet als dit idee wordt door gevoerd. Dus er is een plus voor een grote groep spelers in een gilde met veel spelers op het eind van de tech en de overigen hebben er geen last van.

Er is dus vreemd genoeg geen enkele reden om tegen dit idee te zijn.

Wat betreft die inlog op de gildekas, die had meteen al erbij moeten zitten. En wat voor elkaar over hebben is prima, daar ben ik een groot voorstander van, maar in een gilde van ca 80 man werkt het niet altijd zo. Overal geldt de 80/20 regel helaas, dus ook bij een gilde.Bovendien zoals ylok ook aangeeft is het een nodeloze bezwaring van de spelers in een gilde. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?
 

DeletedUser6867

Guest
De beste oplossing zou dan zijn dat er een artic tijdperk GvG komt die de artic tijdperk goederen gebruikt mochten er in de toekomst meer tijdperken komen en ze weer verder gaan met dat tijdperk GvG goederen te gebruiken zal je in het zelfde schuitje komen te zitten.
Op het huidige systeem hebben veel gildes massa Artic goederen omdat ze die niet kunnen spenderen.

Dus dit idee zal dan alleen tijdelijk nut hebben als ze in de toekomst weer verder gaan via het oude systeem.
Dan ga je weer drastisch huidige tijdperk goederen tekort komen. Hoe wil je dat dan gaan oplossen?
Een ander probleem is dat het huidge tijdperk in 4 delen hebben geknipt wat het niet makkelijker maakt met het wachten op nieuwe tijdperken, ook is er gezegd dat er in een toekomstig artic tijdperk deel goederen uit de kas van artic tijdperk gebruikt gaan worden.
Hoe ga je dat oplossen als je straks 2 of 3 dezelfde spel elementen het aantal goederen uit het huidge tijdperk uit de gildekas leeg slurpt ?

We kunnen misschien beter de vraag stellen wat is de keuze geweest van de ontwikkelaars om het huidige systeem te hebben gebruikt? Hebben hun een grotere visie op langere baan?
 

DeletedUser6877

Guest
Er is dan geen probleem. Hoge Gilde GGs leveren de goederen dan wel, die ook gebruikt worden. Stel er komt een nieuw tijdperk op donderdag dan ben ik al begonnen met GE dus kost het die week arctische goederen. Het gilde heeft dan 4 dagen om over te gaan en de GGs 4 dagen om een begin te maken aan de voorraad in de gildekas van dat tijdperk. Geen probleem dus.
 

DeletedUser6867

Guest
Er is dan geen probleem. Hoge Gilde GGs leveren de goederen dan wel, die ook gebruikt worden. Stel er komt een nieuw tijdperk op donderdag dan ben ik al begonnen met GE dus kost het die week arctische goederen. Het gilde heeft dan 4 dagen om over te gaan en de GGs 4 dagen om een begin te maken aan de voorraad in de gildekas van dat tijdperk. Geen probleem dus.

Dan ga je ervan uit dat elke gilde hoge Gilde GG's heeft.
Ook zal je in diezelfde week als je fanatiek GvG speelt al veel goederen hebben gebruikt op de GvG kaart waardoor je gilde kas bijna leeg is.
Waardoor je niet Gvg en GE kan spelen op hetzelfde moment en zal je een keuze moeten makken voor GvG of GE
Als het op het oude systeem blijft dan zal je nog goederen in de kas hebben zitten waardoor je makkelijke GE kan spelen met oude tijdperk goederen en fulltime GvG kan spelen door nieuwe tijdperk goederen.
 

DeletedUser6877

Guest
Ja daar ga ik inderdaad van uit, is dat niet zo dan is dat in mijn ogen een zaak van slechte planning. Als je gildeleden om de goederen kan vragen, zoals jij stelt, kan je ze ook vragen de fp uit het stadhuis te besteden in bijvoorbeeld een ato/sw actie of arc actie. Dus dat kan het punt niet zijn.

Dat de kas daalt door gvg is geen probleem daar zijn die goederen voor.

Dat ze daarnaast onevenredig worden leeg getrokken door GE is niet de bedoeling volgens mij.

