Verminderen van aantal nodige muiskliks mbt RSI klachten

DeletedUser10544

Guest
Ik speel dit spel nu al een paar maanden en vind het een zeer leuk spelletje. Helaas is het zo dat het spel in de huidige vorm onvoldoende rekening houdt met mensen die last van RSI klachten hebben. Voor mijn baan zit ik al vrij vaak achter een computer, en als ik dan thuis kom en nog duizenden keren klikken moet dan leidt dat tot RSI-klachten. Hierdoor kan ik het spel momenteel niet zo veel spelen als ik zou willen. Hier zijn een paar problemen die ik voor zou willen dragen als voorbeelden:
- Elk productie gebouw vergt 2 keer klikken om een productie aan te zetten
- Fp (die niet uit de balk komt) maar met 10 fp per twee kliks gestort kan worden in gg's (+knop, en dan een pakketje)
- GVG in het algemeen, waar je vaak wel honderden keren moet klikken voor je überhaupt 1 sector pakt.

Zie bijvoorbeeld dit citaat uit een afstudeerscriptie over het verband tussen RSI en software:
"Een risicofactor die leidt tot eengrotere kans op het ontstaan van RSI-klachten is overmatig muis- en toetsenbord gebruik."
(http://alexandria.tue.nl/extra2/afstversl/tm/van Mil 2009.pdf)
Na het lezen van die scriptie zie je hoe belangrijk het is om dit soort dingen goed te regelen.

Gelukkig zijn veel van de problem aanzienlijk te verbeteren met een paar zeer simpele oplossingen, die ik hier onder graag zou willen voorstellen:

- Bij het verlaten van een GVG gevecht, keer terug naar het leger scherm zodat je met één klik een nieuw gevecht kan beginnen.
- Bij het storten in gg's laat gebruikers een hoeveelheid fp's intoetsen, die vervolgens automatisch uit hun pakketjes getrokken kan worden (vooral dit zal enorm veel schelen, zeker voor grote spelers!)
- Na het innen van goederen- en voorradengebouwen, meerdere gebouwen van het zelfde type met een paar kliks weer aan het werk zetten. Bijvoorbeeld, laat gebruikers al hun bazaars en voetbalvelden allemaal op 1 dag productie zetten, ipv allemaal afzonderlijk (meeste speler zetten in deze gebouwen toch hetzelfde aan). Of laat gebruikers alle voorraden gebouwen tegelijk aan zetten, ipv afzonderlijk (Wie doet er ooit 5 minuten met een smidse, 15 minuten met een geitenhouder, en 1 uur met een slager, toch?). etc.
- Laat gebruikers alle vrienden met één knop 'helpen', of hun taverne bezoeken. Dit scheelt ook ontzettend veel belasting. Wanneer dit onwenselijk is vanuit speldesign opzicht, wellicht een speciaal vrienden menu maken waar het vervolgens in iets minder kliks zou kunnen? (Of voeg helpen en tavernes samen?)

Ik ben benieuwd wat jullie van deze oplossingen vinden! De meeste zijn zeer eenvoudig te implementeren op code niveau, en zouden het spel voor veel mensen met pols klachten enorm veel prettiger maken! Daarnaast zie ik bij de meeste van deze ideeën geen enkel nadeel voor het spel.

Disclaimer: Ik begrijp dat het meerdere ideeën zijn in één topic, maar omdat ze thematisch hetzelfde zijn leek het me het beste het in één topic te behandelen. Alle ideeën om muisafhankelijkheid te verminderen in dit spel zijn welkom in de discussie.
 

DeletedUser

Guest
- Bij het verlaten van een GVG gevecht, keer terug naar het leger scherm zodat je met één klik een nieuw gevecht kan beginnen.

Hoe vul je dan je verliezen aan?

