[hulp] FAQ

DeletedUser

Guest
[Hulp] FAQ Dit is het Frequent-Asked-Questions topic voor nieuwe mensen die meer informatie van dit spel willen vergaren.

Dit topic zorgt er ook voor dat veel vragen niet opnieuw beantwoord hoeven te worden. Dit topic zal zo vaak mogelijk vernieuwd worden met nieuwe en betere informatie. Ik voeg ook links van andere topics hier toe voor meer informatie.

Mijn dankbetuigingen gaat uit naar: Leones, HowToPown, Kingmike50, kip en nog veel meer mensen, die mij aan deze informatie geholpen hebben!
Speciale dank aan Arwenden die mij geholpen heeft met goede/betere zinsopbouw:)

Vanwege het feit dat er maximaal 10.000 tekens in 1 bericht kunnen heb ik het opgesplitst.
- Bericht 1 - algemene FAQ
- Bericht 2 - algemene FAQ
- Bericht 3 - afkortingen (aanvullingen graag per pm)

EDIT: Iedereen bedankt voor de complimenten!
***************************************************************************

80 spelers?
Zijn er maar 80 Nederlandse spelers?
Nee, dit klopt niet! Er zijn veel meer Nederlandse spelers, echter zie je er maar 80 in jouw server. Deze servers worden ingedeeld op registratie tijd.

Account verwijderen
Kan ik mijn account verwijderen?
Account verwijderen is momenteel niet mogelijk. Je zal je account dus helaas inactief moeten laten worden.

Account laten herstarten is momenteel niet mogelijk. Je kan wel al je gebouwen verkopen en zo starten met een nieuwe lei. Je voortgang inzake queesten, technologieën, e.d. blijven niettemin wel bestaan.

Allianties/Stammen
Kun je allianties/stammen vormen?
Nee, dat kan men nog niet. Dit spel zit nog in de bèta fase, een veel ideeën moeten nog uitgewerkt worden. Dit is er een van, momenteel is het dus niet mogelijk een alliantie/stam op te richten.
Je kan wel al persoonlijke vriendschappen sluiten, dit door middel van het communicatie systeem ingame. Hierbij kan men dan ook de persoonlijke tekst veranderen, waardoor het duidelijk is dat je een alliantie met iemand hebt gesloten (Ga naar het stadshuis voor je persoonlijke tekst te veranderen).

Aanvallen/Verdedigen
Ben je maar beperkt om 8 militaire eenheden te plaatsen?
Ja, je bent beperkt tot 8 eenheden. Je kan wel 8 eenheden voor verdedigen én aanvallen plaatsen. Dit is zo beperkt omdat anders het slagveld groter gemaakt moet worden en dat is dan weer een nadeel voor nieuwere en kleinere spelers.

Browsers
Wat is de beste browser?
Dat ligt geheel aan jezelf. Wel is echter gebleken dat mensen die Internet Explorer gebruiken meer last hebben van technische storingen, dan de mensen met Google Chrome/Mozilla Firefox/Opera.
We raden je aan om dit topic te lezen als u problemen ervaart met jouw huidige browser m.b.t. Forge of Empires.

Diamanten
Hoe kom ik aan diamanten?
Diamanten kan je kopen met echt geld. Het voordeel van diamanten kopen en te gebruiken is dat je sneller kan bouwen en sneller troepen kan trainen. Uiteraard zijn er nog meer voordelen voor diegene die met diamanten spelen, kijk maar gewoon rond in het spel en je komt het vanzelf tegen.

Je hoeft niet perse diamanten te kopen om dit spel te kunnen spelen, het spel vereist geen enkele manier van betalen hoe dan ook. Het kan alleen soms handiger zijn als je wel diamanten koopt.

Forgepunten
Wat zijn forgepunten?
Je hebt forgepunten nodig om nieuwe ontwikkelingen te kunnen onderzoeken, ook heb je ze nodig om te onderhandelen.

