Aanpassing bescherming in GvG

Wil je veroverde sectors in aanvallende of verdedigende modus kunnen zetten?

  • Ja

    Stemmen: 11 68,8%
  • Nee

    Stemmen: 5 31,3%

  • Totaal aantal stemmers
    16
  • Enquête gesloten .
Poll samenvatting: De mogelijkheid hebben een sector na veroveren in verdedigende of aanvallende modus te zetten.

Voor het uitgebreide idee, zie de rest van deze post.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beschrijving van het idee:
Na het veroveren van een sector krijgt een gilde de keuze in het betreffende tijdperk om te kiezen voor een verdedigende modus of een aanvallende modus. De verdedigende modus houdt in dat veroverde sectoren bescherming krijgen tot de volgende dagelijkse berekening, maar dat er vanuit een beschermde sector niet belegerd kan worden. De aanvallende modus betekent dat het gilde heel even de tijd krijgt om de verdediging van de sector op orde te krijgen (zeg 5 min.) maar dat daarna de bescherming verdwijnt. Zodra de bescherming verdwenen is, kan er wel weer worden aangevallen vanuit die sector (met dezelfde beperking als nu, namelijk dat je waarsch. hq moet verplaatsen). De keuze kan per tijdperk maar 1x per dag gemaakt worden, waarbij bescherming de default wordt als er geen bewuste keuze gemaakt wordt. Daarbij wil ik 1 uitzondering maken, en dat is als je landt op een tijdperk, in dat geval zou de keuze bij de 2e sector gemaakt moeten worden omdat het anders wel erg lastig wordt om voet aan de grond te krijgen.

Waarom dit voorstel:
Eigenlijk is het te bizar voor woorden dat je, terwijl je zelf beschermd bent, wel een ander aan kan vallen. Om een voorbeeld te noemen, om 2 over 8 verover je 1 sector van een ander gilde. Vervolgens kan je rustig iets anders gaan doen, want ze komen toch niet voorbij dat schildje. Om dan op een minder voorspelbaar moment op je dooie akkertje nog wat sectortjes te pakken. Als je betrapt wordt is er ook geen man over boord, dan neem je gewoon een break en zodra de rust is weergekeerd ga je weer verder. Het aangevallen gilde kan alleen maar gefrustreerd toekijken en misschien af en toe een belegering wegmeppen maar de kans dat ze de bedreigde sectoren kunnen vasthouden is nul komma niets. Deze strategie is noodzakelijk voor succesvolle sloopacties, het is namelijk de bescherming die ervoor zorgt dat als je gaat lopen etteren op de kaart met een minimum aan sectoren, je er niet net zo hard weer vanaf geveegd wordt. Daarmee is GvG eigenlijk vaak een wedstrijdje welk gilde heeft de snelste pc beschikbaar om 20:00, dat is namelijk het gilde met de grootste kans om “sleutelsectoren” te veroveren.

Ik ben er dus zeker niet voor om de aanvalsmogelijkheden te beperken maar ik ben wel van mening dat als je zelf aanvalt dat je dan geen bescherming verdient, zodat je een bewuste en vooral ook strategische afweging moet gaan maken. Met mijn voorstel kan je in principe net zoveel aanvallen als je nu doet, alleen dan zonder de garantie dat het goed afloopt.

