Gildeleiding kan ( scheve ) handel verwijderen van de gildemarkt

Extra handel box waarmee je handel alleen voor Buren of vrienden

  • Ja, ik vind de extra handels opties een goed idee

    Stemmen: 4 14,3%
  • Nee, ik vind de extra handels opties geen goed idee

    Stemmen: 6 21,4%
  • Ja , ik vind de handels opties een goed idee en de marktmeester rang in gildes ook

    Stemmen: 16 57,1%
  • Ja , ik vind de handels opties een goed idee en de marktmeester rang in gildes vind ik slecht idee

    Stemmen: 2 7,1%

  • Totaal aantal stemmers
    28
  • Enquête gesloten .

DeletedUser

Guest
zucht :p

het ging erom dat (in wat duidelijker Nederlands, hopelijk...) de drang om eerlijk te handelen vooral op de Nederlandse servers aanwezig leek te zijn. DPpro is een Nederlands initiatief en sl8yer zei dat hij geen Engelse site kon vinden waarop 'eerlijke handel' stond behalve de Engelse van dppro.
(die zijn er echter wel, zoals te zien in linkjes op de vorige pagina, maar veel is het niet)

Duidelijk? :D
 

DeletedUser

Guest
zucht :p

het ging erom dat (in wat duidelijker Nederlands, hopelijk...) de drang om eerlijk te handelen vooral op de Nederlandse servers aanwezig leek te zijn. DPpro is een Nederlands initiatief en sl8yer zei dat hij geen Engelse site kon vinden waarop 'eerlijke handel' stond behalve de Engelse van dppro.
(die zijn er echter wel, zoals te zien in linkjes op de vorige pagina, maar veel is het niet)

Duidelijk? :D

Om correct te zijn zei ik dat ik geen calculator in een andere taal tegen kon komen. Die engelse wiki geeft de verhoudingen wel aan, maar het ontbreken van een calculator laat wat mij betreft zien hoe belangrijk eerlijke handel gevonden wordt.
 

Cornelis H

Actief lid
Als je zeker wil zijn dat een aanbieding eerlijk is dan maak je in exel een verhouding's overzicht en dan kan je snel zien of de aanbieding eerlijk is of niet.
Als er iemand is die het zou willen hebben, want ik heb er een voor mij zelf gemaakt, wil hem best toe mailen als je mij prive je mailadres zend dan zorg ik er voor dat je hem zo snel mogelijk krijgt.
 

DeletedUser

Guest
Als je zeker wil zijn dat een aanbieding eerlijk is dan maak je in exel een verhouding's overzicht en dan kan je snel zien of de aanbieding eerlijk is of niet.
Als er iemand is die het zou willen hebben, want ik heb er een voor mij zelf gemaakt, wil hem best toe mailen als je mij prive je mailadres zend dan zorg ik er voor dat je hem zo snel mogelijk krijgt.

Aardig aanbod, maar daar gaat het niet om. Mijn punt is dat alleen op de nederlandse wereld eerlijke handel zo belangrijk wordt gevonden dat er zelfs een calculator voor ontwikkeld is. Op de beta gaat het merendeel er van uit dat als je iets in kan voeren je dus ook zo mag handelen. Aangezien je brons tegen bijvoorbeeldvroege middeleeuwen 1 op 1 in kan voeren vinden ze dat dat dus mag.
 

DeletedUser6878

Guest
Ik heb me verbaasd over de eerlijke handel. Het is wel fijn om een handelsafspraak te hebben over een standaard maar daar houdt het mee op.
200 muntjes en 200 voorraden is voor een bronsspeler al een aardige investering. Maar een speler van koloniaal haalt er zijn neus voor op; zijn gebouwen produceren immers aanmerkelijk meer munten en voorraden. De tijdsduur om een aantal goederen te produceren en het oppervlak benodigd voor de goederenverschil is gelijk of ligt dicht bij elkaar, maar dat wordt dus niet in de berekening meegenomen terwijl dit eigenlijk ook een factor moet zijn in de berekening.

Het is maar hoe je het bekijkt. Als een bronsspeler vindt dat zijn goederen net zo veel waard zijn als LME goederen heeft die nog een punt ook, al zullen anderen dit waarschijnlijk anders zien en het aanbod niet aannemen. Handel is immers vraag en aanbod en heeft geen vaste waarde. In veel landen is onderhandelen over een prijs voor iets de normaalste zaak van de wereld.
 

DeletedUser

Guest
Ik heb me verbaasd over de eerlijke handel. Het is wel fijn om een handelsafspraak te hebben over een standaard maar daar houdt het mee op.
200 muntjes en 200 voorraden is voor een bronsspeler al een aardige investering. Maar een speler van koloniaal haalt er zijn neus voor op; zijn gebouwen produceren immers aanmerkelijk meer munten en voorraden. De tijdsduur om een aantal goederen te produceren en het oppervlak benodigd voor de goederenverschil is gelijk of ligt dicht bij elkaar, maar dat wordt dus niet in de berekening meegenomen terwijl dit eigenlijk ook een factor moet zijn in de berekening.

Het is maar hoe je het bekijkt. Als een bronsspeler vindt dat zijn goederen net zo veel waard zijn als LME goederen heeft die nog een punt ook, al zullen anderen dit waarschijnlijk anders zien en het aanbod niet aannemen. Handel is immers vraag en aanbod en heeft geen vaste waarde. In veel landen is onderhandelen over een prijs voor iets de normaalste zaak van de wereld.

algemene consensus is dan ook redelijk pro eerlijke handel. Enkel de goederen zoals, marmer, ijzer, honing, touw!, baksteen, talk, papier!, koffie, textiel (de kleine(re) gebouwen) hebben af en toe moeite om 1:1 gehandeld te worden. Ook dat is vraag en aanbod ;)
 

Cornelis H

Actief lid
Ik heb me verbaasd over de eerlijke handel. Het is wel fijn om een handelsafspraak te hebben over een standaard maar daar houdt het mee op.
200 muntjes en 200 voorraden is voor een bronsspeler al een aardige investering. Maar een speler van koloniaal haalt er zijn neus voor op; zijn gebouwen produceren immers aanmerkelijk meer munten en voorraden. De tijdsduur om een aantal goederen te produceren en het oppervlak benodigd voor de goederenverschil is gelijk of ligt dicht bij elkaar, maar dat wordt dus niet in de berekening meegenomen terwijl dit eigenlijk ook een factor moet zijn in de berekening.
Het is maar hoe je het bekijkt. Als een bronsspeler vindt dat zijn goederen net zo veel waard zijn als LME goederen heeft die nog een punt ook, al zullen anderen dit waarschijnlijk anders zien en het aanbod niet aannemen. Handel is immers vraag en aanbod en heeft geen vaste waarde. In veel landen is onderhandelen over een prijs voor iets de normaalste zaak van de wereld.

Als je wil groeien en snel geholpen wil worden om die producten te krijgen welk je nodig heb dan zou je moeten uitgaan dat jij een ander dat gunt wat het hem/haar gekost heeft en dan de ruimte en tijd zou geen belang zijn wand hij/zij hebben het zelf ook nodig of nodig gehad.
Maar heeft nu een overschot om andere producten nodig en dat willen ze dan daar mee verkrijgen.
Ik heb zelf een voorraad van bijna 100.000st aan producten voor hen die het mogelijk nodig hebben en daar mee zorg ik dat mijn Gilde sneller groei om dat de leden snel aan die producten kan komen die ze op dat moment ook nodig hebben maar wel tegen kost prijs om dat een ieder geholpen wil worden.
En als ik geen kostprijs hanteer dan kan ik straks niemand helpen.
Dit geld voor iedereen niet alleen voor Gildeleden maar ook voor hen daar buiten wand het is beter om een ieder tot vriend te hebben en ook bij hen een eerlijke prijs te krijgen of gevraagd te krijgen, en daar heeft een ieder wat aan.
Eerlijke handel is die handel die niet meer vraagt dan de kostprijs en wel die in het voordeel van 5st/ 4h.
Dat is de reden waarom de meeste mensen er een eerlijke handel op nahoud, en zij die dat niet doen moeten vaak lang wachten voor dat ze geholpen worden.
 

DeletedUser

Guest
Dit topic handelt:
* in hoofdzaak over het wel of niet toelaten van het verwijderen van de handel van een speler door (iemand van) de gilde waar hij lid van is.
* in mindere mate, over mogelijke methoden om de gildemarkt beter af te schermen van de andere soorten transacties.

Wat eerlijke handel is of wat iedereen zijn mening over eerlijke handel is, is niet aan de orde.
Het bestaat en het is duidelijk omnipresent op de drie Nederlandse werelden (excl. beta).

Op de Franse wereld lijkt men geen vaste handelsverhoudingen te gebruiken maar lijkt het er wel op dat de meeste handel tussen goederen van hetzelfde tijdperk gaat en dan meestal 1:1.

Op de Engelse wereld past men wel eerlijke handel toe.
De officiële wiki heeft een handleiding, verklaring en tabel met de handelskoersen, wat wel degelijk doet vermoeden dat ze het ook toepassen.

Bovendien heb ik het even gevraagd aan twee 150K-punten spelers op één van de Engelse werelden.
De best passende stelling is dat "eerlijke handel de algemene regel is, doch in sommige situaties scheve handel nog wordt toegepast."
Deze situaties zijn: een beduidende minderheid van de gilden en sommige schaarse goederen.

