Beste Grootse Gebouwen

DeletedUser10579

Guest
Grootse Gebouwen (GG) kosten heel veel (ruimte, FP, goederen) maar leveren ook veel op. Hoe weet je nu dat je je schaarse ruimte en FP's investeert in een GG die je niet later weer af gaat breken (en waarbij dus al die FP's verloren gaan). Na wat zoekwerk kwam ik dit topic tegen op het engelstalige FOE forum.
Angeloferraro heeft gemeten wat voor soort GG's gebouwd zijn door de spelers met de hoogste ranking (en dus waarschijnlijk ook de meeste ervaring). Omdat zijn lijst alweer wat verouderd is (de Reliekentempel staat er bijv. nog niet bij), heb ik een lijst gemaakt van GG's aan de hand van de top 20 Nederlandse spelers verdeeld over de 4 werelden.
De score van de GG's is opgebouwd naar het level dat ze bereikt hebben; dus level 1 - score 1, level 2 - score 2, enz. Dat heeft geleid tot de volgende lijst:

Rang - GG - Totaal punten
1 The Arc 1522
2 Alcatraz 1413
3 Cape Canaveral 1038
4 Château Frontenac 949
5 Castel del Monte 771
6 Statue of Zeus 440
7 Temple of Relics 376
8 Cathedral of Aachen 416
9 St. Mark's Basilica 404
10 Lighthouse of Alexandria 373
11 Atomium 336
12 Hagia Sophia 291
13 Royal Albert Hall 290
14 Observatory 291
15 Innovation Tower 286
16 Deal Castle 280
17 Cathedral of St. Basil 281
18 Dynamic Tower 212
19 Dresden Frauenkirche 218
20 Rain Forest Project 203
21 The Habitat 163
22 Tower of Babel 146
23 Lotus Temple 105
24 Capitol 104
25 Gaea Statue 100
26 Space Needle 94
27 Voyager V1 95
28 Colosseum 79
29 Notre Dame 79

Op deze manier kan je wat makkelijker een keuze maken welke GG's te bouwen.

Overigens was er één topspeler (in de meting) die alle 29 GG's had gebouwd! Maar het gemiddelde aantal GG's (gemeten over de 20 spelers) was 18,5. Je moet er nl. ook de ruimte voor hebben (ruimte is naar mijn mening het schaarste 'goed' in het spel) en de meeste GG's nemen nogal wat plek in.
 

midas89

Actief lid
Alle GGs bouwen is niks mis mee ;)

Denk maar mee.
Stel je hebt een stuk of 100 kennisaltaars. Die gekken zijn er wel. Dat is al 10 gebouwen meer dan je San Marco kan ondersteunen. Dus huizen en andere muntendingen bouw je niet, want dat voegt niks meer toe.
En als je geen woongebouwen hebt, dan heb je dus ook geen cultuurgebouwen nodig voor de tevredenheid, want je hebt lage bevolking. En die bevolking heb je ook niet nodig, want:

Met honderden miljoenen hamertjes in je opslag zijn voorraadgebouwen ook niet meer nodig. Een paar is genoeg voor de vorm. Voor missies met name. Maar dat krijg je nooit meer op. Met een hoge Chateau bouw je ook geen goederengebouwen meer, en met een hoge Alcatraz hoef je ook maar 1 of 2 legergebouwen te hebben. Zat.

Dus je houdt gewoon ruimte over. Kun je net zo goed opvullen met GGs toch? Gewoon omdat het kan :)

Wat moet je anders neerzetten :p


Maar het is wel een leuk lijstje inderdaad. Geeft een goeie indicatie wat de meest gewilde GGs zijn. Verschillen zijn wel klein hoor, want als je mijn dorpje op C had meegenomen dan had de Hagia wel een paar plaatsjes geklommen haha.
 

DeletedUser10486

Guest
Die lijst zegt niet alles. Bijvoorbeeld, sommige GG's zijn wel goed, maar heeft het weinig zin om ze hoger dan level 10 te brengen.
 

DeletedUser10579

Guest
Klopt, de plaats op de ranglijst zegt niet alles. Maar als je niet alles wilt/kunt bouwen dan kan je beginnen met de onderste 5 GG's weg te laten.
 

DeletedUser10579

Guest
Klopt Stefan, je zal niet snel een level 80 Zeus zien. Toch is dat een 'must-have' GG.
Het hoogste niveau wat ik van Zeus gezien heb, was 16 (de meeste 10-11). Het feit dat het toch een 6e plek heeft geeft aan dat het een zeer populaire GG is, wat logisch is gezien de opbrengst en de beperkte ruimte die het inneemt.
 

midas89

Actief lid
Los van de details, t is wel een goeie lijst die je zo naar beginners kunt sturen, zeker. Doen ze weinig fout.
Je hebt er ongetwijfeld veel tijd ingestoken, dus complimenten daarvoor. Goed werk!
 

DeletedUser

Guest
Angeloferraro heeft gemeten wat voor soort GG's gebouwd zijn door de spelers met de hoogste ranking (en dus waarschijnlijk ook de meeste ervaring).

