Middelbare Schooluren

DeletedUser487

Guest
Bij ons op school hebben we 1/3 van de week D- uren.
Daarin moet je opdrachten afmaken enzo, die heb je weer nodig voor SO, SE of PW/Test.
We hebben nog flink wat PW's te gaan en binnenkort ook testweek.

Enne...

Al iets gehoord over je wiskunde examen Happy?
 

DeletedUser

Guest
oke, als 1/3 van je uren bz-uren (of d-uren, of hou je het wilt noemen) zijn, is er iets goed mis met de kwaliteit van het onderwijs. in dat geval zouden we blijkbaar ook met veel minder uren ons examen moeten kunnen halen...
 

DeletedUser

Guest
De ingevoerde tekst is te lang (17411 tekens). Verkort de tekst tot maximaal 10000 tekens. GRMBL :p



Aangezien ik ook ervaring heb met het middelbaar in Nederland (hoewel dat een aantal jaar terug is en er veel kan veranderen in een paar jaar...), kom ik ook eens reageren :)

Momenteel heeft een middelbare scholier in Nederland 1040 schooluren. Vele docenten, studenten en ouders hebben al geklaagd dat dit te veel is, maar minister houdt vol dat 1040 uur noodzakelijk is voor een goed onderwijs.
Maar hoe kan het dan dat ze in Finland met 970 uur het beste onderwijs ter wereld hebben?

Graag zou ik jullie mening hierover willen weten!

Om een lang antwoord (dat zo zal volgen) kort te maken: kwantiteit maakt (helaas) nog geen kwaliteit. Het is prima dat ze veel les willen geven, maar dan moeten de docenten er ook zijn om al die lesuren op te volgen. Helaas dat het onderwijs niet de populairste job ooit is EN dat er veel leraren (in mijn ogen) te weinig capaciteiten hebben om degelijk voor de klas te staan.

de meeste normale lessen bij ons op school worden denk ik best wel nuttig ingevuld, dus de kwaliteit van het onderwijs zou achteruitgaan als we die kwijt raken. er is alleen 1 ding waar ik me heel erg aan erger, en dat is de "begeleide zelfstudie" (bz). het houd in dat je in een lokaal zit huiswerk te maken met een leraar voor de klas die daar zijn repetities aan het nakijken is of lessen voorbereid. vaak is dit een leraar van een vak dat je helemaal niet hebt (geschiedenis voor iemand met een NT-profiel). deze lessen zijn nutteloos en moeten dus direct afgeschaft worden. we hebben 2 uur bz in de week dus dan zou je uitkomen op 1040 - 2*40 = 960, en ja hoor, (ongeveer) het aantal lessen in Finland!!

Ik heb zelf ook deze 'studieuren' gehad, zoals ze bij mij genoemd werden, en vond dat toch fijne uren, zeker in de latere jaren. Ik vond het fijn dat ik op die manier werd 'verplicht' om aan mijn huiswerk te werken, want op die manier had ik na school een hoop minder te doen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik nogal veel vakken had, dus bijgevolg automatisch ook meer huiswerk ;) Natuurlijk, als er geen huiswerk is of als je dingen niet begrijpt, dan is het een ander verhaal. Dan is het inderdaad nutteloos, maar als je toch huiswerk hebt, waarom zou je dat dan niet op school maken zodat er meer uren gedraaid worden?

Kijk ook even naar de mensen die buiten hun school om eigenlijk weinig tot niets willen doen aan hun huiswerk. Scholen willen (natuurlijk) het beste voor hun leerlingen, dus proberen ze om op deze manier de niet-gemotiveerde leerlingen alsnog aan hun huiswerk te krijgen. Sommige leerlingen hebben nu eenmaal wat extra controle nodig om aan hun huiswerk te beginnen en als dat in een studieuur(of d-uur, bz-uur, kies je favoriete naam uit) kan, dan is dat natuurlijk prima. Inderdaad, als je die extra controle wil geven moet de docent natuurlijk ook voldoende controleren EN motiveren.

het ligt niet zo zeer aan een week meer of minder als wel de instelling van de studenten en docenten.
de docenten worden momenteel van de ene methode(manier van lesstof aanbieden ) op de andere gezet.
wanneer er een vast systeem word gebruikt hoeft niet alles van nul op gebouwd te worden, docenten kunnen dan lesstof optimaliseren iets waar ze nu ook geen tijd voor hebben.

