Gebakken (v)lucht

Seconddream

Actief lid
Als je de advertenties van luchtvaartmaatschappijen mag geloven, vlieg je voor een appel en een ei door Europa. Een enkeltje Madrid voor € 45,- of een vlucht naar Nice voor € 55,- zijn geen uitzonderingen meer. Maar blijft het bij deze prijs of komen er onder de streep nog verborgen kosten bij?

Wij vergeleken de tien prijsvechters met de oude, vertrouwde KL M. Het eerste waar we bij ons onderzoek tegenaan liepen, is dat iedere luchtvaartmaatschappij zo zijn eigen regeltjes heeft. Voor de consument is het hierdoor erg moeilijk om het overzicht te bewaren en om tickets goed met elkaar te vergelijken. Bij BMIbaby, Wizzair en Ryanair mag je bijvoorbeeld maar één stuk handbagage meenemen (let op dames: je handtas wordt gezien als nummertje 2). Je tickets betalen met een creditcard kost extra bij Airberlin, BMIbaby, KLM, Wizzair, Vueling en Ryanair (betalen met iDeal of PayPal is – indien mogelijk – gratis). Wizzair en BMIbaby rekenen zelfs geld om op het vliegveld in te checken, online inchecken is wel gratis!
Een tweede koffer kost bij Easyjet € 374,-

Koffer = betalen

Reis je met enkel een tandenborstel en een schone onderbroek, dan kun je achteloos aan boord stappen bij de voordeligste aanbieder. Zodra je een koffer meebrengt, wordt het een heel ander verhaal. Bij Airberlin, ArkeFly, Corendon en KLM mag dat gratis, mits je je houdt aan het maximale gewicht, veelal 20 kilo. Bij de overige maatschappijen uit de steekproef kost een koffer met een gewicht van 20 kg je minimaal € 15,- (Transavia) en maximaal € 25,- (Wizzair). Deze bedragen gelden alleen wanneer je al meteen bij de boeking aangeeft dat je een koffer meeneemt. Zet je je koffer, zonder dat vooraf bij de boeking te hebben aangekondigd, toch op de bagageband, dan moet je inm veel gevallen een ‘boete’ betalen. Die ‘boete’ varieert van € 2,- (BMIbaby) tot € 35,- (Wizzair). Per enkele reis! Heb je zoveel bagage dat er een tweede koffer mee moet, dan kost je dat per enkele reis € 15,- (Aerlingus) tot € 220,- (AirBerlin) voor een koffer van 20 kg. Easyjet rekent voor koffer een retourprijs van € 374,-. Heb je je tweede koffer niet bij de boeking aangemeld, dan komt daar de ‘boete’ bovenop.

Tikfout = betalen

Wees secuur. Let bijvoorbeeld goed op dat je bij het boeken van de vlucht alle namen invult zoals ze in het paspoort staan. Een tikfout kan je duur komen te staan: maximaal € 110,- (Ryanair). Wil je achteraf je gegevens wijzigen, dan is contact leggen met de luchtvaartmaatschappij erg lastig. Telefoonnummers zitten 'weggestopt' in de algemene voorwaarden (Easyjet) en bij de callcentra van Easyjet, Ryanair, Wizzair en BMIbaby wordt uitsluitend Engels gesproken. Breng een printje van je e-ticket mee naar de luchthaven. Een boekingsnummer is in principe voldoende om aan boord te mogen, maar als BMIbaby, Ryanair en Wizzair je ticket voor je moeten printen dan rekenen ze ook daar geld voor. Dat kan oplopen tot € 60,- p.p. per vlucht (Ryanair).

Conclusie: te veel verborgen kosten

Sinds 2011 bestaat er een verordening waaraan luchtvaartmaatschappijen zich moeten houden: kan de consument precies zien waar hij voor betaalt? Bij Corendon, MBIbaby en Vueling is de getoonde prijs niet de uiteindelijke prijs. Onze steelproef wijst uit dat de bijkomende, vermijdbare kosten bij prijsvechters grote verschillen vertonen en vaak diep zitten weggestopt in het boekingsproces. Wie niet zich niet goed voorbereid, wordt met een aanmerkelijk steviger prijskaartje geconfronteerd dan de geadverteerde stuntprijs. Vliegen met een reguliere luchtvaartmaatschappij waar je bagage gratis mee mag, pakt voor een gezin vaak voordeliger uit.
 

