Discussietopic: Kasteelsysteem - Extra levels

Wildstorter

Actief lid
Heel fijn, als je jezelf goed inzet dan haal je ongeveer 300.000 punten in een jaar binnen. Level 15 was al 1.039.500 oftewel zo'n 3,5 jaar ermee bezig zijn om te behalen. Dan nu level 20 van 5,065,500 punten. Dat is dan maar 16,8 jaar om te behalen...

En het kopen van dia met 500 punten schiet ook niet echt op. Voor €80 krijg je er 40.000 punten bij (doe je anders een week of 7 over) en dat valt in het niet bij een getal van 5 miljoen. Nu zijn er ongetwijfeld spelers welke er meer dan €80 aan spenderen en die mogen zeker wel een extraatje hebben. En stel je spendeert €2.000 aan het spel, dan krijg je er 1.000.000 punten voor en moet je nog steeds 13,5 jaar spelen voor level 20.

13,5 jaar!

Nee, voor mij is de uitdaging om dat level te halen er niet, wie weet level 15 ooit, we zien wel over een jaar of 3...

EDIT (18-02-2022 07:24): hieronder de berekening:

- onderhandel per week (7x240) : 1.680
- gevechten per week (7x240) : 1.680
- dagelijkse kist 7 dagen streak: 235
- dagelijkse uitdaging (7x100): 700
- dagelijkse uitdaging streak: 700
- Ge niv 1 ontmoetingen (15x4): 60
- Ge niv 2 ontmoetingen (30x4): 120
- Ge niv 3 ontmoetingen (45x4): 180
- Ge niv 4 ontmoetingen (15x4): 240

Totaal per week aan punten (als je iedere dag alles doet): 5.595

5.595 x 52 weken per jaar = 290.940. Dan nog 9.060 punten te gaan met af en toe iets kopen in de antiekwinkel of veilingen winnen.
Dus het is 300.000 per jaar als je jezelf goed inzet. En dat is dan voor de meesten al op voorhand niet haalbaar.
 
Laatst bewerkt:

nietje52

Actief lid
Het zal dan ook niet bedoeld zijn om het zo snel mogelijk te halen maar meer om te zorgen dat er voortgang beschikbaar blijft ook voor big spenders.
 

alosta

Lid
Veel te snel al een verhoging (meesten zitten nog maar rond 100k punten mits inspanningen, anders minder). Dit is eigenlijk alleen haalbaar zoals Jack aangeeft, als je ofwel teveel geld hebt (2 maandlonen voor de gemiddelde mens), of ruim een decennium het spel actief (dagelijks) speelt. Dit kan niet de bedoeling zijn.
Ik hoop dat er in ruil ook extra bronnen bijkomen waarbij je punten kunt verdienen... (via gs/gvg, events - waarvan ik trouwens de korte historische events mis - , culturele nederzettingen, gewone opdrachten...).
 

Felair

Actief lid
Als de beloningen hetzelfde zouden zijn zoals t/m level 15 zou ik het geen probleem vinden maar dit is mijn inziens de eerste keer dat uitbreidingen echt achter een betaalmuur komen te zitten.

Ja, je hebt de diamanten uitbreidingen maar diamanten kan je ook zonder geld erin te steken verzamelen middels de gilde expeditie, gilde strijdperken, wensputten, (herhaal)missies, en dan vergeet ik vast nog wel wat dingen.
Dat is tenminste nog op een realistischer termijn te verzamelen allemaal.

Maar die uitbreidingen die nu aan het kasteel gekoppeld worden zijn echt niet te doen zonder echt fors te betalen of bijna 17 jaar dagelijks te spelen(mits die berekening klopt, zelf niet gecheckt) echt te idioot voor woorden.

Uitbreidingen voor je stad zijn echt superbelangrijk, en ja ik realiseer me dat het er "maar" 3 zijn maar vrees toch wel voor wat er komen gaat ik hoop echt dat dit geen voorbode is want dit soort dingen bevalt mij echt totaal niet en je kan je afvragen hoe free to play het dan nog is(voor zover foe überhaupt free to play te noemen valt natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
Toch wel opmerkelijk. Spelers die in Venus zitten, en alle mogelijke uitbreidingen hebben inclusief die van meds en dia's, hadden nog precies 3 uitbreidingen over. De vraag die rees was dus wat er met een nieuw tp zou gaan gebeuren ten aanzien van de kaart, want drie is wat weinig. Die drie uitbreidingen zijn nu dus ook weg, dat zit in het kasteel (systeem).

