Discussietopic gilde rooftochten & sluiting GvG

Ik kan me deels aansluiten bij wat hierboven al is gezegd. Voor mij kijk ik naar hoeveel plezier een spel mij geeft en dan betaal ik voor de tijd dat ik speel. Als je bv. WoW speelt moet je ook elke maand betalen. Op al die jaren dat ik FoE speel heb ik in totaal 699,95 euro betaald en dat was met plezier gedaan want ik wou ook de ontwikkelaars ondersteunen zodat FoE kon blijven bestaan. Te gelijk heb ik vrienden warm gemaakt voor het spel, vrienden die eveneens geld uitgeven.

Echter vind ik dat dit het laatste jaar de mist in gaat, ik heb de indruk dat er nu meer gekeken wordt naar FoE als een product dat zoveel mogelijk cashflow moet genereren i.p.v. speelplezier voor de spelers.

De vernieuwde GS draait rond diamanten. Het is kwestie van meteen de verstevigde commandopost te bouwen en deze af te kopen met diamanten om mee te kunnen met de strijd om de 1e plek. Mijn aantal diamanten is sinds de vernieuwing dan ook aanzienlijk gedaald en niet alleen bij mij. Ik wacht nog steeds af wat er in de plek gaat komen van de GVG, maar ik heb er geen goed oog in.

Doorheen de jaren heb ik trouwens ook een verschuiving gezien van computerspelers naar mobiele spelers. Tegenwoordig hebben veel mensen geen dekstop/laptop meer of het is een toestel van het werk waar ze geen FoE op mogen spelen, … Ik ben van de computergeneratie en gebruik mijn gsm amper, maar tegenwoordig zijn er andere generaties dus ik begrijp dat het spel moet meegaan met zijn tijd. Maar het doet wel pijn dat ze eigenlijk ons, oude rotten, die hen zoveel jaren hebben gesteund en hebben geholpen met FoE mede te maken tot wat het nu is plotseling zomaar een mes in de rug steken. Want zo voelt het op dit moment.

Maar zoals gezegd, ik wacht sceptisch af wat het nieuwe onderdeel gaat brengen. GVG is en blijft voor mij het bindmiddel van de gilde. Het gezellig afspreken voor 20 uur, het keuvelen na de actie, dat sociale aspect genereert vriendschap en kameraadschap en dat kan een anonieme chat veel minder. Dat i.c.m. het tactisch aspect van GVG is de reden waarom ik nog steeds FoE speel. Als beide wegvallen weet ik niet of er nog een reden zal zijn of ik FoE ga blijven spelen. Maar zoals eerder gezegd, ik wacht af wat er in de plaats komt. Wie weet kan Inno mij alsnog verrassen.
Dit begrijp ik dus helemaal. Als je dit al lang doet is het idd een overgang. Ik speel ook op de laptop, zou nog liever een desktop hebben :). En ja, ik type ook smilies met punten e.d.....:p
Ik ben pas dit jaar begonnen met spelen en ik vind het leuk dat het zo divers is, ik hou van 'mastermind' en dat zit in het onderhandelen, de uitdagingen zijn vaak (net aan) te doen en dat maakt het ook uitdagend. Je weet niet altijd wat je te wachten staat en tegelijkertijd heb je altijd je eigen 'vertrouwde' stad om naar terug te keren.
Zoals ik al eerder heb gezegd: ik zie dat GvG wel echt bedoeld was als Gilde-inspanning en dat je dus ook tactisch wil samenwerken. Ik verwacht dat de nieuwe 'rooftochten' dit aspect nog steeds zullen benadrukken, anders is het geen vervanging van GvG, maar gewoon een nieuw spelonderdeel. Ik heb dus best wel hoge verwachtingen, ook dat het niet meer zo makkelijk mogelijk zal zijn om te cheaten of belachelijk dominant te doen.
 

Venzi

Lid
Ik kan me deels aansluiten bij wat hierboven al is gezegd. Voor mij kijk ik naar hoeveel plezier een spel mij geeft en dan betaal ik voor de tijd dat ik speel. Als je bv. WoW speelt moet je ook elke maand betalen. Op al die jaren dat ik FoE speel heb ik in totaal 699,95 euro betaald en dat was met plezier gedaan want ik wou ook de ontwikkelaars ondersteunen zodat FoE kon blijven bestaan. Te gelijk heb ik vrienden warm gemaakt voor het spel, vrienden die eveneens geld uitgeven.

Echter vind ik dat dit het laatste jaar de mist in gaat, ik heb de indruk dat er nu meer gekeken wordt naar FoE als een product dat zoveel mogelijk cashflow moet genereren i.p.v. speelplezier voor de spelers.

