Beperken aantal dezelfde 'goed X tegen goed Y' aanbiedingen

Wil je het aantal aanbiedingen van dezelfde goederen beperken?

  • Ja

    Stemmen: 5 18,5%
  • Nee

    Stemmen: 22 81,5%

  • Totaal aantal stemmers
    27
  • Enquête gesloten .

DeletedUser10111

Guest
Poll samenvatting: Limiteer per persoon het aantal aanbiedingen van dezelfde goederen met elkaar tot maximaal 4.

Voorbeeld:
Aangeboden hout mag maximaal 4x op de markt staan voor steen, 4x voor verf, 4x voor marmer, 4x voor wijn, 4x voor ijzer, enzovoort.
Heb je 4x hout voor steen, dan mag je ook nog steeds 4x steen voor hout neerzetten.

Voor het uitgebreide idee, zie de rest van deze post.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ik zie met enige regelmaat mensen handel neerzetten met 20x hetzelfde "10 X tegen 10 Y" oid. Dat geeft veel pagina's om doorheen te scrollen, en de laatste 16 van die 20 aanbiedingen hebben geen enkele toegevoegde waarde, zolang je die 1e 4 niet kwijt bent.

Mijn suggestie is om voor elke speler het aantal dezelfde handels-opties te beperken tot 4. "dezelfde" kijkt daarbij alleen naar het het aangeboden en gevraagde goed, en niet naar aantallen.

Als je steen tegen hout wilt verhandelen dan mag je daar dus 4 aanbiedingen tegelijk van hebben. Daarnaast mag je ook 4 aanbiedingen doen van steen naar bijv marmer, en van steen naar wijn. Wat ook mag is hout tegen steen. Ook daar mag je 4 aanbiedingen tegelijk van hebben naast de 4 aanbiedingen van steen tegen hout. (Waarbij het vrij onduidelijk is wat je nu precies aan het doen bent, maar dat terzijde.)

Als een aanbieding vervalt of er is iemand die de aanbieding aanneemt, dan mag je een zelfde aanbieding weer neerzetten, tot je weer 4 van die "van/naar" combinatie hebt.

Voorzover ik kan zien beperk je het normale aanbiedings verkeer niet, vaak doen mensen meerdere combinaties omdat ze of veel verschillende goederen nodig hebben, danwel omdat ze een goed erg hard nodig hebben, en dat vragen in tegen verschillende aangeboden goederen.

Het grootste probleem ontstaat als je veel van een goed nodig hebt, en dat wilt ruilen tegen een ander goed waar je veel van hebt. Je hebt dan twee mogelijkheden
1) Plaats 4 aanbiedingen, zodra iemand accepteert, plaats een nieuwe aanbieding
2) Handel in grotere hoeveelheden, zodat je minder aanbiedingen hoeft te plaatsen.

Een combinatie van beiden is ook mogelijk. Je mag kleine en grote handelsaanbiedingen tegelijk doen, zolang het aantal dezelfde aanbiedingen maar niet boven de 4 uitkomt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser10486

Guest
Ik stem voor. Ik vind al die pagina's van dezelfde aanbiedingen ook niet leuk.
En vrijwel steeds gaat het hier om handel die niemand wil aannemen, wegens een te slechte verhouding.
 

DeletedUser

Guest
Wat mij betreft zijn er al voldoende mogelijkheden om de handel te sorteren. Als ik nu kijk staan er voor mij 101 pagina's totaal met handel, maar daarvan zijn er al 28 van de "makelaar". Die hoef ik dus niet te bekijken. Filter ik op gilde dan heb ik nog maar 16 pagina's. Dat is nu niet echt veel. Heb ik een goed nodig, dan filter ik op dat goed. Wil ik een goed kwijt, dan filter ik daar op. Er is geen enkele reden om door al die pagina's te scrollen, dus waarom zou je dan de handel gaan beperken?
 