Oftewel: komt er met het komende nieuwe tp een compleet nieuwe kaart? Dan is deze actie eigenlijk niet zo gek, alhoewel ik toch echt niet van plan ben een jaar of 20-25 te blijven spelen (zit nu op nog geen 80.000 punten, mooi zat).
 

Felair

Actief lid
Toch wel opmerkelijk. Spelers die in Venus zitten, en alle mogelijke uitbreidingen hebben inclusief die van meds en dia's, hadden nog precies 3 uitbreidingen over. De vraag die rees was dus wat er met een nieuw tp zou gaan gebeuren ten aanzien van de kaart, want drie is wat weinig. Die drie uitbreidingen zijn nu dus ook weg, dat zit in het kasteel (systeem).

Oftewel: komt er met het komende nieuwe tp een compleet nieuwe kaart? Dan is deze actie eigenlijk niet zo gek, alhoewel ik toch echt niet van plan ben een jaar of 20-25 te blijven spelen (zit nu op nog geen 80.000 punten, mooi zat).
Het stadsgrid word uitgebreid, zie hier op beta. Dus dat heeft er niets mee te maken, met deze aanpassing is er ruimte voor 70 uitbreidingen dus komende jaren met de nieuwe tijdperken hebben we weer voldoende opties om uitbreidingen neer te leggen.
 

alosta

Lid
Uitbreidingen voor je stad zijn echt superbelangrijk, en ja ik realiseer me dat het er "maar" 3 zijn maar vrees toch wel voor wat er komen gaat ik hoop echt dat dit geen voorbode is want dit soort dingen bevalt mij echt totaal niet en je kan je afvragen hoe free to play het dan nog is(voor zover foe überhaupt free to play te noemen valt natuurlijk).

Dit laatste vrees ik ook. Als het zo ver komt, dan stop ik met dit spel. Het wordt moeilijker om alle uitbreidingen van eventgebouwen te halen (waar je vroeger gerust paar dagen mocht missen!), kasteelsysteem wordt bijna onmogelijk (tenzij je geld teveel hebt of ruim een decennium speelt als het klopt),... Events volgen elkaar ook precies meer op (minder recuperatietijd), bovendien meer herhaling (het begint eentonig te worden), daar waar je vroeger bv. de luchtige historische verhaallijntjes had van bv. een weekje (wat mis ik die).

Ik zie gelijkenissen met een ander spel dat ik jaren heb gespeeld (Goodgame Empire). In het begin kon je het meeste doen zonder aankopen. Maar toen het ineens succesvol was en het spel prijzen won, kreeg je telkens bij het inloggen x aanbieden (je was al een halve minuut kwijt met de pop ups te sluiten), en werd het voor niet-kopers moeilijker en moeilijker om bij te blijven. Dit was op zo'n punt gekomen dat ik na jaren spelen gewoon ben gestopt (en ja ik behoorde er tot de topspelers, maar door het bijna dwingen van aankopen was de fun eruit).

En van mij mogen er gerust privileges komen (bv. exclusieve avatars), maar let erop dat er geen oneerlijk voordeel tegenover gewone actieve spelers (of de casuele koper) ontstaat in het spel zelf.
 

Wildstorter

Actief lid
Wel 1 geluk, mocht je per ongeluk na lange tijd toch op level 19 (van 3,708,400 punten) uitkomen dan weet je dat je daar de komende 4,5 jaar niet naar om hoeft te kijken want je gaat geen niveau omhoog xD
 
Er wordt aan alle kanten gevraagd om aanpassingen en verbeteringen van bestaande elementen.
We doen daar even niets mee, maar voegen wel een uitbreiding van het Kasteel toe waar, zelfs met een hoop diamanten, niemand wat aan heeft voor de komende maanden, zo niet jaren.
 

DarthRonin

Actief lid
maar voegen wel een uitbreiding van het Kasteel toe waar

Ik vraag me af hoeveel werk je denkt dat het is om die 5 levels toe te voegen.
Neem aan dat het maken van die portretten het meeste werk is, de rest is een kwestie van vakjes invoegen met beloningen die gewoon copy paste zijn.
En dan betwijfel ik dat de problemen die jij aan kaart opgelost kunnen worden door de persoon die al die portretten tekent :D

Begrijp die druktemakerij verder niet zo over die paar uitbreidingen die alleen verkregen kunnen worden door personen die duizenden euro in dit spel steken.
Denken jullie echt dat die 3 uitbreidingen ervoor zorgen dat die spelers ineens een gigantisch voordeel hebben en niet die duizenden euro die ze erin steken waarmee ze GG's en eventgebouwen kunnen kopen?

