Voetbalrellen

DeletedUser

Guest
Ik denk dat bijna iedereen het er wel over eens is dat voetbal een leuk spel is. Er zijn echter van die levenloze mensen die het veel te serieus nemen, en ook veel te ver gaan. Zo ook bij de rellen rondom de voetbalwedstrijd Polen-Rusland, waar naar bekend al 1 dode is gevallen.

Mijn vraag aan jullie is: Wat vinden jullie hiervan? Vinden jullie dit soort zaken kunnen? Moeten er meer stadionverboden worden uitgedeeld? Moet voetbal maar kompleet worden afgeschaft? etc.

Graag hoor ik jullie mening!
 

DeletedUser

Guest
Voetbal is gewoon een sport, dat moet je doen omdat je het leuk vindt.
Ok, dat sommigen het doen omdat je er veel geld mee kan verdienen kan dan ook nog.
Maar dan moet je de sport niet verpesten door te gaan rellen...

Sowieso vond ik het echt erg bij Polen-Rusland, vlak voor het einde van de wedstrijd kwam er ook gewoon een heel leger van ME binnenlopen.
Dat zou gewoon niet nodig moeten zijn, maar jammer genoeg is het bij veel wedstrijden wel nodig :(
 

DeletedUser

Guest
Ik denk dat bijna iedereen het er wel over eens is dat voetbal een leuk spel is. Er zijn echter van die levenloze mensen die het veel te serieus nemen, en ook veel te ver gaan. Zo ook bij de rellen rondom de voetbalwedstrijd Polen-Rusland, waar naar bekend al 1 dode is gevallen.

Mijn vraag aan jullie is: Wat vinden jullie hiervan? Vinden jullie dit soort zaken kunnen? Moeten er meer stadionverboden worden uitgedeeld? Moet voetbal maar kompleet worden afgeschaft? etc.

Graag hoor ik jullie mening!

Wat vinden jullie hiervan?:
Dit heeft niets met voetbal te maken maar dit geval puur haat gevoed door het verleden (dingen die de russen de polen hebben aangedaan).

Vinden jullie dit soort zaken kunnen?: Nee absoluut niet.

Moeten er meer stadionverboden worden uitgedeeld?: De rellen gebeurde buiten het stadion, stadionverboden lossen in dit geval dus niets op.

Moet voetbal maar compleet worden afgeschaft?: Nee, een sport waar miljoenen van genieten kun je niet afschaffen omdat enkelingen het verzieken.

Gr Taipan
 

DeletedUser

Guest

Wat vinden jullie hiervan?:
Tja, rellen behoren sowieso niet tot het voetbal. Rellen zijn altijd overbodig, dus tja. Je moet de vraag stellen, wat ga je hieraan doen? De UEFA heeft er voor gekozen om het EK in deze landen te houden. Ze hebben zowat aan alle punten voldaan, alleen waren deze punten niet streng genoeg. Er is racisme, het kan dan misschien wel wat gedaald zijn, maar al is het maar een heel klein beetje, dan is het nog te veel. De UEFA heeft hier een risico genomen, maar de rellen zijn hier inderdaad wel overdreven. Voor de rest geen commentaar op het EK alles is goed geregeld, jammer van de rellen. Het feit is, wat ga je er tegen doen als 2000 mensen in de clinch gaan met elkaar. Daarom dat het zo moeilijk is om het te bestrijden. Imo heeft de politie -naar wat ik heb gelezen- toch goed opgetreden en was er geen dode gevallen.

Vinden jullie dit soort zaken kunnen?: Hetzelfde antwoord, nee, maar het is moeilijk om dit soort zaken te vermijden. De meeste zoeken elkaar toch om gewoon op de vuist te gaan. Laatst was er een reportage waar voetbalsupporters van een bepaalde supportersgroep van Oekraïne training kregen om met messen te vechten. Waar ben je dan mee bezig?

Moeten er meer stadionverboden worden uitgedeeld?: De mensen zullen toch vechten en stadionverboden gaan weinig uithalen. Dan vechten ze gewoon buiten het stadion, dus nee.

Moet voetbal maar compleet worden afgeschaft?: Voetbal afschaffen heeft geen nut. Waarom zou het ook? Als een paar duizenden mensen gaan vechten, moeten daar dan miljoenen mensen het slachtoffer van worden? Daar gaan we niets mee bereiken. Deze vraag is ook totaal niet aan de orde, dat gaat toch nooit gebeuren ;)
 

DeletedUser1000

Guest
voetbal is zeker een leuke sport.

persoonlijk heb ik geen probleem met de rellen tussen de hardekerns onder elkaar. maar tijdens Rusland Polen was het niet een bepaalde harde kern tegen de andere.