Waar vind ik deze?
Forgepunten vind je bovenaan in de gele balk. Dit kan variëren van 0-10, als hij al 10 punten heeft kan hij niet meer punten behalen. Je kan ook met munten forgepunten kopen. De allereerste die je koopt kost 50 munten, wat daarna oploopt met steeds 50 munten extra (50,100,150,200 etc.)

Gevechtssysteem
Hoe werkt het gevechtssysteem?
Voor een uitleg over het gevecht's systeem verwijs ik u door naar dit topic:
klik hier

Gilden
Wat zijn gilden en waar vind ik uitleg over gilden?
Uitleg over gilden vind u hier(klik)

Grondstoffen
Waarvoor heb ik grondstoffen nodig?
Grondstoffen, zoals hout/leem/marmer/verf/steen enzovoort, heb je nodig voor o.a. te onderhandelen en om nieuwe technologiën te ontwikkelen.
Een lijst met alle grondstoffen die u gedurende het spel nodig heeft:
klik hier
Een lijst met grondstoffen per tijd(bonstijd,ijzertijd etc)
klik hier
Produceren van grondstoffen in de bronstijd kost 100 munten en 100 gereedschap
(steen-marmer-verf-hout-wijn)
Voor de ijzertijd verdubbeld de kostprijs per eenheid dus 200 munten en 200 gereedschap
(doek-juweel-ijzer-ebbenhout-kalksteen)
Voor de vroege middeleeuwen verwacht ik dan ook weer een verdubbeling. Het aanmaken van grondstoffen zou dan 400 munten en 400 werktuigen kosten per aangemaakte eenheid.
(goud-koper-honing-graniet-albast)
Je hebt ook steeds 5 nieuwe grondstoffen per tijdperk.
Steen komt tweemaal voor. Een eerste keer in de bronstijd (steenhouwer)
Een tweede keer bij de ontwikkeling van verbeterd steenwerk (verbeterde steenhouwer).


Gouden sterren
Wat zijn die goude sterren boven mijn gebouwen?
Als je een goude ster ziet boven een van jouw gebouwen betekent dat dat het gebouw opgeknapt of gemotiveerd is. Mensen in jouw stad zullen dan beter werken en produceren. Voor meer uitleg kijk bij motiveren/opknappen.

Inventaris
Wat is de inventaris en waar vind ik het?
Je kan de inventaris bekijken door op het symbool met een doos en een pijl linksonderin te klikken. Deze inventaris is bedoelt voor latere ontwikkelingen, m.b.t. giften. Je kan hier geen gebouwen inzetten bij het re-organiseren van je stad.
Belangrijk: de inventaris is nog niet in gebruik!

Medailles
Hoe krijg ik medailles?
Je krijgt medailles door PvP-toernooien te winnen. Je krijgt ook medailles voor het bereiken van de 2e t/m 5e plek (in ieder geval in de bronstijd periode), uiteraard ontvangen deze rangen dan wel minder medailles.
Voor meer informatie over medailles kijk naar de "pvp" uitleg.

Munten/Gereedschap
Hoe kom ik aan munten/gereedschap?
Munten kun je krijgen door huizen te bouwen, op een gegeven moment komt daarboven een symbool te staan. Dit betekent dat je in dit betreffende huis geld kan innen.

Om gereedschap te verkrijgen moet je zelf in producerende gebouwen aanklikken welke gereedschappen je wilt produceren. Verschillende gebouwen hebben deze functie. Het gebouw dat vaak in het begin wordt gebruikt is de ‘pottebakker’, dit omdat het gebouw veel produceert. (Let op! De ‘pottebakker’ kan worden aangeduid met ‘aardewerk’!)
Let op! Als uw producten klaar zijn heeft u 1 uur om ze naar binnen te halen. anders bederven ze. In dit geval komt er een icoon van een dode vis boven te staan.

Motiveren/Opknappen/Plunderen
Wat zijn de verschillende functies in andermans stad?
Je kan andere spelers dorpen bezoeken door op hen te klikken onder in de ranglijst. Hierbij kan je kiezen tussen aanvallen (staat onder de naam), of bezoeken (klik op het plaatje).