Zelfs iemand die schrijft dat ie stopt als dit zo is...
WOW...
Dit spel is altijd pay2win geweest, dat was het 10 jaar terug al toen ik op het forum las dat een speler ontevreden was omdat ie gelijk de hele tech tree vrij had gespeeld met diamanten en vervolgens niks meer kon doen.
Al scheelde het natuurlijk dat die tech tree toen niet verder ging dan koloniaal :D
 

alosta

Lid
Begrijp die druktemakerij verder niet zo over die paar uitbreidingen die alleen verkregen kunnen worden door personen die duizenden euro in dit spel steken.
Denken jullie echt dat die 3 uitbreidingen ervoor zorgen dat die spelers ineens een gigantisch voordeel hebben en niet die duizenden euro die ze erin steken waarmee ze GG's en eventgebouwen kunnen kopen?

Wat is dan het nut van nu al die extra's toe te voegen als de komende jaren het (bijna) niemand toch gaat halen? Er zijn gegarandeerd spelers die hiermee gaan uitpakken. Ik had dan liever dat men de levels kapte in 50 tussenlevels, waarbij men per keer één extra prijs kreeg, zo bouwt men langzaam op en moet men niet te lang wachten op de volgende extra's. Het is redelijk afkerend wanneer een doel heel veraf ligt, te lang wachten is ook niet leuk. Mensen hebben dan iets van jippie niveau x, waarna direct de realisatie komt van: pfff nog 2 jaar en het volgende niveau. Het lijkt me echt geen toegevoegde waarde de drempels onmetelijk hoog te maken.

Zelfs iemand die schrijft dat ie stopt als dit zo is...
WOW...
Dit spel is altijd pay2win geweest, dat was het 10 jaar terug al toen ik op het forum las dat een speler ontevreden was omdat ie gelijk de hele tech tree vrij had gespeeld met diamanten en vervolgens niks meer kon doen.
Al scheelde het natuurlijk dat die tech tree toen niet verder ging dan koloniaal :D

In tegenstelling tot het kasteel, kunnen bij de tech tree gewone spelers wel redelijk snel ver gaan en veel gg's hebben (en ja misschien iets minder snel dan de grote uitgevers, maar ze worden ook niet onnoemelijk benadeeld; een degelijke gilde kan hierbij ook uiteraard helpen om te informeren en ondersteunen, maar al te vaak zie ik iets te ver vooruitgelopen spelers met alle gevolgen van dien).
En ik stop inderdaad als het spel teveel gefocust wordt op betalende spelers, nu (en met de invoering van de 5 bijkomende kasteelniveau's) is dit voor alle duidelijkheid nog zeker niet het geval!!!
Indien er echter een te groot verschil ontstaat tussen grote uitgevers en gewone spelers, waarbij alleen nog grote spelers mooie gebouwen en gevechten (doordat ze exclusieve soldaten krijgen waar de normale speler amper tot niet aan geraakt) kunnen winnen, dan overweeg ik dit zeker. Ik zie gewoon parallelle gebeurtenissen met een ander spel, begon ook met kleine zaken, maar uiteindelijk maken vele kleine voordelen een immens voordeel. Dat proces heeft zo'n 2-3tal jaar geduurd, en doordat ik eigenlijk te groot was uitgegroeid, was ik een doelwit. Indien ik geen aankopen ging doen, moest ik gewoon tot een gat in de nacht wakker blijven of mijn kasteel stond mooi te fikken, waardoor ik ellenlange reparaties te doen had... of robijnen (in dit spel dia's) moest uitgeven; daarnaast moest je perfect timen, of je leger stierf door honger, een kleiner leger was geen optie meer.
Je moet een spel deftig kunnen spelen naargelang de tijd die je hebt, niet naargelang het geld. Dit is de boodschap die ik wou meegeven :). Indien men het te moeilijk maakt een bepaald niveau te bereiken zonder tussenstappen, kan er wrevel ontstaan waardoor dit spel als betalend gaat aanvoelen. Ik zie ze liever over 2 jaar niveaus toevoegen bij het kasteel, dan nu. Bovendien moeten de tredes naar elk niveau in dit geval terug kleiner worden. Dit kan men eenvoudig doen door i.p.v. direct verschillende bonussen tegelijk te boosten bij een nieuw niveau, per niveau slechts één bonus te boosten (maar het benodigde aantal punten per niveau is dus kleiner en het totaal aantal niveaus stijgt).
 