Een stadion verbod helpt niks en ik moet eerlijk zeggen dat het ook uit de hand loopt met die stadionverbods. als je bij ons alleen al bepaalde teksten zingt kan je 10 jaar stadion verbod krijgen.

voetbal afschaffen is ook geen optie want dan vinden ze wel een andere reden om met elkaar op de vuist te gaan.
 

DeletedUser43

Guest
Om te beginnen wil ik even melden dat het rellen zijn en geen voetbalrellen, die twee hebben in mijn ogen niets met elkaar te maken.
De hooligans kijken niet eens goed naar de wedstrijden, maar hebben veelal alleen oog voor de andere hooligans.

Ik kan me nog herinneren dat ik als 8 jarig jongetje met mijn zwager mee mocht naar Sparta - FC Utrecht uitslag werd 6-2 om mij heen zaten Utrecht supporters en Sparta supporters, ik heb (omdat het alle 8 super mooie doelpunten waren) 8 keer zitten juichen.

Ook wil ik zeggen dat het ook in deze tijd hel anders kan, ik kwam vaak bij de Amsterdam Admirals, daar zaten de supporters ook gewoon naast elkaar en vierden samen feest. Bij een bepaalde wedstrijd kwamen er een aantal Ajax hooligans binnen stappen die het wel even dachten te verstieren en die gingen Schotse en Engelse supporters uitdagen.
Kwamen die gasten even van een koude kermis thuis, alle supporters zowel die van de Admirals als die van de Scottish Claymores verzochten de hooligans vriendelijk de Arena te verlaten, dit deden ze niet en dus werden ze een handje geholpen door de supporters en de staf van de Arena, kijk zo zou het bij voetbal ook moeten gaan, die stuk of tien van die rotte appels gewoon als oprecht supporter eruit trappen in plaats van zich op te laten naaien en mee gaan doen.
 

DeletedUser13

Guest
Ik ga zelf vaak ook naar het voetbal kijken, en als er dan rellen uitbreken is dat wel jammer. Vaak zijn het echter gewoon mensen die komen om te rellen, of er toch echt wel ietwat achter zoeken, om zo anderen mee te trekken zonder dat er nog een echte band met het voetbal is. Zoals Skoopy al zei, ook buiten het stadion kan en zal er (helaas) gevochten worden, dus dat haalt weinig uit :(.
 

DeletedUser

Guest
Natuurlijk valt dit niet goed te praten, maar als er matchen zijn waarvan je 100% weet dat er rellen van komen vraag ik me af of er niets tegen te doen valt. Ikzelf ben supporter van RAFC (ploeg in 2de klasse van België. 2de klasse in belgië = eerste divisie van Nederland...) en wij staan ook niet bepaald bekend als "watjes". Maar ik vind wel dat men redelijk moet blijven, als na de match een heleboel politie ons zit op te wachten moeten ze nu niet bepaald verschieten dat er mensen zijn die te veel hebben gedronken wat gaan uitdagen. Als de politie dit dan beschouwt als aanval en grote middelen gaat inzetten tja...

Nogmaals: ik praat het zeker niet goed, maar men moet natuurlijk ook rekening houden met de situatie (en eventueel de geschiedenis)...
 

DeletedUser1100

Guest
Ik vind rellen op zichzelf al doelloos, wat schiet je er mee op? als je verliest en je begint een rel heb je echt niet opeens gewonnen...
 

DeletedUser1000

Guest
Ik vind rellen op zichzelf al doelloos, wat schiet je er mee op? als je verliest en je begint een rel heb je echt niet opeens gewonnen...

rellen heeft niets met het winnen of verliezen van een voetbal wedstrijd te maken.

het kan voortkomen door haat tussen de ene groep en de andere.

ruzie tussen supporters en leiding van een club.

zelfs door provocerend gedrag door de politie.

en dan zijn er ook nog een aantal die rellen omdat het een onwijze adrenaline kick geeft.
 

