Plagiaat in Gildenaam herkennen

Leones

Community Manager
Teamleden
Community Manager
Momenteel is het slechts irritant, een gelijkende naam en afbeelding, het is niet zo dat hij bijvoorbeeld berichten stuurt namens de gilde met maar 1 spatie, of hetzelfde gildeprofiel heeft. Het verschil is klein, maar niet onbelangrijk.

Als iemand bijvoorbeeld het spel zou spelen als "Miepje in wonderland" en dezelfde afbeelding zou kiezen, zou het ook lastig zijn om het verschil te zien, zolang die persoon echter niet doet alsof hij een andere speler is terwijl dat niet het geval is, zien we dat niet als een probleem.
 

Tigertjheu

Actief lid
Dus als iemand zich ''leones'' noemt, dezelfde afbeelding kiest maar zich niet voor doet als jou dan is dat oké? Ook al brengt dit verwarring met zich mee. Plus een risico dat leden gegevens naar die spelers sturen met de gedachte dat jij dit bent?
 

DeletedUser

Guest
Lijkt me ook onhandig maar ja meer ook niet.
Je kan eenvoudig deduceren wat het echte vakantiekamp is en die neppers slaan gewoon een pleefiguur.
Als ze zo zielig willen doen laat ze lekker denk ik dan.
 

Leones

Community Manager
Teamleden
Community Manager
Dus als iemand zich ''leones'' noemt, dezelfde afbeelding kiest maar zich niet voor doet als jou dan is dat oké? Ook al brengt dit verwarring met zich mee. Plus een risico dat leden gegevens naar die spelers sturen met de gedachte dat jij dit bent?
Hoewel die specifieke naam niet zal gaan, is het prima toegestaan om spelersnamen te gebruiken die op die van mij lijken.
 
Over berichtjes sturen maak ik me totaal geen zorgen. Maar het probleem is als volgt. Als een gilde landt op een GvG kaart, en nog geen sectoren heeft, kan je niet naar gildeprofiel om te zien wie van de 2 er eigenlijk aanvalt. Dan moet je in een split second kunnen bepalen of het nodig is om te verdedigen of niet. Dus zolang het fake gilde niks doet op de gvg kaart, is er inderdaad geen probleem. Als ie eenmaal een sector heeft op een kaart, is het verschil ook snel te achterhalen. Zelfs een directe belegering op onze sectoren is zo doorzien, aangezien ik dan via de geschiedenis kan zien of de mepper wel of niet in mijn vriendenlijst zit. Maar een landing naast ons, dat wordt zo dus een beetje een op hoop van zegen inschatting.
 

NormaJeane

Actief lid
Ik heb deze discussie met belangstelling gevolgd.
Hoewel Leones volgens de spelregels zonder meer gelijk heeft, kunnen de Algemene Voorwaarden hierin wellicht een Salomons-oordeel vellen:
12.3 Als gebruiker dient u ook elk gedrag na te laten dat de werking en de wijze van functioneren van de spellen en de goede verstandhouding tussen de gebruikers in gevaar brengt of verstoort.

Dat de goede verstandhouding tussen de gebruikers wordt verstoord door een nagenoeg gelijke gildenaam te gebruiken lijkt naar mijn mening evident.

Verder kan het volgende enigszins van toepassing zijn. Ik zeg hier expres 'enigszins' gezien er geen sprake is van daadwerkelijke identiteitsdieftal, maar het komt er imho wel dichtbij...
... Het is u in het bijzonder verboden,
...identiteitsdiefstal te plegen, ...
(niet alleen de gildenaam is nagenoeg gelijk, maar ook de vlag is gelijk aan het originele gilde, dit is geen toeval, maar bewust gebruik maken van de identiteit van een ander gilde )
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Het lijkt zeker opzettelijk gedrag @NormaJeane
Ik vind het feit dat dit zo makkelijk gaat ook wel wat raar eerlijk gezegd en vraagt om een bredere “patch” in mijn opinie.
Ik hoop dat daar iets aan veranderd wordt.
 

Tigertjheu

Actief lid
Niks opheffen, enkel als gilde-plagiaat ook aangepakt wordt :)
Er kan toch een beetje moeite gedaan worden om leden te helpen :D
 

DeletedUser

Guest
Eerst en vooral: naar mijn mening kopieer je geen gildenamen of spelersnamen. Dit doe je niet. Toch niet met opzet.

Alleen is de vraag dan hier: hoever ga je hierin? Ik denk dat het niet zo eenvoudig is om hier in te gaan grijpen omdat de grens net zo dun is. Als je wil dat er voor zaak x ingegrepen wordt dan moet dat ook gebeuren bij zaak y. Ook al is het in zaak y misschien niet de bedoeling geweest om plagiaat te plegen. Je gaat zo ongewenste neveneffecten krijgen die je misschien niet wil.