Gevolgen voor het spel:
De impact van dit voorstel is vrij groot. Het grootste is de impact op sloopacties. Op dit moment is er weinig tot geen strategie nodig om een gildegebied te slopen, het enige dat je op een dag hoeft te bereiken is minimaal 1 sector veilig te stellen en je kan de volgende dag sowieso lekker door. Daardoor is slopen nu ook niet direct een prestatie, met 2 man, een handjevol goederen en een horde schurkjes kan je al een heel eind komen zonder daarbij lastig gevallen te worden door ingewikkelde strategische vraagstukken.
Voor serieuze gilden heeft het net zogoed impact als die een offensief gaan beginnen. Er is geen gilde op de GvGkaart die geen gebruik maakt van de mogelijkheid om aan te vallen vanuit beschermd gebied. Niet eens omdat dat lekker makkelijk is maar omdat het vaak onmogelijk is een volgende sector aan te vallen zonder hq te verplaatsen naar een net ingenomen sector. Maar met dit voorstel wordt het uitvoeren van een succesvol offensief wel lastiger, want zodra de tegenstander voldoende goederen in kas heeft, kan die er namelijk voor kiezen niet alleen op de belegeringen te meppen maar zelf de sector van waaruit de aanval gedaan wordt, te belegeren en wie weet zelfs in te nemen. Aanvallen wordt dus iets lastiger, verdedigen iets makkelijker.

Samenvatting voor- en nadelen:
Dus de voordelen van dit voorstel zijn: GvGgebied kan beter verdedigd worden. Sloopgilden zullen een stuk tactischer moeten gaan spelen en ik denk dat daarmee GvG leuk wordt/blijft voor een grotere groep. Je kan nog steeds volop aanvallen en puntjes scoren maar 1 sector winnen betekent niet langer dat de volgende sectoren feitelijk ook al gewonnen zijn, iedere sector is een nieuwe strijd.
Nadelen van dit voorstel: Het wordt een stuk lastiger een gilde van de kaart te vegen aangezien je zelf of minder kan aanvallen of kwetsbaarder bent voor tegenaanvallen. Met name voor spelers die GvG niet spelen met het oog op gilderanking of gildeniveau maar voor de eigen puntjes of om een beetje te pesten, maakt het dit het spel waarschijnlijk minder leuk. Voor de buren van deze spelers wordt het spel waarschijnlijk ook iets minder leuk omdat zij dan het volgende voor de hand liggende doelwit zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser6877

Guest
hmm ik lees dit met interesse, want ik hou ook niet van sloopgildes. Edoch een van je premissen is niet juist. Je kan niet aanvallen vanuit een gebied met een schildje erboven (beschermd), tenzij je het hq daar heen verplaatst. En dit kan slechts een keer per 24 uur. Wat daarnaast zou kunnen helpen is als duidelijk blijkt dat een gilde puur bezig is om te slopen, dat je dan die leden, die daar aan meedoen een permanente ban zou moeten kunnen geven.
 
hmm ik lees dit met interesse, want ik hou ook niet van sloopgildes. Edoch een van je premissen is niet juist. Je kan niet aanvallen vanuit een gebied met een schildje erboven (beschermd), tenzij je het hq daar heen verplaatst. En dit kan slechts een keer per 24 uur. Wat daarnaast zou kunnen helpen is als duidelijk blijkt dat een gilde puur bezig is om te slopen, dat je dan die leden, die daar aan meedoen een permanente ban zou moeten kunnen geven.

Ik weet dat je HQ daarvoor moet verplaatsen en dat dat maar 1x per dag kan (en dat is maar goed ook anders zou je in 1 avond een groot gilde compleet van de kaart kunnen vegen), maar juist doordat je, na je hq verplaatst te hebben vanuit een beveiligde positie kan aanvallen, kan je een gilde nog steeds binnen 2 of 3 dagen compleet slopen als het je daarom te doen is. In mijn voorstel zal je HQ nog steeds moeten verplaatsen als je wilt aanvallen vanuit een net veroverde sector maar dan is je hq dus niet beschermd. En wat mij betreft kan dat verplaatsen ook nog steeds maar 1x.

Bovendien verandert de optie verder niets aan de mogelijkheid om aan te vallen vanuit niet verdedigde sectoren, ook als je kiest voor bescherming kan je nog steeds belegeren vanuit sectoren die niet onder een schildje staan.