DarthRonin

Actief lid
Er zijn gegarandeerd spelers die hiermee gaan uitpakken.

"UITPAKKEN" met 3 uitbreidingen.....wow.......dat maakt het voor mij als F2P echt onmogelijk om dit spel nog te spelen...toch???

Kom op, dat is toch pure hysterie wat ik hier in de reacties lees.
 

alosta

Lid
Ik denk dat je de kern van de boodschap hier mist. Het gaat om de realistische haalbaarheid voor de gewone speler. Je creëert een soort van kunstmatige elite (welke er nu ook is, maar niet alleen door geld). En dit gaat over 1 spelelement, maar ik zie het ook steeds vaker ook in andere zaken opduiken (ikzelf heb heel veel geluk gehad met bv. het winterevent, heb maar 2 keer 1050 dia's dacht ik moeten spenderen, maar hoeveel spelers gaan effectief alle kalendersleuteltjes hebben? Hoeveel spelers gaan alle uitbreidingen van het forge bowl event hebben?).

Trouwens de grootste schaarste in dit spel is juist ruimte (anders kon men 101 tb's, cidermolens, ... bouwen en zo een veelvoud aan fp, manschappen, goedjes, ... verdienen), dus 3 uitbreidingen zijn echt wel waardevol. Indien je spelers hierop gaat uitsluiten, ontstaat er echt wel een tweedeling. Ik, en anderen, zijn geen fan van deze update.

Ik hoop dat FOE de laatste levels ook toegankelijk maakt voor de gewone actieve speler (en niet na 15 jaar, wanneer er misschien nog niveau's zijn bijgekomen/99,99% van de huidige spelers al lang zijn gestopt). Ofwel door meer mogelijkheden te voorzien om punten te winnen (en ja, het uiteindelijk doel moet daarom niet binnen het jaar kunnen), en anders door de benodigde aantallen te verlagen.
 

DarthRonin

Actief lid
Ik denk dat je de kern van de boodschap hier mist. Het gaat om de realistische haalbaarheid voor de gewone speler. Je creëert een soort van kunstmatige elite

Want die kunstmatige elite was er voorheen niet met het kopen van diamanten?

Toen wereld F begon waren er meerdere spelers die tijdens het Halloween event (wat volgens mij diezelfde dag begon) gelijk een stuk of 10 eventgebouwen scoorden en daarnaast de rest van hun toch al grote dorp vol gooiden met dagprijzen van dat event.
Maar dat is minder ingrijpend voor de voortgang van zo'n wereld dan 3 uitbreidingen die samen 48 vakjes zijn?

Even simpel rekensommetje:
48 vakjes geven op zijn best ongeveer 1% aanvalsbonus per vakje, dus 50% in totaal?
48 vakjes geven op zijn best ongeveer 0.5FP/vakje, dus totaal iets van 25FP.

10 van die gestichten gaven destijds op F ieder 11 fp en 19% aanvalsbonus in industrieel waar spelers tegen het einde van dat event makkelijk zaten.
Dat was dus 110fp per dag en 190% aanvalsbonus met nog een bak goedjes tov spelers die misschien net in VME zaten met 1 zo'n ding.
Tel daarbij op dat de grote jongens bij elk event een bak nieuwe eventgebouwen scoorden gedurende dat eerste half jaar en dus alsmaar hun dorp vol hadden staan met de best mogelijke gebouwen en je maakt mij echt niet wijs dat die 3 uitbreidingen meer doen dan het geld wat dergelijke spelers uitgeven.

Je kan die 3 uitbreidingen natuurlijk gigantisch uit hun verband rukken en doen alsof ze het einde van de wereld zijn of je kijkt gewoon nuchter naar de situatie en ziet dat het sowieso nooit anders is geweest dan dat spelers die meer betalen meer voordeel hebben en dat dit in het geheel geen extreem groot voordeel is.

Dat ik het niet eens ben met je boodschap wil niet zeggen dat ik de boodschap mis, je boodschap heeft alleen meer weg van al die profeten die de afgelopen eeuwen hebben geroepen dat de wereld vergaat.
Dat viel allemaal ook best wel mee.

