Nederlandse politiek

DeletedUser

Guest
Hallo allemaal,

Ik wil het in dit topic graag met jullie hebben over politiek. Zoals iedereen weet hebben we momenteel een demissionair kabinet doordat de PVV de gedoogconstructie heeft opgeblazen. Wat voor soort kabinet moet er nu komen, wat gaan jullie stemmen en wat vinden jullie van de politiek hedendaags?

Lekker discussiëren :D
 

DeletedUser

Guest
De Tweede Kamer: Goed bezig of niet?

Wat vind jij van de huidige tweede kamer? Blij dat er verkiezingen komen, of niet? Het nieuwe bezuinigingspakket, goed of niet? Wat kan er beter, wat gaat er goed? Wat vinden we van de PVV die er op het allerlaatst tussen uitknijpt? En van een De Jager die binnen een paar dagen onder een enorme (tijds)druk partijen rond de tafel kan krijgen voor een akkoord?
 

DeletedUser

Guest
Hallo allemaal,

Ik wil het in dit topic graag met jullie hebben over politiek. Zoals iedereen weet hebben we momenteel een demissionair kabinet doordat de PVV de gedoogconstructie heeft opgeblazen. Wat voor soort kabinet moet er nu komen, wat gaan jullie stemmen en wat vinden jullie van de politiek hedendaags?

Lekker discussiëren :D
Had net ook een topic gemaakt :p

Ik neem aan dat het handig is als we een van de twee gebruiken, welke?
 

DeletedUser

Guest
*begint gewoon in dit topic te praten* :p

Ik vind het jammer en niet slim dat de PVV de gedoogconstructie heeft opgeblazen. Ze staan immers op flink verlies in de peilingen en konden veel standpunten verwezenlijken in het Catshuisakkoord. Er was kennelijk nog voldoende financiële ruimte om een aantal standpunten die Wilders noemde, waaronder meer koopkracht voor AOW-ers, klaar te spelen. Dat hij er toch uitstapte vind ik heel raar.
 

DeletedUser

Guest
*begint gewoon in dit topic te praten* :p

Ik vind het jammer en niet slim dat de PVV de gedoogconstructie heeft opgeblazen. Ze staan immers op flink verlies in de peilingen en konden veel standpunten verwezenlijken in het Catshuisakkoord. Er was kennelijk nog voldoende financiële ruimte om een aantal standpunten die Wilders noemde, waaronder meer koopkracht voor AOW-ers, klaar te spelen. Dat hij er toch uitstapte vind ik heel raar.

Ik vind het ook heel raar, wat hij is nu wel politiek-af. Niemand wil met hem samenwerken, dus hij moet 76 zetels halen als hij nog wil regeren, dat gaat hij zeker niet halen. Ik ben wel blij met nieuwe verkiezingen, liever dan deze (ja, ik ben links).
 

DeletedUser

Guest
Ik vind het ook heel raar, wat hij is nu wel politiek-af. Niemand wil met hem samenwerken, dus hij moet 76 zetels halen als hij nog wil regeren, dat gaat hij zeker niet halen. Ik ben wel blij met nieuwe verkiezingen, liever dan deze (ja, ik ben links).

Laat ik dan direct zeggen dat ik rechts ben :p

Niemand wil inderdaad nog met de PVV in zee. VVD en CDA (hoewel die laatste twijfelend) wilden het nog wel proberen, twee jaar geleden, maar alle betrouwbaarheid heeft Wilders nu vergooid.
 

DeletedUser

Guest
Laat ik dan direct zeggen dat ik rechts ben :p

Niemand wil inderdaad nog met de PVV in zee. VVD en CDA (hoewel die laatste twijfelend) wilden het nog wel proberen, twee jaar geleden, maar alle betrouwbaarheid heeft Wilders nu vergooid.