- Na het innen van goederen- en voorradengebouwen, meerdere gebouwen van het zelfde type met een paar kliks weer aan het werk zetten. Bijvoorbeeld, laat gebruikers al hun bazaars en voetbalvelden allemaal op 1 dag productie zetten, ipv allemaal afzonderlijk (meeste speler zetten in deze gebouwen toch hetzelfde aan). Of laat gebruikers alle voorraden gebouwen tegelijk aan zetten, ipv afzonderlijk (Wie doet er ooit 5 minuten met een smidse, 15 minuten met een geitenhouder, en 1 uur met een slager, toch?). etc.

Hoe doe je dat dan bij missies waar je alle productieopties 1x moet uitvoeren?


- Laat gebruikers alle vrienden met één knop 'helpen', of hun taverne bezoeken. Dit scheelt ook ontzettend veel belasting. Wanneer dit onwenselijk is vanuit speldesign opzicht, wellicht een speciaal vrienden menu maken waar het vervolgens in iets minder kliks zou kunnen? (Of voeg helpen en tavernes samen?)

Waarom dan niet zonder knop dat alles automatisch gebeurt? Waarom dan eigenlijk niet het hele spel automatisch, zodat je heklemaal niets meer hoeft te doen en kan kijken naar het groeien van jke stad.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze oplossingen vinden!

Ik vind het helemaal niets. Als je last van RSI hebt zijn daar zat aanpassingen voor enaals die ook niet helpen moet je gaan Ganzeborden. Dit spel is dan gewoon niet geschikt voor jou.
 

DeletedUser10544

Guest
Hoe vul je dan je verliezen aan?

Hoe doe je dat dan bij missies waar je alle productieopties 1x moet uitvoeren?

Waarom dan niet zonder knop dat alles automatisch gebeurt? Waarom dan eigenlijk niet het hele spel automatisch, zodat je heklemaal niets meer hoeft te doen en kan kijken naar het groeien van jke stad.

Ik vind het helemaal niets. Als je last van RSI hebt zijn daar zat aanpassingen voor enaals die ook niet helpen moet je gaan Ganzeborden. Dit spel is dan gewoon niet geschikt voor jou.

1: Dat scherm bedoel ik. Het legerscherm.
2: Omdat je ze nog steeds 1 voor 1 kan doen als je dat zou willen. Er zou alleen een nieuwe functie bijkomen waarmee meerdere kunnen.
3: Dit is je enige kritiek waar ik het mee eens ben, daarom dat ik in dit voorstel zelf ook al mijn twijfels verwoord had.
4: Als je in een rolstoel zit moet je maar niet in gebouwen komen met een trap. Ja doei...

Dit zijn aanpassingen om het spel polsvriendelijker te maken. Niet om het spel over hoop te gooien.
Kijk er aub nog een keer naar met een wat minder pessimistische blik.
 

mcsp

Actief lid
Sl8yer, je hebt een punt dat de voorbeelden nog wat verder uitgewerkt moeten worden ...

MAAR ...

LoesoeJoesoe haalt hier wel degelijk een probleem aan ... Ik zit zelf momenteel met een zware ontsteking in de schouder, en bij elke muisklik voel ik de pijn tot in dat gewricht ... Minder muisklikken, een alternatief via toetsenbord, enz ... kunnen zeker helpen ... Mensen (ik ook niet) staan hier niet bij stil zo lang ze dit zelf niet ervaren ...
 

Mr.Quib

Actief lid
Denk dat het een logische gedachte is dat je zelf zoveel mogelijk doet om RSI te voorkomen. Na een dag achter de pc werken nog een avond achter de pc gaan zitten klinkt mij niet echt verstandig.

Evengoed zit er wel wat in je idee. Zelf maak ik zoveel mogelijk gebruik van keyboard ipv muis en dat is in dit spelletje helaas niet mogelijk op een paar simpele functies na als door je stad heen scrollen met de pijltoetsen.

De oplossingen die je nu voorstelt lijken mij niet haalbaar, behalve die van de FP donaties, die zou ik graag in het spel zien :)
 

DeletedUser

Guest
1: Dat scherm bedoel ik. Het legerscherm.

En jouw eenheden raken tijdens Gvg niet gewond en sterven al helemaal niet?

