Markt

DeletedUser

Guest
Hoi.

Ik heb een vraag over de markt.
Ik zie soms dingen te ruil staan wat nergens op slaat.
Zoals 15 ebbenhout tegen 10 papier,als je de waarde bekijkt klopt daar niks van.
Je kan je spullen aanbieden op de markt maar er nooit meer als het dubbele voor vragen.

Kunnen ze daar niet iets aan doen,dat je voortaan alleen spullen kan plaatsen wat een soort gelijke waarde heeft.
Zoals 40 steen voor 10 goud,of 20 kalksteen voor 10 goud,enz.

Eerlijke en gelijkwaardige handel.
We hebben het allemaal nodig.
En hebben daar allemaal voordeel aan.

Wat vinden jullie.

gr marcus
 

DeletedUser796

Guest
Mij boeit het totaal niet om papier te geven voor ebbenhout.

Als ik daar iemand in mijn gilde mee kan helpen zal ik het zeker doen.
Gewoon zorgen dat je continu je produktie aan hebt staan Marcus, van alle tijdsperken.
Op een gegeven moment heb je zoveel dat je altijd wel iets hebt om te ruilen en kan je makkelijk andere helpen.
Zelf heb ik dat een paar maanden gedaan en heeft me absoluut geen windeieren gelegd.
Binnen het gilde ben ik nu zowat de enigste die altijd wel ergens een flinke voorraad van heeft liggen.
En als jij je andere leden helpt helpen zij je ook.
Mijn eigen aanbiedingen staan nooit langer dan 4 uur op de markt.
 

DeletedUser

Guest
Ik ben het volledig met Marcus eens ik volledig voor eerlijke handel.

Binnen ons gilde hebben we hier ook regels voor opgesteld.

Als je zoals Riko zegt papier te geven voor ebbenhout moet je dat zelf weten maar om papier te vragen voor ebbenhout vind ik een beetje te ver gaan.

Wat heeft iemand die in de ijzertijd (ebbenhout) zit aan papier?
 

DeletedUser

Guest
Het is heel simpel: Als niemand er iets aan heeft, word het niet verkocht. Het is niet voor niets een markt, je kunt vragen wat je wilt en je krijgt wat de gek ervoor geeft (of niet) Dus dat lijkt me totaal geen issue.
 

DeletedUser

Guest
Ik zie de markt anders als iedereen netjes 1 op 1 ruilt of het dubbele vraagt voor iets uit een eerder tijdperk.
Dan blijft de waarde van het product gelijk,en als veel mensen dat op de markt zetten,dan heeft iedereen er baat bij.
En kan je goed aan goederen komen zonder dat je winst of verlies maakt.
Ruil je binnen je gilde scheelt dat forge punten,en dat is ook mooi meegenomen.

Darom was mijn vraag of ze er iets aan kunnen doen ,dat je spullen kan aanbieden,wat een beetje gelijkwaardig is.
En niet iets ervoor vragen wat 5x meer waarde heeft,want dat is gewoon bizar.
kijk als je iets weg doet en je vraagt er weinig voor is het een aanbieding,en als je daar niks om geeft eigen keuze.
En voor een ander mooi mee genomen.
Maar als je bijvoorbeeld 5 marmer aanbied en je vraagt 10 papier,of 15 ebbenhout tegen 10 ijzerdraad ,dan ben je niet goed in je koekenpan.

Darom zou het fijn zijn als mensen niet meer zulke aanbiedingen kunnen doen.
Ik ga voor Fiar trade.
 

DeletedUser3200

Guest
Als het niet aan 1:1 is moet ik het niet hebben, daarvoor ben ik te trots. Dan produceer ik het nog liever zelf. Maar toch moeten mensen vrij kunnen zijn in hoe ze handelen. Ik draag mijn steentje bij aan de groep door mijn goedkope 1:1 aanboden, een ander vraagt waanzinnige prijzen maar heeft dan wel een groots gebouw of doet iets anders waar de groep iets aan heeft.
Mijn 1:1 aanboden zijn meestal de dag zelf al verhandeld, maar zelf kom ik er zelden tegen. Misschien moet ik eens wat vroeger naar de markt gaan.
Ik heb eigenlijk nog nooit moeten wachten voor ik een onderzoek kon afronden, en van de eerste drie tijdperken heb ik al ruimschoots voldoende grondstoffen, dus vind ik die eerlijke handel ideaal, gaat redelijk snel eigenlijk en je hoeft ook niet veel te rekenen.
 

