Handelen

DeletedUser

Guest
Ik heb aan de eerste twaalf spelers een bericht gestuurd of ze alsjeblieft willen handelen. Hierbij kreeg ik één reactie: niet als je me aanvalt (en ook niet als je dat niet doet), drie die wel willen handelen en verder kreeg ik geen antwoord... Lijkt er dus op dat mensen het niet willen in de bronstijd/ijzertijd. Ik hoop dat het handelen volgende week iets meer op gang komt.

Verder is er bij het handelen ook een zekere spreiding van grondstoffen nodig, zo wordt er bij mijn groep geen marmer gemaakt en wel veel verf. Misschien kan hier iets aan gedaan worden? Bijvoorbeeld door in de steentijd een extra basisgrondstof te geven op de landkaart van je eigen gebied?
 

DeletedUser

Guest
Ik heb aan de eerste twaalf spelers een bericht gestuurd of ze alsjeblieft willen handelen. Hierbij kreeg ik één reactie: niet als je me aanvalt (en ook niet als je dat niet doet), drie die wel willen handelen en verder kreeg ik geen antwoord... Lijkt er dus op dat mensen het niet willen in de bronstijd/ijzertijd. Ik hoop dat het handelen volgende week iets meer op gang komt.

Verder is er bij het handelen ook een zekere spreiding van grondstoffen nodig, zo wordt er bij mijn groep geen marmer gemaakt en wel veel verf. Misschien kan hier iets aan gedaan worden? Bijvoorbeeld door in de steentijd een extra basisgrondstof te geven op de landkaart van je eigen gebied?

Hmm, de eerste twaalf? Ik heb niets binnnen gekregen! Ik 6e en jij 5e.
 

DeletedUser

Guest
vanaf eind ijzertijd zul je wel moeten handelen, omdat je dan gewoonweg de ruimte niet meer hebt om alles zelf neer te zetten;)
 

DeletedUser

Guest
Even wat rekenwerk.
Per tijdperk zijn er 5 grondstoffen. Ook het overnemen van provincies gebeurt per tijdperk en je krijgt 2 grondstoffen.
Rekenkundig betekent dat, dat je met je 5 grondstoffen welgeteld 10 koppeltjes kunt maken, want het maakt niet uit in welke volgorde je de grondstoffen krijgt.
Aangezien er 80 spelers in een groep zitten, komt ieder koppeltje 8 keer voor.
Maar er zitten 60 inactieven op. Dat resulteert dat van de 80 koppels grondstoffen er in mijn voorbeeld, slechts 20 actief zijn.
Bijgevolg wordt handelen een echte loterij.
Een concreet voorbeeld nu voor verf.
Verf kun je 4maal koppelen aan een andere grondstof. Dit wordt dan 4x8 = 32
Verf komt dus binnen een groep van 80 spelers 32 keer te voorschijn in een provincie.
Met 60 inactieven heb je dus een grote kans dat verf als verhoogde productie niet voorkomt.
Dat geldt zo voor alle grondstoffen. Het tijdperk speelt hierbij geen rol.
Daarbovenop, heb je dan nog andere factoren, zoals o.a., spelers die geen handel willen drijven.
Maar het zou al veel helpen moesten die inactieven er nu eindelijk eens uit gaan.
 

DeletedUser5765

Guest
Efficiënte productie

Productie die ik vrij gespeeld heb op de continentenkaart zijn:
De inactieve zijn steen en marmer v/d bronstijd, buskruid en zijde v/d late middel eeuwen.
En de actieve kalksteen en doek v/d ijzertijd, koper en honing v/d vroege middeleeuwen, baksteen en touw v/d hoge middeleeuwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan