(eerlijke) handel

Ik heb eerder verschillende dingen gelezen over handel, maar kan nu de bestaande threads niet vinden, dus bij deze een nieuw lijntje:

Kan iemand me uitleggen hoe het werkt in de hogere tijdperken? Ik ben nu in de Late Middeleeuwen en dus op het punt dat ik naar beneden alles 1:2 kan verhandelen. Dat deed ik ook omhoog, omdat de trader op de laptop hetzelfde doet. Klik ik Geelkoper aan en biedt er 100 van voor een Koloniaal goed, dan geeft de trader bij het invoeren van dat goed een resultaat van 50 goederen, 2:1 dus. Nu heb ik inmiddels in ons Gilde besproken hoe we dit doen en toen werd er iets gezegd over een tool, dus die gebruiken we nu.

In discussies e.d. op dit forum kwam ik de opmerking tegen dat die tool heel 'Nederlands' is, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Deze calculator (https://foe.kwister.net/goodstrade/) is toch echt Engels en op de website waar naar verwezen wordt (https://forgeofempires.fandom.com/wiki/Trading) wordt ook e.e.a. over trading gezegd.

Nu weet ik dat er op een gegeven moment 'ruwe goederen' worden geproduceert, die vervolgens nog moeten worden geprocessed tot bruikbare goederen. Op dit moment produceer ik bijvoorbeeld voor 1 dag 20 goederen, maar dat klinkt alsof ik in dit geval dan 20 ruwe goederen produceer die vervolgens een x aantal 'affabriek-goederen' moeten opleveren in een ander gebouw waar ik dus nog eens een dag mee bezig ben.

Een hele inleiding; maar de vraag is dus: (1)klopt mijn beeld dat als je zelf goederen produceert, je er al gauw 2 dagen mee bezig ben in toekomstige tijdperken en dat het daarom terecht is dat er een minder gunstige verhouding geldt in de handel?
(2)Van bepaalde GG's weet ik dat ze ruwe goederen produceren, die moeten dus nog geprocessed, maar stel dat je daar goederen van krijgt, staat dit dan in dezelfde verhouding of niet? (3)En als laatste zijn er evenementgebouwen die goederen produceren, zijn dit dan 'ruwe' of 'affabriek' goederen?

Ik heb me er al in verdiept door middel van de tijdboom en de wiki, ik zie bijvoorbeeld dat je een goed van 3 tijdperken eerder nodig hebt voor de productie in 'jouw' tijdperk. Maar dat maakt het me nog niet heel veel duidelijker. Zoals het op me overkomt moet je, als je alles zelf wil doen, op den duur alle goederengebouwen hebben vanaf de koloniale tijd tot je huidige tijdperk....
 
Laatst bewerkt:

Leones

Community Manager
Teamleden
Community Manager
Mijn persoonlijke mening is dat vanaf een bepaald punt de verhouding altijd 1:1 is omdat de meeste goederen toch via speciale gebouwen worden geproduceerd en iedereen daar dezelfde kosten voor heeft (in ruimte). Zullen vast een hoop spelers het niet mee eens zijn hoor :p
 

Felair

Actief lid
Uiteindelijk is het sowieso "wat de gek er voor geeft".
Bepaalde tijdperken zijn meer gewild dan andere door bijvoorbeeld dat GVG bij Toekomst ophoud. En Titan nu vanwege dat je goederen nodig hebt om boven niveau 10 een nieuw niveau van de grootse gebouwen vrij te spelen.

1:2 naar beneden en 2:1 naar boven is meestal wel realistisch. Binnen het tijdperk gewoon 1:1.
En die tool voor "eerlijke handel" is waardeloos vanwege punt 1 zoals Leones aangeeft bijna niemand meer goederengebouwen neerzet (buiten de ruimtekolonies) dus de kostenberekening die gebruikt word voor die tool is niet meer relevant en punt 2 zoals ik eerder al aangaf het is net wat de mensen willen betalen.

Binnen een gilde voor grootse gebouwen etc. maakt het meestal toch niets uit want dan help je elkaar (buiten het Titan TP vanwege genoemde kosten om boven niveau 10 nieuwe niveaus vrij te spelen daar blijft denk i voorlopig nog wel schaarste).
 

PrivateHead

Actief lid
Goederen uit een hoger tijdperk hebben ook meer waarde omdat ze meer punten opleveren als je ze verbruikt, bijvoorbeeld door ze te dumpen in de gildekas, ze te gebruiken bij het onderhandelen, in de tree of in GG. Vanwege die hogere puntenwaardering is de waarde van het goedje dan logischerwijs ook hoger. Binnen het gilde via de tool en buiten het gilde wat een gek ervoor geeft :))
 
Ik merk dat ik, omdat het voor mij geen dagelijkse realiteit is, me er geen goed beeld bij kan vormen hoe mijn economie dan werkt. Ik heb nu veel goederengebouwen, maar daarbij draait het met name om het huidige en het vorige tijdperk. Als ik echter in die techtree kijk, krijg ik de indruk dat ik met die methode goederengebouwen van alle tijdperken zou moeten hebben.

Bijvoorbeeld: verpakkingen produceren vereist papier. Maar om vervolgens papercrete te produceren heb ik weer verpakkingen nodig.

Als ik dan uitga van een dagproductie is dat 20 papier die vereist zijn voor 20 verpakkingen: 40 grondstoffen. Vervolgens eisen 20 papercrete 20 verpakkingen. Daarmee gebruik je eigenlijk dus 60 grondstoffen om er 20 te maken. Als ik dit zo zie kom ik tegelijkertijd ook tot de conclusie dat ik geneigd ben om nooit verder dan 1 tijdperk te handelen.

In het voorbeeld ga ik van koloniaal naar modern en van modern naar morgen. Dat zijn 3 tijdperken. Ga ik telkens de stap van 1 tijdperk maken dan is het:
20 papercrete voor 40 goederen die weer 80 goederen opleveren, die weer 160 verpakkingen opleveren. Van verpakkingen naar papier kan je hetzelfde doen. Dat is deste logischer als je bedenkt dat je 20 goederen nodig had voor die 20 papercrete en dus levert het je feitelijk 'maar 140' verpakkingen op.
Bovendien ben ik vaak geneigd om bijvoorbeeld 25 goederen voor 40 te geven van een lager tijdperk omdat ik zelf ook veel moeite moet doen om grondstoffen te produceren. Als ik er zo over praat vind ik eigenlijk dat 1:2 een hele logische verhouding is, maar dan wel als je maar 1 of max. 2 tijdperken verschil hebt. Anders wordt het raar. Als ik voor 20 papercrete 40 papier zou vragen, snij ik eigenlijk mezelf in de vingers omdat ik er netto nauwelijks mee opschiet, je hebt dan geen marge meer waardoor je een voorraad op kan bouwen.
Zoals je ziet, mijn hersenen gaan hier behoorlijk mee aan de haal :)
 
Bovenaan