DeletedUser1100

Guest
rellen heeft niets met het winnen of verliezen van een voetbal wedstrijd te maken.

het kan voortkomen door haat tussen de ene groep en de andere.

ruzie tussen supporters en leiding van een club.


zelfs door provocerend gedrag door de politie.

en dan zijn er ook nog een aantal die rellen omdat het een onwijze adrenaline kick geeft.


Alsnog doelloos naar mijn mening...
 

DeletedUser

Guest
Je zult bij het voetbal altijd dit soort mensen die het leuk vinden om een relletje te schoppen houden. Je zit met tienduizenden mensen in een stadion die allemaal hartstikke fanatiek zijn, en dan heb je er altijd wel wat die daar wat te ver in gaan. Natuurlijk heb je ook harde kernen die het continu doen, daar kan wat aan gedaan worden, maar met zoveel mensen gaat het nou eenmaal zo nu en dan mis. Voorkom wat je kan, en leer er voor de rest mee leven.
 

DeletedUser

Guest
Je moet die hooligans straffen op het punt waar het ze zeer doet. Ze zeggen zelf vaak dat de club/land alles voor hun betekent. Dus straf die club. Keihard! Daarnaast moeten clubs goede contacten onderhouden met hun supportersverenigingen zodat ze weten wie ze in hun stadion hebben zitten. Mochten er dan probleemgevallen tussenzitten zou er eventueel ook extra hulp voor deze mensen gevonden kunnen worden. Want zeg nou zelf, het is niet helemaal normaal om iemand in elkaar te willen slaan alleen omdat hij een ander shirt aan heeft. Daar moet echt meer achter zitten. Ongestructureerde jeugd, geldproblemen of verslavingsproblematiek. zoiets.
Voetbal afschaffen of stadionverboden lossen volgens mij te weinig op.

Een iets minder humane oplossing is om ze ergens een veldje te geven en de twee kampen tegenover elkaar te zetten. Dan lost het probleem zich vanzelf op. Ik moet zeggen dat dit alleen een opmerking van me zou zijn als ik niet na zou gaan denken.
 

DeletedUser1000

Guest
Je moet die hooligans straffen op het punt waar het ze zeer doet. Ze zeggen zelf vaak dat de club/land alles voor hun betekent. Dus straf die club. Keihard! Daarnaast moeten clubs goede contacten onderhouden met hun supportersverenigingen zodat ze weten wie ze in hun stadion hebben zitten. Mochten er dan probleemgevallen tussenzitten zou er eventueel ook extra hulp voor deze mensen gevonden kunnen worden. Want zeg nou zelf, het is niet helemaal normaal om iemand in elkaar te willen slaan alleen omdat hij een ander shirt aan heeft. Daar moet echt meer achter zitten. Ongestructureerde jeugd, geldproblemen of verslavingsproblematiek. zoiets.
Voetbal afschaffen of stadionverboden lossen volgens mij te weinig op.

Een iets minder humane oplossing is om ze ergens een veldje te geven en de twee kampen tegenover elkaar te zetten. Dan lost het probleem zich vanzelf op. Ik moet zeggen dat dit alleen een opmerking van me zou zijn als ik niet na zou gaan denken.

Dus omdat er een paar raddraaiers zijn wil jij iedereen die van voetbal houd straffen en zou jij alle clubs in Nederland failliet laten gaan. daar komt ook nog bij hoe kan je een club verantwoordelijk stellen voor wat er buiten het stadion gebeurd.
 

DeletedUser

Guest
Ja dat wil ik zeker. Voetbalclubs zijn meer dan 11 man op het veld. Ze zijn een grote organisatie met een grote maatschappelijke functie. Het wordt tijd dat ze niet alleen de positieve effecten daarvan zien maar ook de negatieve kanten gaan voelen. En als clubs daar failliet aan gaan hebben ze het echt verdient, want er moet heel wat gebeuren voordat ze failliet raken.
En het lijkt me logischer dat clubs voor de kosten opdraaien dan de staat. Want het kost bakken met geld.
 

DeletedUser43

Guest
Nou mensen, ik heb de oplossing, gooi alle hooligans van alle clubs ergens in een stadion, laat alle spelers van alle clubs op de tribune gaan zitten om te kijken hoe ze elkaar (zonder wapens natuurlijk) de hersens in trappen, zodra er nog maar 5 over zijn mopgen alle spelers het veld op met honkbalknuppels om het af te maken ... weg hooligans ... En geloof me, ik weet zeker dat elke prof voetballers mee wil werken, die zijn die rot hooligans ook meer dan zat.
 
Bovenaan