Bijlagen

  • anwb.jpg
    anwb.jpg
    30,6 KB · Weergaven: 214
Laatst bewerkt:

DeletedUser2618

Guest
Wat een geluk dat ik me daar nog niks van moet aantrekken ;)
(mn ouders regelen dat nog :p)
 

DeletedUser61

Guest
Ik heb met 2 van de genoemde maatschappijen gevlogen en geen enkel probleem. 1 maatschappij knoeide volgens mij wel met de gewichten van de koffer, want op welke weegschaal ik mijn koffer zette, hij kwam niet tot de 20 kilo, terwijl op de luchthaven hij op 23 kwam. Moest dus wat uit wat een hoop gedoe opleverde en men volgens mij geen zin in had dus koffertje mocht mooi mee zo.

Ook contacteren ging prima, tijdens de stofwolk werd onze retour vlucht geannuleerd en na 1 belletje stond het bedrag na een dag netjes weer terug geboekt.

Het is denk ik gewoon vooral een kwestie van goed lezen voor je wat boekt en wat geluk.
 

DeletedUser2835

Guest
Je kunt zelf ook wel nagaan dat je voor 50 euro niet kan vliegen uberhaupt, net zoals een fiets niet voor 20euro gemaakt kan worden.

Je punt is eigenlijk misleidende reclame, maarja dat zit nogal in onze maatschappij genesteld ondertussen.
 

DeletedUser

Guest
Ryanair is waarschijnlijk de slechtste maatschappij waarmee ik heb gevlogen. Maarja als student je zus opzoeken in Barcelona moet natuurlijk ook weer niet te duur worden.. Plus ze vliegen vanaf Maastricht, wat zeer dichtbij is.

Goed, je weet dat het krappe ruimtes zijn en dat ze heel erg op het gewicht letten van je koffer/handbagage, maar dan nog. Verschrikkelijk! Het personeel in het vliegtuig krijgt een laag basisloon en moet dat zien aan te vullen door de verkoop van etenswaar/souvenirs. Ze gooien je met de flyers zowat dood. Súper irritant.

Ik weet dat ik verwend ben en normaal ook nooit met low-budget maatschappijen vlieg, maar dit was toch wel echt erg... Nog een ander voorbeeld, we hadden vorig jaar 2 Mexicanen bij ons in huis voor een week. Ze vlogen met Ryanair vanaf Weese-Dusseldorf naar Spanje. Toen ze door de douane controle moesten werden ze constant eruit gehaald en moesten ze dan weer het koffer open en dan weer dicht etc. Het sloeg werkelijk nergens op. Door die hele heisa hebben ze dus mooi het vliegtuig niet meer in gekomen. Kwamen ze bij de gate aan zeiden ze dat hij al gesloten was, terwijl het vliegtuig nog op de grond stond. Wedden dat het een overboeking was.. Daar staat Ryanair veelal bekend om.

Dusja toen gingen ze naar de klachtenbalie en kregen ze daar te horen dat ze het konden omboeken voor 150 euro per persoon (ik weet het niet meer precies, maar iig belachelijk). Ik had al via internet opgezocht dat als je gewoon een nieuw ticket online boekt je minstens 50 tot 75 euro goedkoper uit was. Schandalig! Proberen ze ook nog eens geld te troggelen voor hun eigen fouten.
En nu ik laatst die documentaire (geloof NL2) heb gezien over dat ze eigenlijk té weinig brandstof vervoeren, was bij mij de maat vol. Ik ga nooit, en dan nooit meer, met Ryanair vliegen.

Anyway, die reclames over die spotgoedkope vlieg reizen slaan nergens op. Gewoon een vertrouwde maatschappij zoals KLM/British Airlines etc. pakken, die hebben ook wel vaak aanbiedingen, alhoewel je dan wel ellenlang van te voren je tickets moet boeken.
 

DeletedUser2835

Guest
Ryanair vind ik persoonlijk ideaal voor korte afstanden, ik vloog keer naar Dublin met Ryanair, prima bevallen.
 

DeletedUser

Guest
Afgelopen dagen op Telefacts en Koppen XL Ryanair serieus aan bod geweest.
Ook Aldi en Lidl. Allemaal lage lonen werknemers, Ryanair gaat er toch echt over...
 

DeletedUser1903

Guest
beste, vlieg altijd met KLM Chengdu - Shiphol --- Shiphol - Chengdu
dit voor een goei 750€ heen en terug, boeken 1 dag voordien op de luchthaven hier in Chengdu aan hun balie geen probleem, aan boord de service is mss ook geen 100% maar best goed, Ryanair ken ik niet en zo te horen maar best ook
grts simba57
 
Bovenaan