Deels heb je gelijk, het is inderdaad zo dat iedere keer weer een andere methode, een ander boek, ... niet zo optimaal is. Toch moet je er rekening mee houden dat dit voor een reden gebeurt. Het is erg moeilijk om 'de perfecte leermethode' uit te kiezen. Zo is de ene leermethode beter voor de eerste leerling en een andere beter voor de tweede. Verder is het ook geen doen om ieder jaar hetzelfde te geven. Leraren willen ook dat hun leerstof ieder jaar zo veel mogelijk aansluit bij wat de leerlingen nodig hebben.

Ik pak er even een voorbeeld bij, wiskunde. Als blijkt dat leerlingen meer en meer statistiek nodig hebben in hun latere leven (denk aan onderzoek, waar je statistiek zult gebruiken, denk aan bepalen wat de meeste klanten graag zien, ...), dan zullen leraren die statistiek natuurlijk meer proberen te benadrukken. Blijkt dat universiteiten graag willen dat de leerlingen meer voorkennis hebben over meetkunde, dan zal dat onderwerp meer benadrukt moeten worden. Zoals je ziet, het is onmogelijk om dan één vast systeem te gebruiken, want op die manier zal je opleiding niet meer voldoende aansluiten bij hogere opleidingen.

Het ligt niet alleen aan ons schoolsysteem maar ook aan de leerlingen en ook de docenten.

Tegenwoordig kan zowat iedereen met een klein stel hersens docent worden, niet dat hier wat tegen is, maar je hebt van die leraren waar je dus totaal niets van leert.. Ook de leerlingen zijn tegenwoordig nogal losbandiger geworden, ze luisteren minder goed en ze doen gewoon wat ze willen. Nogal brutaal en totaal geen respect voor de leraar... Ik schaam me echt serieus soms voor mijn jaargenoten.

Dan klopt inderdaad ook nog dat ons schoolsysteem continue verandert waardoor alles weer warrig en anders is! Maar dat neemt nog steeds niet weg dat de leerlingen tegenwoordig ook totaal niet goed opgevoed worden en dat zowat iedereen docent kan worden..

Helaas, ik kan niet zeggen dat ik het hiermee oneens ben. Ik merk ook meer en meer dat mensen die toch maar een paar jaar jonger zijn dan ik steeds minder respect hebben voor anderen. Of dit puur de leerlingen zijn of dat ook de ouders hierin een rol spelen ga ik geen uitspraak over doen, maar ik kan wel zeggen dat de mentaliteit van de leerlingen duidelijk is veranderd. Inderdaad, er zijn uitzonderingen (en ik hoop dat dat geen uitzonderingen blijven maar dat een goede mentaliteit de regel wordt), maar toch maakt dit het ook moeilijker.

Daarnaast heb ik ook het gevoel dat de kwaliteit van het onderwijs in NL ook niet echt hoger wordt ;) En het is vrij logisch dat als op dit moment de kwaliteit omlaag gaat, dat de kwaliteit van docenten ook omlaag gaat... En op die manier komt het natuurlijk nooit goed.

Ik vind het prima om meer nuttige lessen te volgen. Nu wordt je gedwongen om een paar uur per dag in de mediatheek of in lessen huiswerk te doen om het voorgeschreven aantal uren te halen. Terwijl ik in veel gevallen dit beter thuis kan doen. Gewoon omdat je daar alles bij de hand hebt aan boeken en dergelijke. En je zit niet achter een pc die een kwartier nodig heeft om een pagina te openen.

Daarbij zit ik ook vaak in de les dat er niets gedaan wordt maar dat je een beetje uit het raam zit te kijken tot de lessen voorbij zijn. ja zelfs de leraar weet soms niet eens waarom we nog moeten blijven. Op deze manier heb je er niets aan dat het aantal verplichte lesuren verhoogd gaat worden.