DeletedUser

Guest
Het is een stuk beter op de markt nu.
Het handelen gaat een stuk eerlijker nu.
Degenen die gewoon door gingen met onzin handel op de markt te plaatsen heb ik eruit gegooid.
Ik doe dat liever niet,maar profiteurs hebben we niks aan in de gilde.
En ben er achter gekomen dat meerdere gildes hier regels voor hebben,dus gaat de goede kant op gelukkig.

gr marcus
 

DeletedUser1869

Guest
De hoeveelheid grondstof die het kost om een goed te produceren, is toch een duidelijke weerspiegeling van hoeveel een goed waard is. Ieder tijdperk wordt het 2x zo duur om een goed uit dat tijdperk te produceren, dus zou het op de markt ook 2x meer waard moeten zijn. Doordat verhoudingen echter tussen de 0.5 en 2 moet zitten, kan je goederen alleen ruilen voor iets van 1 tijdperk verder of terug, zonder tekort te doen aan de verhouding.
 

DeletedUser

Guest
waarde van een goed hangt tevens af van de tijd om het te produceren. Iemand die veel online is kan er 30 per dag produceren, iemand die weinig online is 20 per dag of nauwelijks online mss 15 per dag.
 

DeletedUser3120

Guest
waarde van een goed hangt tevens af van de tijd om het te produceren. Iemand die veel online is kan er 30 per dag produceren, iemand die weinig online is 20 per dag of nauwelijks online mss 15 per dag.

Sorry, maar deze reactie slaat nergens op. Of iemand weinig of veel online is maakt niet uit voor de kosten in voorraden en goud. Die blijven even hoog. Hoogstens kan je stellen dat iemand die veel online meer voorraden en goud kan produceren, en daarmee ook meer goederen, maar hij moet ook nog steeds 2 keer zoveel voorraden en goud produceren voor ijzer dan voor wijn. Kortom de "logische" ruilverhouding verandert niet. Ik zou eigenlijk willen voorstellen dat er een knopje bij de markt komt waarbij je onredelijke aanbiedingen (dus die waarbij de kosten in goud en voorraden voor wat er aangeboden wordt minder zijn dan voor wat er gevraagd wordt, andersom kan natuurlijk wel blijven bestaan) kan wegfilteren.
 

DeletedUser

Guest
Voor de kosten zal het idd niet uitmaken, ik heb het over de waarde van een goed. Daar zit een verschil in namelijk.
Tevens maakt het ook nog uit voor de waarde welk goed schaars is en welke in overvloed aanwezig is.
De waarde wordt namelijk bepaald door de afnemer of de aanbieder: de een kijkt alleen naar de kosten aan munten en voorraad, een ander alleen naar de tijd die het kost om te produceren, en weer een ander of een goed schaars is of niet en dan heb je ook nog combinaties van deze drie.

Nu zou die knop waar je het over hebt idd ingevoerd kunnen worden. Zolang het maar aan en uit te zetten is wat mij betreft, want er zijn ook gevallen waarbij het wel handig is in een gilde om niet tegen de "logische' ruilverhouding te handelen.
 

DeletedUser

Guest
Klopt of er komt een automatisering.
Dat oneerlijke handel niet kan,en geblokeerd wordt,net zoiets als de o.5/2.0 verhouding.
En dat je verder dan 1 tijdperk heen of terug .kan aanbieden zoals bv 40hout tegen 10 graniet,allebij een waarde van 800 goud/800 grondstof.
Dus de actuele waarde ,I.p.v de 0,5 tot 2.0 verhouding.

Als dat zou kunnen, zou de markt stabiel worden en blijven de producten hun waarde houden.
En kan niemand er meer misbruik van maken,en er ook niet beter van worden.
Uitijndelijk heeft iedereen er baat bij.
Want de producten hebben we allen nodig,hoe groot of klein een speler ook is.

Misschien een goed idee voor de spelmakers,om hier iets mee te doen.
Want je ziet afentoe aanbiedingen dat je denkt bij jezelf OMG snap jij het wel.
En laten we eerlijk zijn, niemand wil 5 eurocent ruilen tegen 1 euro,ofwel dan.

gr marcus
 

DeletedUser2372

Guest
Ik begrijp het probleem niet hoor. Het is misschien vervelend dat de markt wordt overstelpt met dat soort 'oneerlijke' aanbiedingen. Maar net zoals je de, volgens mij, nog veel meer 'oneerlijke' aanbiedingen van de handelaars van FoE (10 tegen 1) niet hoeft aan te nemen, tenzij je erg verlegen zit om bepaalde grondstoffen, ben je toch ook vrij om die andere oneerlijke aanbiedingen aan te nemen of naast je neer te leggen?
 
Bovenaan