Inderdaad. Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe de nieuwe partij van Hero Brinkman het gaat doen, hij heeft wel nét de puntjes die veel mensen willen zien. Ik ben ook benieuwd of hij z'n naam al heeft veranderd (die van de partij).
 

DeletedUser

Guest
Inderdaad. Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe de nieuwe partij van Hero Brinkman het gaat doen, hij heeft wel nét de puntjes die veel mensen willen zien. Ik ben ook benieuwd of hij z'n naam al heeft veranderd (die van de partij).

Jep, hij heeft al een naam. De Onafhankelijke BurgerPartij (OBP). Maar ik denk niet dat hij de kiesdrempel haalt. Daarvoor lijkt hij te veel op Wilders.

PVV-stemmers kijken niet zozeer naar het partijprogramma, maar naar wat een persoon roept in de media. Als Roemer iets leuks roept, dan gaan ze van de PVV naar de SP en als dan Wilders weer iets zegt over de Islamisering van Nederland, dan gaan ze daar weer heen.
 

DeletedUser

Guest
Jep, hij heeft al een naam. De Onafhankelijke BurgerPartij (OBP). Maar ik denk niet dat hij de kiesdrempel haalt. Daarvoor lijkt hij te veel op Wilders.

PVV-stemmers kijken niet zozeer naar het partijprogramma, maar naar wat een persoon roept in de media. Als Roemer iets leuks roept, dan gaan ze van de PVV naar de SP en als dan Wilders weer iets zegt over de Islamisering van Nederland, dan gaan ze daar weer heen.

Ben ik het wel mee eens. Ik denk dat héél weinig Nederlanders het partijprogramma heeft gelezen van de partij waarop ze stemmen. Ze kennen alleen de hot-items. Wat vorig jaar volgens mij de AOW was, Islamisering enzv.
 

DeletedUser

Guest
Maar die PVV blijft een stoorzender. Als ze het nog voor elkaar krijgen 20 zetels te halen, betekend dat dat er van de 130 overige zetels een meerderheid moet vormen, wat feitelijk betekend dat je 58,5% van de (130) zetels moet hebben (aangezien de PVV niet meer mee teld). Daardoor wordt het lastiger na de verkiezingen een coalitie te vormen, hoewel het ook gelukt is met het begrotingsakkoord. Ik ben benieuwd.
 

DeletedUser

Guest
Jep, hij heeft al een naam. De Onafhankelijke BurgerPartij (OBP). Maar ik denk niet dat hij de kiesdrempel haalt. Daarvoor lijkt hij te veel op Wilders.

Ik bedoelde zijn nieuwe naam, omdat de naam die hij nu gebruikt teveel lijkt op die van een lokale andere partij (De Burgerpartij).
 

DeletedUser

Guest
Ze zijn helemaal niet goed bezig. Doordat de PVV is opgestapt, gaat er ongeveer 14 miljard euro verloren aan niet-haalbare bezuinigingsmaatregelen. Als Wilders niet was opgestapt, zou dit veel minder zijn geweest. Zelfs als ze er niet uit waren gekomen in het catshuis (verlies zou dan rond de 9 miljard liggen)
 

DeletedUser

Guest
Die hele PVV krijgt teveel aandacht, vooral Wilders. Slaat werkelijk nergens op, als het ergens op aan komt durven ze het ineens niet meer en proberen ze via deze stunten nieuwe kiezers te trekken.

Ik kan de volgende verkiezingen zelf gaan stemmen, ik word in augustus 18 jaar, maar ik weet helemaal niet op welke partij. Alles loopt nu door elkaar en niets is meer duidelijk. Wachten op de verkiezingscampagnes....

Ik snap wel dat er bezuinigt moet worden, maar de manier waarop ze dat wilden doen was ook niet goed. Bezuinigen is natuurlijk nooit erg fijn, maar ze gaan op de studenten (de toekomst van Nederland) bezuinigen, waar slaat dat op?
 