In het geval dat ze je geen degelijk studiemateriaal bieden is het natuurlijk een ander verhaal. Op mijn middelbaar waren de computers gelukkig voldoende snel, hadden ze (gelukkig) geen blokkeringen van bepaalde websites, ... Echter denk ik dat het belangrijker is dat ze dan goed studiemateriaal voorzien dan dat ze die lessen afschaffen. Je weet dat je in dat geval huiswerk moet gaan maken en kan je er dan ook perfect op voorzien.

Als je niets doet in de les en er niets is om gedaan te worden, dan zou daar ook iets aan gedaan moeten worden en dat is niet eens zo heel moeilijk. Leraren kunnen een extra opdracht opgeven dat met de actualiteit te maken heeft, het lesmateriaal uitbreiden, ... Ik weet het, leerlingen doen niet graag extra opdrachten en hebben liefst zo min mogelijk lesmateriaal, maar als die lesuren toch gevuld moeten worden, lijkt me dat leerlingen liever een toffe opdracht hebben of interessant extra lesmateriaal waar ze echt iets mee kunnen.

Guys, doe als ik net als ik, neem een laptop mee naar school en zeg tijdens je tussenuren/opvanguren/ophokuren dat je daarop aan het werk bent voor een verslag of wat dan ook (wat je dan daadwerkelijk doet laat ik aan jullie zelf over ;))

En niet het aantal uren moet omlaag, de kwaliteit moet omhoog. Leraren moeten weer weten wat lesgeven is, de leerling motiveren en interesseren voor een vak, de lessen moeten weer leuk en leerzaam worden. Als voorbeeld: Jullie hebben vast wel het hoorcollege van DWDD gezien van afgelopen hemelvaart. In die drie kwartier heb ik meer geleerd dan bij een heel jaar natuurkunde (en dat noemen ze dan VWO... soms lijkt het meer op vervelend waardeloos onderwijs). Jaren VWO en nog weet ik meer van documentaires, wetenschappelijke tijdschriften en kranten die ik zo nu en dan kijk/lees.

Ik snap volkomen waarom de kwaliteit zo laag is. Het ligt niet aan de leerlingen, het ligt aan de manier waarop met hen omgegaan wordt. Het draait allemaal om motivatie, als school en als leraar moet je leerlingen zien te motiveren en als je dat niet lukt zou je eigenlijk het onderwijs uit moeten.

Er zijn trouwens nog wel goede leraren die dit weten te doen, het zijn er helaas zo bedroevend weinig...

Deels heb je gelijk, bepaalde leraren gaan verkeerd om met de leerlingen. Echter zijn er ook voldoende leerlingen die verkeerd omgaan met de leraren en daar zit nu juist het probleem. Sommige leraren zijn zeker bereid om hun manier van lesgeven te veranderen en te verbeteren, maar als leerlingen ze dwarszitten, zullen ze ook echt niet gemotiveerd zijn om iets anders, nieuws, te proberen.
 

DeletedUser

Guest
part 2


Tsja ehm...ik weet in ieder geval al wat er scheelt op mijn school.


Allereerst de hoeveelheid lessen.

In klas 4 en 5 dienen wij 32 uren op school te zitten per week, in klas 6 30. De meeste leerlingen hebben minder uren echt 'les' in de week; het verschil moeten ze dan aanvullen met keuzewerktijd(KWT), oftewel(zoals eerder genoemd) in een lokaal zitten en je eigen werk doen.

