Rekenmania - Discussietopic

Phaere

Wedstrijd & Spelmoderator
Teamleden
Spel Moderator
Wedstrijd Moderator
Als je in de prijzen valt, of event tickets krijgt, moet je je ingame naam en evt. wereld doorgeven, dus komt wel goed :)
 

alosta

Lid
1654874058324.png

Sinds wanneer roepen moderatoren op om hun eigen wedstrijden te bannen :p?
 

Biervent

Actief lid
Hier zijn overigens wel 2 antwoorden mogelijk. Een ouderwetse en en moderne.
Dit zal worden herkend door mensen die nog op een ouderwetse manier wiskunde hebben gehad.
 

nietje52

Actief lid
Hier zijn overigens wel 2 antwoorden mogelijk. Een ouderwetse en en moderne.
Dit zal worden herkend door mensen die nog op een ouderwetse manier wiskunde hebben gehad.
Ik wilde net met dezelfde vraag komen.
Ik wist niet dat het ouderwets was.
Vermenigvuldigen gaat voor aftrekken toch?
 

Biervent

Actief lid
Vroeger wel.
Rekenmachines en computers kunnen niet omgaan met Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord, oftewel Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Delen Worteltrekken, Optellen, Aftrekken.
Daarom zou voor een rekenmachine deze som, als het vermenigvuldigen voor moet gaan, dit tussen haakjes moeten staan. Voor het hoofdrekenen door personen nou net weer niet.
Welke methode moeten we dus gebruiken?
 

alosta

Lid
Er is toch maar één correcte manier in dit geval?

Computers kunnen dit meestal wel aan hoor (probeer eens 2+2*3 op Google, je krijgt 8 i.p.v. 12, tenzij je (2+2)3 typt, maar dit is niet de standaard).
De ietwat meer gesofisticeerde rekenmachines kunnen dit ook. De standaardmachientjes is een ander verhaal, maar dat komt eerder doordat je elke berekening apart ingeeft, eerst 2+2 en dan enter waardoor je 4 uitkomt, en als je dit rechtstreeks maal 3 doet, heb je uiteraard 12. En anders is het brol dat je gebruikt als rekenmachine. Complexere vraagstukken is iets anders.

Wat wel nieuw is is dat worteltrekken volgens Biervent geen voorrang op vermenigvuldigen heeft? Je berekent eerst wat onder de wortel staat, maar bij bv. 4sqrt(64) doe je toch eerst de vierkantswortel en dan pas maal?
 

alosta

Lid
Waar wel discussie om is, dat is bij wat voorrang heeft binnen vermenigvuldigen en delen zelf, en binnen optellen en aftrekken.
Als ik me niet vergis had een vermenigvuldiging vroeger voorrang op delen (8/4*2=1), maar nu is dat gelijkgesteld, dus is het gewoon van links naar rechts (8/4*2=4).
Bij optellen hetzelfde, vroeger had optellen voorrang op aftrekken (4-2+3=-1), tegenwoordig is het gelijkwaardig, dus van links naar rechts (4-2+3=5).

Ik heb hier trouwens vooral vroeger nog problemen meegehad, afhankelijk van of de docent van de oude of nieuwe stempel was (over het algemeen vind ik de proffen van de oude stempel wel beter ;) ).
 

cg2700

Lid
Ik ga er gewoon vanuit dat volgende gebruikt wordt (in deze volgorde):
  1. Haakjes
  2. Machten en wortels gelijkwaardig (want bv. een vierkantswortel is gewoon een macht met exponent 1/2: sqrt(4) = 4^(1/2) = 2)
  3. Vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig (want een deling is een vermenigvuldiging met het omgekeerde bv. 3/4 = 3*(1/4) = 3*0.25 = 0.75)
  4. Optellen en aftrekken gelijkwaardig (want een aftrekking is een optelling met het tegengestelde bv. 4-3 = 4+(-3) = -3+4 = 1)
Bij gelijkwaardige bewerkingen wordt er gewoon van links naar rechts gewerkt. Dit is de manier die ik altijd geleerd heb. Ben wel nog jong en ken dus de 'oude' versie niet maar dit is nu de standaard.

Een vraag die ik wel nog heb is: wordt er vanuit gegaan dat alle waarden positief moeten zijn?
 
Deze moet je gebruiken denk ik
Ik ga er gewoon vanuit dat volgende gebruikt wordt (in deze volgorde):
  1. Haakjes
  2. Machten en wortels gelijkwaardig (want bv. een vierkantswortel is gewoon een macht met exponent 1/2: sqrt(4) = 4^(1/2) = 2)
  3. Vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig (want een deling is een vermenigvuldiging met het omgekeerde bv. 3/4 = 3*(1/4) = 3*0.25 = 0.75)
  4. Optellen en aftrekken gelijkwaardig (want een aftrekking is een optelling met het tegengestelde bv. 4-3 = 4+(-3) = -3+4 = 1)
 
Bovenaan