Van mij hoeven slopers ook geen (perma) ban te krijgen. Soms helpen ze wel degelijk om een compleet ingesufte kaart weer tot leven te wekken maar juist door die bescherming is slopen zoveel makkelijker dan bouwen en dat is gewoon een beetje jammer. Bovendien is het soms lastig het verschil te zien tussen slopen en pogingen om een rijk te stichten, het kan best zijn dat de 1e intentie van een gilde was om iets op te bouwen om gedurende de rit tot de conclusie te komen dat het voor dat moment een onhaalbare ambitie is. Dat oogt dan al snel als slopen. Mijn voorstel is er ook niet op gericht om slopen compleet uit te bannen maar om ervoor te zorgen dat er ietsjes beter tegen verdedigd kan worden.
 

DeletedUser6877

Guest
ik kan een heel eind meegaan in je redenering, maar ik blijf slopen een ontoelaatbaar iets vinden. we hebben nu op c weer een schoonmaakploeg met een doel, ons gilde van de kaart vegen ;p Nou ja dat zijn we wel gewend.

Voor zover ik kan zien vind ik het een goed onderbouwd idee.
 

DeletedUser

Guest
Wat je dus bedoelt is dat je vanaf nu nooit meer aan kunt vallen vanaf een beschermde sector, zelfs als dit je HQ is?
Wil je 2 stappen op 1 dag zetten dan zul je dus moeten kiezen voor de aanvallende modus, en daarna je HQ op die sector zetten. (wellicht een idee om max 1x per dag de mogelijkheid 'aanvallende modus' te hebben omdat je HQ ook maar 1x kunt verzetten)

Ik zie hierin nog een voordeel/nadeel.
Er zijn nu gildes die het volgende doen: Pakken 1 sector, laten een andere sector hun HQ pakken zodat hun HQ verplaatst naar de net ingenomen en beschermde sector. Pakken daarvandaan nog een sector, verplaatsen dan daar hun HQ naartoe (immers, de eerste keer hebben ze niet zelf verplaatst) en vallen dan nog een keer aan. Op die manier worden er 3 stappen op 1 dag gezet.
Geef je aan dat aanvallen van beschermde sectors helemaal niet meer kan dan gaat deze truc niet meer op. Voor ieder zelf te bepalen of het een nadeel of voordeel is :)
 
Het is inderdaad de bedoeling dat je die keuze maar 1x per dag kan maken voor een tijdperk. En inderdaad, dat trucje gaat alleen nog werken als je kiest voor de aanvallende modus (met de grote kans dat de tegenstander daar dan mooi niet intrapt). Op het moment dat je het aanvallende gilde bent is dat een nadeel, als je verdedigt is dat een voordeel. Voor serieuze gilden geldt dat ze er zowel voordeel als nadeel van hebben (die verdedigen namelijk ook, naast het aanvallen), sloopgilden hebben er alleen nadeel van(die verdedigen namelijk niet).
 

DeletedUser

Guest
Kan dit technisch wel? Je kan nu aanvallen vanaf iedere sector die je bezit en vanuit een sector die onder bescherming staat als daar je HQ staat. Als je voor de aanvallende modus kiest valt na 5 minuten die bescherming weg en zou je dus onder de huidige omstandigheden door kunnen lopen. Daar zal dus een aanpassing op moeten komen wil jouw idee wereken en de vraag is of dat wel mogelijk is.

Waar je ook geen rekening mee houdt is het feit dat je het met twee Gilden kan doen. Gilde A beschermd en Gilde B valt aan.

Er zit zelfs een behoorlijk voordeel voor sloopgilden in jouw voorstel. Ze worden niet meer gehinderd door een sector met bescherming en kunnen zich zo weer moeiteloos van de kaart laten verwijderen, om vervolgens hetzelfde geintje nog eens uit te halen. Nu zitten ze in ieder geval tot 8 uur vast. Met jouw idee kunnen ze het vanuit meerdere posities op de kaart op 1 dag doen. Nog meer punten te halen zo.
 