Het eerste halfjaar van klas 4 heb ik 28 uur les in de week gehad. Toen was ik nog vrij braaf en draaide ik wekelijks 4 uur KWT, zoals het hoorde. Die motivatie heb ik niet lang gehad. Halverwege het jaar zakte het aantal lesuren per week voor mij, wegens vakken die je enkel het eerste halfjaar kreeg, naar 24. Ik diende dan bijvoorbeeld op woensdagochtend om 9.20 op school te verschijnen, om 3 uur lang in een achterkamertje mijn werk te zitten doen, totdat mijn les begon om 12.35. Die les eindigde om 14.15, waarna ik nog tot 15.15 weer in hetzelfde achterkamertje diende te gaan zitten. Ik begon daar weg te blijven. Het bleek niet op te vallen bij het schoolbestuur dat ik 8 uur in de week te weinig draaide. Klas 5 en 6 zelfde verhaal. Ik heb nooit een KWTcontrole gehad. In klas 6 heb ik het vak Duits gehad, wat mij niet beviel, echter heb ik nooit de moeite genomen dit door te geven. Ik was er dan ook niet, wat driekwart jaar onopgemerkt is gebleven. Van september tot maart heeft niemand gemerkt dat ik nooit bij lessen aanwezig was en ook geen enkel proefwerk Duits maakte.

Vrij schokkende resultaat: ik heb in de tweede helft van mijn schoolcarriere, de laatste 3 jaar, een ruime 400 uur gespijbeld. Dit komt neer op bijna een half jaar aan schooluren die ik niet gevolgd heb. Ik ben nooit gesnapt. Het is geen enkele docent, conrector, concierge, mentor of wat dan ook opgevallen.

Kijk, als je in zo'n geval zoveel uur in een lokaal moet zitten, dan is er duidelijk iets mis. Als dit 2-3 uur per week is, prima. Als dit 8 uur is, dan klopt er toch iets niet. Als je zo weinig lessen hebt, dan is het onmogelijk (of toch heel moeilijk) om 8 uur aan je huiswerk te gaan zitten. Als ze zo graag willen dat je je uren haalt, zijn er voldoende andere manieren om die uren op te vullen. Op mijn middelbaar hadden ze zogezegde 'modules'. Dit hield eigenlijk gewoon in dat je een paar uur per week (voor een halfjaar) een extra 'vak' had, maar dan met ECHT interessante dingen. Ik kreeg bijvoorbeeld een cursus beginselen van programmeren (al heette dat anders), er waren dingen zoals game maker (maak met een team een spel), theater, vrijwilligerswerk doen, extra onderwerpen van geschiedenis, ... Dingen die intessant waren. Als ze nu zo'n zaken zouden aanbieden, is het prima dat ze willen dat je extra uren draait buiten je normale lesrooster.

Maargoed, ik moet jou niet overtuigen denk ik, in dit geval zou je eerder je school moeten overtuigen van zo'n dingen.

Ten tweede, de invulling van de lessen.

Mijn school heeft ervoor gekozen elke leerling te voorzien van een eigen schoollaptop. Jeweetwel, vernieuwing, leerlingen kunnen sneller informatie opzoeken voor projecten en dergelijken, teksten schrijven, presentaties maken gaat sneller, interactieve omgevingen die zo goed zijn voor het leerproces.

Helaas werkt het in de praktijk iets anders. Wat komen we nu namelijk tegen in een doorsnee les van een examenklas? Leerlingen zitten allemaal achter hun laptop, misschien doen een paar van hen wat ze horen te doen, maar de rest kijkt filmpjes, speelt Age of Empires, hangt rond op allerlei blogs en fora die vrij weinig met school te maken hebben. En de docent? Die doet in de helft van de gevallen vrolijk mee met laptoppen. Doodse stilte in de klas, afgezien van een zacht gezoem, dit komt echter niet uit hardwerkende puberhersenen maar uit 30 elektronische apparaten. Het is ridicuul, echt waar. Lessen zijn bij ons geen lessen meer, maar computeruurtjes.

