Eerlijke handel spelversie 1.93

DeletedUser10740

Guest
Misschien is dit een beetje offtopic en misschien ook weer niet aangezien dit om een verandering gaat sinds de update van de markt (met toevoeging van het hele eerlijke handel gebeuren). Is het beter deze melding ergens anders te plaatsen hoor ik dat graag uiteraard.

In het markt menu onder de tab 'aanbieding plaatsen' starten de lijsten (keuze menu om een goed te kiezen) op een andere positie, namelijk bij 'je bied aan:' op je laatst mogelijke goed te handelen en bij 'je vraagt:' op het eerste goed van je huidige tijdperk. Op zich een verbetering omdat de lijst voor de update begon bij steen, ook op de app versie, wat erg vervelend was voor mensen die in een late tijdperk dan de bronstijd handelen.

Als frequente handelaar stoort het mij echter mateloos dat bij het bekijken van een van beide lijsten deze telkens weer op hetzelfde punt begint, gereset wordt. Een voorbeeld om dit duidelijker te maken:

Ik wil 3 handels plaatsen met bronstijd goederen, ik zit in de hoge middeleeuwen.
Handels te plaatsen:
1) Steen --> Verf
2) Steen --> Wijn
3) Marmer --> Hout

Ik wil steen selecteren, en scrol in de 'aanbod' lijst, die begon in de koloniale tijd (stel ik heb 2 koffie), naar de bronstijd. De 'vraag' lijst start bij het eerste hoge middeleeuwen goed, baksteen, scrol vanaf hier naar verf. Na het plaatsen van de eerste handel moet ik in de 'vraag' lijst weer scrollen om bij de bronstijd (wijn) te komen. Idem voor de 3e handel, maar nog een keer extra scrollen wat je hebt te maken met 2 lijsten die gereset zijn.

Dit lijkt mij een hoop onnodig scrolwerk, zeker als je veel handelt buiten je huidige tijdperk. Iets wat op te lossen is door de lijsten te laten staan op het laatst gekozen goed. Dan kunnen de lijsten gereset worden als het markt menu afgesloten wordt. Het veranderen van je handels (vraag en aanbod) is een draak van een gebeuren als deze lijsten telkens gereset worden.
 

DeletedUser10486

Guest
Moeten ze die lijst nu niet van het forum afhalen, nu er volgens Innogames plotseling geen "eerlijke handel" meer bestaat?
 

DeletedUser

Guest
Moeten ze die lijst nu niet van het forum afhalen, nu er volgens Innogames plotseling geen "eerlijke handel" meer bestaat?
Het blijft een mooi initiatief dat ik graag als leidraad gebruik. Ik zou het dan ook zonde vinden.
 

Leones

Community Manager
Teamleden
Community Manager
Je mag zelf weten welke verhoudingen je gebruikt natuurlijk :) Eerlijke handel heeft nooit bestaan, maar dat heeft spelers er niet van weerhouden om er onderling afspraken over te maken.
 

DeletedUser10111

Guest
ik vond wel een interessante post die kan helpen zelf richtlijnen toe te passen op je handel die je "eerlijk" zou kunnen noemen.
Het ziet er zeer doordacht uit.
Het is puur welke norm je gebruikt, en vervolgens een beetje rekenwerk om dat om te zetten naar verhoudingen. De berekening klopt wel, welke norm is de puzzel.

Wat er in die berekening bijvoorbeeld niet is meegenomen is de tijd om munten en voorraden te produceren. In PMT kan ik in een uur veel meer munten maken dan in de bronstijd, dus is het eerlijk om munten als gelijkwaardig te beschouwen als je goederen tussen tijdperken vergelijkt?
Als je dat niet doet (maar bijvoorbeeld tijd hanteert als norm) krijg je andere getallen. Je kunt ook aantal personen meenemen die je voor productie nodig hebt, krijg je weer andere getallen.
Kortom, er zijn oneindig veel varianten te verzinnen om waarde aan goederen toe te kennen, en elke variant geeft andere verhoudingen.