DeletedUser4527

Guest
ja en tijdens de oorlog wordt er geen gebruik gemaakt van spionnen , sabotage , verassingsaanvallen , en andere laffe daden , gvg is oorlog , en in de oorlog is alles geoorloofd , doel van een oorlog is vaak slopen, is ook goed voor de stadsvernieuwing :p als aanvallers beter kansen hebben , dan kan het belegerde gilde de dag erna toch de aanvaller zijn? dus dan zijn de rollen omgedraaid :/ ja ja , denk dat je gewoon moet opletten op je sectors , want als je niet oplet wordt je gepakt .... ik heb al eens een idee geopperd voor een waarschuwingsbericht als er een siege op eigen grond rust, dat zou de slopers zeker vertragen zo niet stoppen , mits je gilde genoeg vechters online heeft , denk dat een waarschuwing meer helpt dan al die andere suggesties ....
 
ja en tijdens de oorlog wordt er geen gebruik gemaakt van spionnen , sabotage , verassingsaanvallen , en andere laffe daden , gvg is oorlog , en in de oorlog is alles geoorloofd , doel van een oorlog is vaak slopen, is ook goed voor de stadsvernieuwing :p als aanvallers beter kansen hebben , dan kan het belegerde gilde de dag erna toch de aanvaller zijn? dus dan zijn de rollen omgedraaid :/ ja ja , denk dat je gewoon moet opletten op je sectors , want als je niet oplet wordt je gepakt .... ik heb al eens een idee geopperd voor een waarschuwingsbericht als er een siege op eigen grond rust, dat zou de slopers zeker vertragen zo niet stoppen , mits je gilde genoeg vechters online heeft , denk dat een waarschuwing meer helpt dan al die andere suggesties ....

Je hebt geen donder aan een waarschuwing als je te maken hebt met een aanval vanuit een beschermde sector. En in RL krijg je sowieso geen bescherming na een aanval dus een compleet misplaatste vergelijking. En ja, aangevallen gilde kan de volgende dag aanvallen. Alleen als je zelf geen sloopgilde vormt, gaat dat snel hoog oplopen qua kosten, dat is nu juist het probleem van sloopgilden. Daarom is het speelveld nu nogal ongelijk. Hoewel ik begrijp dat als je zelf graag sloopt en niet teveel bezig bent met strategie, de huidige situatie ideaal is.

Kan dit technisch wel? Je kan nu aanvallen vanaf iedere sector die je bezit en vanuit een sector die onder bescherming staat als daar je HQ staat. Als je voor de aanvallende modus kiest valt na 5 minuten die bescherming weg en zou je dus onder de huidige omstandigheden door kunnen lopen. Daar zal dus een aanpassing op moeten komen wil jouw idee wereken en de vraag is of dat wel mogelijk is.

Geen idee, dat kan ik je alleen vertellen als inno me de sourcecode opstuurt, dat zie ik niet gebeuren.
Waar je ook geen rekening mee houdt is het feit dat je het met twee Gilden kan doen. Gilde A beschermd en Gilde B valt aan.

Ik probeer ook niet te voorkomen dat er ooit aangevallen kan worden, maar in de huidige situatie kan gilde B na die eerste aanval met bescherming van gilde A dus nog een tijdje verder vanuit een beschermde sector.

Er zit zelfs een behoorlijk voordeel voor sloopgilden in jouw voorstel. Ze worden niet meer gehinderd door een sector met bescherming en kunnen zich zo weer moeiteloos van de kaart laten verwijderen, om vervolgens hetzelfde geintje nog eens uit te halen. Nu zitten ze in ieder geval tot 8 uur vast. Met jouw idee kunnen ze het vanuit meerdere posities op de kaart op 1 dag doen. Nog meer punten te halen zo.

