Welke gebouwen zijn pré en welke niet?

Hoi,


Ik ben nieuw met het spel en speel het al een maandje nu volop elke dag.

Echter heb ik enkele vragen wat betreft het bouwen van gebouwen en wanneer doe je ze weg?

-Welke gebouwen zijn echt altijd een must in elk eeuw dat je vecht en welke niet?
-Welke Army's zijn goed en of hoe selecteren jullie je army om verder te komen als je niet de onderhandelbare producten hebt?
-Zodra je bijv. een huis met meer inwoners kan bouwen, verkoop je dan de oude en plaats je de nieuwe?
-Zodra je een nieuw tijdperk ingaat is het dan de bedoeling om zoveel mogelijk weg te doen van het tijdperk waar je in zat omdat je bepaalde dingen niet meer nodig hebt dan? Denk aan producten etc
 

Atokirina

Actief lid
Ik zal volgende week al je vragen proberen beantwoorden wanneer ik tijd heb. Je eerste vraag is al een serieus grote, met als antwoord ook een redelijk grote uitleg.

Laat je trouwens niet beïnvloeden door spelers die zeggen dat alles afhangt van je speelstijl en dat je dat zelf dus kiest wat van belang is.
Er is wel degelijk strategie in dit spel en een meest efficiënte speelstijl (die in fases verloopt), maar die speelstijl is helaas ook niet in 3 zinnen uit te leggen.

Volgende week ergens zal ik dus een zo volledig mogelijk antwoord proberen geven.
 

alosta

Lid
Er zijn wel degelijk verschillende speelstijlen hoor (de actieveling, iemand die gewoon inlogt en int, de vechter, de onderhandelaar, ...). De ene speelstijl levert wel sneller meer op dan de andere. Wat voor een speler jij bent is moeilijk te zeggen. Een speelstijl ontwikkel je trouwens zelf, wij kunenn alleen maar het theoretische en de werking meegeven.

Enkele gouden regels:
- Heb geduld (race niet door de tijdperken om ter snelst)
- Probeer zo snel mogelijk een Zeus te scoren (fp, oftwel forgepunten, die je in je orakel stort zijn eigenlijk al gauw verloren fp).
- Zeus dient aangevuld te worden met Dom van Aken (DVA) en Castel del Monte (CDM). Dit is een mooi triootje om een vechtersbasis te krijgen: probeer ze dan ook naar level 10 te brengen (evt. level 11, geeft ook nog een procentje).
- Eenmaal je een basis hebt, kan je je gaan focussen op het bouwen van een arc. Deze dient uiteindelijk zeker level 80 te bereiken.
- Alcatraz is ook een leuke GG (groots gebouw), zeker voor vechters, maar ook de occasionele speler.

Bij eventgebouwen is mijn voorkeur als volgt:
1 Gebouwen die een aanvals/verdedigingsbonus geven aan je aanvallend leger
2 Gebouwen die goederen leveren (tenzij je zuiver onderhandelaar bent en niet vecht, dan staat dit op 1)
3 Gebouwen die fp geven

Dia's: geef ze niet uit aan gewone gebouwen, maar spaar ze voor uitbreidingen. Je grootste tekort in het spel is immers plaats.
Medailles: zelfde als dia's, spaar ze in het begin voor je uitbreidingen.

Dia's kan je vooral verdienen in de ge (gilde-expeditie), hiervoor dien je in een gilde te zitten. Vooral in de laatste 2 niveau's. Om deze te kunnen spelen heb je echter een zekere basis nodig. Race daarom niet door de tp (tijdperken), anders ben je de zwakste binnen je tp en verloopt vechten lastiger. Een mooie regel is ervoor zorgen dat voordat je naar een hoger tp gaat (evt. laagste tp uitgezonderd), je in de top 3 van de burenlijst zit en ge volledig kunt uitspelen.