Al met al denk ik dat de waarde van een goed zelf geheel niet relevant is. Om handel te hebben moeten de koper en de verkoper echter wel overeenstemming hebben over de waarde van het goed ('te duur' volgens de koper of 'te goedkoop' volgens de verkoper blokkeert de handel). Dat moet in elk land het geval zijn denk ik, ongeacht wat ze als waarde hanteren.
In de nederlandse overlegcultuur is het echter volkomen logisch dat we daar globaal afspraken over maken, en dat tot norm verheffen.

Als je handel volgens een norm wilt ondersteunen in FoE, dan moet je mijns inziens kunnen opgeven wat voor jou de waarde van elk goed is. De marktsoftware kan dan die getallen gebruiken voor ranking of kleuring van het aanbod (geel voor onder mijn norm, groen voor op mijn norm, en rood voor boven mijn norm bijvoorbeeld), en automatisch de verhouding invullen vanuit mijn norm bij het neerzetten van nieuwe handel.
 

DeletedUser

Guest
Ik denk dat factor tijd inderdaad ook meegenomem zou kunnen worden.
Tijd is voor mijn gevoel en ook zeker binnen dit spel een waardevolle factor.
Hierdoor ben ik persoonlijk ook wel bereid handel uit eerdere eras aan te nemen in een 1:2 verhouding.
Zeker ook als ik het nodig heb vind ik het mooi meegenomen dat mijn goed de dubbele hoeveelheid profuctietijd waard kan zijn.
 

DeletedUser6877

Guest
Eerlijke handel bestond wel, zoals die wordt gehanteerd door dppro. Daar zijn spelers door de tijden naar toe verwezen, dat kan je niet in een keer veranderen.
 

DeletedUser

Guest
Eerlijke handel bestond wel, zoals die wordt gehanteerd door dppro. Daar zijn spelers door de tijden naar toe verwezen, dat kan je niet in een keer veranderen.

Onzin reactie. Dat spelers er naar toe verwezen zijn heeft geen enkele waarde. Het is geen site van FoE. FoE geeft nu zelf ook een heel duidelijke andere invulling aan eerlijke handel.

Even ter verduidelijking een citaat van Dppro

Deze site is in het leven geroepen omdat in het begin van het spel veel onduidelijkheid was over de onderlinge koersen op de markt in de hogere eeuwen. Ik had daarom de eerlijke handels tool gemaakt met de koersen die toen al bekend waren en volop werden gebruikt in het spel. Dat bleek zo'n succes te zijn, dat ik al snel meer info over het spel bijgeplaatst heb.

Het is ingegeven door spelers die in het begon van het spel zoekende waren. Dat maakt het geen wet van Meden en Perzen. FoE heeft nu duidelijk anders besloten.
 

DeletedUser6792

Guest
De zgn. eerlijke handel houdt ook geen rekening met een andere schaarste in dit spel: ruimte/aantal vakjes dat een gebouw in beslag neemt.
 

DeletedUser6877

Guest
Ja dat is waar, maar je kan niet zeggen we hanteren vrijwel allemaal vrijhandel, er komt ene Trump en we gaan allemaal over op protectionisme. In juridische termen heet dat gewoonterecht, je kan je beroepen op iets dat altijd normaal is geweest.
 

DeletedUser

Guest
Ja dat is waar, maar je kan niet zeggen we hanteren vrijwel allemaal vrijhandel, er komt ene Trump en we gaan allemaal over op protectionisme. In juridische termen heet dat gewoonterecht, je kan je beroepen op iets dat altijd normaal is geweest.