Beetje hysterisch dus allemaal.
 

alosta

Lid
Iedere speler kan op elke wereld spelen en zo diafarms creëren/crossen zonder geld uit te geven (dan is er wel tijd nodig), en dus dia's sparen om ineens 10 evenementgebouwen te plaatsen op een nieuwe wereld. 50%fp per vakje is tegenwoordig ook al redelijk laag (vroeger was een ka zo goed als het summum, nu bijlange niet meer), vaak zijn er dan nog andere bonussen bij gecombineerd. Bij het kasteel mag je nog zo actief zijn als je wilt, zonder geld uit te geven doe je er gewoonweg langer over.​
Een gewone speler kan met andere woorden (in mindere mate) nog dia's uitgeven bij bepaalde events (afhankelijk van hoe actief ze zijn op verschillende werelden en of ze zich focussen op het verzamelen). Echter is dit langzaamaan ook aan het verdwijnen doordat zelfs het eerste complete gebouw/set van de events tegenwoordig zonder dia's bijna onmogelijk worden gemaakt. Afgelopen tijd is er steeds meer en meer een splitsing aan het ontstaan, welke nu nog beperkt is, en het kasteelsysteem draagt er bij toe. Als je 48 vakjes niets vind, mag je foe altijd vragen ze aan mij te geven (ze zullen wel niet akkoord gaan vrees ik haha). In jouw redelijk laag scenario van slechts 25fp, komt dit nog steeds uit op 9000fp extra per jaar. Vele kleine beetjes vormen langzaamaan iets groot.​
En op vlak van aanval: 50% is niet niets hoor, ik teken direct!​
 
Ik vraag me af hoeveel werk je denkt dat het is om die 5 levels toe te voegen.
Neem aan dat het maken van die portretten het meeste werk is, de rest is een kwestie van vakjes invoegen met beloningen die gewoon copy paste zijn.
En dan betwijfel ik dat de problemen die jij aan kaart opgelost kunnen worden door de persoon die al die portretten tekent :D

Begrijp die druktemakerij verder niet zo over die paar uitbreidingen die alleen verkregen kunnen worden door personen die duizenden euro in dit spel steken.
Denken jullie echt dat die 3 uitbreidingen ervoor zorgen dat die spelers ineens een gigantisch voordeel hebben en niet die duizenden euro die ze erin steken waarmee ze GG's en eventgebouwen kunnen kopen?

Zelfs iemand die schrijft dat ie stopt als dit zo is...
WOW...
Dit spel is altijd pay2win geweest, dat was het 10 jaar terug al toen ik op het forum las dat een speler ontevreden was omdat ie gelijk de hele tech tree vrij had gespeeld met diamanten en vervolgens niks meer kon doen.
Al scheelde het natuurlijk dat die tech tree toen niet verder ging dan koloniaal :D

Ik vraag mij af waarom jij er één stukje uitpikt en dan compleet een ander verhaal ophangt.
Ze voegen wat toe waar niemand nu wat aan heeft, terwijl er genoeg andere zaken zijn die spelers WEL willen. Dat was mijn punt. Niet hoeveel werk het is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

alosta

Lid
Ik vraag mij af waarom jij er één stukje uitpikt en dan compleet een ander verhaal ophangt.
Ze voegen wat toe waar niemand nu wat aan heeft, terwijl er genoeg andere zaken zijn die spelers WEL willen. Dat was mijn punt. Niet hoeveel werk het is en daarna een relaas om maar weer een heel verhaal van Ronin te lezen.
Hij mag een mening hebben, maar ik geef ook niet af ;). Elke speler heeft een andere visie over wat prioriteiten zijn, maar deze keer vind ik dat men duidelijk iets teveel neigt naar de speler met een hoge balans op de echte bank. Voor de gewone speler is deze update inderdaad quasi nutteloos, de rijke speler wordt duidelijk bevoordeeld.
En op zich vind ik dit kasteelsysteem fantastisch, is een beloning voor de actieve speler! Alleen zijn de laatste levels zonder geld uit te besteden iets te moeilijk om te bereiken.
 

DarthRonin

Actief lid
Ze voegen wat toe waar niemand nu wat aan heeft, terwijl er genoeg andere zaken zijn die spelers WEL willen. Dat was mijn punt. Niet hoeveel werk het is

En toch is de hoeveelheid tijd die het kost en wie het doet van belang.
Dit kost amper tijd en de meeste tijd gaat zitten in een onderdeel wat gedaan wordt door iemand die toch niks kan doen aan het verhelpen van jouw ongenoegen.

Dat jij niet begrijpt hoe het maken en verder ontwikkelen van een spel en spelonderdelen werkt kan ik ook niet helpen, dus probeer ik het je uit te leggen.
Dat je niet wilt horen hoe het werkt zorgt er alleen maar voor dat je met je frustratie blijft zitten knul.
 
Bovenaan