Hoe precies kom je tot de conclusie dat ervaring te maken heeft met de plek op de ranglijst? Zou het niet zo maar mogelijk kunnen zijn dat er ervaren spelers zijn die helemaal niets om die ranglijst geven en spelers die een hele hoge ranking halen door veel geld aan het spel te spenderen, maar die geen flauw benul hebben wat ze doen?

Alle GGs bouwen is niks mis mee ;)

Denk maar mee.
Stel je hebt een stuk of 100 kennisaltaars. Die gekken zijn er wel. Dat is al 10 gebouwen meer dan je San Marco kan ondersteunen. Dus huizen en andere muntendingen bouw je niet, want dat voegt niks meer toe.

Leuke redenatie, maar waarom zou San Marco al je gebouwen die munten leveren moeten ondersteunen? Dat is in het begin misschien nog belangrijk, maar later al lang niet meer. Dan staat hij er hooguit nog voor de goederen. Bovendien zet je een kennisaltaar niet neer voor de munten die hij levert. Dat is slechts bijzaak. Daarvan uitgaande klopt de rest van je verhaal dus ook niet echt. Zeker niet als spelers voor de ranking gaan.
 

DeletedUser10111

Guest
De rankinglijst houdt niet rekening met het verloop van het spel, het zou best kunnen zijn dat Pharos en Colosseum met name aan het begin nuttig zijn.
 

DeletedUser5889

Guest
De rankinglijst houdt niet rekening met het verloop van het spel, het zou best kunnen zijn dat Pharos en Colosseum met name aan het begin nuttig zijn.
Inderdaad, al is Colosseum tegenwoordig echt niets meer waard doordat je veel medailles kunt winnen via evenementen. Vroeger was 'ie leuk om makkelijker aan je eerste medaille-uitbreidingen te komen. Toren van Babel is ook zo'n verhaal; best nog wel leuk als je hem vroeg zet, maar al snel niets meer waard.

Dit lijstje zegt me weinig. Bijv. de reliekentempel en Cape Canaveral staan hoog, maar je hebt ze echt niet nodig om dit spel te kunnen spelen.

Er zijn eigenlijk maar twee echte must-have GGs in dit spel: Pharos, San Marco
Die moet je gewoon zo vroeg mogelijk zetten anders maak je het jezelf economisch zo ontzettend lastig.

Om je persoonlijke kaart door te komen moet je toch ook minimaal twee GGs hebben die je aanvalskracht omhoog pompen, en dan zijn CdM en Zeus de sterkste twee.

En eigenlijk al het andere hangt af van je strategische keuzes.
Ben je een grote knokker, dan moet daar een Dom van Aken bij en is Alcatraz onmisbaar. Innovation Tower en Habit zijn erg lekker om je de extra inwoners te geven die je nodig hebt voor je barakken.
Ben je meer van de economische strategie, dan zijn Arc en Frontenac de GGs
En ga je voor de "ik help mijn gilde", dan moet je een Arc, Atomium en Sterrenwacht hebben.

Alle andere GGs zijn in mijn ogen leuke opvulling, maar geen must-haves.
 

DeletedUser

Guest
Toren van Babel is ook zo'n verhaal; best nog wel leuk als je hem vroeg zet, maar al snel niets meer waard.

Ben ik niet met je eens. Het is een prima klein goederengebouw. In mijn geval het kleinste gebouw wat hedendaagse goederen levert, dat ik kan plaatsen. Bovendien levert het al snel meer goederen dan een gewoon goederengebouw. Die goederen zijn prima te gebruiken voor mezelf en de gildekas en leveren punten voor de ranking.
 

DeletedUser6877

Guest
Gaia Statue staat denk ik nog iets te laag omdat het een relatief nieuwe GG is. Ik heb haar nog niet maar het levert wel een bom tevredenheid. Wat nodig is of nuttig daar denkt iedereen anders over. Wat je niet zou moeten bouwen of weg zou moeten gooien zodra je in kolo zit zijn inderdaad colosseum en notre dame. Space Needle en Capitool vind ik ook niet de moeite waard. Als je meer lol wilt hebben aan GE, is de reliekentempel echt een leuk GG.
 

DeletedUser6867

Guest
Als je elke week GE uitspeelt is relieken tempel gewoon een must
 

DeletedUser10433

Guest
Grootse Gebouwen (GG) kosten heel veel (ruimte, FP, goederen) maar leveren ook veel op. Hoe weet je nu dat je je schaarse ruimte en FP's investeert in een GG die je niet later weer af gaat breken (en waarbij dus al die FP's verloren gaan). Na wat zoekwerk kwam ik dit topic tegen op het engelstalige FOE forum.
Angeloferraro heeft gemeten wat voor soort GG's gebouwd zijn door de spelers met de hoogste ranking (en dus waarschijnlijk ook de meeste ervaring). Omdat zijn lijst alweer wat verouderd is (de Reliekentempel staat er bijv. nog niet bij), heb ik een lijst gemaakt van GG's aan de hand van de top 20 Nederlandse spelers verdeeld over de 4 werelden.
De score van de GG's is opgebouwd naar het level dat ze bereikt hebben; dus level 1 - score 1, level 2 - score 2, enz. Dat heeft geleid tot de volgende lijst:

