Rellen in Haren

DeletedUser

Guest
Enkele dagen geleden nodigde een Gronings meisje via facebook wat mensen uit voor haar verjaardagsfeest bij haar thuis. Deze openbare uitnodiging kreeg echter veel meer reacties dan verwacht, en het liep zelfs uit de hand. Het werd zelfs zo serieus dat Donderdag, de dag voor het feest, er meer dan 30000 mensen zich aangemeld hadden. Ze schrok hier zo van, dat ze besloot ergens in Friesland onder te duiken. Ondertussen besloot de Gemeente maatregelen te nemen tegen de eventueel opkomende feestgangers. Eerst wilde ze een alternatief feest organiseren, maar daar het te kort dag was om de veiligheid te garanderen, besloten ze dat plan af te blazen en extra politie in te zetten om feestgangers weg te sturen.

Dit had echter weinig effect. Duizenden mensen kwamen naar Haren. Op een gegeven moment begonnen er mensen herrie te schoppen, waarna werd besloten de regiopolitie in te schakelen. Deze traden hard op, en arresteerden zelfs 4 feestgangers, die ongeduldig op het plein of voor het huis van het Groningse meisje stonden te wachten.

Inmiddels is het totaal uit de hand gelopen. De mensenmassa heeft de dranghekken omvergelopen, vuurwerk afgestoken, er zijn zelfs geweerschoten gehoord. vele politie-eenheden zijn ingezet, die orders hebben gekregen met harde hand op te treden. 3 politieagenten zijn al gewond geraakt, voornamelijk door dronken feestgangers. Ook zijn er meerdere vuurtjes gestookt, en 2 winkels (waaronder een lokale supermarkt) zijn geplunderd.


Tja, wat kan ik nog meer zeggen? Wat is jullie mening hierover? Wat zou in dit geval voorgaan: Vrijheid (de menigte moet geprobeerd worden weggeleid te worden, maar er mag niet hard opgetreden worden), of Veiligheid (de politie moet harder optreden, en misschien zelfs waterkanonnen, losse flodders, etc. inzetten)?
 

DeletedUser

Guest
Heel dom om mensen openbaar via facebook uit te nodigen daar heb je priveberichten voor en voorkom je dit soort ellende
en de politie mag van mij gerust hard optreden ze verstoren de openbare orde en willen niet op een normale vertrekken dus dan maar met harde hand
 

DeletedUser1653

Guest
idd vrij dom om een openbare uitnodiging te versturen maar even zo dom om daarop te reageren. Zeker als er ruimschoots aandacht voor is geweest op alle media de laatste dagen inclusief oproepen om NIET te komen. Dus als men niet goedschiks vertrekt van een "feest" en begint er een puinhoop van te maken dan mag van mij de politie hard optreden.
 

DeletedUser61

Guest
Het is vooral de schuld van de media in mijn ogen dat dit zo opgeblazen is geworden. Minstens elk uur werd er aandacht aan besteed. Als ze in de media hadden laten weten dat het om een vergissing ging en verder geen aandacht aan hadden besteed had het niet zo uit de hand gelopen.

Nu het toch is gebeurt mag de politie van mij hard optreden bij zoiets, iedereen heeft maar met zijn handen van andermans eigendommen af te blijven. Het had best iets grappigs kunnen wezen als iedereen gewoon een gezellig feestje ervan had gemaakt.
 

DeletedUser78

Guest
ik heb ook gehoord dat een paar Dj`s bij radio stations bijvoorbeeld radio 538, dat die letterlijk zeiden van 'kom jongens! we gaan allemaal naar Haren!' en dan zijn er natuurlijk nog die paar duizend expres relschoppers die het 'kicken' vinden om rellen te veroorzaken. En ik ben het eens met Wrong Choice, als de media er niet zo`n groot ding van hadden gemaakt, was het niet zo erg uit de hand gelopen. Ik heb ook gehoord dat de media er al was, vóór dat de eerste mensen er al waren! dat vind ik gewoon echt onzin. Maar ik denk serieus dat als de media en de radio zenders er niet zo veel over hadden gehad dat het veel minder uit de hand gelopen was. (mijn mening.)
 

DeletedUser

Guest
ik vind al veel langer dat de media wel eens wat meer verantwoordelijkheid mogen nemen.
Haren is een goed voorbeeld, maar er zijn veel meer voorbeelden van welke invloed de media hebben en waar ze slecht tot zeer slecht met die invloed omgaan. Ik weet wel dat er persvrijheid, vrijheid van meningsuiting etc is, en dat is een groot goed. Maar ze mogen soms (eigenlijk regelematig) best eens wat beter nadenken over wat ze de ether insturen.
 