DeletedUser10486

Guest
Soms vallen er wel leuke zaakjes te doen als iemand iets verkeerd geplaatst heeft of zo. Dus je kan beter wel alle handel regelmatig bekijken.
 

DeletedUser

Guest
Soms vallen er wel leuke zaakjes te doen als iemand iets verkeerd geplaatst heeft of zo. Dus je kan beter wel alle handel regelmatig bekijken.

De kans op die leuke zaakjes wordt een stuk kleiner als je het aantal aanbiedingen gaat beperken.
 

DeletedUser10111

Guest
Het beperkt niet het aantal aanbiedingen, het beperkt het aantal dubbelen dat je kunt posten.
Je kunt nog steeds voor alle combinaties van/naar iets aanbieden, maar niet meer 30 keer "20 hout naar 20 steen" oid, dat wordt gereduceerd tot max 4 keer.

Ook voor jou zijn de laatste ongeveer 26 niet relevant, want ze bevatten geen nieuwe keuzes ten opzichte van de 1e 4 aanbiedingen van deze combinatie.

Filteren werkt niet. Ook als jij filtert, krijg je nog steeds al die 30 aanbiedingen. Je kunt "gelijke, aangeboden door dezelfde persoon" niet wegfilteren tot 1 aanbieding (wat je eigenlijk zou willen).

Het zou kunnen dat jij in een nette slimme buurt woont, waar mensen dit nooit doen, in welk geval je weining last van hebt. In dat geval proficiat, maar daarmee bestaat het probleem nog wel.


Deze maximaal 4 keer "20 hout naar 20 steen" geldt per combinatie van/naar goederen, dus alle andere combinaties anders dan "hout naar steen" kun je nog steeds aanbieden. "Het aantal leuke zaakjes" wordt dus niet minder.

Het aantal "leuke zaakjes" wordt waarschijnlijk zelfs groter, want je dwingt mensen om na te denken wat ze aanbieden ipv van 30 keer klakkeloos de "zet aanbieding op de markt" knop in te rammen, en iedereen met een hele pagina met dezelfde ruil op te zadelen waarvan 1 regel genoeg is (nou vooruit 4 regels, voor het geval er 4 mensen zijn die het hebben willen).

Tenzij je echt volkomen gek bent, gaat niemand 30x dezelfde aanbieding kopen. Derhalve ontstaan deze grote aantallen aanbiedingen ofwel door niet nadenken, danwel door bewust te gaan spammen. Bij de 1e groep zou even nadenken geen overbodige luxe zijn, bij de laatste groep is een dikke streep erdoor geen enkel probleem.


Wat onmogelijk wordt is de groenteboer die elke appel apart in een kist legt, en er een bordje bij zet "te koop, 1 appel, voor maar 0.50".
Diezelfde groenteboer mag echter nog steeds 4 aanbiedingen doen voor zijn appels, per stuk, per zak, en per kist, bijvoorbeeld.

Als de groenteboer meer dan 4 verschillende aantallen wil kunnen verkopen, moet hij even nadenken hoe zinnig eea is. Dat lijkt me helemaal niet verkeerd.
 

DeletedUser

Guest
Het beperkt niet het aantal aanbiedingen, het beperkt het aantal dubbelen dat je kunt posten.

Dan beperk je dus het aantal aanbiedingen.

Je hebt aan het begin maar bonus voor 2 goederen. Daarmee moet je 3 anderen zien te verkrijgen. Zekert in de begintijdperken handel je in kleinere porties en daar wil jij nu een beperking op leggen.


Je kunt nog steeds voor alle combinaties van/naar iets aanbieden, maar niet meer 30 keer "20 hout naar 20 steen" oid, dat wordt gereduceerd tot max 4 keer.

Dan doe ik toch 19 of 21 hout.

Ook voor jou zijn de laatste ongeveer 26 niet relevant, want ze bevatten geen nieuwe keuzes ten opzichte van de 1e 4 aanbiedingen van deze combinatie.