Opknappen
Als je hier op klikt kun je gebouwen waar een sterretje boven staat motiveren. Gebruik dit recht goed, want de andere speler kan meer van je diensten gebruik maken wanneer je op een beter gebouw klikt. (Dus dat je in plaats van op een strohut op een fruitgaarde klikt). Als je dit doet wordt de productie van de fruitgaarde vergroot, de desbetreffende speler zal je heel dankbaar zijn en waarschijnlijk je daad beantwoorden.

Motiveren
Hierbij geldt hetzelfde als voor ‘Opknappen’. Een school is natuurlijk beter om aan te klikken dan een boom. Motivatie verhoogt de tevredenheid van de burgers.

Plunderen
Nadat je iemand hebt aangevallen, en gewonnen hebt, heb je het recht om te plunderen. In het begin zijn het nog huisjes die bijna niets opbrengen (strohutten), maar in een later stadium zal dit heel interessant worden. Je kan al tegen het einde van de bronstijd marmer/steen/verf roven. Hoe verder je komt, en hoe hoger in de ranglijst, des te meer het leuker wordt om iemand aan te vallen en te plunderen. Je kan maar één gebouw per keer plunderen.
Je kan het gebouw enkel nemen indien er iets is geproduceerd is en nog niet opgehaald is door de eigenaar.

Je kan zien aan het gebouw of er hout wordt geproduceerd, als de mensen werken moet je nog wachten en regelmatig terugkomen. Als er geen beweging meer is en je kan niets nemen ben je al te laat, dan heeft de eigenaar zijn hout verzameld en moet je hopen dat die opnieuw hout gaat produceren dat je kan stelen.

Onderhandelen
Hoe kan je onderhandelen?
Je hebt forgepunten en de desbetreffende materialen weergegeven nodig om te onderhandelen. Indien je geen forgepunten hebt moet je wachten totdat je het aantal hebt dat nodig is.
Degene die de goederenovergang aanklikt betaalt het forge punt, niet degene die de goederen op de markt plaatst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
[hulp] FAQ vervolg

Pvp toren
Wat is een pvp toren?
In een pvp toren kun je vechten met de 79 andere spelers uit jou sector. Je kunt hieraan
Deelnemen doormiddel het vrij-spelen van een PvP toren, de eerste toren (voor bronstijd) bevind zich in de provincie "tyr" Je moet zoals eerder genoemd de provincie vrijspelen, om er daarna in te kunnen vechten heb je "militairen" nodig van dat tijdperk.
1 toernooi duurt de eerste keer 1 week (hierna word de tijd langer)aan het eind krijgen De eerste 5 plekken medailles voor bronstijd:
1e plaats - 10 medailles
2e plaats - 5 medailles
3e plaats - 3 medailles
4e plaats - 2 medailles
5e plaats - 1 medaille

Die voor de ijzertijd zijn dan:
1e plaats - 20 medailles
2e plaats - 10 medailles
3e plaats - 6 medailles
4e plaats - 4 medailles
5e plaats - 2 medailles

Die van de Vroege Middeleeuwen zouden dan zijn:
1e plaats - 40 medailles
2e plaats - 20 medailles
3e plaats - 12 medailles
4e plaats - 8 medailles
5e plaats - 4 medailles

Er was de vorige keer al opgemerkt dat het aantal medailles ook plots verhoogde dus bij deze:
1e uitbreiding: 10 medailles
2e uitbreiding: 50 medailles
3e uitbreiding: 200 medailles

wanneer welke toren?
zie: Dit topic

punten
Hoe krijg ik punten?
Nieuwe manier:
Verzamelde voorraden + munten / 300
Punten die je verdient in gevechten / 50
Elk gebouw geeft punten