En als je je daar op beroept en iemand werkt niet mee, wat dan? Hebben we een FoE rechtbank? :rolleyes:

Iedereen kan en mag handelen zoals hij wil, binnen de door FoE gestelde grenzen en de in het Gilde gemaakte afspraken. Zelfs aan die Gilde afspraken hoef je je niet te houden, maar de kans bestaat dan wel dat je een ander Gilde moet zoeken.
 

ojbojb

Actief lid
Ik heb altijd aangegeven dat mijn voorkeur uitgaat naar de dppro-ratio's obv directe variabele kosten, vanwege de enorme tijdbesparing die dit oplevert.
Dat er andere ratio's te bedenken zijn is een open deur. alles 1:2 is er ook zo 1 die een magere onderbouwing heeft.

ik heb er nog wel 1, waarbij de oppervlakte van de goederengebouwen meetelt en de hoeveelheid beschikbare 4x4-vlakken (uit research, kaart en medailles):
de 3x3 bronsgebouwen heb ik op 100 gesteld.

marmer 100
hout 100
verf 100
steen 178
wijn 100
doek 187
ebbenhout 249
juwelen 187
ijzer 140
kalksteen 249
koper 295
goud 295
graniet 393
honing 221
albast 295
baksteen 477
glas 477
gedr.kruiden 477
touw 238
zout 477
basalt 1048
geelkoper 1048
buskruit 589
zijde 589
talkpoeder 589
koffie 788
papier 525
porselein 1400
teer 1313
ijzerdraad 788
cokes 2103
kunstmest 2103
rubber 1577
textiel 1262
walvistraan 1262
asbest 3030
explosieven 2424
mach.ond. 2909
benzine 3394
tinplaat 2182
k+k gerecht 4453
gew.beton 5263
smaakstoffen 5263
luxemateriaal 5533
verpakking 4588
genome data 6292
industriele filters 6292
hernieuwbare hulpbronnen 6921
halfgeleiders 6135
staal 7865
bionics gegevens 8665
electromagneet 7604
gas 8842
plastic 9196
robots 9196
Nutricion Research 9315
Papercrete 9703
preservatives 11450
Smart Materials 12808
Translucent Concrete 11450
Algae 15265
Biogeochemical data 15047
Nanoparticles 16355
Purified Water 14829
Superconductor 13738
a.i. data 19811
bioplastics 18603
nanowire 18603
paper batteries 16187
transester gas 18119

Het nadeel springt hier onmiddelijk van het scherm: het is te variabel om snel te hanteren.
en dan heb ik nog geen rekening gehouden met de relatieve waarde van munten/voorraden (oftewel tijd), tevredenheid (waarvan de waarde ook varieert tussen de tijdperken), benodigd personeel (ook variabele waarde per eenheid of per tijdperk).

wat uit deze berekening komt is dat tov dppro t/m industrieel de goederen steeds minder gewaardeerd worden, modern en postmodern ongeveer gelijk aan dppro zijn en vanaf hedendaags steeds meer gewaardeerd. arctisch is in deze berekening 1,4 - 1,7 keer meer waard dan bij dppro (arctisch heeft daar een vergelijkbare score van 11700).
Kijk je echter naar de 1:2 berekening, dan is een arctisch goed 45 keer meer waard (score arctisch is 819200), dan als de waarde volgens dppro gehanteerd wordt. Dat is een heel groot verschil.

Ik heb er geen oordeel over, behalve dat ik het spel snel bespeelbaar wil houden. Met een knalharde inflatie van 100% tussen 2 aaneensluitende tijdperken wordt het spel belemmerd. Al die Nederlandse handelaren die dus hun zogenaamde handelsgeest verloren zouden hebben, hebben er dus wel voor gezorgd dat op de NL-servers sneller doorgespeeld kan worden. Omloopsnelheid, handelssnelheid en handelsgemak zijn ook zeer belangrijke factoren in een handelsgeest. Die we dus kennelijk nog lang niet kwijt zijn.

En ook nog: winst maken is OK, ook op de NL servers.
 

midas89

Actief lid
Ik snap je logica, maar je kan oppervlakte eigenlijk niet meerekenen in een vaste handelsafspraak.
Ik haal bijvoorbeeld al mijn goederen uit handel, herhaalmissies, GGs en wensputten - en die zijn voor mij dus allemaal evenveel waard, omdat er nul oppervlak nodig is voor goederengebouwen.

Logisch dat voor mensen die goederen verbouwen porcelein veel meer waard zou moeten zijn dan papier, maar dat is dan ook weer niet op iedereen van toepassing.

