Handel

DeletedUser3042

Guest
De handel in goederen kent twee soorten; gilde-handel en externe handel.
Echter wie naar een handelsaanbod op zoek is kan niet direct zien welk aanbod voor externe handel is.
Bovendien heeft de gildeleiding geen veto in het handelsaanbod.
Veel gilden stellen wel regels op, maar er is geen enkele mogelijkheid om deze regels te handhaven.

Is het technisch mogelijk om iemand binnen het gilde aan te stellen, die de legitimiteit van het
handelsaanbod controleert en deze kan verwijderen, indien zij niet aan de gilde-regels voldoet?

Ik zou bijvoorbeeld nooit een aanbod van 10 hout voor 20 papier tolereren op mijn markt.
En als iemand na een waarschuwing zijn handelsaanbod niet intrekt, zou ik hem geen vergunning
meer verlenen zijn nering te drijven op de markt.

1. Het lijkt mij raadzaam om een marktmeester te hebben binnen een gilde, die toezicht houdt op
het aanbod. En diegene zou bevoegdheid dienen te hebben om aanbiedingen uit de gildehandel te verwijderen.
2. De externe markt zou strikt gescheiden kunnen zijn, en als een zwarte markt beschouwd kunnen
worden, alwaar de kleinkuipers hun slag pogen te slaan.
 

DeletedUser796

Guest
Externe handel wordt bij mij aangeduid met een soort $ teken terwijl interne handel een hamertje heeft.
Er is dus wel degelijk al verschil hiertussen.

Ook denk ik als iemand toch die handel aanneemt uit jouw voorbeeld, 10 hout voor 20 papier zal die best wel weten wat ie doet.
Heeft tenslotte zelf al hele spel doorgelopen om te zien wat alles kost.

Ik zie dan ook geen toegevoegde waarde in een markt meester.
 

DeletedUser3042

Guest
Vanuit het gilde zelf zie je niet welk aanbod tot zwarte markt behoort en welke voor intern gebruik is.
 

Seconddream

Actief lid
Als het een aanbod voor het gilde is zal deze niet aangenomen door iemand van buitenaf dus zal ten alle tijden binnen de gilde blijven.
Zie ook het probleem niet zo als ik eerlijk ben :)
 

FantasyFan

Actief lid
Het probleem is dat er geen optie is om aanbiedingen alleen voor de buren neer te zetten. Ik heb al langer geleden voorgesteld zo'n optie in te voeren. Elke aanbieding die je neerzet, is voor je gilde te zien. Of die nou alleen voor het gilde is of niet. Je kunt dus niet verschillende soorten aanbiedingen neerzetten voor gildeleden en buren. Als je dus een aanbieding met een ongunstige koers voor je buren neer wilt zetten, zien je gildegenoten deze ook altijd nog, en lijkt het of je met hen voor zo'n ongunstige koers wilt handelen. Je gilde kan namelijk niet zien of een aanbieding alleen voor het gilde is of ook voor de buren.

Dus wat betreft het idee voor een marktmeester, dat zou best aardig kunnen zijn, maar kan niet zolang je niet apart aanbiedingen voor je buren kunt maken. Aangezien in mijn ogen een gilde niet het recht heeft de leden voor te schrijven hoe aanbiedingen naar de buren er uit zien.
 

DeletedUser3042

Guest
Precies Fantasyfan dat bedoel ik.
Een handeltje van een gildelid is niet te onderscheiden.

Zoals ik al voorstelde "zwarte markthandel" is natuurlijk buiten het toeziend
oog van de marktmeester.
 
Bovenaan