De vernieuwde GS draait rond diamanten. Het is kwestie van meteen de verstevigde commandopost te bouwen en deze af te kopen met diamanten om mee te kunnen met de strijd om de 1e plek. Mijn aantal diamanten is sinds de vernieuwing dan ook aanzienlijk gedaald en niet alleen bij mij. Ik wacht nog steeds af wat er in de plek gaat komen van de GVG, maar ik heb er geen goed oog in.

Doorheen de jaren heb ik trouwens ook een verschuiving gezien van computerspelers naar mobiele spelers. Tegenwoordig hebben veel mensen geen dekstop/laptop meer of het is een toestel van het werk waar ze geen FoE op mogen spelen, … Ik ben van de computergeneratie en gebruik mijn gsm amper, maar tegenwoordig zijn er andere generaties dus ik begrijp dat het spel moet meegaan met zijn tijd. Maar het doet wel pijn dat ze eigenlijk ons, oude rotten, die hen zoveel jaren hebben gesteund en hebben geholpen met FoE mede te maken tot wat het nu is plotseling zomaar een mes in de rug steken. Want zo voelt het op dit moment.

Maar zoals gezegd, ik wacht sceptisch af wat het nieuwe onderdeel gaat brengen. GVG is en blijft voor mij het bindmiddel van de gilde. Het gezellig afspreken voor 20 uur, het keuvelen na de actie, dat sociale aspect genereert vriendschap en kameraadschap en dat kan een anonieme chat veel minder. Dat i.c.m. het tactisch aspect van GVG is de reden waarom ik nog steeds FoE speel. Als beide wegvallen weet ik niet of er nog een reden zal zijn of ik FoE ga blijven spelen. Maar zoals eerder gezegd, ik wacht af wat er in de plaats komt. Wie weet kan Inno mij alsnog verrassen.
Kan ik ten volle inkomen.

Dat FoE de laatste jaren meer een product dan een game for fun is, ontbreekt niets aan. Event en event na elkaar, er zit amper nog tijd tussen als je bekijkt wat het vroeger was. Het draait bij de event ook steeds om geld, niet 1 maar 2 kisten om toch maar die extra's eruit te halen en alles easy peasy op max level te halen.

Ik ben ooit gestart op mobiel, maar na verloop van tijd toch overgeschakeld naar PC/laptop. Zelf ben in iemand uit de tussenperiode van PC of GSM dus het was er allebei zeg maar. Mede door en voor GvG heb ik de overschakeling gemaakt, en met groot succes zelf. Ik speel tegenwoordig meer op PC dan dat in nog mijn mobiel gebruik om het spel te spelen, als ik het dan al gebruik is het vaal enkel inningen of eens uit noodzaak. Verder loopt het spel in mijn ogen veel prettiger op PC.

GvG was idd een goed bindmiddel in het gilde, wat je in mijn gedacht met GSP toch net wat minder hebt. Dat bindmiddel, kammeraadschap en teamverband gaat volgens mij met het nieuwe onderdeel rooftochten ook niet het zelfde oplelveren of we met GvG gewoon zijn. Maar dat kan alleen de tijd uitwijzen. We zijn zover nog niet om dit met zekerheid te kunnen zeggen
 
Ik ben benieuwd naar het nieuwe spel-onderdeel.
Ik heb nog 3 minuten per dag over om dit vol te kunnen spelen.
Aan de hand van de nieuwe veranderingen zal dit ook niet meer in beslag nemen.
Foe wordt stilaan een allegaartje van minispelletjes zonder inhoud.

Misschien eens nadenken over 2 evenementen tegelijk? of 3?
 
Laatst bewerkt:

Achnaton

Actief lid
Op 11 december 2023 gaat GVG er uit op de Beta server. Het zal dan hier rond 11 januari 2024 zijn.

Openstaande vragen:
Wat gebeurd er met de gildemacht?
Wat gebeurd er met de goederen in de sectoren?
Wat gebeurd er met de ondersteuningspool uit GG?
Wat kunnen we nog doen met eenheden uit lagere tijdperken?
 

blafke

Actief lid
Hoog tijd dat dit ging gebeuren. GvG was al jaren compleet waardeloos geworden voor de gemiddelde speler. Een tiental gildes die zichzelf alles toeëigenen en er samen alles aan doen om eender welke andere gilde elke vorm van kans op voorhand te ontnemen. (wat vind je anders van een hele rits witte gebieden waar niemand op kan landen omdat, nu ja, de reden heb ik nooit echt goed begrepen maar het schijnt iets te maken te hebben met een dubbele rij sectoren vrij te geven. "Gewoon smerig", zoals het eerder in dit draadje genoemd is.) En onder mekaar open en bloot afspraken hebben over sectortje wisselen zodat individuele spelers er weer maar eens een pak rijker van worden. Overigens, het feit op zich dat ik de reden nooit goed begrepen heb duidt nog op een ander fundamenteel probleem : er is gewoon geen deftige uitleg vindbaar voor de nieuwkomer waar gezegde nieuwkomer het *antwoord* kan vinden op eender welke vraag die hij heeft. Weten hoe het in mekaar steekt en hoe het werkt is een kwestie van overlevering van mond tot mond. No wonder dat de "anciens" hier weer beginnen te bleiten nu ze weer een persoonlijke inkomstenbron zien verdwijnen.
 