Voorbeeld 1
Stel je hebt een speler die 'Jos' als naam heeft en een bepaalde avatar. Nadien komt er een andere speler die 'Jos1' of 'J os' als naam heeft met krak dezelfde avatar. De tweede speler heeft niet overlegd met de eerste speler, heeft het spel zelfs nog niet eens gespeeld. De eerste speler merkt dit en vindt dat er plagiaat is gebeurd op zijn naam. De tweede speler vindt dit natuurlijk niet. Wie heeft er gelijk?

Waarom vraag ik dit?

Kijk eens naar de spelerslijst. Hoeveel spelers zijn er niet die dezelfde naam hebben maar een andere cijfercombinatie achteraan hebben. Hebben die dan allemaal plagiaat gepleegd? Ok, deze hebben meestal een andere avatar maar stel dat het nu toevallig dezelfde is. Moet er dan nu maar met de grove borstel door die namen gegaan worden? Kan een speler A met 'Jos' en speler B met 'Jos1' of 'J os' met dezelfde avatar niet en zou het wel kunnen als ze een andere avatar hebben? Wie bepaalt er in dat geval welke speler zijn of haar avatar (of account) mag houden? Diegene die eerst geregistreerd is? Diegene die het meeste diamanten heeft gekocht? Diegene die het actiefste is? Diegene die het meeste punten heeft?

Voorbeeld 2
Je hebt een gilde met de naam: 'MrMM fanclub'. De gilde wordt groot en succesvol en er wordt besloten een opleidingsgilde of zustergilde op te richten. Stel dat er niet goed nagedacht wordt over de naam en er wordt besloten om 'MrMM fanclub' en 'MrMM fancIub' (hoofdletter I bij tweede naam) te nemen. We gebruiken ook krak hetzelfde logo en zelfs een bijna gelijkaardig profiel. Valt dit dan ook onder plagiaat of enkel als iemand anders het doet?

Waarom vraag ik dit?

Nu zijn gilden vrij om namen te kiezen. Ze kunnen dus vrij een naam kiezen maar ook beslissen om een opleidingsgilde of zustergilde te nemen. Er kan hier perfect voor zo'n soort gelijkaardige naam en logo gekozen worden. In principe kan je geen plagiaat plegen van jezelf maar dan is het wel irritant voor de anderen. Gaan we dan ook ineens vragen dat dit ook niet mag en dat gildes ook zelf dit soort tactieken niet mogen gebruiken. Zelfs al zouden ze dat willen. Dit zal dan wel een neveneffect zijn, mocht de support hiertegen willen optreden.

Naar mijn mening een gewenst neveneffect want van mij mag dat onmogelijk gemaakt worden. Het is alleen de vraag of dit moet gebeuren door het support team. Naar mijn mening moet dit eerder technisch onmogelijk gemaakt worden door het ontwikkelteam van Forge of Empires als er dan toch iets moet gebeuren. Anders ga je altijd verstrikt geraken in vage situaties. Al lijkt dit mij in eerste instantie toch nog iets dat spelers onderling moeten zien te regelen en niet iets dat van bovenaf opgelegd moet worden...

Ik denk dat er dus eerder een idee uitgewerkt moet worden om dat technisch onmogelijk te maken en te kijken wat het draagvlak binnen deze community daarvoor is dan een protestactie op de been te brengen en met accounts die op het account van van onze community manager lijken nutteloze posts gaan maken zoals hieronder geciteerd.

Ik ben het er ook helemaal mee eens! Het is gewoon opzettelijk dat ze een naam + vlag pakken die op het eerste oog precies hetzelfde zijn.

Sterker nog: dat soort posts doen net afbreuk aan het punt dat sommigen hier proberen maken. Iedereen heeft vrijwel meteen kunnen zien dat het niet om de echte community manager ging. Dus dan is er niet echt zo'n groot probleem toch? Zelfs al maakt er iemand een account aan dat kei hard lijkt op de community manager, dan nog is het verschil duidelijk. Dit is bijzonder jammer voor de mensen die hierover een serieuze discussie willen voeren...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser1655

Guest
Heel simpel: spelersnamen zijn uniek, dus hoort het zelfde te gelden voor Gilde namen. Bovendien is identiteitsdiefstal van gilde namen niet bepaald in het geest van het spel, en verstoort het fatsoenlijke functioneren en verhoudingen van het spel en gedupeerde spelers en groepen, zoals terecht zijn opgemerkt door @NormaJeane. Het word tijd dat deze praktijken worden geweerd en het kan heel simpel gedaan worden met het programmeerwerk.
 

