Lettertype berichten (berichtencentrum)

Wil je in het berichtencentrum een lettertype waarbij alle karakters even breed zijn?

  • Ja

    Stemmen: 9 56,3%
  • Nee

    Stemmen: 7 43,8%

  • Totaal aantal stemmers
    16
  • Enquête gesloten .

DeletedUser10111

Guest
Ik heb me er nooit in verdiept, maar voor mijn gevoel zou ik zeggen dat het onafhankelijke eigenschappen zijn, die niet echt lekker bij elkaar passen (als in, de combinatie ziet er niet uit, dus maakt niemand dat soort fonts :) )

Daarbij is ons concept 'font' niet gelijk aan wat drukkers een 'font' noemen (of noemden, ze zullen ook wel met hun tijd meegaan). In tekstverwerkers zijn fonts een verzameling karakters, voor een verzameling eigenschappen en groottes, bijv Courier bold 19pt, en Courier roman 21pt.
Bij een drukker zijn dat 2 fonts. Zodra er 1 eigenschap wijzigt, is het een nieuw font. De reden daarvan is dat oorspronkelijk elk font ontworpen en gemaakt werd met bijv mallen. Als de lettergrootte verandert, veranderen alle posities en lijndiktes van de lijnen van de letters, om ze er optimaal uit te laten komen bij drukken. Je ziet dit soort dingen weer terug in opmaak programmatuur as TeX (en meer bekend LaTeX wat boven op TeX is gebouwd).
 

DeletedUser10453

Guest
Helaas is de pol al gesloten, ik ben er wel voor.
Ook zou ik er voor willen pleiten op de mobile app het zelfde font en regellengte - dwz het aantal letters dat op één regel past, niet de fysieke lengte - te gebruiken als in de brouwser versie.
Het probleem is dat met pijn en moeite gemaakte tabelletjes of plaatjes op het andere medium er gewoon niet uitzien.
Even over fonts met- of zonder schreef: voorbeeldje van Bas de Ridder (begin topic) Courier New is een monospaced met schreef, Lucida Concole bv. is schreefloos, echter beide zijn een monospaced- of console type, dat is met een vaste breedte voor iedere letter.
De vaste letterbreedte stamt uit uit de tijd dat computerschermen nog niet echt grafisch waren en je scherm 1 vast letter type had en ook een vast aantal karakters op één regel. Denk aan de Apple II of de Commodore Pet uit het eind van de jaren 70. Ook teletext op je TV is hier een voorbeeld van. De graphics-chips van toen waren zeer eenvoudig vergeleken met nu. (vergelijk met een typemachine)
Ondanks het visueel starre uiterlijk van de monospaced wordt daar in diverse console emulaties (bv. MS Dos) door veel mensen nog steeds de voorkeur aan gegeven omdat je programma-code, datatabellen etc. er zo mooi gestructureerd en overzichtelijk mee weer kunt geven. En daar was het Bas de Ridder dus ook om te doen.
Een font met variabele letter breedte (m breder dan i) heeft natuurlijk weer het voordeel dat er meer tekst op de zelfde regel past. Verschillende lettertypes kunnen voor een specifieke toepassing ontworpen zijn. Een roman vraagt om een geheel andere tekst indeling dan een telefoonboek om maar een voorbeeld te noemen.
Sommige onder ons zullen dit als complete larie beschouwen maar er zijn ook mensen die hier wel waarde aan hechten en voor hen is dit zeer zeker niet iets onzinnigs en iets waar je wel terdege rekening mee zult moeten houden in een eventuele besluitvorming denk ik.
(Althans, dat vind ik. Een ieder zal dat voor zichzelf moeten uitmaken.)

Ps. Het woord font is komt voort uit het feit dat drukletters vroeger in lood werden gegoten.
Het zelfde woord kennen we ook van kaasfondue :) (= smelten)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Het idee heeft geen 75% meerderheid behaald, het idee wordt daarom afgekeurd. Morgen archiveer ik het topic.
 
Bovenaan