2: Omdat je ze nog steeds 1 voor 1 kan doen als je dat zou willen. Er zou alleen een nieuwe functie bijkomen waarmee meerdere kunnen.

Oh, in dat geval zal het vast wel lukken. Ze zijn bij FoE gek op dit soort extra functies, omdat ze toch ruimte zat hebben.

3: Dit is je enige kritiek waar ik het mee eens ben, daarom dat ik in dit voorstel zelf ook al mijn twijfels verwoord had.

Je verwoord je twijfels niet. Je probeert met een aantal alternatieven meer kans op goedkeuring te krijgen

4: Als je in een rolstoel zit moet je maar niet in gebouwen komen met een trap.

Nee, als je in een rolstoel zit moet je niet op de snelweg komen.

Als jij naar de kermis gaat, gaan ze ook niet het lunapark aanpassen voor jouw rolstoel.

Dit zijn aanpassingen om het spel polsvriendelijker te maken. Niet om het spel over hoop te gooien.
Kijk er aub nog een keer naar met een wat minder pessimistische blik.

Met 1 knop iedereen helpen of alle taveernes bezoeken gooit het spel overhoop.

Heb je trouwens op je werk al aangegeven dat je daar minder achter de computer wil zitten, zodat je ''s avonds meer kan spelen?

LoesoeJoesoe haalt hier wel degelijk een probleem aan ... Ik zit zelf momenteel met een zware ontsteking in de schouder, en bij elke muisklik voel ik de pijn tot in dat gewricht.

Misschien zou je dan een tijdje niet moeten spelen. Als ik geblesserd ben ga ik ook niet voetballen. Dat is geen reden om voor te stellen om de wedstrijd te vervangen door een potje klaverjassen, zodat ik ook mee kan doen.
 

DeletedUser10544

Guest
Sl8yer, je hebt een punt dat de voorbeelden nog wat verder uitgewerkt moeten worden ...

MAAR ...

LoesoeJoesoe haalt hier wel degelijk een probleem aan ... Ik zit zelf momenteel met een zware ontsteking in de schouder, en bij elke muisklik voel ik de pijn tot in dat gewricht ... Minder muisklikken, een alternatief via toetsenbord, enz ... kunnen zeker helpen ... Mensen (ik ook niet) staan hier niet bij stil zo lang ze dit zelf niet ervaren ...

Ik zal de voorstellen op een later tijdstip nog wat uitbreiden, thanks voor de tip!
 

DeletedUser10544

Guest
Denk dat het een logische gedachte is dat je zelf zoveel mogelijk doet om RSI te voorkomen. Na een dag achter de pc werken nog een avond achter de pc gaan zitten klinkt mij niet echt verstandig.

Evengoed zit er wel wat in je idee. Zelf maak ik zoveel mogelijk gebruik van keyboard ipv muis en dat is in dit spelletje helaas niet mogelijk op een paar simpele functies na als door je stad heen scrollen met de pijltoetsen.

De oplossingen die je nu voorstelt lijken mij niet haalbaar, behalve die van de FP donaties, die zou ik graag in het spel zien :)

Ik werk gemiddeld ongeveer 2 a 3 uurtjes per dag achter de computer. Geen astronomische getallen dus.
En FoE doe ik gemiddeld een uurtje per dag. Dat zou meer zijn als ik geen last kreeg.
idd, een paar acties met toets/shortcuts vervangen zou al enorm schelen, bedankt voor de tip.
En ja, de fp donatie optie zou echt de grootste verbetering zijn mijns inziens.
 

DeletedUser10544

Guest
En jouw eenheden raken tijdens Gvg niet gewond en sterven al helemaal niet?

Oh, in dat geval zal het vast wel lukken. Ze zijn bij FoE gek op dit soort extra functies, omdat ze toch ruimte zat hebben.

Je verwoord je twijfels niet. Je probeert met een aantal alternatieven meer kans op goedkeuring te krijgen

Nee, als je in een rolstoel zit moet je niet op de snelweg komen.