Filteren werkt niet. Ook als jij filtert, krijg je nog steeds al die 30 aanbiedingen. Je kunt "gelijke, aangeboden door dezelfde persoon" niet wegfilteren tot 1 aanbieding (wat je eigenlijk zou willen).

Het zou kunnen dat jij in een nette slimme buurt woont, waar mensen dit nooit doen, in welk geval je weining last van hebt. In dat geval proficiat, maar daarmee bestaat het probleem nog wel.

Je kan je hele buurt wegfilteren.

Tenzij je echt volkomen gek bent, gaat niemand 30x dezelfde aanbieding kopen. Derhalve ontstaan deze grote aantallen aanbiedingen ofwel door niet nadenken, danwel door bewust te gaan spammen. Bij de 1e groep zou even nadenken geen overbodige luxe zijn, bij de laatste groep is een dikke streep erdoor geen enkel probleem.

Iemand die handelt en het nodig heeft wel. Dat die 30 aanbiedingen door 5 versonen verdeeld worden is ook niet ondenkbaar. Zet ik nu 30x algen neer dan zijn ze zo weg.
 

DeletedUser10111

Guest
Je hebt aan het begin maar bonus voor 2 goederen. Daarmee moet je 3 anderen zien te verkrijgen. Zekert in de begintijdperken handel je in kleinere porties en daar wil jij nu een beperking op leggen.
Je mag van elke combinatie van/naar goederen 4 aanbiedingen doen. Stel je hebt A en B, en je moet C, D, en E hebben. Dan mag je tegelijk doen:

A -> C (4x)
A -> D (4x)
A -> E (4x)
B -> C (4x)
B -> D (4x)
B -> E (4x)

Dat zijn in totaal 6*4 = 24 aanbiedingen die je mag doen, en die je graag hebben wilt.

en wat ook nog mag

A -> B (4x)
B -> A (4x)

Je hebt hier niet meer dan deze mogelijkheden omdat je alleen A en B hebt, maar dat is de beperking die je nu ook al hebt.


Hoe is dit nu beperkend? Zoals je zelf zegt heb je niet zoveel goederen, 24 aanbiedingen om 3 goederen soorten te verkrijgen tegelijkertijd lijkt me voldoende. Als je meer goederensoorten zelf heb, groeit het aantal van/naar combinaties exponentieel, zodat dit geen belemmering gaat vormen.


Dan doe ik toch 19 of 21 hout.
Dat werkt niet, zoals in mijn voorstel staat, er wordt alleen gekeken naar van/naar goederen en niet naar aantallen bij het tellen van aanbiedingen.

Je kan je hele buurt wegfilteren.
Je kunt ook niet handelen, dan heb je het probleem ook niet.

Waar het echter om gaat is je volgende opmerking:

Heb ik een goed nodig, dan filter ik op dat goed. Wil ik een goed kwijt, dan filter ik daar op.
Je kunt wel filteren, maar gelijke aanbiedingen (in termen van/naar goederen) ben je of allemaal wel of allemaal niet kwijt, je kunt niet een deel van die aanbiedingen wegfilteren. Jij krijgt dus ofwel alle 30 of helemaal niets, een filter werkt hier dus niet.

Iemand die handelt en het nodig heeft wel. Dat die 30 aanbiedingen door 5 versonen verdeeld worden is ook niet ondenkbaar. Zet ik nu 30x algen neer dan zijn ze zo weg.
Het getal 4 is redelijk arbitrair, misschien is 5 wel beter.
Desalniettemin, zou je in dit geval dan beter 5x een grotere hoeveelheid aan kunnen bieden ipv heel veel kleine aanbiedingen.
 

DeletedUser

Guest
Punt is, jij wil niet door veel pagina's scrollen. Dat hoef je ook niet als je de filters gebruikt. Gaat het je om de fouten die anderen maken waar je van wil profiteren, dan is er niks mis mee dat je daar dan ook voor moet werken.

