Is het Halloween event niet eigenlijk een vorm van 'online gokken' met lootboxes?

Markus

Actief lid
Nu ik er even over nadenk, is het Halloween event inderdaad een soort online gokken:
- de kans om die pompoenen te vinden is klein en volledig willekeurig bepaald
- de kans om de dagprijs (die soms zeer waardevol is, zoals bijv. wolfshuis kitjes) te winnen is erg klein
- de kans om dus uberhaupt de dagprijs 1 of meerdere keren te winnen is zeer klein.

Daarbij:
Het is vrij verslavend om door te gaan steeds (wie weet kom je nog wel extra pompoenen tegen als je weer een rij leeg maakt), al blijft de kans heel klein dat je iets vindt waar je wat aan hebt.
Het is gokken want de kans om iets te winnen is willekeurig (en daarbij volledig niet transparant ook nog).
En het kost al gauw vrij veel diamanten om extra spullen te kopen om door te kunnen.
In sommige landen is het trouwens verboden om lootbox-achtige content (die ook gok-gerelateerd is) aan te bieden. In Nederland deels ook (link).

Hoe denk de gemiddelde speler er eigenlijk over? Vinden wij dit erg? Of gaan wij gewoon akkoord met "ik zie wel *of* ik iets win"-achtige gedachten?
En heeft Innogames er eigenlijk wel over nagedacht dat dit soort onderdelen misschien gokgedrag/verslaving kunnen verergeren?

Uiteraard, het staat iedereen vrij te bepalen of je er diamanten (en dus keiharde euri) tegenaan wil smijten. Al moet ik zelf bekennen dat ik zeker met dit event de kans op uberhaupt iets leuks te winnen wel heel erg karig is vergeleken met vorige events...
 

DarthRonin

Actief lid
Nu ik er even over nadenk, is het Halloween event inderdaad een soort online gokken:

Net als alle andere events dus....
Waarom nu ineens een probleem van maken?

Ik heb in het verleden al meerdere boze reacties gezien van gildegenoten dat we massaal melding moeten maken bij de reclame code commissie, autoriteit financiële markten, kansspelautoriteit en weet ik veel wat nog meer.
Ik haal er mijn schouders over op.
Het staat je helemaal vrij er niet aan mee te doen en ik heb nog nooit gezien of gehoord dat Inno iemand gedwongen heeft om er geld aan uit te geven.
 

Markus

Actief lid
Net als alle andere events dus....
Waarom nu ineens een probleem van maken?

Ik heb in het verleden al meerdere boze reacties gezien van gildegenoten dat we massaal melding moeten maken bij de reclame code commissie, autoriteit financiële markten, kansspelautoriteit en weet ik veel wat nog meer.
Ik haal er mijn schouders over op.
Het staat je helemaal vrij er niet aan mee te doen en ik heb nog nooit gezien of gehoord dat Inno iemand gedwongen heeft om er geld aan uit te geven.

het is ook niet mijn intentie om er een probleem van te maken hoor :) maar meer om een discussie te starten of we eigenlijk wel doorhebben dat het eigenlijk gokken is, en niet 'investeren' in je stad om deze te verbeteren. en vroeger waren events wel juist meer geent op dat doel 'je stad uiteindelijk te verbeteren', maar met alle steeds vrij matige (en vaak compleet onzinnige) bonussen die Innogames op gebouwen plaatst heb ik eerder het gevoel dat ze meer gericht zijn op geld verdienen aan ons (ten koste van ons?), ipv ons van leuke goede nieuwe content te voorzien waar we echt voor willen gaan (en ook geld voor over hebben).
 

DarthRonin

Actief lid
vroeger waren events wel juist meer geent op dat doel 'je stad uiteindelijk te verbeteren'
Ik weet niet wat je onder "vroeger" verstaat, maar ik zie niet veel verschil in dat opzicht tussen events uit het verleden en nu.
In het verleden kon je leuke gebouwen scoren, tegenwoordig ook.

Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat je in het verleden nog die historische reeksen had waar ze een paar jaar terug mee gestopt zijn.

met alle steeds vrij matige (en vaak compleet onzinnige) bonussen die Innogames op gebouwen plaatst heb ik eerder het gevoel dat ze meer gericht zijn op geld verdienen aan ons (ten koste van ons?
Als het onzinnige bonussen zijn kan ik niet anders dan denken dat spelers er juist GEEN geld aan spenderen en Inno er dus ook niks aan verdient.
Denk niet dat er veel animo is voor de nieuwe eventgebouwen van het huidige en voorgaande event, het meeste geld wat in die events is gestoken was wellicht meer voor de gebouwen uit voorgaande jaren die er ook te winnen zijn/waren.

ipv ons van leuke goede nieuwe content te voorzien waar we echt voor willen gaan (en ook geld voor over hebben)
Wat versta je onder "content"?
Betere gebouwen of een leuker spelonderdeel wat eventueel een event kan zijn?


Je zit gewoon in de rat race waarbij inno verplicht alsmaar betere gebouwen moet maken om mensen aan te sporen geld uit te geven, want als de gebouwen niet beter worden dan voorgaande gaan de sharks er geen geld aan uit geven.
Kijk voor het gemak maar naar de GSP waar nu een nieuw gebouw komt, die fragmenten van de bestaande gebouwen waren voor gevorderde spelers allang niet meer boeiend, nu met dat nieuwe gebouw gok ik dat men weer massaal plaats gaat maken voor dat nieuwe gebouw.
 
Bovenaan