1. De meeste sloopacties zijn niet random maar doelgericht op 1 gilde of in ieder geval een bondgenootschap. Je moet wel een verdomd groot gebied hebben als gilde wil je zoveel mogelijkheden bieden voor een ander gilde om steeds opnieuw op je te landen. Het is dus niet de bedoeling dat je al te snel weer verwijderd wordt anders kom je nooit verder dan etteren in landingszones. En vergeet niet dat het verdedigende gilde gewoon kan kiezen voor een verdedigende modus en daarmee de weg minimaal tot de dagelijkse berekening kan afsluiten.

Ter aanvulling van mijn punt even een quote uit een andere discussie:

slopen is een ander gilde kleiner maken , waardoor jij vanzelf hoger komt , door de punten van het meppen en doordat dat andere gilde zakt in de ranking , dubbel feest dus .

2. slopen doe je niet omdat je een maximum aan puntjes zoekt, dan kan je beter een mepsectortje inrichten, een gelijkgestemd gilde als buur zoeken en de hele dag met vrijgevertjes en pretbelegeringen in de weer, dat levert echt vele malen meer op.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
1. De meeste sloopacties zijn niet random maar doelgericht op 1 gilde of in ieder geval een bondgenootschap. Je moet wel een verdomd groot gebied hebben als gilde wil je zoveel mogelijkheden bieden voor een ander gilde om steeds opnieuw op je te landen. Het is dus niet de bedoeling dat je al te snel weer verwijderd wordt anders kom je nooit verder dan etteren in landingszones. En vergeet niet dat het verdedigende gilde gewoon kan kiezen voor een verdedigende modus en daarmee de weg minimaal tot de dagelijkse berekening kan afsluiten.

Je houdt geen rekening met de nieuwe puntentelling. Slopen wordt de nieuwe rage om de ranglijst te kunnen beklimmen. In de aanvalsmodus van jouw idee land ik, verover een aantal sectoren en geef die dan weer vrij. Zit ik alleen nog met mijn HQ, maar daar zit vanwege de aanvalsmodus geen bescherming op en staan alleen maar schurken in de verdediging. Die sector ben ik dus zo weer kwijt. Zo niet, dan regel ik wel iemand die dat voor me doet. Vervolgens zoek ik een nieuw plekje op de kaart en doe hetzelfde kunstje nog eens. Het boeit mij toch niet met welk Gilde ik te maken heb. Ik ga voor de puntjes. Levert meer op dan meppen.
 
Dat kan dus nu ook al op de manier die PrivateHead beschreef, door gewoon regelmatig landingssectoren bijna leeg te meppen. En wat jij hier beschrijft is hinderlijk maar niet het echte sloopwerk waarbij je daadwerkelijk 20/25 sectoren in een paar dagen te grazen neemt. En zoals gezegd, als het je puur om de puntjes te doen is dan is slopen niet de effectiefste aanpak, echt niet. Dan heb je een stuk meer aan een mepsectortje om dagelijks meermalen vrij te geven.
 

DeletedUser

Guest
Op dat mepsectortje pak je minder gevechten dan als je sloopt. Wat jij nu doet is het grote slopen aanpakken, maar daarmee maak je het kleinere sloopwerk een stuk makkelijker en nogmaals, met het nieuwe puntensysteem wordt slopen de toekomst.
 

DeletedUser9692

Guest
Als ik je woorden lees voel ik me als een vis die water heeft gevonden om in te zwemmen.

Graag de GvG aanpassen zoals er in eerste bericht wordt aangegeven of een beetje anders. Dat je persé om 20u online moet zijn op gvg vind ik al oneerlijk voor een hoop speler en vooral aanvallen vanuit beschermd gebied.
 

DeletedUser7153

Guest
je kan het ook zo doen als je land krijg je beschermde sector zodra je een andere sector gaat aanvallen vervalt je bescherming automatisch dus geen 5 min etc maar op moment dat je gaat aanvallen (en ja de bescherming gaat er dan hoe wie zo af om 20 uur)
 

DeletedUser

Guest
@Miepie, heb je nog iets toe te voegen na de gekregen feedback, en blijft je idee hetzelfde zoals omschreven in de openingspost?
 