Of je bent een tp-plakker zoals ik haha. Ik heb misschien maar 55M punten, maar dit komt omdat ik lang in de late middeleeuwen (en nu koloniaal) ben gebleven, mijn GG zelf zijn immers al aardig uitgebouwd.
 
Dank voor je uitleg.

Nog wat vragen :)

Ik hoef nog maar 1 blue print voor zeus en dan moet ik nog de benodigde materialen hebben om er 1 te bouwen.
Hoe vul je zeus aan met dom van aken en castel del monte. Ben nog niet echt bekend met die benamingen en of waar je ze kan krijgen.

Wat betreft de bijdragelijst: Ik doneer wel eens de Forge punten bij andere, is dat goed of juist niet? Soms kan ik nog niet verder met onderzoek omdat ik dan daar vastloop omdat ik bijv nog niet de juiste producten heb om vrij te spelen.

In die viking wereld, hoe haal ik daar de rotsen weg? die zitten nogal in de weg als ik wat wil bouwen (ik speel op mobiel)

Wanneer je een nieuw tijdperk ingaat, delete je dan de oudere gebouwen, bijv huizen, producten, markten gelijk al of pas wanneer je veel verder bent in het spel?
 

alosta

Lid
Blauwdrukken (BD's) kan je krijgen door anderen te motiveren/opknappen, of door te investeren in anderen hun gg's (soms ook in opdrachten, GE, ...). Je kan ook bd's omruilen (2-1), maar dit raad ik af
 
Blauwdrukken (BD's) kan je krijgen door anderen te motiveren/opknappen, of door te investeren in anderen hun gg's (soms ook in opdrachten, GE, ...). Je kan ook bd's omruilen (2-1), maar dit raad ik af


Delete je gebouwen na mate je een nieuw tijdperk in bent gegaan of wat doe je ermee?
 

Erzin

Lid
Goederen heb je 3 tijdperken later nog nodig, kijk eerst wat je voorraad aan goederen is voor je deze gebouwen afbreekt.
Produktiegebouwen kan je beter vervangen, nieuwe gebouwen zijn meestal efficienter
Huisjes kan je beter ook vervangen, de nieuwe hebben meer inwoners voor dezelfde oppervlakte. Als je veel eventgebouwen hebt, ga je geen huizen meer zetten.
Legergebouwen moet je zeker vervangen.
 

Erzin

Lid
Je kan aan meerdere mensen advies vragen en je zal meerdere meningen krijgen :)
Ik zou geen innovation tower zetten. Na een tijdje zal je genoeg bevolking krijgen uit eventgebouwen. GG die bevolking geven vind ik persoonlijk niet zo interessant.
Er zijn meerdere GG die bevolking geven :
Toren van Babel : kan je vrij snel zetten, goederen uit bronzen tijdperk. niet al te groot en de goederen zijn in het begin interessant. Heel veel bevolking brengt die niet op, na een paar tijdperken is de bevolking verwaarloosbaar. goederen zijn vanaf de moderne tijd ook niet meer zo interessant, zeker als je meerdere eventgebouwen hebt die ook goederen opbrengen.
Capitool : geeft je voorraden en bevolking. Zou ik niet zetten.
Habitat : geeft je muntjes en bevolking. Zou ik ook niet zetten.
Innovation tower : geeft je forge punten en bevolking. FP zijn altijd goed. een 6x6 is wel groot, zeker in het begin van je stad. Je zal hier wel goederen uit het hedendaagse tijdperk voor moeten ruilen als je die snel wil zetten.
Zit je al in een gilde, kijk dan eens welke van deze GG al gebouwd zijn bij je gildegenoten. Simpelste manier om aan BD te raken is FP bij het juiste GG storten.

Dit is mijn persoonlijke mening ;)
 
Dank jullie wel voor de uitleg.