Hoog tijd dat dit ging gebeuren. GvG was al jaren compleet waardeloos geworden voor de gemiddelde speler. Een tiental gildes die zichzelf alles toeëigenen en er samen alles aan doen om eender welke andere gilde elke vorm van kans op voorhand te ontnemen. (wat vind je anders van een hele rits witte gebieden waar niemand op kan landen omdat, nu ja, de reden heb ik nooit echt goed begrepen maar het schijnt iets te maken te hebben met een dubbele rij sectoren vrij te geven. "Gewoon smerig", zoals het eerder in dit draadje genoemd is.) En onder mekaar open en bloot afspraken hebben over sectortje wisselen zodat individuele spelers er weer maar eens een pak rijker van worden. Overigens, het feit op zich dat ik de reden nooit goed begrepen heb duidt nog op een ander fundamenteel probleem : er is gewoon geen deftige uitleg vindbaar voor de nieuwkomer waar gezegde nieuwkomer het *antwoord* kan vinden op eender welke vraag die hij heeft. Weten hoe het in mekaar steekt en hoe het werkt is een kwestie van overlevering van mond tot mond. No wonder dat de "anciens" hier weer beginnen te bleiten nu ze weer een persoonlijke inkomstenbron zien verdwijnen.
Dat is er wel een beetje een karikatuur van maken.

Ik kan begrijpen dat je met een nieuwe gilde en op je eentje als GVG speler weinig indruk gaat maken tegen ervaren GVG gildes die daar met een tiental spelers klaarzitten. Dan kan je ofwel extra GVG spelers gaan zoeken voor bij je gilde, ofwel overstappen naar een andere GVG gilde ofwel gaan samenwerken met die gilden. De GVG kaarten worden constant hertekend gezien er onder die tiental gildes er altijd zijn die met elkaar in oorlog zijn, gilden die samenwerken tegen andere, ...

Dubbele rijen vrijgeven om landingszones te sluiten kan inderdaad worden toegepast maar daar duiken andere gilden dan toch wel door en het blijft eens een lokaal klein fenomeen. Je bent beter beschermd door je te laten omringen door gilden met wie je samenwerkt (tot het punt dat ze jou verraden en je plots aanvallen dan) en is diplomatie dus een betere verdediging. Nu met de sluiting van GVG wordt het sluiten van kustzones inderdaad frequenter toegepast omdat we aan het opschuiven zijn naar de 'endgame' en er wordt gestreden voor kaardominantie. Maar dat is louter te wijten aan de beslissing van Inno. Wat wel wordt toegepast is het vrijgeven van kustsectoren om deze te hersiegen, op die manier komt er een slotje op en kan daar ook niemand landen. Maar nadat die zijn vrijgegeven hebben andere gilden wel de kans daar eveneens te gaan landen natuurlijk, dat maakt het spel net spannend.

Sectoren ruilen met elkaar wordt zowel offensief toegepast om op de kaart te kunnen blijven wanneer men samenwerkt met verschillende gilden tegen een sterkere gilde. Zeker als dan het HQ wordt doorgetikt kunnen kleinere gilden veel schade aanrichten aan de grote. Ook defensief kan dat worden gedaan om op die manier een schild te bemachtigen op de sectoren zodat de grens dicht is en er geen vijandige buur je gebied kan binnendringen. Op het moment dat de sector wordt gewisseld heeft die buur trouwens ook een kans om daar tussen te kruipen en beide sectoren zelf te veroveren. Wat de GVG opnieuw spannend maakt.
Er is wel wat info te vinden over GVG maar daarin heb je een punt. Je krijgt wel uitleg hoe dat de kaart werkt en hoe je een belegering zet en moet vechten ed. maar eigenlijk over heel de tactiek en wat er achter zit heb je het raden naar. Maar dat is hetzelfde met de GS al ben je daar natuurlijk snel over uitgepraat qua tactiek. Nieuwe GVG spelers zijn altijd welkom geweest en we deden er alles aan om de interesse in GVG aan te wakkeren. Die anciens gaven met veel plezier uitleg en stap voor stap kunnen ze ervaring op doen. De verschillende tactieken die worden gebruikt zijn helaas echt ervaring opdoen net als de diplomatie. Je moet inderdaad meteen rekening houden met niet-aanvalsverdragen, bondgenoten, .... Een HQ doortikken op een foute plek of foute sectoren vrijgeven kan grote gevolgen hebben. Hier is het echt al doende leert men. Maar om die kennisoverdracht nu te gaan aanschouwen als persoonlijke inkomstenbron snap ik toch niet. Uit GVG haal je overigens geen prijzen, het kost je veel eenheden, goederen en medailles en het enige dat je persoonlijk ontvangt zijn de punten van de gevechten, maar iemand die heel actief op de GS is haalt meer gevechten en meer punten.