Oude manier:
Verzamelde voorraden + munten = punten-

Re-organiseren/uitbreiden van uw stad:
Het komt maar al te vaak voor dat spelers te weinig ruimte hebben.
Indien u gebruikt maakt van diamanten kunt u uw bouwgrond uitbreiden. Je kan per tijdperk 2 uitbreidingen kopen. De (diamanten)prijs per tijdperk wordt elke keer iets duurder.
Zonder diamanten, moet u deze uitbreidingen verdienen dit kan door bepaalde provincies te veroveren of door het vrijspelen van nieuwe technologieën.
Een tip voor spelers die hun stad willen re-organiseren in de bronstijd:
Verwijder uw straten deze zijn volledig gratis. Hierna zult u al meer plaats hebben om uw gebouwen neer te zetten.
Uiteraard moet u na de re-organisatie er wel voor zorgen dat er weer een weg ligt, omdat er anders geen munten/gereedschappen meer geproduceert worden.
Een stukje uitleg over je grid met dank aan leonen:
Klik hier voor de grid uitleg
Afmetingen van de gebouwen:
kunt u hier vinden

Sectoren
Wat word er bedoelt met sectoren?
Een sector bestaat uit 80 spelers die ongeveer op dezelfde tijd geregistreerd hebben.
De 80 spelers uit jou sector vind je onderaan in de ranglijst:)
Er kan geen contact gemaakt worden met andere sectoren.

Tevredenheid
Waar heb ik tevredenheid voor nodig?
Tevredenheid is nodig om je mensen te laten werken in je gebouwen, hoe hoger de tevredenheid hoe harder ze gaan werken. Bij een hoge tevredenheid van 120% werken je mensen maximaal.
Om aan de 120% te komen moet je 40% extra tevredenheid creëren. Dus al is de eis 100 moet je 140 creëren. Tevredenheid creër je door meer decoraties te bouwen.


Troepen sterkte:
Waar vind ik een overzicht van de troepensterkte?
Voor een overzicht van troepen wil ik u graag doorverwijzen naar dit topic:
Nederlands:
Troepensterke nederlands talig

Engelse versie:
http://forum.nl.forgeofempires.com/showthread.php?153-soorten-troepen

Veroveren nieuwe dorpen:
Is het mogelijk andere dorpen te veroveren?
Nee, Het is (nog) niet mogelijk andere dorpen te veroveren, wellicht komt dit in de toekomst nog hier is nog geen volledige duidelijkheid over!

Verwijderen van eenheden
Ik krijg de quest "verwijder een eenheid" hoe doe ik dit?
Ga naar het legerscherm (in je menu het helm icoontje) , selecteer een eenheid en druk op de onderste knop in dat scherm, het mannetje met een kruisje. Hiermee verwijder je de geselecteerde eenheid(of eenheden)

Verwijderen/verplaatsen gebouwen en wegen:
Hoe verwijder/verplaats ik mijn gebouwen?
Naast het bouwmenu staat een menu "gereedschappen" hiermee kunt u uw gebouwen en wegen verwijderen dan wel verplaatsen. U kunt ze niet verwijderen om later weer gratis terug te halen, u zult ze in dat geval opnieuw moeten bouwen.;)
Bij het verwijderen van gebouwen waar manschappen gemaakt worden, zullen die manschappen ook weg zijn uit je leger!

Wachtwoord
Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen
Uw wachtwoord kunt u (klik)Hier wijzigen.

***************************************************************************

Aanvullingen zijn welkom! deze zal ik z.s.m hierin verwerken.
Graag geen onnodige dingen posten. Ik hoop dat de forum mod een oogje in het zijl houdt!

Nogmaals hartelijk dank aan degene die de afgelope dagen bezig zijn geweest deze vragen te beantwoorden.

mvg!:cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
[hulp] FAQ vervolg / Afkortingen

Hieronder komt/staat een lijst me afkortingen.
Aanvullingen graag per pm om het overzichtelijk te houden!

Bij voorbaat dank voor aanvullingen!

FP - Forgepunten
GM - Goudmunten
GS - Gereedschap
GST - Grondstoffen(ijzer/marmer/hout etc.)
Mod - moderator
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Goed bezig Spekiej!