Ik denk wel dat men kan stellen dat een groot deel van de spelers over alle werelden handelt volgens bepaalde vastgelegde koersen.
Op de Duitse werelden zou hierover ook nog eens gecontroleerd moeten worden (dit spel is origineel Duits, dus het zal ook wel een groot aantal spelers betreffen).

De vraag is dan of men iets kan aanpassen/toevoegen aan het spel om spelers en/of gilden meer controle en/of overzicht te geven betreffende de handel.
De meeste voorstellen hieromtrent, trachten de gildemarkt verder te onderscheiden van andere soorten handel.

Mijn eigen mening is als volgt:
* De huidige situatie vindt ik vrij goed. Een extra knop "niet-gilde" of dergelijk iets zou niet veel moeite voor de spelontwerpers mogen betekenen en zou misschien wel wenselijk zijn.
* Zo goed als alle andere voorstellen vindt ik te veel werk voor de spelontwerpers voor het voordeel dat ze opbrengen. Uiteindelijk weten gildes nu ook (door ontslag) hoe de gildemarkt te beschermen.
 

DeletedUser6026

Guest
Wat ik mis in het spel is het knopje "alleen buren" In dat geval kan je je houden aan de voorschriften van je gilde. En als je wat meer wilt halen uit een schaars goed kan je het uitsluitend de buurt aanbieden.

Denk dat daarmee alle problemen zijn opgelost...
 

DeletedUser

Guest
Dat vind ik inderdaad ook een goed idee ''alleen buren''.
Daarmee is dit probleem opgelost, en is dit idee 5 sterren geworden :D
 

DeletedUser5986

Guest
Verbod op scheve handel is geen spelregel, maar een onderlinge afspraak die in veel gildes gemaakt wordt. Omdat het geen spelregel is kan/mag je ook niet verwachten dat er iets komt om het makkelijker te kunnen handhaven.

Hier ben ik het wel mee eens.

Ik heb gewoon t idee dat winst maken, hier in FoE (al is dat als reactie op plunderschade, winstbejag of gewoon onwetendheid) als iets vies en fouts wordt gezien..

Waar is de nederlandse handelsspirit... Verdien aan wat schaars is... verpats wat teveel van is..

Hoe logisch kan het zijn. ;)

Ik ben dan ook n voorstander van de % in de handel lost te laten. En de dppro fanatici kunnen de sitelink wel als richtlijn gebruiken.. maar kunnen dan normaal kiezen nav de schaarste.
Bijvoorbeeld goud is schaars, iedereen wil het, dan moet het ook kunnen dat je hier goede winsten op maakt.
En omdat je regelmatig van buurt veranderd is dit ook geen vaste waarde, voor je het weet kom je in n buurt waar goud gemeengoed is en je het moeilijk of niet kwijt raakt, dan moet je de oprijzen ook drastisch kunnen verlagen.
 

Cornelis H

Actief lid
Hier ben ik het wel mee eens.

Ik heb gewoon t idee dat winst maken, hier in FoE (al is dat als reactie op plunderschade, winstbejag of gewoon onwetendheid) als iets vies en fouts wordt gezien..

Waar is de nederlandse handelsspirit... Verdien aan wat schaars is... verpats wat teveel van is..

Hoe logisch kan het zijn. ;)

Ik ben dan ook n voorstander van de % in de handel lost te laten. En de dppro fanatici kunnen de sitelink wel als richtlijn gebruiken.. maar kunnen dan normaal kiezen nav de schaarste.
Bijvoorbeeld goud is schaars, iedereen wil het, dan moet het ook kunnen dat je hier goede winsten op maakt.
En omdat je regelmatig van buurt veranderd is dit ook geen vaste waarde, voor je het weet kom je in n buurt waar goud gemeengoed is en je het moeilijk of niet kwijt raakt, dan moet je de oprijzen ook drastisch kunnen verlagen.

Beste Robin D.

Wat bij de ene Gilde of beurt een schaarste is is bij de ander een overschot dus hoe kan je dan zeggen dat jij meer kan vragen of minder dat je de prijs daar mee bepaalt van daar dat vellen de kostprijs als de meest eerlijke handels sleutel en daar door ook de meest geaccepteerde handels sleutel.
 

DeletedUser

Guest
Beste Robin D.

Wat bij de ene Gilde of beurt een schaarste is is bij de ander een overschot dus hoe kan je dan zeggen dat jij meer kan vragen of minder dat je de prijs daar mee bepaalt van daar dat vellen de kostprijs als de meest eerlijke handels sleutel en daar door ook de meest geaccepteerde handels sleutel.

Kan jij aantonen waarom dat de meest eerlijke handelssleutel is?