DeletedUser

Guest
Die hele PVV krijgt teveel aandacht, vooral Wilders. Slaat werkelijk nergens op, als het ergens op aan komt durven ze het ineens niet meer en proberen ze via deze stunten nieuwe kiezers te trekken.

Ik kan de volgende verkiezingen zelf gaan stemmen, ik word in augustus 18 jaar, maar ik weet helemaal niet op welke partij. Alles loopt nu door elkaar en niets is meer duidelijk. Wachten op de verkiezingscampagnes....

Ik snap wel dat er bezuinigt moet worden, maar de manier waarop ze dat wilden doen was ook niet goed. Bezuinigen is natuurlijk nooit erg fijn, maar ze gaan op de studenten (de toekomst van Nederland) bezuinigen, waar slaat dat op?

Ze denken alleen aan zich zelf en niet aan de jeugd blijkbaar
 

DeletedUser

Guest
Die hele PVV krijgt teveel aandacht, vooral Wilders. Slaat werkelijk nergens op, als het ergens op aan komt durven ze het ineens niet meer en proberen ze via deze stunten nieuwe kiezers te trekken.

Ik kan de volgende verkiezingen zelf gaan stemmen, ik word in augustus 18 jaar, maar ik weet helemaal niet op welke partij. Alles loopt nu door elkaar en niets is meer duidelijk. Wachten op de verkiezingscampagnes....

Ik snap wel dat er bezuinigt moet worden, maar de manier waarop ze dat wilden doen was ook niet goed. Bezuinigen is natuurlijk nooit erg fijn, maar ze gaan op de studenten (de toekomst van Nederland) bezuinigen, waar slaat dat op?


Er zijn verschillende polls waarbij je kunt bepalen op welke partij je moet stemmen. Pas wel op! Sommige daarvan zijn door een bepaalde partij gemaakt, en daardoor kom je altijd op dezelfde partij uit (in ieder geval het CDA, de PVV en de ChristenUnie hebben dit. Van andere partijen weet ik het niet).

Tja, dat van bezuinigen op studenten snap ik ook niet helemaal. De regering ging allemaal op verkeerde dingen bezuinigen: Veel medicijnen uit het basispakket; bril uit het basispakket; zware operaties gedeeltelijk uit het basispakket; vuurwerk niet meer ophalen.

Er zijn ook wel een paar ((goede)) dingen waarop ze hebben bezuinigd. Zoals een lagere uitkering voor mensen die langer dan 1 jaar werkloos zijn.

Er wordt trouwens verwacht dat Nederland in Juli zijn AAA+ status zal verliezen, waardoor enkel Duitsland en Finland deze nog zullen hebben op Europabasis, en Duitsland, Finland, Rusland, Japan en de Arabische Emiraten op wereldbasis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Maar die PVV blijft een stoorzender. Als ze het nog voor elkaar krijgen 20 zetels te halen, betekend dat dat er van de 130 overige zetels een meerderheid moet vormen, wat feitelijk betekend dat je 58,5% van de (130) zetels moet hebben (aangezien de PVV niet meer mee teld). Daardoor wordt het lastiger na de verkiezingen een coalitie te vormen, hoewel het ook gelukt is met het begrotingsakkoord. Ik ben benieuwd.

Ik denk dat het een Paars kabinet wordt. Dat wil dus zeggen VVD-D66-(SP, PvdA oid, ligt eraan wie er genoeg zetels krijgt). Een christelijke partij komt er waarschijnlijk niet in, omdat die drie te klein zijn om er zomaar bij te nemen. Het CDA staat, uit mijn hoofd, op 11 zetels in de peilingen. Daar kun je niets mee. D66 kan, in principe, met iedere partij regeren.
 

DeletedUser

Guest
Ik heb het topic 'De Tweede Kamer: Goed bezig of niet?' en 'Nederlandse politiek' samengevoegd, aangezien dit over hetzelfde onderwerp gaat. Ik wens jullie nog veel plezier met discussiëren!
 
Bovenaan