Als jij naar de kermis gaat, gaan ze ook niet het lunapark aanpassen voor jouw rolstoel.

Met 1 knop iedereen helpen of alle taveernes bezoeken gooit het spel overhoop.

Heb je trouwens op je werk al aangegeven dat je daar minder achter de computer wil zitten, zodat je ''s avonds meer kan spelen?

Misschien zou je dan een tijdje niet moeten spelen. Als ik geblesserd ben ga ik ook niet voetballen. Dat is geen reden om voor te stellen om de wedstrijd te vervangen door een potje klaverjassen, zodat ik ook mee kan doen.

Ik vind het jammer dat je je zo negatief uit ook, en met zo veel venijn ook. Desalniettemin zal ik proberen je serieus te nemen en je opmerking punt voor punt te behandelen:

1: Je snapt niet wat ik bedoel. Ik bedoel JUIST het scherm waar je je legers aan kan passen. Dat noem ik het leger scherm. Ik weet niet eens welk scherm jij denkt dat ik bedoel.

2: Geen idee wat je daarmee bedoeld. Kan je het misschien uitleggen?

3: Ik verwoord mijn twijfels wel degelijk. Ik citeer: "Wanneer dit onwenselijk is vanuit speldesign opzicht".

4: Dat is een irrelevante vergelijking. Zonder rolstoel zou je namelijk ook niet de snelweg op gaan. Een snelweg ga je alleen op in een auto.
Ik kan met mijn polsen prima achter de computer zitten, en dus ook FoE spelen. Het probleem is dat ik voortdurend een afweging moet maken tussen spelen en mijn polsen sparen. Dus GVG gevechten en FP storten moet ik bijvoorbeeld vaak achterwege laten. Probeer het alsjeblieft te snappen ipv recalcitrant te doen.

5: Ik snap je zorg, vandaar dat ik mijn twijfels verwoorde en een alternatief voorstelde.

6: Nee, en dat is ook een zeer kinderachtige opmerking. Ik doe veel meer op mijn werk dan alleen achter de computer zitten. Daarnaast krijgt mijn werk altijd voorrang. Dus probeer de discussie aub inhoudelijk te houden.

7: Dit is wederom een slechte vergelijking. Ik ben niet geblesseerd. Ik kan gewoon voetballen. Ik heb alleen moeite om de hele wedstrijd uit te spelen omdat het speelveld heel erg hobbelig is. Daarom vraag ik om een iets beter veld.

Probeer in je volgende reactie iets constructiever te zijn aub.
 

Mr.Quib

Actief lid
- Bij het verlaten van een GVG gevecht, keer terug naar het leger scherm zodat je met één klik een nieuw gevecht kan beginnen.
1: Je snapt niet wat ik bedoel. Ik bedoel JUIST het scherm waar je je legers aan kan passen. Dat noem ik het leger scherm. Ik weet niet eens welk scherm jij denkt dat ik bedoel.
Ik snap niet hoe je van daaruit dan meteen door zou willen gaan naar een nieuw GvG gevecht.
Bedoel je dat je na het gevecht in de sector blijft die je op dat moment aanvalt, een nieuw leger selecteert en dan alleen nog op ''aanvallen" hoeft te drukken? Dat zou idd wel schelen.
 

DeletedUser10544

Guest
Die bedoel ik ja. Vanuit dat scherm hoef je dan alleen nog mar aanvallen te klikken om je volgende gevecht te starten, of je leger nog even aanpassen van te voren als je veel beschadiging op hebt gelopen.

Bij sommige sectoren moet je na een gevecht eerst je scherm wat verslepen (als de sector ergens in ene hoek zit of zo), dan klikken op de sector, en dan sector bekijken drukken. Dat zou dus al minstens 2, als niet 3 of 4 kliks schelen per gevecht. met 80 gevechten per sector dus al zo'n 160-320 kliks.
 

