Scheve handel

Maxterdam

Nieuw lid
Goedenavond,
Zojuist hebben wij in onze gilde een probleem met scheve handel gehad. het blijkt dat er via de app een vinkje aangevinkt kan worden met "eerlijke handel". Maar dit vinkje zet de goederen van een hoger tijdperk tegen een koers van 2:1. bij het progressieve tijdperk veranderd dit volgens de "eerlijke handel tool".
kan dit vinkje gekoppeld worden aan de tool zodat je altijd eerlijke handel op de markt zet, zodra dit vinkje aan staat.
Wellicht ook handig om dit vinkje voor de pc spelers toe te voegen, zodat er geen onduidelijkheid meer is over scheve handel.
Mocht je toch scheve handel op de markt willen zetten, kun je dit vinkje gewoon uitzetten.
Hopelijk kunnen jullie dit aanpassen :)
 

Leones

Community Manager
Teamleden
Community Manager
De tool wordt niet door iedereen gebruikt en is iets dat door een speler is bedacht, het spel zal hier helaas niet op worden aangepast.
 

Biervent

Actief lid
Bovendien, handel is altijd eerlijk indien je niet gedwongen wordt om het af te nemen tegen een onwenselijke verhouding.
 
Dat vinkje eerlijke handel is idd slecht dat dit er zo is in gekomen .
Er komt veel verwarring en discussies die ik serieus beu ben onder de gilde
En vooral nieuwe leden worden telkens uit gildes gegooid .
Dit omdat ze het ni begrijpen.
Zelf weet ik ook dat hierdoor veel spelers gestopt zijn

Best idd da vakje om aan te vinken weg en volgens de tool .
Slechts 1 duidelijk knopje.

Scheve handel kan nog altijd als men het niet aanvinkt

Ik ga in ieder geval minstens op 1 wereld stoppen met men gilde juist om de reden dat telkens opnieuw discussies komen
 

Felair

Actief lid
Scheve handel bestaat niet, het is wat de gek er voor geeft.
Die tool, is door een speler gemaakt gebaseerd op wat het je kost om iets te produceren in verhouding met wat andere goederen kosten om te produceren.

Het is een mooie leidraad maar bepaalde goederen zijn nu eenmaal schaarser dan andere dus daar word meer voor gevraagd(in de vorm van goederen/fp).
Binnen het gilde houden wij die tool ook aan voor de standaard handel als iemand een pakketje wil voor een GB of zo dan maakt het meestal niet uit en is het meestal wat diegene er voor kwijt kan.
 

mcsp

Actief lid
Meer nog ... de tool is gemaakt door een speler op de NL-servers ... op andere servers beschouwen ze wat hier nogal eens "eerlijk" wordt genoemd net als oneerlijk ... 1:2 is de meest gangbare verhouding die als "eerlijk" wordt beschouwd ... vandaar dat vinkje ...
 
Dit vinkje heeft echter ook tot gevolg dat (nieuwe) leden bronstijd goederen 2:1 gaan ruilen voor VME of HME goederen, wat natuurlijk onzin is. Misschien het knopje gewoon verwijderen?
 

Wildstorter

Actief lid
Hoezo? Als iemand het afneemt is het toch goed?

Als je zelf iets nodig hebt kun je direct naar de winkel op de hoek gaan maar ook eerst 2 uur online gaan vergelijken. Het is maar net wat iemand er voor over heeft, dan is het altijd eerlijk.
 
Verpatsen zal ik niet direct zeggen. Ook in de bronstijd is er een moment dat je naar ijzer gaat en verder gaat. Het kan dan handig zijn om alvast die goederen te hebben. Kijk naar de GG's toch gebouwen die soms flink wat goederen kunnen vragen. Soms kan je voorwerken. Of de deal oneerlijk of scheef is, hangt af van wat de speler wil. Het blijft altijd bedenken: heb ik het nodig?, wil ik het hebben? en uiteindelijk wil ik het ervoor betalen ;) Eerlijke handel staat voorop en bij een goede gilde kan je door met elkaar te overleggen ook zeker tot een goede en soms "scheve"handel overgaan
 

ojbojb

Actief lid
'Die tool' is niet zo maar een bedacht iets. Het biedt een ruilverhouding aan die volgens de directe variable kostenmethode wordt opgesteld en is geheel transparant. Het zou handig zijn als dat verwerkt wordt in het spel, maar ik snap ook wel dat 'wat de gek er voor geeft' een nuttige functie heeft. Een vinkje met <DVK-verhouding aan> zou handig zijn.

