Halloween Mystery 2022 - Discussietopic

Phaere

Wedstrijd moderator
Teamleden
Wedstrijd Moderator
Hier kunnen jullie je feedback kwijt over de Halloween Mystery 2022 .

LET OP!! Plaats geen (mogelijke) antwoorden hier, voordat de spelleiding de oplossing en winnaars bekend heeft gemaakt.

Succes :)
 

Heronimus-III

Nieuw lid
Hallo, krijg je (alle) aanwijzingen hier op het forum, of in het gedeelte van het spel zelf, waar de moderators hun berichten plaatsen?
 

Phaere

Wedstrijd moderator
Teamleden
Wedstrijd Moderator
Het notitieboek van de Havenmeester ligt ter inzage hier op de bar
Lees het verhaal en de notities goed door en vergeet uiteraard niet je antwoorden in te sturen zoals vermeld in de aankondiging (zie hieronder)
Natuurlijk is het leuk als het café nog lekker druk blijft, maak er wat gezelligs van, maar lok geen ruzies uit en niet met de glazen gooien ;)
Veel succes met het zoeken naar de oplossing.
 

Senna Fae

Nieuw lid
Ik vind deze heel wat lastiger dan vorig jaar met Candyman eerlijk gezegd....toen was er veel meer een verhaallijn, met wel erg veel details en erg veel uitkomsten. Nu zijn er veel minder details en is het meer puur gokken. Is er maar 1 uitkomst, of net als vorig jaar, meerdere?
 

Senna Fae

Nieuw lid
Als ik klik op jullie links om mijn oplossing in te zenden, krijg ik dit te zien. Hoe kan ik mijn oplossing nu inzenden?
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2022-11-05 at 23.15.13.png
    Screen Shot 2022-11-05 at 23.15.13.png
    808,5 KB · Weergaven: 44

Phaere

Wedstrijd moderator
Teamleden
Wedstrijd Moderator
@Senna Fae

Om geldig deel te nemen aan deze wedstrijd start je 1 onderwerp in het daarvoor bestemde subforum voor de inzendingen (klik). In dit subforum zal iedereen alleen zijn eigen onderwerp kunnen zien. Als topic titel zet je je spelersnaam en geef jouw oplossing (wachtwoord) op als een reactie.

En ja er is maar 1 oplossing mogelijk. Lees ook goed het verhaal door.
 

Phaere

Wedstrijd moderator
Teamleden
Wedstrijd Moderator
We hebben pas 4 inzendingen. Nog anderhalf uur om jullie oplossing in te sturen, doe je best :)
 

Phaere

Wedstrijd moderator
Teamleden
Wedstrijd Moderator
We geven jullie nog de tijd tot morgenavond 23.59 uur, omdat er ook wat problemen waren met inzenden. Maar dan hopen we ook wel wat meer antwoorden te zien. Dus aan het werk jullie, hup hup :p
 

Senna Fae

Nieuw lid
Ik kon echt helemaal niets met alle info en heb er wel lang naar gekeken, daarom ben ik heel nieuwsgierig naar de redenering tot de oplossing van het mysterie. Krijgen we dat nog te zien?
Ben ik ook wel heel erg benieuwd naar....in eerste instantie dacht ik dat Ravioli het was (iemand is naar het schip gezwommen om de spullen te bergen en hij was verkouden daarna, Piet kan niet zwemmen met een houten been), maar ik liep vast op een motief.
Zaken gestolen uit magazijn van Havenmeester: nodig voor een schip/boot: dat hoeven de piraten niet te doen, die hebben al een schip.
Dus het moet een niet-piraat zijn, die wrs bestolen is door een piraat (Ravioli?) nadat deze Piet heeft vermoord en zijn spullen heeft gejat (Piet werd gedood voordat hij alle spullen kon verhandelen).
Hier liep ik echt heel erg vast ^^
 

Phaere

Wedstrijd moderator
Teamleden
Wedstrijd Moderator
De oplossing en winnaars vinden jullie HIER

Allemaal weer bedankt voor jullie reacties, meedenken en deelname en tot de volgende keer :)
 