Stel ik heb een overschot van een bepaald goed en wil dat mijn gildeleden daar van profiteren. Dan plaats ik dat in kleinere porties "alleen gilde". Dat mag niet van jou volgens jouw idee. Jij zit niet in mijn gilde. Mogen we dan zelf bepalen wat we doen?
 

DeletedUser10111

Guest
Tuurlijk mag dat, is het dan echt teveel moeite om eens in de 4x een ander "naar" goed te kiezen? Dan kunnen je arme mede-gildeleden ook kiezen wat ze het liefst kwijt zijn.
 

DeletedUser

Guest
Tuurlijk mag dat, is het dan echt teveel moeite om eens in de 4x een ander "naar" goed te kiezen? Dan kunnen je arme mede-gildeleden ook kiezen wat ze het liefst kwijt zijn.

Wat ik terug krijg doet er niet echt toe, maar het betekent dat ik in totaal maar 16 aanbiedingen kan plaatsen. Waarom zou ik beperkt moeten worden in wat ik voor mijn Gilde kan plaatsen? Als dat uit de klauwen loopt lossen we het als Gilde zelf wel op.

Jij vindt dat er teveel handel staat en wil dat oplossen door het aantal aanbiedingen te beperken. Daarmee bepaal jij dat mensen die graag veel aanbiedingen plaatsen dat niet meer mogen. Dat werkt niet. Als je idee het al haalt , dan kan er net zo goed weer een nieuw idee komen om het aantal aanbiedingen te verhogen. Je praat over persoonlijke voorkeuren en niet over spelonderdelen.
 

DeletedUser10111

Guest
In ieder geval lijkt mijn voorstel waterdicht.
Je wilt met alle geweld een pagina dezelfde aanbiedingen dumpen, je wringt je in allerlei bochten, en je vindt geen weg om mijn voorstel heen.
Het voorstel is dus effectief.

in totaal maar 16 aanbiedingen kan plaatsen
Maar jullie spelen dus al jaren, maar hebben geen enkel goed anders dan jullie huidige tijdperk?
Geloof er niets van, maar ok.

Als je toch goederen wilt uitdelen in een gilde, dan is verreweg de eenvoudigste optie om dat vaker (eg 2x per maand ipv 1x per maand), en in kleinere hoeveelheden te doen. Evt kun je afspreken wie wanneer iets mag aannemen, als dat nodig is, wat binnen een gilde eenvoudig te doen is.
Dit is equivalent aan wat je op de markt ook zou moeten doen. Heb geduld en maak kleine stapjes, als je veel goederen wilt handelen.

Een andere optie is om meer ruilgoederen te introduceren. Pak goederen uit het vorige tijdperk er ook bij, dan heb je voldoende ruimte.

Een derde optie is om bijv alle goederen uit bronzen en ijzeren tijdperk (kost toch niets) te produceren en die te gebruiken als ruilgoed binnen het gilde. Dat levert eenvoudig voldoende "naar" goederen om te gebruiken voor ruilen. Als iemand te weinig ruilgoed heeft, post hij/zij een verzoek om ruilgoed te ruilen, wat binnen het gilde eenvoudig aangenomen wordt.

Dit kun je uitbouwen naar andere tijdperken, tot je genoeg ruimte hebt.


Zoals je ziet is er met wat afspraken eenvoudig om de beperking heen te werken binnen een gilde. Dit soort afspraken werken echter niet op de echte markt, omdat ofwel de koper danwel de verkoper er niet te veel bij in wil schieten, en dus extremen nooit zal neerzetten danwel accepteren.
 

DeletedUser

Guest
In ieder geval lijkt mijn voorstel waterdicht.
Je wilt met alle geweld een pagina dezelfde aanbiedingen dumpen, je wringt je in allerlei bochten, en je vindt geen weg om mijn voorstel heen.
Het voorstel is dus effectief.

