Tsja ehm...ik weet in ieder geval al wat er scheelt op mijn school.
Allereerst de hoeveelheid lessen.
In klas 4 en 5 dienen wij 32 uren op school te zitten per week, in klas 6 30. De meeste leerlingen hebben minder uren echt 'les' in de week; het verschil moeten ze dan aanvullen met keuzewerktijd(KWT), oftewel(zoals eerder genoemd) in een lokaal zitten en je eigen werk doen.
Het eerste halfjaar van klas 4 heb ik 28 uur les in de week gehad. Toen was ik nog vrij braaf en draaide ik wekelijks 4 uur KWT, zoals het hoorde. Die motivatie heb ik niet lang gehad. Halverwege het jaar zakte het aantal lesuren per week voor mij, wegens vakken die je enkel het eerste halfjaar kreeg, naar 24. Ik diende dan bijvoorbeeld op woensdagochtend om 9.20 op school te verschijnen, om 3 uur lang in een achterkamertje mijn werk te zitten doen, totdat mijn les begon om 12.35. Die les eindigde om 14.15, waarna ik nog tot 15.15 weer in hetzelfde achterkamertje diende te gaan zitten. Ik begon daar weg te blijven. Het bleek niet op te vallen bij het schoolbestuur dat ik 8 uur in de week te weinig draaide. Klas 5 en 6 zelfde verhaal. Ik heb nooit een KWTcontrole gehad. In klas 6 heb ik het vak Duits gehad, wat mij niet beviel, echter heb ik nooit de moeite genomen dit door te geven. Ik was er dan ook niet, wat driekwart jaar onopgemerkt is gebleven. Van september tot maart heeft niemand gemerkt dat ik nooit bij lessen aanwezig was en ook geen enkel proefwerk Duits maakte.
Vrij schokkende resultaat: ik heb in de tweede helft van mijn schoolcarriere, de laatste 3 jaar, een ruime 400 uur gespijbeld. Dit komt neer op bijna een half jaar aan schooluren die ik niet gevolgd heb. Ik ben nooit gesnapt. Het is geen enkele docent, conrector, concierge, mentor of wat dan ook opgevallen.
Ten tweede, de invulling van de lessen.
Mijn school heeft ervoor gekozen elke leerling te voorzien van een eigen schoollaptop. Jeweetwel, vernieuwing, leerlingen kunnen sneller informatie opzoeken voor projecten en dergelijken, teksten schrijven, presentaties maken gaat sneller, interactieve omgevingen die zo goed zijn voor het leerproces.
Helaas werkt het in de praktijk iets anders. Wat komen we nu namelijk tegen in een doorsnee les van een examenklas? Leerlingen zitten allemaal achter hun laptop, misschien doen een paar van hen wat ze horen te doen, maar de rest kijkt filmpjes, speelt Age of Empires, hangt rond op allerlei blogs en fora die vrij weinig met school te maken hebben. En de docent? Die doet in de helft van de gevallen vrolijk mee met laptoppen. Doodse stilte in de klas, afgezien van een zacht gezoem, dit komt echter niet uit hardwerkende puberhersenen maar uit 30 elektronische apparaten. Het is ridicuul, echt waar. Lessen zijn bij ons geen lessen meer, maar computeruurtjes.
Zoals gezegd doen de docenten vaak vrolijk mee. Die zit bij ons gewoon voorin de klas op zijn eigen laptop. Je doet gewoon dat wat op de studieplanner staat, en als je een vraag hebt, dan kun je die altijd stellen. Maar is zoiets wel te verwachten van middelbare scholieren? Naast dat het voor hen erg lastig is om die motivatie zelf op te brengen(zo'n laptop werkt uiteraard ook niet mee), werkt zo'n laptoppende docent voor de klas ook niet echt motiverend. Waar is de tijd heen dat de docent standaard begon met een flink stuk uitleg over de stof van die week, waarna de leerlingen als er tijd over is, en anders thuis, de bijbehorende opgaven en verwerkingsopdrachten maken? Er is op mijn school een docent van de 'oude generatie' die nog strak vasthoudt aan zijn eigen principes en nog niet toegegeven heeft aan die laptops. Daar is het gewoon laptops dicht, boek erbij, neus naar het bord en luisteren met die handel. Eerlijk gezegd heb ik heel veel van deze leraar opgestoken. Zijn lessen waren nuttig. Uiteraard dachten mijn medescholieren daar heel anders over; het was een vervelende leraar, want je kon bij hem simpelweg niet als een zandzak op je stoel hangen en Snake spelen. Waarom ga je dan nog naar school, denk ik dan.
Mijn conclusie is dat de docenten en schoolbesturen van tegenwoordig te laks zijn geworden. Er mag teveel. Bestempel mij als ouderwets, maar ik denk dat het onderwijs gigantisch doorgeslagen is in het 'meegaan met de tijd'. De jeugd van tegenwoordig heeft een grote mond gekregen; in plaats van dat proberen binnen de perken te houden(wat me toch zeker ook een taak van het onderwijs lijkt, aangezien de jeugd een aanzienlijk deel van zijn tijd op school doorbrengt), heeft het onderwijs zich daarbij neergelegd. Naast dat die grote mond al geen geweldige zaak is, heeft dit ook zeker een slechte invloed op de kwaliteit van het onderwijs.
Naar mijn mening mogen de docenten fors strenger worden. Tafels mogen wat mij betreft ook wel weer apart staan, in plaats van die tafelgroepjes voor 2. De algemene opinie stelt dat school leuk moet zijn; eerlijk gezegd vind ik dat het allemaal wel wat minder mag. Scholieren mogen best wat harder hun best doen voor een goede toekomst. Ik ben door de afgelopen 6 jaar behoorlijk expert geworden in het imiteren van een zoutzak. Het heeft me weinig voldoening gegeven, om maar niet te spreken over het gebrek aan discipline waar ik de rest van m'n leven mee zit.