Zoals gezegd doen de docenten vaak vrolijk mee. Die zit bij ons gewoon voorin de klas op zijn eigen laptop. Je doet gewoon dat wat op de studieplanner staat, en als je een vraag hebt, dan kun je die altijd stellen. Maar is zoiets wel te verwachten van middelbare scholieren? Naast dat het voor hen erg lastig is om die motivatie zelf op te brengen(zo'n laptop werkt uiteraard ook niet mee), werkt zo'n laptoppende docent voor de klas ook niet echt motiverend. Waar is de tijd heen dat de docent standaard begon met een flink stuk uitleg over de stof van die week, waarna de leerlingen als er tijd over is, en anders thuis, de bijbehorende opgaven en verwerkingsopdrachten maken? Er is op mijn school een docent van de 'oude generatie' die nog strak vasthoudt aan zijn eigen principes en nog niet toegegeven heeft aan die laptops. Daar is het gewoon laptops dicht, boek erbij, neus naar het bord en luisteren met die handel. Eerlijk gezegd heb ik heel veel van deze leraar opgestoken. Zijn lessen waren nuttig. Uiteraard dachten mijn medescholieren daar heel anders over; het was een vervelende leraar, want je kon bij hem simpelweg niet als een zandzak op je stoel hangen en Snake spelen. Waarom ga je dan nog naar school, denk ik dan.

Laptops zijn leuke dingen, ik neem de mijne ook nog wel eens mee naar de les, maar als ik echt wat wil opsteken, dan moet ik mijn laptop aan de kant zetten en gewoon mijn cursus erbij pakken. En inderdaad, soms is het goed dat leraren gewoon zeggen 'nu zetten we de laptop aan de kant'. Het idee van werken met een laptop is heel leuk, maar het is te verleidelijk om hierop andere dingen te doen. En het probleem aan een laptop is dat je snel genoeg je spelletjes kan verbergen, zodat de leraar (als deze dat zou controleren) alsnog niets ziet en denkt dat je nuttig bezig bent.

Het is nog niet gemakkelijk om de leerlingen dan te motiveren. Zelfs als je als leraar NIET zelf constant achter de laptop zit, zul je leerlingen ervan moeten overtuigen dat het kijken op hun laptop niet werkt. En dat is (volgens mij) verdacht moeilijk...

Mijn conclusie is dat de docenten en schoolbesturen van tegenwoordig te laks zijn geworden. Er mag teveel. Bestempel mij als ouderwets, maar ik denk dat het onderwijs gigantisch doorgeslagen is in het 'meegaan met de tijd'. De jeugd van tegenwoordig heeft een grote mond gekregen; in plaats van dat proberen binnen de perken te houden(wat me toch zeker ook een taak van het onderwijs lijkt, aangezien de jeugd een aanzienlijk deel van zijn tijd op school doorbrengt), heeft het onderwijs zich daarbij neergelegd. Naast dat die grote mond al geen geweldige zaak is, heeft dit ook zeker een slechte invloed op de kwaliteit van het onderwijs.

Naar mijn mening mogen de docenten fors strenger worden. Tafels mogen wat mij betreft ook wel weer apart staan, in plaats van die tafelgroepjes voor 2. De algemene opinie stelt dat school leuk moet zijn; eerlijk gezegd vind ik dat het allemaal wel wat minder mag. Scholieren mogen best wat harder hun best doen voor een goede toekomst. Ik ben door de afgelopen 6 jaar behoorlijk expert geworden in het imiteren van een zoutzak. Het heeft me weinig voldoening gegeven, om maar niet te spreken over het gebrek aan discipline waar ik de rest van m'n leven mee zit.

Ik ben het voor het grootste deel met je eens. Een paar kleine opmerkingen: Ik denk dat 'streng' niet de juiste benaming is, door strenge leraren worden de leerlingen juist onwillend. Belangrijker is dat de leraren gezag hebben, dat leerlingen >willen< luisteren naar de leraar.

Inderdaad, school kan niet altijd leuk zijn, maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling om school een 'hel' te maken waar de leerlingen besluiten dat ze liever gaan werken dan nog verder naar school te gaan.

Overigens, het kan nog goedkomen met je zoutzakken-expertise :p Ik heb zelf ook lang genoeg me kapot verveeld op het middelbaar, maar heb nu gelukkig een toffe uitdaging met mijn bachelor informatica op de universiteit. Leren leren is mogelijk. Interessante lessen gelukkig ook :)
 

DeletedUser

Guest
snicksie zei:
Ik heb zelf ook deze 'studieuren' gehad, zoals ze bij mij genoemd werden, en vond dat toch fijne uren, zeker in de latere jaren. Ik vond het fijn dat ik op die manier werd 'verplicht' om aan mijn huiswerk te werken, want op die manier had ik na school een hoop minder te doen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik nogal veel vakken had, dus bijgevolg automatisch ook meer huiswerk ;) Natuurlijk, als er geen huiswerk is of als je dingen niet begrijpt, dan is het een ander verhaal. Dan is het inderdaad nutteloos, maar als je toch huiswerk hebt, waarom zou je dat dan niet op school maken zodat er meer uren gedraaid worden?