DeletedUser

Guest
Gelukkig kan je met linker klik sleep over de gebouwen productie van alle gebouwen innen.
Ik heb ook RSI ik speel daardoor het liefste via de app.
Ik kan een trackball muis en/of een pen voor de pc of mac niet genoeg aanraden.
Vooral de pen is geweldig voor veel dingen maar maakt een trackball muis niet overbodig.
Ik mag geen merken noemen denk maar dat luistert wel weer nauw.

Edit: Ik heb geluk dat ik die pen voor mijn werk nodig heb want ze zijn wel prijzig zeker de "pressure sensitive" pennen.
 

Mr.Quib

Actief lid
Goeie muis (bv. verticaal of trackball), muismat met polsondersteuning, fatsoenlijk keyboard, stoel, buro etc. helpen allemaal enorm. Stoppen als het zeer doet en regelmatig ff wat anders doen ;)
 

DeletedUser10544

Guest
Goeie tips allemaal, dank voor het meedenken :)
Veel van deze tips gebruik ik al in mijn dagelijks leven, alleen een goede ergonomische stoel bijvoorbeeld is simpelweg te duur voor mij.
En regelmatig iets anders doen doe ik sowieso wel, maken jullie je geen zorgen :D

Om even samen te vatten: Jullie zien wel iets in het verminderen van kliks ter behoeve van RSI klachten, maar in de ideeën zoals door mij aangedragen vinden jullie eigenlijk alleen het fp idee goed. Klopt dat een beetje?
Dan zal ik dat idee wat verder uitwerken, en zal ik na denken over eventuele andere ideeën die nuttig zouden kunnen zijn.

Bedankt voor jullie input.
Iemand anders nog? :)
 
Ik reageer ff tussen je ideeën.
Gelukkig zijn veel van de problem aanzienlijk te verbeteren met een paar zeer simpele oplossingen, die ik hier onder graag zou willen voorstellen:

- Bij het verlaten van een GVG gevecht, keer terug naar het leger scherm zodat je met één klik een nieuw gevecht kan beginnen.
Goed punt. Niks op aan te merken. Ben je ook meteen van dat ongelofelijk irritante verspringen van die kaart af na een battle als je op een landingssector zonder eigen HQ aanvalt.
- Bij het storten in gg's laat gebruikers een hoeveelheid fp's intoetsen, die vervolgens automatisch uit hun pakketjes getrokken kan worden (vooral dit zal enorm veel schelen, zeker voor grote spelers!)
Heel goed punt. Alternatief zou kunnen zijn om meerdere keuzebuttons te hebben als men een invulveld hier niet zitten (vb 1, 2, 5, 10, 20 fp)
- Na het innen van goederen- en voorradengebouwen, meerdere gebouwen van het zelfde type met een paar kliks weer aan het werk zetten. Bijvoorbeeld, laat gebruikers al hun bazaars en voetbalvelden allemaal op 1 dag productie zetten, ipv allemaal afzonderlijk (meeste speler zetten in deze gebouwen toch hetzelfde aan). Of laat gebruikers alle voorraden gebouwen tegelijk aan zetten, ipv afzonderlijk (Wie doet er ooit 5 minuten met een smidse, 15 minuten met een geitenhouder, en 1 uur met een slager, toch?). etc.
Begrijpelijke suggestie. Echter ik ben juist iemand die wel degelijk verschillen heeft tussen sommige gebouwen. Maar het zou wel fijn zijn als je per gebouw gewoon een default waarde zou kunnen vastleggen, waarmee het gebouw automatisch verder gaat (door domweg een vinkje "productie automatiseren" aan te vinken of zo). Default aanpassen kan dan door op het statusvenstertje wat je krijg na een klink op een draaiend (producerend) gebouw een vinkje "cancel automatische productie" of zoiets
- Laat gebruikers alle vrienden met één knop 'helpen', of hun taverne bezoeken. Dit scheelt ook ontzettend veel belasting. Wanneer dit onwenselijk is vanuit speldesign opzicht, wellicht een speciaal vrienden menu maken waar het vervolgens in iets minder kliks zou kunnen? (Of voeg helpen en tavernes samen?)
Deze snap ik ook, maar hiermee ga je wel het spelelement weghalen. De interactie met andere spelers en de kéuze per speler om te helpen moet je zelf maken. Vergeleken met vroeger is het al veel beter hoor, toen waren die helpknoppen er domweg niet en moest je elke speler helpen door naar de stad te gaan, een actie te klikken en daarna op een gebouw te klikken. En de bedoeling is dat je natuurlijk wél wát tijd blijft spenderen aan het spel. ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser10617

