De ingevoerde tekst is te lang (17411 tekens). Verkort de tekst tot maximaal 10000 tekens. GRMBL
Aangezien ik ook ervaring heb met het middelbaar in Nederland (hoewel dat een aantal jaar terug is en er veel kan veranderen in een paar jaar...), kom ik ook eens reageren
Momenteel heeft een middelbare scholier in Nederland 1040 schooluren. Vele docenten, studenten en ouders hebben al geklaagd dat dit te veel is, maar minister houdt vol dat 1040 uur noodzakelijk is voor een goed onderwijs.
Maar hoe kan het dan dat ze in Finland met 970 uur het beste onderwijs ter wereld hebben?
Graag zou ik jullie mening hierover willen weten!
Om een lang antwoord (dat zo zal volgen) kort te maken: kwantiteit maakt (helaas) nog geen kwaliteit. Het is prima dat ze veel les willen geven, maar dan moeten de docenten er ook zijn om al die lesuren op te volgen. Helaas dat het onderwijs niet de populairste job ooit is EN dat er veel leraren (in mijn ogen) te weinig capaciteiten hebben om degelijk voor de klas te staan.
de meeste normale lessen bij ons op school worden denk ik best wel nuttig ingevuld, dus de kwaliteit van het onderwijs zou achteruitgaan als we die kwijt raken. er is alleen 1 ding waar ik me heel erg aan erger, en dat is de "begeleide zelfstudie" (bz). het houd in dat je in een lokaal zit huiswerk te maken met een leraar voor de klas die daar zijn repetities aan het nakijken is of lessen voorbereid. vaak is dit een leraar van een vak dat je helemaal niet hebt (geschiedenis voor iemand met een NT-profiel). deze lessen zijn nutteloos en moeten dus direct afgeschaft worden. we hebben 2 uur bz in de week dus dan zou je uitkomen op 1040 - 2*40 = 960, en ja hoor, (ongeveer) het aantal lessen in Finland!!
Ik heb zelf ook deze 'studieuren' gehad, zoals ze bij mij genoemd werden, en vond dat toch fijne uren, zeker in de latere jaren. Ik vond het fijn dat ik op die manier werd 'verplicht' om aan mijn huiswerk te werken, want op die manier had ik na school een hoop minder te doen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik nogal veel vakken had, dus bijgevolg automatisch ook meer huiswerk

Natuurlijk, als er geen huiswerk is of als je dingen niet begrijpt, dan is het een ander verhaal. Dan is het inderdaad nutteloos, maar als je toch huiswerk hebt, waarom zou je dat dan niet op school maken zodat er meer uren gedraaid worden?
Kijk ook even naar de mensen die buiten hun school om eigenlijk weinig tot niets
willen doen aan hun huiswerk. Scholen willen (natuurlijk) het beste voor hun leerlingen, dus proberen ze om op deze manier de niet-gemotiveerde leerlingen alsnog aan hun huiswerk te krijgen. Sommige leerlingen hebben nu eenmaal wat extra controle nodig om aan hun huiswerk te beginnen en als dat in een studieuur(of d-uur, bz-uur, kies je favoriete naam uit) kan, dan is dat natuurlijk prima. Inderdaad, als je die extra controle wil geven moet de docent natuurlijk ook voldoende controleren EN motiveren.
het ligt niet zo zeer aan een week meer of minder als wel de instelling van de studenten en docenten.
de docenten worden momenteel van de ene methode(manier van lesstof aanbieden ) op de andere gezet.
wanneer er een vast systeem word gebruikt hoeft niet alles van nul op gebouwd te worden, docenten kunnen dan lesstof optimaliseren iets waar ze nu ook geen tijd voor hebben.
Deels heb je gelijk, het is inderdaad zo dat iedere keer weer een andere methode, een ander boek, ... niet zo optimaal is. Toch moet je er rekening mee houden dat dit voor een reden gebeurt. Het is erg moeilijk om 'de perfecte leermethode' uit te kiezen. Zo is de ene leermethode beter voor de eerste leerling en een andere beter voor de tweede. Verder is het ook geen doen om ieder jaar hetzelfde te geven. Leraren
willen ook dat hun leerstof ieder jaar zo veel mogelijk aansluit bij wat de leerlingen nodig hebben.
Ik pak er even een voorbeeld bij, wiskunde. Als blijkt dat leerlingen meer en meer statistiek nodig hebben in hun latere leven (denk aan onderzoek, waar je statistiek zult gebruiken, denk aan bepalen wat de meeste klanten graag zien, ...), dan zullen leraren die statistiek natuurlijk meer proberen te benadrukken. Blijkt dat universiteiten graag willen dat de leerlingen meer voorkennis hebben over meetkunde, dan zal dat onderwerp meer benadrukt moeten worden. Zoals je ziet, het is onmogelijk om dan één vast systeem te gebruiken, want op die manier zal je opleiding niet meer voldoende aansluiten bij hogere opleidingen.
Het ligt niet alleen aan ons schoolsysteem maar ook aan de leerlingen en ook de docenten.
Tegenwoordig kan zowat iedereen met een klein stel hersens docent worden, niet dat hier wat tegen is, maar je hebt van die leraren waar je dus totaal niets van leert.. Ook de leerlingen zijn tegenwoordig nogal losbandiger geworden, ze luisteren minder goed en ze doen gewoon wat ze willen. Nogal brutaal en totaal geen respect voor de leraar... Ik schaam me echt serieus soms voor mijn jaargenoten.
Dan klopt inderdaad ook nog dat ons schoolsysteem continue verandert waardoor alles weer warrig en anders is! Maar dat neemt nog steeds niet weg dat de leerlingen tegenwoordig ook totaal niet goed opgevoed worden en dat zowat iedereen docent kan worden..
Helaas, ik kan niet zeggen dat ik het hiermee oneens ben. Ik merk ook meer en meer dat mensen die toch maar een paar jaar jonger zijn dan ik steeds minder respect hebben voor anderen. Of dit puur de leerlingen zijn of dat ook de ouders hierin een rol spelen ga ik geen uitspraak over doen, maar ik kan wel zeggen dat de mentaliteit van de leerlingen duidelijk is veranderd. Inderdaad, er zijn uitzonderingen (en ik hoop dat dat geen uitzonderingen blijven maar dat een goede mentaliteit de regel wordt), maar toch maakt dit het ook moeilijker.
Daarnaast heb ik ook het gevoel dat de kwaliteit van het onderwijs in NL ook niet echt hoger wordt