Kijk ook even naar de mensen die buiten hun school om eigenlijk weinig tot niets willen doen aan hun huiswerk. Scholen willen (natuurlijk) het beste voor hun leerlingen, dus proberen ze om op deze manier de niet-gemotiveerde leerlingen alsnog aan hun huiswerk te krijgen. Sommige leerlingen hebben nu eenmaal wat extra controle nodig om aan hun huiswerk te beginnen en als dat in een studieuur(of d-uur, bz-uur, kies je favoriete naam uit) kan, dan is dat natuurlijk prima. Inderdaad, als je die extra controle wil geven moet de docent natuurlijk ook voldoende controleren EN motiveren.

wel, aan de ene kant heb je nog best wel gelijk! in de 4de had ik 2 tussenblokken, en daar propte ik dan mijn bz in. als er geen bz was, had ik dan waarschijnlijk in de aula rondgehangen, en nu had ik thuis tijd over. maar, nu in de 5de heb ik een veel beter rooster, met maar 1 tussenblok. ik blijf daarom 2 keer een blok langer op school. op zich zou het niet uitmaken of ik mijn huiswerk thuis of op school doe, waar het niet dat ik me erg slecht kan concentreren in een lokaal met 25 leerlingen die allemaal aan het "overleggen" ;) zijn. maar dat ligt erg aan je rooster en hoeveel mensen op dat moment bz doen.
 

DeletedUser

Guest
wel, aan de ene kant heb je nog best wel gelijk! in de 4de had ik 2 tussenblokken, en daar propte ik dan mijn bz in. als er geen bz was, had ik dan waarschijnlijk in de aula rondgehangen, en nu had ik thuis tijd over. maar, nu in de 5de heb ik een veel beter rooster, met maar 1 tussenblok. ik blijf daarom 2 keer een blok langer op school. op zich zou het niet uitmaken of ik mijn huiswerk thuis of op school doe, waar het niet dat ik me erg slecht kan concentreren in een lokaal met 25 leerlingen die allemaal aan het "overleggen" ;) zijn. maar dat ligt erg aan je rooster en hoeveel mensen op dat moment bz doen.

Dat is dan weer een aardig verschil met hoe dat bij mij vroeger was. Ik had toen enkel studieuren als ik een 'ingeroosterd tussenuur' had. Dus als ik dan 2 uur per week een tussenuur ingeroosterd had, dan had ik 2 studieuren, als ik 4 tussenuren ingeroosterd had, dan had ik 4 studieuren. En als er dan eens vakken uitvielen waardoor die tussenuren geen tussenuren meer waren, dan mocht ik het studieuur ook meteen overslaan :)
 

DeletedUser

Guest
Wat betreft studieuren: in het begin van de bovenbouw moesten we 3 uur per week invullen met studieuren. Dat heeft helemaal niemand gedaan, nog steeds doet niemand het, en geen mens die er zich druk over maakt (iedereen is het alweer vergeten). In de 4e had ik zelfs de decaan als mentor, en behalve dat hij me een keer herrinerde dat ik mijn studieuren nog op moet geven, heb ik er nooit iets van gehoord. Geen straf, niet nablijven. Maar (volgens mij) wel een makkelijke manier om aan de 1040 uren te komen.