Ik heb nu voorgesteld een definitief FAQ te maken, met een FAQ team om het telkens bij te werken.
zou dat niet iets voor jou zijn? (mits het wordt doorgevoerd natuurlijk).
 

DeletedUser

Guest
bedankt!

Ik wil hier zeker aan mee werken mocht het doorgevoerd worden:)
 

DeletedUser

Guest
mijn stem heb je.

Maargoed, vanaf nu weer Ontopic. Zodra er iemand iets aan de hulp-FAQ wil toevoegen, zet het hier neer!
 

Leones

Community Manager
Teamleden
Community Manager
Op zich wel een mooie uitleg, maar kan je wat aan de spelling en interpunctie doen? Dat leest wat makkelijker.
 

DeletedUser

Guest
Ga ik doen;) ik kan maar met 1 hand typen maar dat is off topic;)
 

DeletedUser55

Guest
spekiej, nog wat info voor je FAQ:

als je wilt onderhandelen moet je forge punten betalen + die grondstoffen, indien je geen forge punten hebt kan je niet onderhandelen met anderen.
 

DeletedUser

Guest
Ow, dat is handig om te weten. Maar om te handelen heb je wel iemand nodig die ook wil handelen :p Op één iemand na is het hier maar eenzaam in dat handel overzicht (op de veel te dure NPC na)
 

DeletedUser55

Guest
Ow, dat is handig om te weten. Maar om te handelen heb je wel iemand nodig die ook wil handelen :p Op één iemand na is het hier maar eenzaam in dat handel overzicht (op de veel te dure NPC na)

ja, is altijd, maar je moet toch altijd 1 forge punt betalen om te kunnen handelen, zelfs met de npc's
 

DeletedUser

Guest
spekiej, nog wat info voor je FAQ:

als je wilt onderhandelen moet je forge punten betalen + die grondstoffen, indien je geen forge punten hebt kan je niet onderhandelen met anderen.

Bedankt Kip!
 

DeletedUser43

Guest
Goed even een vraagje over het volgende:

Inventaris:
links onderin bij de symbolen staat het symbool met een doos en een pijl deze is van inventaris.
De inventaris is bedoelt om giften te ontvangen.
U kunt hier geen gebouwen inplaatsen bij het re-organiseren van uw stad.

Hoe kan iemand giften sturen/ontvangen en van wie komen die giften?
 

DeletedUser

Guest
Goed even een vraagje over het volgende:

Inventaris:
links onderin bij de symbolen staat het symbool met een doos en een pijl deze is van inventaris.
De inventaris is bedoelt om giften te ontvangen.
U kunt hier geen gebouwen inplaatsen bij het re-organiseren van uw stad.

Hoe kan iemand giften sturen/ontvangen en van wie komen die giften?

Zeer goed opgemerkt en ik zal eerlijk zijn: ik weet het niet, ik heb het van het engelse forum afgehaald.
ik moet nu naar de fysio, zodra ik terugben ga ik hierachteraan en zal dit gelijk aanpassen in de FAQ:cool:
 

DeletedUser

Guest
Zover ik weet is de inventaris momenteel nog niet in gebruik. Je kan dus ook nog geen giften sturen en/of ontvangen.

Mooi lijstje trouwens!!
 

DeletedUser

Guest
Bij het verwijderen van gebouwen waar manschappen gemaakt worden, zullen die manschappen ook weg zijn uit je leger beheren icoontje. Zo had ik het toch ondervonden..

graag nog wat feedback hieromtrent, en eventueel kan dit bij de FAQ--> gebouwen verwijderen geplaatst worden
 

DeletedUser

Guest
Bij het verwijderen van gebouwen waar manschappen gemaakt worden, zullen die manschappen ook weg zijn uit je leger beheren icoontje. Zo had ik het toch ondervonden..

graag nog wat feedback hieromtrent, en eventueel kan dit bij de FAQ--> gebouwen verwijderen geplaatst worden

Dit klopt ook en is heel logisch, gezien de soldaten geen plek meer hebben om te eten/slapen verdwijnen ze;)

Ik voeg het toe, bedank!
 
Bovenaan