Als je net in een nieuw tijdperk aankomt kan je zeker wel gvg-en want die eerste paar sectoren kan je ruimschoots voldoen als je een beetje Gilde GGs hebt die op niveau zijn. Daar gvg ook in het volgende tijdperk op de arctische kaart gaat plaats vinden, zal dat in een komend tijdperk zeer waarschijnlijk ook medailles kosten.

De arctische spelers die dan dat tijdperk hebben bereikt, kosten nog steeds toekomst goederen en de spelers in dat nieuwe tijdperk arctische goederen voor de GE. Om dat een beetje in balans te brengen zouden de kosten van het gilde voor een speler gelinkt moeten worden aan het tijdperk waarin ze zitten.
 

DeletedUser6867

Guest
Ik heb vaak gezien dat als er een nieuw tijdperk uit komt dat de meeste gildes hun hele kas zo veel mogelijk op maken om zo snel mogelijk na binnen te trekken en daar meer grond in te nemen dan zal elke goed gebruikt worden in die eerste dagen/weken.
We hebben nu pas in dit tijdperk GE gekregen dus hoe dat in toekomstige tijdperken er aan toe zal gaan zal een ? zijn maar op basis van geschiedenis wat er altijd is gebeurd op de GvG kaart is wat ik omschrijf uit mijn eerste stuk.


We hebben nu eenmaal allebei een andere standpunt op dit onderwerp.
Ik zou liever een oplossing zien voor het probleem wat ylokmor ook al aangeeft.

Wat ik fout vind in dit hele systeem is dat je goederen moet betalen voor GE voor spelers die helemaal niet mee doen. Het zou in mijn ogen beter werken als leden op de GE loze dag op maandag zouden kunnen kiezen of ze aankomende week mee willen doen, of dat de leiding dit kan bepalen aan de hand van de deelnemers van de week daarvoor. En dat je dan alleen de goederen voor de spelers die willen vechten/onderhandelen betaald. Er gaan bij veel gildes zoveel goederen verloren.

Als dat probleem weg valt zullen de kassen ook een stuk minder slinken en de benodige goederen geen probleem vormen.
 

DeletedUser

Guest
Er is dus vreemd genoeg geen enkele reden om tegen dit idee te zijn.

Die is er wel, maar die wil jij niet accepteren.

Die arctische goederen zal je straks volgens de aankondigingen kunnen spenderen als er iets met die haven gaat gebeuren.

Ga je dan een idee indienen om het weer terug te draaien omdat jullie gilde met al die hoge spelers dan ineens te veel arctische goederen kwijt is? o_O

Ja daar ga ik inderdaad van uit, is dat niet zo dan is dat in mijn ogen een zaak van slechte planning.

Dus een gilde met spelers die nog helemaal niet zo ver zijn in hun techtree en daardoor geen hoge GG's neer kan zetten doet aan slechte planning? o_O

Als je gildeleden om de goederen kan vragen, zoals jij stelt, kan je ze ook vragen de fp uit het stadhuis te besteden in bijvoorbeeld een ato/sw actie of arc actie. Dus dat kan het punt niet zijn.

Dan moet je die al wel hebben. Bovendien is het een stuk makkelijker om goederengebouwen uit een tijdperk lager neer te zetten, waardoor je nog in je techtree kan groeien.

Jouw probleem is dat je alles maar op je eigen gilde en jullie manier van spelen betrekt. Je wil maar niet inzien dat er ook nog andere gilden en andere nmanieren van spelen zijn. Nogmaals, GE is primair ontworpen voor de app spelers. Dat zijn voor een groot deel beginnende spelers die al de middelen niet hebben die jij wil dat ze gaan gebruiken.
 