Is hij het meest geaacepteerd, of het meest opgelegd?
 

DeletedUser5986

Guest
Beste Robin D.

Wat bij de ene Gilde of beurt een schaarste is is bij de ander een overschot dus hoe kan je dan zeggen dat jij meer kan vragen of minder dat je de prijs daar mee bepaalt van daar dat vellen de kostprijs als de meest eerlijke handels sleutel en daar door ook de meest geaccepteerde handels sleutel.

Dit wordt bepaald door keuzes.
Schaarse goederen worden vanzelf sneller afgenomen, ondanks hogere prijzen, omdat men ze wel wil hebben.
Andersom geldt ook overdosis aan goederen doet de prijs dalen, want wie wil het nog...
Kijk zo werkt ELKE economie en handel...
En Ik denk dat dat de meest eerlijke handelssleutel is...
Want wie te hoog vraagt zit langer met het goed en wie te laag vraagt krijgt te weinig.

Ook zal dit het hophandelen beinvloeden daar deze naar de goedkoopste prijs van een product zullen zoeken... zoals in de echte wereld.
En onthoudt ALLE actuele buurt, gilde en vv inwoners tellen mee en beinvloeden daar mee de prijs.
het zal idd even wennen kunnen zijn als je buurt veranderd maar dan haal je er wel het meeste uit.

WINST MAKEN IS NIET FOUT OF VIES.

Maar ik denk dat een buurt/vv/gilde handelsbeurs wel n leuke oplossing zou zijn....
dat alle prijzen en aantallen van vraag en aanbod in geheel laat zien, zodat je daaraan kan bepalen wat de prijs is van een goed.
En daar dit continu veranderd (per uur of per dag or real time) kan je hierop direct concreet handelen... ik zal me gedachten hier eens over laten gaan voor n uitgewerkt idee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser1072

Guest
WINST MAKEN IS NIET FOUT OF VIES.

Als jij winst maakt over je vijanden, mag je van mij het 1000 voudige vragen. Vind het alleen wel vies als jij er met de winst vandoor gaat over de rug van je gilde genoten die je eigenlijk hoort te helpen.
 

DeletedUser5986

Guest
Als jij winst maakt over je vijanden, mag je van mij het 1000 voudige vragen. Vind het alleen wel vies als jij er met de winst vandoor gaat over de rug van je gilde genoten die je eigenlijk hoort te helpen.

Ik geef je gelijk dat dit inderdaad vies lijkt, maar daarom zal je IN gilde (alleen gilde knop) prijzen natuurlijk ook anders hanteren. Maar het werkt,...ook daar.... natuurlijk beide kanten op.

En natuurlijk zal dit bepaalde gildes weerhouden handelshoppers uit te nodigen die alleen op winst uit zijn, ...maar is dat ook niet wat FoE wil? ...van de hoppers af zijn..?

Maar zoals ik al opperde, ik ga hier over brainstormen voor een handelsbeurs idee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Seconddream

Actief lid
Binnen mijn gilde op A ben ik het meermaals zat dat ik achter iemands broek aan moet zitten omdat hij of zij de handel scheef heeft staan. Het liefst zou ik de handel verwijderen, maar dit kan niet zonder die persoon uit het gilde te gooien. Vroeger deed ik dat ook, maar tegenwoordig met de 7 dagen regel is dat een beetje te drastische aanpak.

Mijn voorstel is dan ook dan de gildeleiding ook "Marktmoderator" (bij gebrek aan een beter woord) wordt.

Alleen de mensen met leiding krijgen de optie om de gildemarkt op te ruimen en handel te verwijderen die niet aan de eisen voldoet. De eisen zijn eerlijke handel, maar deze zijn vrij invulbaar waarschijnlijk aangezien eerlijke handel niet afgedwongen wordt (zou het probleem ook meteen oplossen)

De handel die verwijderd wordt, komt weer terug in de voorraad van degene die aanbiedt met een melding in zijn of haar nieuwsberichten. Iets in de geest van je handel is door XXXX verwijderd van de markt. Vraag aan XXXX om toelichting.

Volgens mij is dit al eerder ter sprake geweest en toen is dat niet doorgevoerd en dat gaat nu ook niet gebeuren.
Het idee zou iets aangepast moeten worden, je kunt denken aan bijvoorbeeld: Binnen je gilde zie je een aanbieding die scheef is en de speler erop aanspreken haalt niks uit, ook uit de gilde zetten is een te strenge aanpak. Wat kun je wel doen? Nou bijvoorbeeld zijn of haar aanbieding selecteren en aanwijzen als "aanbieding voor buren". Op die manier is het probleem voor je gilde verholpen en daarbij kan de speler gewoon zijn handel drijven.
Ik noem maar even wat, wees creatief :)
 
Bovenaan