Guest
Ik heb ook een kantoorjob en vind het soms ook ambetant om thuis nog veel te klikken. Het enige grote voordeel dat ik hieruit kan halen vind ik dat met de fp's (dat je zelf een aantal kan intikken).
En we kunnen idd niet alles automatisch laten gaan...
 

DeletedUser10544

Guest
Ik reageer ff tussen je ideeën.

Goed punt. Niks op aan te merken. Ben je ook meteen van dat ongelofelijk irritante verspringen van die kaart af na een battle als je op een landingssector zonder eigen HQ aanvalt.

Heel goed punt. Alternatief zou kunnen zijn om meerdere keuzebuttons te hebben als men een invulveld hier niet zitten (vb 1, 2, 5, 10, 20 fp)
Begrijpelijke suggestie. Echter ik ben juist iemand die wel degelijk verschillen heeft tussen sommige gebouwen. Maar het zou wel fijn zijn als je per gebouw gewoon een default waarde zou kunnen vastleggen, waarmee het gebouw automatisch verder gaat (door domweg een vinkje "productie automatiseren" aan te vinken of zo). Default aanpassen kan dan door op het statusvenstertje wat je krijg na een klink op een draaiend (producerend) gebouw een vinkje "cancel automatische productie" of zoiets. Deze snap ik ook, maar hiermee ga je wel het spelelement weghalen. De interactie met andere spelers en de kéuze per speler om te helpen moet je zelf maken. Vergeleken met vroeger is het al veel beter hoor, toen waren die helpknoppen er domweg niet en moest je elke speler helpen door naar de stad te gaan, een actie te klikken en daarna op een gebouw te klikken. En de bedoeling is dat je natuurlijk wél wát tijd blijft spenderen aan het spel. ;-)

Goede punten allemaal! Die van de gebouwen een automatische productie te geven lijkt me een goed idee. Dat zie ik als vlgt voor me: Je int je productie, dan krijg je net als nu zo'n maantje er boven, en ipv dan twee keer te moeten klikken per gebouw hoef je nog maar één keer te klikken. Dan klik je op het gebouw en gaat hij automatisch door met de vorige productie. zoiets.
En ja, die laatste suggestie is idd te veel van het goede, dat zie ik nu ook steeds beter in.
Mikken we gewoon op de volgende 3:
GVG kliks verminderen
fp kliks verminderen
kliks mbt productie gebouwen verminderen.

Daar hebben we nu 3 goede ideeën voor vind ik. Hopelijk komt er binnenkort een Inno medewerker langs gehopt :)
 

DeletedUser6594

Guest
hoi, rsi klachten of niet het blijft gewoon zeer irritant dat als je fp's wilt storten in grote gebouwen en je moet er paar 1000 in gooien dat dit zeer veel klikken is, goeie oplossing zou zijn idd aantal invoegen of grotere pakjes voorzien?? 50 fp 100 fp ??
ik ben zelf een actieve GvG speler en als er 1 ding is dat mag opgelost worden zijn het die extreme laadtijden op GvG
in het begin deed ik makkelijk 5/6 fights per minuut nu haal ik er amper 3 per minuut omdat na elk gevecht de kaart gewoon traag laad en blijft hangen, al diverse browsers geprobeerd niets helpt, met name de GvG AA kaart is de ergste ook als je slots wilt vullen blijft de hele boel hangen dus mss eerst daar eens een oplossing voor zoeken?
 
Bovenaan