DeletedUser5889

Guest
Dat ben ik met je eens, maar je kan totaal niet zien of iedereen stort in de kas, Ik speel op basis van vertrouwen, maar het is nou eenmaal een feit dat er leden zijn die het gewoon niet storten en daar hebben de andere leden weer last van. In een gilde met meer dan 70 man is dit gewoon een lastig iets. Bestond er maar logging op de kas dan konden de grotere gildes hier veel makkelijker op sturen. Ik houd hier niet van maar het is blijkbaar nodig.
Blijkbaar is dus jullie probleem dat julli een leden hebben die misbruik maken van de vrijgevenheid van anderen? Oftewel een organisatieprobleem zoals ik al vanaf het eerste moment zeg. Waarom schieten jullie dan geen poll in voor deze logging (die het 100% zeker gaat halen) ipv dit soort misbruikgevoelige ideeen (die gemotiveerd worden met "iedereen die het niet met ons eens is denkt onlogisch)?

Daar zijn genoeg redenen voor:

1. Spelers kunnen meer tot niveau 2 of 3 doorspelen omdat gildes deze makkelijker kunnen openen.
2. Betere prijzen te behalen, hoe verder je komt hoe meer prijzen je kan winnen.
3. De druk om goederen van IEDEREEN uit je gilde te moeten halen voor GE is weg.
4. Er blijft meer over uit de lagere tijdperken voor GvsG.

1. Als ze niet bereid zijn die paar goedjes te betalen en als jullie je gilde niet zo willen organiseren dat dit makkelijk lukt, dan zal het spelplezier al groot genoeg zijn denk ik, of te weinig behoefte aan de extra lol van de expeditie. Iedereen die wil kan dit spelplezier al hebben.
2. De prijzen veranderen niet hoor als je goederen uit een andere tijdperk moet betalen.
3. Precies. Je laat die ene speler die duizenden goederen per dag binnenhaalt lekker betalen voor iedereen. Ik snap dat dit het spelplezier verhoogt voor degenen die van lekker makkelijk meeliften houden.
4. En dat verhoogd het plezier? O ja, jullie kicken op bezit...da's waar ook :p

Er is dus vreemd genoeg geen enkele reden om tegen dit idee te zijn.
Volgens mij moet je eens langs de opticien.

Dat ze daarnaast onevenredig worden leeg getrokken door GE is niet de bedoeling volgens mij.
Hoe durf je zo'n uitspraak te doen als jullie spelers hebben die in 1 dag genoeg goedjes krijgen om GE voor alle leden voor een hele week te betalen.

Jouw probleem is dat je alles maar op je eigen gilde en jullie manier van spelen betrekt. Je wil maar niet inzien dat er ook nog andere gilden en andere nmanieren van spelen zijn. Nogmaals, GE is primair ontworpen voor de app spelers. Dat zijn voor een groot deel beginnende spelers die al de middelen niet hebben die jij wil dat ze gaan gebruiken.
Volmondig mee eens. Die eenzijdige Wolverines blik op de wereld...tijd om die oogkleppen eens af te doen. Je krijgt zowaar een like van me @Sl8yer; nooit gedacht dat het er ooit van zou komen :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser6877

Guest
Haha iemand uit een tweemansgilde praat over organisatieproblemen en wij kicken op bezit. Kicken op een hoge plek in de ranking door niets op te bouwen voor je gilde of door anderen te slopen is nuttig. Wat betreft het tweede dat is nou eenmaal het doel van het spel op GvG. Slopen tegen betaling niet.

Ik zie je geen goede argumenten tegen ylok inbrengen dus daar hoef ik niet op te reageren. En ik heb een nieuwe bril, onlangs opgehaald, dus volgens mij moet jij langs hans anders, even met een frisse blik tegen de dingen aan kijken.

Als je een beetje had gebouwd aan je gilde had je ook meer leden kunnen hebben, en een gevulde gildekas. We hebben er hard aan gewerkt, we doen er genoeg voor zoals het plunderen van buren en het verzamelen van goederen, waarvoor we organisatorisch het een en ander hebben ingevoerd. Bovendien zijn er meerdere spelers flink gegroeid door goed hun fp te besteden, en doordat andere leden hen helpen. Dat jij er voor kiest om in een tweemansgilde te gaan zitten, ja dan mis je veel hulp van gildegenoten. En als je niet wordt geconfronteerd met andere ideeën ja dan krijg je inderdaad een rare eenzijdige blik op dingen, 't is je vergeven Branch. Kijk als je zo eigenwijs bent dat je de Arc niet zet, dan doe je jezelf en je gildeleden inderdaad flink tekort. En als je niet wilt spelen op meerdere werelden, prima dat is je eigen keus, maar ga dan niet klagen over anderen die dat wel doen en daar profijt van trekken.
 