DeletedUser487

Guest
Ik snap niet dat mensen van (redelijk) normaal functionerende, denkende wezens opeens alles gaan leegroven en kapot maken.
Het ergste vind ik het voor de 80-jarige man die met een stoeptegel is neergeslagen!
Voor dit soort gevallen moet de taser gun mogelijk zijn!
 

DeletedUser

Guest
Frustratie, ontevredenheid, adrenaline, groepsgevoel en ga zo maar door zijn de redenen waarom mensen daar toe overgaan mijn inziens. Wat dat betreft kunnen we nog wat gaan verwachten want het zal niet bij dit voorval gaan blijven schat ik in. Dan komt de duistere kant van menszijn naar boven.
Ik vind dat het probleem ligt bij de overheid (gemeente in dit geval). Als er om een uur of 20:00 duizenden mensen zijn en er is totaal niets georganiseerd dan is het logisch dat er enkelen zullen zijn die herrie gaan schoppen. De gemeente Haren had nooit moeten toelaten dat er op den duur zoveel mensen zich konden verzamelen op 1 plek.
Maar goed, dat hebben ze toegelaten. Vervolgens is er een hele kleine groep tov de gehele groep mensen die zich te buiten gaat aan vernielingen en het uitdagen van de MP en politie. Kan me voorstellen dat een groep van paar honderd politie/MP mensen niet tot echte actie over wil gaan tegenover deze kleine groep aangezien niet te voorspellen is wat de rest de groep mensen die staan te kijken zullen gaan doen. Deze "toekijkende" mensen zijn wat mij betreft net zo schuldig aan wat er daar gebeurd is. Als zij niet waren gebleven was er een kleine groep van relschoppers overgebleven en zou de politie/MP zeker met harde hand hebben opgetreden omdat deze dan zeker in de meerderheid zou zijn.
Maar wat mij betreft had de politie/MP best met rubberen kogels en waterkanonnen enkelen even duidelijk mogen maken dat ze verkeerd bezig zijn.

Want uiteindelijk zijn alleen de inwoners van Haren de dupe geworden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser1100

Guest
Het is gewoon zo:

-meisje maakt domme fout op facebook door iets niet aan te vinken.
-media roept het rond
-mensen hebben zin in een feestje
-blijkt geen feest te zij
-boos groepje begint te rellen
-anderen lopen mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Seconddream

Actief lid
Ben het onneens met 1e puntje namelijk facebook, omdat mijn mening is dat een vinkje zetten, want daar ging het om, snel en vooral makkelijk wordt vergeten en derhalve niet als een domme fout kan worden aangemerkt.
 

DeletedUser1956

Guest
Blij dat al dat gedoe rondom de project-X'en eindelijk geluwd is. Naar mijn mening stookte de media het vuur alleen maar op.
 

DeletedUser

Guest
zal wel maar uiteindelijk ben je altijd nog steeds zelf verantwoordelijk voor je daden hopelijk worden ze streng gestraft als ik zie wat voor ravage is aangebracht. Dat is niet normaal ik zou zeggen alles vergoeden tot de laatste cent mijn kameraad is er wel 5000 euro mee het schip ingegaan door de vernielingen aan zijn huis wat je altijd zal blijven zien het is gewoon tuig en de emotionele schade wil ik het niet eens over hebben wat voor doodsangsten ze hebben moeten doorstaan met twee kinderen van 2 en 5 jaar
 

DeletedUser

Guest
zal wel maar uiteindelijk ben je altijd nog steeds zelf verantwoordelijk voor je daden hopelijk worden ze streng gestraft als ik zie wat voor ravage is aangebracht. Dat is niet normaal ik zou zeggen alles vergoeden tot de laatste cent mijn kameraad is er wel 5000 euro mee het schip ingegaan door de vernielingen aan zijn huis wat je altijd zal blijven zien het is gewoon tuig en de emotionele schade wil ik het niet eens over hebben wat voor doodsangsten ze hebben moeten doorstaan met twee kinderen van 2 en 5 jaar

En dan krijgen die blagen die zijn opgepakt maar 500 euro boete.. en minderjarige de helft.
Is toch belachelijk, je kunt beter een heel dorp slopen dan 2 keer door rood rijden want dat kost je meer.

Was in de afgelopen dagen ook op de radio dat het onderzoek van burgemeester/politici/rechercheur J Cohen bijna het dubbele heeft gekost dan de schade van de rellen..
 
Bovenaan