Wat betreft slechte leraren: aan het begin van het jaar is een economie leraar gestopt met economie geven (nog wel m&o), en vorig jaar hadden we een nieuwe, maar erg sleche leraar, die al weer weg is. Dus is er een nieuwe lerares aangenomen. Ze werkte al op een avondschool en kon aardig orde houden. Lesgeven kon ze echter niet. In 1,5 maand hebben we 1 les uitleg gekregen. Verder ook wat tijd om aan een opdracht te werken, en heel veel uitval. Ze was nota-bene 1 week in China! Na 1,5 maand bedacht ze dat 'het haar te veel tijd kostte de 5 atheneum economie les voor te bereiden' (de methode was te moeilijk voor haar). Na nog 2 weken hadden we dan eindelijk economie van een goede leraar. Maar hij geeft bijna de hele bovenbouw les, en helpt ook nog met profielwerkstukken en buitenschoolse projecten. Dus kregen we 2 uur i.p.v. 3, en vroegen we ons af of hij niet overspannen zou raken. Tot nu toe gelukkig niet.
Dit is maar een voorbeeld. Zo heb ik ook nog een poppenhuis-bouwende nederlands lerares gehad (6 maanden volgehouden, vervolgens heel veel uitval). En een lerares met lange longontstekingen, die astma bleek te hebben, toen een vervanger die al 5 keer met pensioen was gegaan (en dat op zijn 61e).
En niet te vergeten een (kunst algemeen) leraar die enkele keren per blok kwam opdagen, en nooit de toetsen en verslagen teruggaf of becommentarieërde. En een mentrix die een jaar ziek thuis was, en na enkele maanden eindelijk werd vervangen.
Edit: ik was bijna een zingende lerares vergeten, die uiteindelijk ten einde raad een toets afnam met 8 verschillende versies (met gekleurde paperclips), vooraf ingevulde namen, en een klasseplattegrond). De klasseplattegrond hielp voor de orde ook geen bal, want je kunt ook praten met iemand aan de andere kant van de klas (kost iets meer moeite).
En natuurlijk mijn voormalig wiskundeleraar die een vuurbal van 1 meter doorsnede niet doorhad, maar vervolgens wel iemand die een raampje openzette de klas uit stuurde. Zijn lessen waren echt hilarisch (niet expres, maar toch)
Er is een chronisch tekort aan fatsoenlijke leraren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Bij ons willen ze nu ook een soort van studieuren aanschaffen.
Het moet zo aangevuld worden dat je 32 uren in de week hebt. Gelukkig kan je dan zelf kiezen op welk moment je het wil hebben.
Gelukkig had ik al 31 uur en hoef ik maar 1 uurtje extra opgesloten te worden.
 

DeletedUser1100

Guest
ik denk dat die 970 uur in Finland ook wat strenger zijn dan hier
 

DeletedUser58

Guest
ik denk dat die 970 uur in Finland ook wat strenger zijn dan hier

zegt niet dat het onderwijs ook beter is... je kunt wel lang op school zijn maar dat betekend niet dat je iets leert. Dat hangt af van het niveau van leraren en de intresse van leerlingen. (naar mijn mening)
 

DeletedUser

Guest
Ach, de kwaliteit van de leraren en de materialen die zij ter beschikking hebben is gewoon te laag. Daar moet eerst in geïnvesteerd worden, en dan pas kan er nagedacht worden over eventueel meer les. Ook moet er meer gedaan worden om overhead kosten op scholen te minimaliseren.
 

DeletedUser

Guest
Ik denk dat die 1040 norm vooral schijnpolitiek is. Net of het precies door die uren beter gaat of dat het juist beter gaat als er minder lesuren waren.
Het gaat gewoon compleet om de invulling. Ik denk dat de scholieren niet persé moeten kijken naar de lesuren, maar de invulling daarvan. Zijn er competente leraren? Wordt de stof op een goede manier behandeld? Zijn er mogelijkheden om vernieuwende materialen te gebruiken? Zijn er ook betere manieren van toetsen? Leer je wel precies wat je moet weten? En is er ruimte om naast je school andere vaardigheden te leren of te werken aan secundaire leervoorwaarden?

Ik denk dat deze vragen een stuk belangrijker zijn dan het praten over die 1040 norm.
 