Waterdicht ja, effectief misschien, maar het blijft een persoonlijke voorkeur. Beetje in de lijn van, ik vind plunderen vervelend, dus plunderen moet maar verdwijnen.

Maar jullie spelen dus al jaren, maar hebben geen enkel goed anders dan jullie huidige tijdperk?
Geloof er niets van, maar ok.

Niet iedereen speelt toch al jaren.

Als je toch goederen wilt uitdelen in een gilde, dan is verreweg de eenvoudigste optie om dat vaker (eg 2x per maand ipv 1x per maand), en in kleinere hoeveelheden te doen. Evt kun je afspreken wie wanneer iets mag aannemen, als dat nodig is, wat binnen een gilde eenvoudig te doen is.
Dit is equivalent aan wat je op de markt ook zou moeten doen. Heb geduld en maak kleine stapjes, als je veel goederen wilt handelen.

Dat wil ik niet. Ik wil zelf bepalen hoe ik handel en ben daar nu vrij in.

Zoals je ziet is er met wat afspraken eenvoudig om de beperking heen te werken binnen een gilde. Dit soort afspraken werken echter niet op de echte markt, omdat ofwel de koper danwel de verkoper er niet te veel bij in wil schieten, en dus extremen nooit zal neerzetten danwel accepteren.

Nogmaals, handel hoort vrij te zijn.
 

DeletedUser10111

Guest
Alsof er nu helemaal geen beperkingen zijn in handel. Al eens 100 goederen tegen 1 goed verhandeld?
 

mcsp

Actief lid
Een groot nadeel dat nog niet aan bod gekomen is (los van het feit dat ik ook volledig vrij wil zijn in welke handel ik op de markt zet), is de impact op de performantie van het spel ...
Telkens er een deal geplaatst wordt moet er achterliggend gekeken worden of er al niet toevallig 4 (of hoeveel dan ook) gelijkaardige (want het aantal doet er niet toe) deals van die speler op de markt staan ...
 

DeletedUser10111

Guest
Een groot nadeel dat nog niet aan bod gekomen is ... de impact op de performantie van het spel
Dat is niet zo erg groot voor zover ik kan inschatten.

Het aantal nieuwe aanbiedingen wat jij doet op een dag, staat in geen verhouding met de andere acties die je doet. Bijvoorbeeld motiveren of gevechtseenheden verwonden doe je ordes vaker dan een nieuwe handelsaanbieding neerzetten. Zelfs als het extra tijd kost, is het niets in vergelijking met de andere acties.

Met een beetje slim kiezen+programmeren kost het vrijwel niets (milli-seconden op de lokale browser, en geen tijd op de server).

Je voegt handel toe in het handelsscherm, wat ook jouw aanbiedingen heeft. De browser client heeft jouw aanbiedingen dus op je machine beschikbaar. Bij "zet bod op markt" klik kan de browser lokaal controleren of je nog ruimte hebt. Dat scheelt alle foutieve toevoegingen (die er niet zo heel veel zijn natuurlijk, dus dit schiet niet echt op).
Een 2e stap is om aan ieder bod een nummer 1..4 vast te plakken, wat verder niet getoond wordt, maar wat de lokale browser gebruikt om een unieke "van+naar+nummer" combinatie te construeren, door aan je nieuwe bod een ongebruikt nummertje vast te plakken (hij heeft je aanbiedingen, en all e nummertjes van alle aanbiedingen, dus kan het lokaal uitrekenen welk nummertje nog vrij is voor een van/naar combinatie).
De nieuwe aanbieding gaat met het vrije nummertje naar de centrale server, die de aanbieding met exact die combinatie probeert toe te voegen. Dat lukt in alle gevallen, tenzij mensen vals gaan spelen, en op een-of-andere manier fake nummertjes versturen.
De server hoeft dus niets meer te doen dan wat het nu doet, nieuwe entry invoegen (de check of het lukt zit daar ook al in, als het wat netjes geprogrammerd is). Je moet alleen dat extra nummertje toevoegen, en de browser programmeren om een vrij nummertje te zoeken in de aanbiedingen die het lokaal heeft.
 