Zo ook zijn er mensen die wel Arctische goederengebouwen hebben staan, maar die niet aanvullen met hedendaagse goederenfabrieken (die komen wel uit de GGs), en al helemaal niet met nog eens PT goederengebouwen om die HT-fabrieken draaiende te houden.
Het gaat te ver om al die oppervlaktes dan in je handelsverhouding mee te rekenen toch? Bijna niemand doet dat zo. Misschien alleen mensen die geen gilde hebben.
 

Mr.Quib

Actief lid
Oppervlakte speelt op een andere manier een rol: hoe groter het gebouw, hoe schaarser het goed over het algemeen. Papier zal je minder makkelijk kwijtkunnen dan Porselein etc., waardoor een groter gebouw toch een voordeel op kan leveren.



Je mag zelf weten welke verhoudingen je gebruikt natuurlijk :) Eerlijke handel heeft nooit bestaan, maar dat heeft spelers er niet van weerhouden om er onderling afspraken over te maken.
Met de maximale 1:2 handelsverhouding zetten jullie anders wel de toon. Dit is precies de 'eerlijke' verhouding t/m LME. Stel dat dit wordt aangepast naar bv. 1:4 dan wordt dat al heel anders.
 

ojbojb

Actief lid
Ik neem zelf ook geen hedendaagse goederen meer aan :)

Zo zie je maar, oppervlakte in de berekening is een dubieuze factor ... of een factor die handels-voordeel kan opleveren.
Ik heb de oppervlakte alleen maar meegenomen omdat dat steeds aangehaald wordt als reden om de dppro ratio niet te hanteren.
Wellicht is het vooral bepalend voor de vroege tijdperken en wellicht de laatste 3 (geen GG's die dat maken, maar de oppervlaktes in die tijdperken verschillen niet veel).
misschien moet er een min-factor voor bronstijdperken komen vanwege de beperkte vraag naar deze goederen.

misschien is het toch handiger om een eenvoudige ratio te nemen als leidraad. alles 1:2 slaat echt nergens op, zeker ook omdat in de late tijdperken de relatieve waarde van munten en voorraden afneemt. als je dppro niet hanteert, dan zou ik eerder voor 1:1 kiezen vanaf Morgentijdperk.
 

DeletedUser6877

Guest
Na de crosswerelddeals, voor die tijd kostte het nog enige moeite om GGs te bouwen, en de ziljoen maatregelen om GvG kapoet te maken, is nu ook de handel aan de beurt. Iets wat goed werkt hoef je niet te verbeteren en door die verbetering het slechter te maken. Steek de tijd en energie liever in zaken die daadwerkelijk van belang zijn.
 

Mr.Quib

Actief lid
Je mag zelf weten welke verhoudingen je gebruikt natuurlijk :) Eerlijke handel heeft nooit bestaan, maar dat heeft spelers er niet van weerhouden om er onderling afspraken over te maken.
Eerlijke handel heeft nooit bestaan? Jullie spreken jezelf tegen:

In het spel is een functie toegevoegd, welke automatisch eerlijke handel instelt. Deze functie is echter pas later toegevoegd, nadat er al in de gemeenschap andere verhoudingen algemeen geaccepteerd zijn geraakt. Vraag altijd eerst bij je gilde welke handelsverhoudingen zij aanhouden, om problemen te voorkomen. Kijk verder welke voor jou beter werken. De verhoudingen die door de gemeenschap ook wel worden gehanteerd vind je hieronder;
Gevolgd door een lijst die overeenkomt met de dppro handel tool en al sinds 2013 op dit forum staat. Dus wat is het nou?:confused:

De functie voegt automatisch een 1:2 verhouding toe, dat is boven LME naar mijn mening geen eerlijke handel.
'Toevallig' is het wel de verhouding die op de meeste niet-NL servers wordt gehanteerd.

Allemaal prima, maar doe niet alsof deze functie de handel ineens eerlijk maakt.
 
Bovenaan