DeletedUser

Guest
Ik vind het scholen systeem van Nederland eerlijk gezegd beter dan dat van hier in België. Jullie hebben (naar ik gehoord heb) regelmatig uren die "uitvallen", moeten soms later beginnen en hebben een wisselend eind uur. Geen idee of dat overal zo is. Ik moet elke dag vast 7 uur naar school (8u10 tot 15u40), behalve op woensdag 4 uur (8u10 tot 11u45). Wij mogen trouwens ook niet naar huis als er een leerkracht afwezig is, leuk blijven zitten waar je wezen moet :p.

Dat is mijn mening natuurlijk, misschien is het voor Nederlanders net omgekeerd :).
 

DeletedUser

Guest
Nja, het is natuurlijk wel zo dat je beter kan leren wanneer je een duidelijke en vaste structuur hebt. Dat hebben ze blijkbaar in belgie beter voor elkaar.
Aan de andere kant leren de scholieren in Nederland dan wel beter omgaan met het onverwachtse, waar je zelf je structuur aan moet vastknopen. Dat kan natuurlijk ook leerzaam zijn. Dat veel scholieren daar knettergek van worden betekent eigenlijk gewoon dat ze er niet mee om kunnen gaan. (Wat helemaal niet gek is)
 

DeletedUser

Guest
Ik vind het scholen systeem van Nederland eerlijk gezegd beter dan dat van hier in België. Jullie hebben (naar ik gehoord heb) regelmatig uren die "uitvallen", moeten soms later beginnen en hebben een wisselend eind uur. Geen idee of dat overal zo is. Ik moet elke dag vast 7 uur naar school (8u10 tot 15u40), behalve op woensdag 4 uur (8u10 tot 11u45). Wij mogen trouwens ook niet naar huis als er een leerkracht afwezig is, leuk blijven zitten waar je wezen moet :p.

Helaas wordt dat op de Nederlandse scholen steeds minder. Eerst had je officieel 'invaluren' maar daar de scholen meestal geen vervangende leerkrachten hiervoor konden/wilden vinden, vielen deze uren gewoon uit.

Steeds meer scholen krijgen echter 'Plusuren'. Hierbij wordt er vervanging geregeld door de scholengemeenschap of door de districtsgemeente zelf. Uit ervaring kan ik vertellen dat deze uren vaak erger zijn dan als het gewoon les was geweest, waardoor de lust om te hopen dat een docent uitvalt je langzaam ook vergaat.
Wat wel een voordeel is, is dat (ten minste op mijn school) er met mapjes en computergegevens gewerkt wordt bij plusuren. Dus als je je eigen mapje (dat eigenlijk bij die mensen moet blijven) mee naar huis weet te smokkelen, en je weet je naam uit hun database te wissen, dan kun je die uren gewoon wegblijven. Dat is mij en een vriend al eens gelukt:D
Een nadeel is wel dat op het einde van het jaar alle mapjes op naam worden gelegd, en als je mapje dan ontbreekt...:eek:
 

DeletedUser7142

Guest
veel uitval is juist leuk dan ben je minder lang opgesloten op school
 

DeletedUser5820

Guest
Onze regering stelt niets voor, ze hebben alleen maar eurotekens in de ogen. Ik verheug me op een nieuwe.
 

DeletedUser4100

Guest
We zijn officeel een democratie. Dus als we ontevreden zijn met het kabinet kunnen
we in opstand komen en nieuwe verkiezingen afdwingen dacht ik?

Het is wel heel typisch. Weer eens een onzinnig bedachte wet zonder echt ervaringsdeskundigen
uit de hoge hoed getoverd zoals wel meer. Ook bij vrachtwagen chauferus of zo gaan ze ook
lkker wetten maken waar ze totaal de inpact niet van kennen. Gaan ze de benzine BTW laten stijgen
en de grens tankstations aan de grenzen gaan falliet en mensen gaan massaal het geld in het buitenland
uitgeven. Minder geld voor de schatkist dus sneden ze zich zelf weer in de vingers. Zucht ze zijn echt
prutsers daarin.:p Is wel een beetje offtopic.

Maar ja wat mij betreft school uren kunnen minder als ze goed besteed worden. Nu is het alleen de boel
vol maken en de dagen op maken. Slechte beslissing van het kabinet.
 
Bovenaan