En het is vrij logisch dat als op dit moment de kwaliteit omlaag gaat, dat de kwaliteit van docenten ook omlaag gaat... En op die manier komt het natuurlijk nooit goed.
Ik vind het prima om meer nuttige lessen te volgen. Nu wordt je gedwongen om een paar uur per dag in de mediatheek of in lessen huiswerk te doen om het voorgeschreven aantal uren te halen. Terwijl ik in veel gevallen dit beter thuis kan doen. Gewoon omdat je daar alles bij de hand hebt aan boeken en dergelijke. En je zit niet achter een pc die een kwartier nodig heeft om een pagina te openen.
Daarbij zit ik ook vaak in de les dat er niets gedaan wordt maar dat je een beetje uit het raam zit te kijken tot de lessen voorbij zijn. ja zelfs de leraar weet soms niet eens waarom we nog moeten blijven. Op deze manier heb je er niets aan dat het aantal verplichte lesuren verhoogd gaat worden.
In het geval dat ze je geen degelijk studiemateriaal bieden is het natuurlijk een ander verhaal. Op mijn middelbaar waren de computers gelukkig voldoende snel, hadden ze (gelukkig) geen blokkeringen van bepaalde websites, ... Echter denk ik dat het belangrijker is dat ze dan goed studiemateriaal voorzien dan dat ze die lessen afschaffen. Je weet dat je in dat geval huiswerk moet gaan maken en kan je er dan ook perfect op voorzien.
Als je niets doet in de les en er niets is om gedaan te worden, dan zou daar ook iets aan gedaan moeten worden en dat is niet eens zo heel moeilijk. Leraren kunnen een extra opdracht opgeven dat met de actualiteit te maken heeft, het lesmateriaal uitbreiden, ... Ik weet het, leerlingen doen niet graag extra opdrachten en hebben liefst zo min mogelijk lesmateriaal, maar als die lesuren toch gevuld moeten worden, lijkt me dat leerlingen liever een toffe opdracht hebben of interessant extra lesmateriaal waar ze echt iets mee kunnen.
Guys, doe als ik net als ik, neem een laptop mee naar school en zeg tijdens je tussenuren/opvanguren/ophokuren dat je daarop aan het werk bent voor een verslag of wat dan ook (wat je dan daadwerkelijk doet laat ik aan jullie zelf over

)
En niet het aantal uren moet omlaag, de kwaliteit moet omhoog. Leraren moeten weer weten wat lesgeven is, de leerling motiveren en interesseren voor een vak, de lessen moeten weer leuk en leerzaam worden. Als voorbeeld: Jullie hebben vast wel het hoorcollege van DWDD gezien van afgelopen hemelvaart. In die drie kwartier heb ik meer geleerd dan bij een heel jaar natuurkunde (en dat noemen ze dan VWO... soms lijkt het meer op vervelend waardeloos onderwijs). Jaren VWO en nog weet ik meer van documentaires, wetenschappelijke tijdschriften en kranten die ik zo nu en dan kijk/lees.
Ik snap volkomen waarom de kwaliteit zo laag is. Het ligt niet aan de leerlingen, het ligt aan de manier waarop met hen omgegaan wordt. Het draait allemaal om motivatie, als school en als leraar moet je leerlingen zien te motiveren en als je dat niet lukt zou je eigenlijk het onderwijs uit moeten.
Er zijn trouwens nog wel goede leraren die dit weten te doen, het zijn er helaas zo bedroevend weinig...
Deels heb je gelijk, bepaalde leraren gaan verkeerd om met de leerlingen. Echter zijn er ook voldoende leerlingen die verkeerd omgaan met de leraren en daar zit nu juist het probleem. Sommige leraren zijn zeker bereid om hun manier van lesgeven te veranderen en te verbeteren, maar als leerlingen ze dwarszitten, zullen ze ook echt niet gemotiveerd zijn om iets anders, nieuws, te proberen.