NormaJeane

Actief lid
Het kan dus het mag en dat wereldwijd.

Bij deze opmerking "Het KAN dus het MAG" wil ik toch wel wat vraagtekens zetten.

Een paar voorbeelden:
• IRL: Je kunt iemand bestelen (of erger), maar om dan te zeggen dat het ook mag ... :rolleyes:
• In het spel: je kunt ook van een BUG gebruik maken... moet ik echt nog meer zeggen?
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Bij deze opmerking "Het KAN dus het MAG" wil ik toch wel wat vraagtekens zetten.

Een paar voorbeelden:
• IRL: Je kunt iemand bestelen (of erger), maar om dan te zeggen dat het ook mag ... :rolleyes:
• In het spel: je kunt ook van een BUG gebruik maken... moet ik echt nog meer zeggen?

Tja eens dan zullen ze het moeten fixen lijkt mij.
Je vergelijking gaat een klein beetje nat? :rolleyes:
Plunderen doe ik ook niet IRL.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser6877

Guest
Aangezien Chalinna Charlotte mijn inbreng heeft gevraagd zal ik die hierbij geven.

Als je het hebt over spelbederf en artikel 12.3 dan zou het originele vakantiekamp c ook opgeheven moeten worden, het is niets meer dan een sloop/hulp gilde dat de eerlijke strijd op gvg bezoedelt. Dat ten eerste.
Ten tweede is dit juridisch gezien geen identiteitsdiefstal, er zit zoals leones zegt genoeg verschil tussen het origineel en de kopie. Er worden geen berichten gestuurd vanuit de kopie noch betalingen etc. verricht die nadelig zijn voor het bestaan van het origineel. Verder lijkt het me erg raar dat er geen communicatie zou zijn tussen sc en vakantiekamp c waar dit laatste gilde zou aanvallen c.q.landen.
Ten derde geeft Felair aan dat dreigen met een permaban misschien zou helpen. Nou hij kent waarschijnlijk ook de gevallen die zon ban hebben gehad en eenvoudig op een nieuw account of een al bestaand account verder gaan. In mijn optiek is deze opmerking dus een beetje schijnheilig.
Ten vierde, we hebben dit niet optreden al vaker gezien. Ooit waren crossdeals illegaal, maar er kon niet tegen worden opgetreden of foe wilde dat niet dus zijn ze gelegaliseerd. Er worden, of je dit nu gelooft of niet, botjes ingezet door sommige gildes. Optreden hiertegen zou prio moeten hebben. Ook dit blijkt lastig. Er zijn spelers die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid twee of meer accounts hebben, maar zolang dit niet via bijv ip adressen te controleren is kan foe hier ook niet tegen optreden volgens de regels, en maakt zij ook weinig gebruik van een eventuele discretionaire bevoegdheid.
Ten vijfde je oogst wat je zaait. Het is wel erg sneu om te lezen dat degene met het motto niet miepen maar meppen hier nu zon punt van gaat maken. Ik zou zeggen kijk eerst eens in de spiegel voordat je gaat mokken over een slimmigheidje van iemand anders. sorry voor een Engelse quote when you point your finger there are three more fingers pointing back at you.

Als Sc hecht aan een eerlijk spel, zoals ze hier beweren, dan zouden ze moeten afzien van het gebruik van andere gildes als vakantiekamp c om het spel te beinvloeden. Over eventuele andere zaken zal ik het niet hebben. Ik vind het hele verhaal dus nogal hypocriet. Als je zelf de grenzen op zoekt, moet je niet al te verbaasd zijn als anderen die grenzen ook proberen op te zoeken.
 

DeletedUser

Guest
Ten tweede is dit juridisch gezien geen identiteitsdiefstal,

Exact gewoon!
Dus of we verwachten van CM’s dat ze de Godganse dag bugs handmatig lopen te patchen i.v.v. gelijkenissen handmatig bestrijden of we wachten rustig af tot deze onhandige bug gefixt wordt.
Want meer dan onhandig is het niet.

Enne ... termen als plagiaat, identiteitsfraude, diefstal en wat dies meer zij ... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cornelis H

Actief lid
Het aannemen van een naam die reets door een ander eerder is vast gelegt is ALTIJD een vorm van het willen voordoen als de ander en daar mogelijk voordeel uit behalen; en daar bij ook de vlag/wapenschild toe voegen zal deze verdenking alleen maar versterken en niet mogen worden getolereed.
 
Bovenaan