Het is jammer dat spelers zoals jij nooit de GVG hebben gespeeld op het niveau dat de anciens hier spelen of hebben gespeeld. Dan zou je er de fun ook meer van hebben ingezien i.p.v. de frustratie.
 

blafke

Actief lid
"Het is jammer dat spelers zoals jij nooit de GVG hebben gespeeld op het niveau dat de anciens hier spelen of hebben gespeeld. Dan zou je er de fun ook meer van hebben ingezien i.p.v. de frustratie."

Nou, hoeveel jij denkt te weten over hoeveel en "op welk niveau" ik in het verleden zelf GvG heb gespeeld, dat laat ik aan jou en je zelfoverschatting, maar deze laatste zin vat het eigenlijk allemaal wel samen : je kunt aan GvG gewoon geen plezier beleven tenzij je al tot de anciens behoort en gewoon al weet hoe het werkt. (Overigens denk ik dat ze het bij Inno zelf gewoon ook helemaal niet meer weten hoe het *precies* werkt.) En binnen een gilde wordt er inderdaad wel iets van uitleg gegeven hoor als je d'r aan wil beginnen. "Waarom moeten wij nou precies alleen maar om 20.00 spelen ?" "Dat heeft met de puntenverdeling te maken." "Hoe zit die dan in elkaar ?" "Da's heel moeilijk in detail uit te leggen, maar het komt erop neer dat 20.00 de beste tijd is." Ja DUH-UH. Of over die tactiek van je te omringen met "vrienden" ... Hebben we dus ook gedaan, waarna we wéééééééééééééééééken aan een stuk geen hol meer konden uithalen eender waar op de kaart. Overigens leek in die periode héél de kaart voor de volle 100% in deadlock te zitten. Behalve dan natuurlijk op die paar pairwise sectoren waar er gevechtjes werden gefarmd door de betrokken mammoetgildes. Boeiend en spannend, hoor !

Inno heeft bij de invoering van de GS héél goed begrepen dat "één gemeenschappelijke kaart voor alle gildes van heel de wereld" een catastrofaal idee is waar 90% van de spelers op afknapt omdat ze toch geen kans krijgen. (Dat de manier waarop de GS liga's worden ingedeeld nog altijd voer biedt voor serieuze bezwaren is een ander verhaal.)

Ik blijf bij mijn overtuiging : hoe sneller dit hopeloos anachronisme verdwijnt, hoe beter. Ik heb er betrekkelijk veel vertrouwen in dat wat er in de plaats komt ervoor gaat zorgen dat het aspect "spelplezier" op een veel gelijkwaardiger manier gaat verdeeld worden over een veel groter aantal spelers. In plaats van alleen maar de "happy few" te bevoordelen (en die paar honderd andere die van het "if you can't beat them, join them" zijn).
 

Achnaton

Actief lid
Nog een paar dagen dan sluit GVG op Beta. Hierop 11 januari 2024. Ik hoop dat er snel antwoord op onze vragen komt.

Wat gebeurd er met de gildemacht?
Wat gebeurd er met de goederen in de sectoren?
Wat gebeurd er met de ondersteuningspool uit GG?
Wat kunnen we nog doen met eenheden uit lagere tijdperken?
 

Leones

Community Manager
Teamleden
Community Manager
Waar haal je uit dat het hier op 11 januari sluit? Wanneer er meer informatie is zal dat worden gedeeld, op dit moment hebben we nog geen antwoord op jouw vragen.
 

Leones

Community Manager
Teamleden
Community Manager
Dank voor deze zoveelste dooddoener :cool:. Wellicht eens overwegen om het discussieforum ook te sluiten. Voegt zo toch niks toe.
Tja, wanneer er meer informatie is zal het worden aangekondigd, tot die tijd heeft het weinig zin om zulke vragen te stellen. Als je de informatie het snelst wil hebben zal je het beta forum in de gaten moeten houden.
 
Bovenaan