PS: Let op het vermijden van de term 'eerlijk' :)
 

Wildstorter

Actief lid
Ja alleen is die tool niet zo heel goed uitgedacht naar mijn mening.
1. Een aantal goederengebouwen zujn niet noodzakelijk om te onderzoeken in de techtree, daarvoor maak je dus extra kosten om die te kunnen produceren.
2. De oppervlakte van gebouwen wordt niet meegenomen, in koloniaal is papier (2x3) net zoveel waard als teer (3x5).

Er zit dus nog altijd een verschil tussen de goederen in een tijdperk en aangezien vooral ruimte iets is wat je altijd te kort komt is dat verschil voor mij zelfs groter dan het verschil tussen tijdperken en productiekosten.

Naar mijn mening is het dus helemaal niet eerlijk om alleen de kosten voor productie te vergelijken zonder de investering van techtree en oppervlakte hierin mee te nemen.

Dus dan maar handel zoals het altijd geweest is: iets is waard wat iemand anders er voor wil geven. En dan is het altijd eerlijk.
 

ojbojb

Actief lid
Natuurlijk is het wat de ander er voor wil geven, ik heb het ook niet over voorgeschreven ratio's. Ik heb het over een redelijke richtlijn voor spelers.

Punt is dat het spel nu al een ratio hanteert in de markt (1:2 bij verschillende periodes en 1:1 bij dezelfde periode) die sowieso alleen geldt voor de eerste paar periodes als die aan elkaar grenzen. Die ratio is sowieso slechter dan de directe variabele kosten methode in de meeste ruilverhoudingen.

Ik heb wel eens geprobeerd om de oppervlakte mee te nemen in de waardes (en ook de minimale wegaansluiting er bij). Dat is wel mogelijk maar levert niet heel veel op, mogelijk alleen bij de bekende kleine oppervlaktes. dus zout en papier zouden iets minder waard zijn,
Voor de rest maakt oppervlakte niet veel uit, omdat ze redelijk gelijk zijn en zeker omdat je die oppervlaktes moet verdelen over duizenden goederen die je gaat maken. Het verschil wordt dan erg klein per goed.
 

ojbojb

Actief lid
Overigens krijg je dacht ik een beloning in de opdrachten voor het onderzoeken van alle tech in de boom.
 

Wildstorter

Actief lid
En waarom zouden we dan niet aanhouden wat een goed aan punten oplevert nadat je de in de kas stort of gebruikt bij onderhandelen? Dit aangezien veel spelers toch al geen goederengebouwen meer gebruiken maar volledig op de opbrengst van GG teren. Het enige verschil is dan het tijdperk, stelt dus ook niet zo bijster veel voor en je hoeft er geen voorraden en munten in te steken.

Dus onderstaand lijstje wat betreft ranking punten is volgens mij eerlijker, de verhouding kun je dan zelf berekenen.
Bronstijd - 2.5
IJzertijd - 3
Vroege Middeleeuwen - 3.5
Hoge Middeleeuwen - 4
Late Middeleeuwen - 4.5
Koloniale Tijdperk - 5
Industriële Tijdperk - 5.5
Progressieve Tijdperk - 6
Moderne Tijdperk - 11.5
Postmoderne Tijdperk - 12.5
Hedendaags Tijdperk - 13.5
Morgen - 19.5
Toekomst - 21
 

ojbojb

Actief lid
Helemaal geen gek idee :) Ik ga er op broeden. Mogelijk dat er een overgang zit in tijdperken waar er steeds minder met goederengebouwen geproduceerd wordt. wellicht een glijdende verdeling tussen de systemen van maken.

In ieder geval is helder dat overal 1:2 niet goed is. De defaultsetting ingame kan beter 1:1 zijn.
 
Bovenaan