Wat mij betreft blijft het idee zoals ik het heb ingediend. Het idee van newmexico, dat je zelf kan bepalen wanneer de bescherming verdwijnt bijvoorbeeld, betekent namelijk dat je nog steeds eerst kan kiezen voor bescherming, om dan 19:45 de bescherming eraf te gooien en nog snel een extra stapje kan zetten, of 's nachts op je dooie akkertje nog wat sectortjes kan aanvallen, als de meeste verdedigers al in hun mandje liggen. 1 aanvulling nog: De veroverde sectoren zonder bescherming zouden herkenbaar kunnen worden gemaakt dmv een schildje met een streep erdoor, zodat iedereen in 1 oogopslag kan zien wat de status van de sector is.
 

DeletedUser7153

Guest
met jouw punt kunnen de nachtwerkers precies hetzelfde doen straks valt iedereen in de nacht aan en hebben ze lekker 5 min de tijd om door te tikken en de andere gilde die toevallig die nacht online is kan er niks tegen doen.
daarom dus zodra je aanvalt vervalt per direct de bescherming wel jammer dat je dit niet in een van de polls tegen komt.
want wil je slopers tegen gaan moet je juist gelijk de bescherming eraf gooien want dan kan je gelijk een tegenaanval uitvoeren anders zit je 5 min te wachten dat je wat terug kan doen maar ja zeg nou zelf in 5 min kan je 5 sectors weg meppen ;-).
dus snap dus echt niet als jullie echt tegen slopgildes zijn dat deze niet in de poll staat.

om voorbeeld te geven.

we zijn van de week aangevallen door 1 sloopgilde om half 2 s'nachts.
ik zag hoe ze al de 1e sector hadden gepakt en doorgingen naar de volgende maar kon dus niks terug doen door die bescherming dus met 5 min bescherming kon ik dan nog steeds niks terug doen.
verviel hun bescherming direct had ik ze kunnen stoppen maar dat was niet aan de orde dus moest ik wel vrijgeven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
met jouw punt kunnen de nachtwerkers precies hetzelfde doen straks valt iedereen in de nacht aan en hebben ze lekker 5 min de tijd om door te tikken en de andere gilde die toevallig die nacht online is kan er niks tegen doen.
daarom dus zodra je aanvalt vervalt per direct de bescherming wel jammer dat je dit niet in een van de polls tegen komt.
want wil je slopers tegen gaan moet je juist gelijk de bescherming eraf gooien want dan kan je gelijk een tegenaanval uitvoeren anders zit je 5 min te wachten dat je wat terug kan doen maar ja zeg nou zelf in 5 min kan je 5 sectors weg meppen ;-).
dus snap dus echt niet als jullie echt tegen slopgildes zijn dat deze niet in de poll staat.

om voorbeeld te geven.

we zijn van de week aangevallen door 1 sloopgilde om half 2 s'nachts.
ik zag hoe ze al de 1e sector hadden gepakt en doorgingen naar de volgende maar kon dus niks terug doen door die bescherming dus met 5 min bescherming kon ik dan nog steeds niks terug doen.
verviel hun bescherming direct had ik ze kunnen stoppen maar dat was niet aan de orde dus moest ik wel vrijgeven.

Dat aanvallen kan dus ook pas nadat die 5 minuten verstreken zijn, mocht dat nog niet duidelijk zijn. En als ze dan na 5 minuten gaan aanvallen, kan je direct in de tegenaanval. Maar natuurlijk moet een aanvallend gilde wel even de tijd krijgen om wat legers te plaatsen in zo'n sector, anders kanl je er gelijk een tegenbelegering op, 10x winnen op auto, nog even de belegering wegknallen en probleem opgelost. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dit idee is niet om te voorkomen dat je ooit een sector verliest.
 

DeletedUser7153

Guest
dan is het duidelijk nu bedankt maar neemt nog steeds niet weg waarom jouw idee niet bij de polls staat.
 
Bovenaan