- Op de kaart hoe kan je zien welk landgoed welk product versterkt, bijv ik heb gebouw neergezet dat honing maakt, maar hij geeft aan dat de productie niet optimaal is, ik probeer de landkaart te expanden door te ruilen aangezien me leger niet sterk genoeg is elke keer. Maar is er een platte grond waarbij ik kan zien hoe ik optimaal alles eruit haal uit de productie?

- Waar of welk tijdperk krijg je de innovation tower?

- Eventgebouwen, welk tijdperk krijg je die?

- In die viking wereld, hoe haal ik daar de rotsen weg? die zitten nogal in de weg als ik wat wil bouwen (ik speel op mobiel)
 

Erzin

Lid
- Welke goederen gebouwen optimaal werken kan je zien op de continentenkaart. je moet wel eerst die provincie volledig veroveren. Je zal 2 goederen krijgen die je optimaal kan produceren, de andere 3 goederen kan je niet optimaal produceren. Welke 2 dat zijn, is per speler verschillend. Je kan er 2 produceren, de andere 3 kan je ruilen.
Zijn je legers niet sterk genoeg, kijk dan ook of je ze sterker kan maken. 1 van de eerste grootse gebouwen is Standbeeld van Zeus. Die geeft je een aanvalsbonus. Zeus neemt ook niet veel plaats in. je moet natuurlijk alle blauwdrukken hebben.

- Innovation Tower is een groots gebouw uit het hedendaagse tijdperk. Je kan elk moment blauwdrukken van dit GG krijgen ongeacht het tijdperk je in zit. Maar je hebt wel goederen uit het hedendaagse tijdperk voor nodig. Die zou je kunnen ruilen.

- om de 2 maand is er een speciaal evenement. volgende week begint er weer 1. bij elk event krijg je een eventgebouw dat je kan upgraden. niet elk eventgebouw is even interessant, zeker als je dit niet hoog kan upgraden. maar als je niet tot het maximum kan upgraden, een jaar later kan je bij een volgend event opnieuw upgrades winnen.

- Rotsen in de viking wereld kan je weg krijgen na aantal opdrachten of bij gebruik van diamanten. (maar het is te lang geleden dat ik vikingen heb gespeeld). Let een beetje op je diamanten, gebruik die vooral om uitbreidingen te kopen in je stad.
 

nietje52

Actief lid
De rotsen bij de vikingen kunnen niet weg, daar moet je omheen bouwen.
In een andere nederzetting kun je ze wel wegspelen.
 
Dankje wel voor al jullie tips!

waarom is het trouwens zo belangrijk om zo lang mogelijk in een tijdperk te blijven?
En die viking wereld, heeft dat een meerwaarde om dat tot het einde te doen?
 

nietje52

Actief lid
De hoofdprijs van de vikingen is uiteindelijk een boom op 9 vakjes met 30% aanval voor aanvallend leger.
Het beste gebouw dat ik heb vind ik nog steeds.
 

Erzin

Lid
Yggdrasil is een heel mooi gebouw, de Vikingen uitspelen is zeker de moeite.

Hoe lang je in je tijdperk blijft, moet je zelf kiezen. Maar je goederen uit je huidige tijdperk heb je 3 tijdperken later nog nodig om uitvindingen te doen. Je kan best eerst een voorraadje goederen in stock hebben voor je overgaat.
Een goede stad heeft ook de juiste grootse gebouwen en die kosten ook Forge Punten. Investeer je al je FP in je uitvindingen, dan gaan je GG niet genoeg mee omhoog.
 

Atokirina

Actief lid
Dankje wel voor al jullie tips!

waarom is het trouwens zo belangrijk om zo lang mogelijk in een tijdperk te blijven?
En die viking wereld, heeft dat een meerwaarde om dat tot het einde te doen?
Tijdperkkleven is niet echt belangrijk, heeft meer nadelen dan voordelen. Tijdperk-rushen is daarentegen ook niet altijd voordelig.
 
Bovenaan