DeletedUser

Guest
Alsof er nu helemaal geen beperkingen zijn in handel. Al eens 100 goederen tegen 1 goed verhandeld?

Dat is een onzin argument. Ook met jouw aanpassing kan ik dat niet. Binnen de door FoE opgelegde beperking van max 2:1 kan ik nu handelen wat ik wil.

Geef nu eens een goede reden waarom de hooeveelheid handel beperkt moet worden anders dan dat jij het teveel pagina's vindt. Net als met je vorige handelsidee baseer je het weer puur op jezelf en niet op wat anderen er mee opschieten. Dat maakt het wat mij betreft opnieuw een kanslose missie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser10111

Guest
Nogmaals, handel hoort vrij te zijn.

Alsof er nu helemaal geen beperkingen zijn in handel. Al eens 100 goederen tegen 1 goed verhandeld?

Dat is een onzin argument. Ook met jouw aanpassing kan ik dat niet. Binnen de door FoE opgelegde beperking van max 2:1 kan ik nu handelen wat ik wil.

Wie is hier nu onzinnige dingen aan het zeggen? Je vind dat handel vrij hoort te zijn, mijn voorstel beperkt een hoekje en oooh, dat is slecht. Innogames beperkt een ander hoekje, en dat is is niet een beperking?

Wie meet hier nu met twee maten?

Mijns inziens zijn beide varianten beperkingen, behalve dat het mijne nog een voorstel is, en Innogames de zijne al afdwingt, wat je er ook van vindt.


Mijn goede reden staat al in de 1e post, het is onzinnig dat iemand 30x dezelfde aanbieding doet op de markt. Het levert voor iedereen spam op die ze skippen.

Jij kijkt blijkbaar nooit op die manier op de markt, en dat kan. Je conclusie dat het verschijnsel dan ook niet bestaat lijkt mij dan een stap te ver. Als je iets niet ziet dan wil dat niet zeggen dat het niet bestaat, of dat niemand daar last van heeft.

Helaas lijkt het onmogelijk je daarvan te overtuigen. Als je zo overtuigd bent van je eigen gelijk, dan kunnen we het hier bij laten, verdere discussie heeft geen zin.
 

DeletedUser

Guest
Wie is hier nu onzinnige dingen aan het zeggen? Je vind dat handel vrij hoort te zijn, mijn voorstel beperkt een hoekje en oooh, dat is slecht. Innogames beperkt een ander hoekje, en dat is is niet een beperking?

Wie meet hier nu met twee maten?

Mijns inziens zijn beide varianten beperkingen, behalve dat het mijne nog een voorstel is, en Innogames de zijne al afdwingt, wat je er ook van vindt.

Innogames beperkt niets. Ik kan nog steeds alles plaatsen dat ik wil. In jouw voorstel kan ik dat niet.

Mijn goede reden staat al in de 1e post, het is onzinnig dat iemand 30x dezelfde aanbieding doet op de markt. Het levert voor iedereen spam op die ze skippen.

Het IS niet onzinnig. JIJ VINDT het onzinnig en dat is iets heel anders.

Jij kijkt blijkbaar nooit op die manier op de markt, en dat kan. Je conclusie dat het verschijnsel dan ook niet bestaat lijkt mij dan een stap te ver. Als je iets niet ziet dan wil dat niet zeggen dat het niet bestaat, of dat niemand daar last van heeft.

Dat klopt. Ik concludeer ook niet dat het verrschijnsel niet bestaat, ik concludeer dat slechts weinigen er last van hebben, omdat ze op dezelfde manier als ik op de markt kijken.
 

DeletedUser10111

Guest
Zoals ik al zei, verdere discussie heeft geen zin als er maar 1 ware manier van spelen is.
 
Bovenaan