Rang - GG - Totaal punten
1 The Arc 1522
2 Alcatraz 1413
3 Cape Canaveral 1038
4 Château Frontenac 949
5 Castel del Monte 771
6 Statue of Zeus 440
7 Temple of Relics 376
8 Cathedral of Aachen 416
9 St. Mark's Basilica 404
10 Lighthouse of Alexandria 373
11 Atomium 336
12 Hagia Sophia 291
13 Royal Albert Hall 290
14 Observatory 291
15 Innovation Tower 286
16 Deal Castle 280
17 Cathedral of St. Basil 281
18 Dynamic Tower 212
19 Dresden Frauenkirche 218
20 Rain Forest Project 203
21 The Habitat 163
22 Tower of Babel 146
23 Lotus Temple 105
24 Capitol 104
25 Gaea Statue 100
26 Space Needle 94
27 Voyager V1 95
28 Colosseum 79
29 Notre Dame 79

Op deze manier kan je wat makkelijker een keuze maken welke GG's te bouwen.

Overigens was er één topspeler (in de meting) die alle 29 GG's had gebouwd! Maar het gemiddelde aantal GG's (gemeten over de 20 spelers) was 18,5. Je moet er nl. ook de ruimte voor hebben (ruimte is naar mijn mening het schaarste 'goed' in het spel) en de meeste GG's nemen nogal wat plek in.
Wil je vragen wat de beste grootse gebouwen zijn, of de meest populaire? Op deze lijst
zie ik nu wel de populairste, bedankt voor de lijst bro. Wat mij betreft is de Pharos de
allerbeste gebouw in het hele spel. Klein gebouw, altijd meer voorraden en goederen.
Vanaf moderne tijd verandert daar iets in (?)
Veel van die andere gebouwen heb ik nog niet gezien (?), maar speel ook nog niet
zo lang. Even gekeken wat beeld van Zeus doet, leuke aanvalsbonus, maar produceert
verder niets ? terwijl die andere grootse gebouwen het wel doen. Als die fp's en aanvalskracht
het belangrijkste zijn. Zoude ik misschien een gebouw overwegen die beiden doen, meer
aanvalskracht en fp's al weet ik niet of die optie bestaat? Zo'n lijst met grootse gebouwen
kan handig zijn bij het kiezen.
Bedankt voor de tips, bro's. Steek er veel van op. Door de tips & tricks van het forum
bespaar ik ruimte voor betere gebouwen, zelfs ruimte overschot xd.:D
 

DeletedUser5263

Guest
@3Bros1 zeus ga je niet afbreken, plant hem maar rustig neer en je krijgt er geen spijt van
 

DeletedUser10433

Guest
Bedankt voor de tip, bro. Dan zal ik ffe de blauwdrukken sparen. Hoe zit het
met die dom van Aken? Die aanvalssterkte is mooi, maar die munten... en
is toch al een redelijk groot ding.
 

DeletedUser6877

Guest
Bro is geen aanspreekvorm. :confused:

DvA is onmisbaar als je wilt aanvallen. Als je dat al een groot GG vindt, maak je borst dan maar nat. ;)
 

DeletedUser5968

Guest
Wil je vragen wat de beste grootse gebouwen zijn, of de meest populaire? Op deze lijst
zie ik nu wel de populairste, bedankt voor de lijst bro. Wat mij betreft is de Pharos de
allerbeste gebouw in het hele spel. Klein gebouw, altijd meer voorraden en goederen.
Vanaf moderne tijd verandert daar iets in (?)
Veel van die andere gebouwen heb ik nog niet gezien (?), maar speel ook nog niet
zo lang. Even gekeken wat beeld van Zeus doet, leuke aanvalsbonus, maar produceert
verder niets ? terwijl die andere grootse gebouwen het wel doen. Als die fp's en aanvalskracht
het belangrijkste zijn. Zoude ik misschien een gebouw overwegen die beiden doen, meer
aanvalskracht en fp's al weet ik niet of die optie bestaat? Zo'n lijst met grootse gebouwen
kan handig zijn bij het kiezen.
Bedankt voor de tips, bro's. Steek er veel van op. Door de tips & tricks van het forum
bespaar ik ruimte voor betere gebouwen, zelfs ruimte overschot xd.:D

Er is geen sprake van beste daar er geen meetlat is dat alle functies een gelijkwaardige waarde toekent. Er is wel sprake van meest nuttige voor specifieke doeleinden.
 

DeletedUser10433

Guest
Er is geen sprake van beste daar er geen meetlat is dat alle functies een gelijkwaardige waarde toekent. Er is wel sprake van meest nuttige voor specifieke doeleinden.

Bedankt.:) Wat zijn dan de beste gebouwen met als doel een
stad op te bouwen?
 
Bovenaan