DeletedUser5889

Guest
Haha iemand uit een tweemansgilde praat over organisatieproblemen en wij kicken op bezit. Kicken op een hoge plek in de ranking door niets op te bouwen voor je gilde of door anderen te slopen is nuttig. Wat betreft het tweede dat is nou eenmaal het doel van het spel op GvG. Slopen tegen betaling niet.
Nu klets je jezelf erg tegen als grote voorstander van sectortje meppen. Wie kickt hier nu op een hoge rankingplek? Ik zat al in een 1mans en daarna 2 mansgilde toen ik nog 1000ste stond. Dat er nu een hoge rankingplek uitgerold blijkt te zijn is mooi meegenomen, maar mijn reden om in een klein gilde te gaan zitten was niet de ranking maar omdat ik al dat gezanik (over organisatorische problemen ook ja) bij jullie beu was ;)

Kijk als je zo eigenwijs bent dat je de Arc niet zet, dan doe je jezelf en je gildeleden inderdaad flink tekort. En als je niet wilt spelen op meerdere werelden, prima dat is je eigen keus, maar ga dan niet klagen over anderen die dat wel doen en daar profijt van trekken.
Ik ben en blijf tegenstander van crosswereld deals, ook nu het toegestaan is. Dat jij als een blad in de wind omgeslagen bent nu het wel toegestaan is, dat zegt genoeg over alle keren dat je je er negatief over uit liet hier op het forum. Het getuigd in elk geval niet van een consequente mening over hoe je het spel zou moeten spelen. En de Arc zet ik uit principe inderdaad niet; die maakt het hele spel kapot. Bovendien, waar zou ik de tijd van moeten halen om te knokken, om crosswerelddeals te doen en om de hele dag fp's te ruilen? Ik heb ook nog een leven, weet je? Keuze gemaakt dus (en ja, het maken van een keuze levert op dit moment een goede rankingplek op) :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser6877

Guest
Dus nu heb je een manier gevonden om met je kleine gilde punten te halen die andere serieuze gildes niet hebben. En je gunt een ander die mogelijkheid niet. Tsja...

Het spel moet je spelen zoals het bedoeld is, op GvG is dat een zo groot mogelijk gebied in bezit hebben en je best doen om zo hoog mogelijk te komen in de ranglijst ;)
 

DeletedUser

Guest
Als je een beetje had gebouwd aan je gilde had je ook meer leden kunnen hebben, en een gevulde gildekas. We hebben er hard aan gewerkt, we doen er genoeg voor zoals het plunderen van buren en het verzamelen van goederen, waarvoor we organisatorisch het een en ander hebben ingevoerd. Bovendien zijn er meerdere spelers flink gegroeid door goed hun fp te besteden, en doordat andere leden hen helpen. Dat jij er voor kiest om in een tweemansgilde te gaan zitten, ja dan mis je veel hulp van gildegenoten. En als je niet wordt geconfronteerd met andere ideeën ja dan krijg je inderdaad een rare eenzijdige blik op dingen, 't is je vergeven Branch. Kijk als je zo eigenwijs bent dat je de Arc niet zet, dan doe je jezelf en je gildeleden inderdaad flink tekort. En als je niet wilt spelen op meerdere werelden, prima dat is je eigen keus, maar ga dan niet klagen over anderen die dat wel doen en daar profijt van trekken.

Zoals ik al zij dus. Jullie manier van spelen is de enige juiste en als dat op problemen stuit moet het spel maar aangepast worden.


Het spel moet je spelen zoals het bedoeld is, op GvG is dat een zo groot mogelijk gebied in bezit hebben en je best doen om zo hoog mogelijk te komen in de ranglijst ;)

Hoe hypocriet kan je zijn. Een aantal weken terug hadden jullie het nog heel druk met sectortje meppen.
 
Bovenaan