Senna Fae

Nieuw lid
ah...daarom kon Moneypenny zijn favoriete bezigheid niet uitvoeren, de weegschaal was weg/kapot....! Snapte dat al niet!
Het motief van Ravioli kwam niet erg duidelijk naar voren in het verhaal, daar liep ik althans vast.
Ok, helder nu. Dank jullie wel, ook weer voor de organisatie van dit mysterie :D
 

Benny Lecker

Nieuw lid
Zelfs als ik de oplossing zie, blijft de oplossing voor mij nog steeds onlogisch, bijv. hoe kan het dat een matroos Piet om 17.00 u nog had zien liggen slapen en hem een emmer water over het hoofd heeft gegooid, als Piet op dat moment al dood in het boothuis lag?
De aanwijzingen in het verhaal vind ik niet genoeg en kun je er nog alle kanten mee op. Ik zou wel eens willen zien welke aanwijzingen precies gebruikt zijn, en wat dat betekende om tot de eindconclusie te komen. Ik Benny zo onder de indruk van de opzet van dit mysterie, geen wonder dat er maar 4 deelnemers waren.
 

Senna Fae

Nieuw lid
Zelfs als ik de oplossing zie, blijft de oplossing voor mij nog steeds onlogisch, bijv. hoe kan het dat een matroos Piet om 17.00 u nog had zien liggen slapen en hem een emmer water over het hoofd heeft gegooid, als Piet op dat moment al dood in het boothuis lag?
De aanwijzingen in het verhaal vind ik niet genoeg en kun je er nog alle kanten mee op. Ik zou wel eens willen zien welke aanwijzingen precies gebruikt zijn, en wat dat betekende om tot de eindconclusie te komen. Ik Benny zo onder de indruk van de opzet van dit mysterie, geen wonder dat er maar 4 deelnemers waren.
Het is inderdaad een beetje onlogisch. Er wordt niet beschreven dat het boothuis tussen de palmbomen ligt en Piet is vermoord in het boothuis rond 12:00, dus iemand moet hem versleept hebben naar de palmbomen (niet duidelijk). Het is niet gezegd dat Piet lag te slapen, iemand had hem mogelijk zien slapen en een emmer water over hem gegooid. Maar dan nog heeft Piet daar tussen 12:00 en 17:00 dood gelegen zonder dat iemand het heeft gezien (en iemand moet hem versleept hebben).
Enige aanwijzing was, dat de havenmeester een groepje naar het boothuis heeft zien lopen bij laagstaande zon (dus in de ochtend/rond middaguur), die niet blij met elkaar leken.
Hoe de weegschaal, het moordwapen, in het boothuis is gekomen, is mij een raadsel.

Ravioli had ermee te maken, want die heeft aannemelijk de buit naar het schip gezwommen (kapt. heeft tot 2x toe een raar gevoel gekregen, de eerste keer was "eerder die dag" (vlak nadat Piet was vermoord), waarbij hij bubbels in het water zag, Ravioli was verkouden, dat is een clue.
Maar hoe had Ravioli ermee te maken? dat was ook niet duidelijk, afgezien van dat hij Zalver niet vertrouwde (en hoe kwam Ravioli aan de weegschaal?)

De gestolen voorwerpen uit het magazijn van de Havenmeester brengen je ook op het verkeerde been eerlijk gezegd: piraten hebben al een schip en de buit was daar al verborgen, dus wie heeft de kompas/zandloper gestolen en waarom? Dat was na Piets dood. Zalver blijft ook beweren dat er nog steeds spullen verdwijnen uit zijn huis, dat was ook na Piets dood.

Moordwapen was heel erg gokken....de enige clue was, dat Monneypenny zijn favoriete bezigheid niet kon uitvoeren (wegen van zijn dukaten).
Maar dat verklaart nog niet de steek wonden, daarom d8 ik dat het een scherf van de spiegel van Elphira was (of een gebroken glas uit het cafe, want de cafe houder klaagde over kapotte glazen en de hele groep proostte in het cafe om 11:00 op een nieuw avontuur)

Moordwapen, motief en plaats zijn inderdaad heel moeilijk af te leiden uit het verhaal.
Misschien kan spelleiding het hele verhaal annuleren (je mag ook mijn gewonnen dia's terugnemen of eerlijk verdelen onder de 4 "winnaars"), en een nieuwe maken...?
 
Bovenaan