Zomertijd en wintertijd

Seconddream

Actief lid


Zondag 27 oktober gaat de wintertijd weer in.
Als het wintertijd wordt gaat de klok in de nacht van zaterdag op zondag van 3 uur 's nachts naar 2 uur 's nachts, achteruit dus.

De wintertijd is eigenlijk de gewone tijd en duurt vijf maanden.
Bij overgang naar wintertijd schuift de daglichtperiode een uur op waardoor het 's ochtends eerder licht en 's avonds eerder donker wordt. Als de zomertijd ook in de winter zou gelden dan zou het rond de jaarwisseling pas rond 9 uur 's ochtends licht worden.

In Nederland is het onderscheid tussen zomer- en wintertijd in 1977 opnieuw ingevoerd: ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht.

Tot het begin van de 20e eeuw had vrijwel elke plaats in ons land zijn eigen tijd, omdat voor het bepalen van de tijd werd uitgegaan van de hoogste stand van de zon. Omdat de zon in het oosten opkomt en in het westen ondergaat werd de hoogste zonnestand in het oosten van ons land een kwartier eerder bereikt dan in het westen van het land.
 

DeletedUser

Guest
Oke, heel interessant RedDog, maar wat hebben we nu aan deze info? ik wist al dat de klok ging? :p
 

DeletedUser

Guest
maar sommige weten het niet he ik heb het briefje van men scheurkalender opgehangen aan men prikbord in men keuken dus zal het niet vergeten :p
 

DeletedUser1653

Guest
Ben wel benieuwd of dit maal mn flatjes dan op dezelfde tijd te oogsten zijn, vorig jaar ging dat niet en kon ik mn huisjes/productie pas een uur 'later' ophalen :)
bracht mn oogst schema behoorlijk in de war :D
 

DeletedUser5610

Guest
Ben wel benieuwd of dit maal mn flatjes dan op dezelfde tijd te oogsten zijn, vorig jaar ging dat niet en kon ik mn huisjes/productie pas een uur 'later' ophalen :)
bracht mn oogst schema behoorlijk in de war :D
En? Wat is er van terecht gekomen dit keer?
 

Seconddream

Actief lid
In de nacht van zaterdag 29 maart 2014 op zondag 30 maart 2014 gaat de zomertijd weer in, de klok gaat dan van 2:00 naar 3:00 uur :)
 

Seconddream

Actief lid
De wintertijd komt er weer aan



In de nacht van zaterdag 25 oktober 2014 op zondag 26 oktober 2014 weer even een rondje door het huis hè, alle klokken één uur achteruit zetten om 03:00 naar 02:00 uur! Lekker een uurtje extra slapen!

De wintertijd is eigenlijk de gewone tijd en duurt vijf maanden.
 

DeletedUser4100

Guest
Ja gelukkig wel :) Gelukkig gaat de klok niet een uur terug
als de winter er nog niet is.:p
de-winter-komt-6261.jpg
 

DeletedUser

Guest
Mijn interne klok staat precies nog op zomertijd. Ik ben elke ochtend zo vroeg wakker, zelfs als ik eens lang mag uitslapen. :(

En elke avonds dat het zo vroeg donker wordt. Geef mij de zomer maar terug. :p
 

Seconddream

Actief lid
De zomertijd komt er weer aan.
In de nacht van zaterdag 28 naar zondag 29 maart gaat de klok van 2:00 naar 3:00 uur.



De zomertijd begint tegenwoordig op de laatste zondag van maart en eindigt op de laatste zondag van oktober. In de nacht van zaterdag op zondag eind maart worden de klokken om 2 uur een uur vooruit gezet, dus van 2 naar 3 uur (ezelsbruggetje: in het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit, zie www.ezelsbrug.nl. Door de zomertijd wordt het niet in het holst van de nacht licht. Een groot voordeel is ook dat we 's avonds een uur langer van daglicht kunnen profiteren. Zonder zomertijd zou het eind juni tegen half vier licht worden en tegen half tien 's avonds donker. In Nederland is de zomertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd; ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Uitvinder in 1907 is de Londense aannemer William Willett.
 

DeletedUser4100

Guest
De zomertijd komt er weer aan.
In de nacht van zaterdag 28 naar zondag 29 maart gaat de klok van 2:00 naar 3:00 uur.



De zomertijd begint tegenwoordig op de laatste zondag van maart en eindigt op de laatste zondag van oktober. In de nacht van zaterdag op zondag eind maart worden de klokken om 2 uur een uur vooruit gezet, dus van 2 naar 3 uur (ezelsbruggetje: in het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit, zie www.ezelsbrug.nl. Door de zomertijd wordt het niet in het holst van de nacht licht. Een groot voordeel is ook dat we 's avonds een uur langer van daglicht kunnen profiteren. Zonder zomertijd zou het eind juni tegen half vier licht worden en tegen half tien 's avonds donker. In Nederland is de zomertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd; ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Uitvinder in 1907 is de Londense aannemer William Willett.

Bedankt voor de info en bedankt voor de tip(s).:)
Nog een tip over beleggen :p
uw-beleggingsadviseur-12092.jpg
 
Bovenaan