De wietpas

DeletedUser

Guest
Ik vond en vind de wietpas een slecht idee. Voornamelijk omdat mensen die een joint willen roken, dat toch wel doen en nu dus gedwongen via minder zichtbare (en controleerbare) kanalen aan hun spul komen. De wietpas remt groei op werkgelegenheid, verlaagt de controle op gebruik en herkomst en schiet domweg het doel voorbij. Maar dat zijn eigenlijk argumenten die voor mij nauwelijks tellen in het licht van een veel indringender gevolg: nog minder privacy.
Die wietpas wordt namelijk ergens geregistreert. Dus ben je bekend als een gebruiker. Tel daarbij dat de overheidssystemen zo lek zijn als een mandje, dan is het wachten op de eerste hacker die een lijst met gebruikers bemachtigt en online zet. Leuk als je baas ziet dat je drugs gebruikt... Die baas maakt waarschijnlijk geen onderscheid tussen een onschuldige joint en een verslaving aan crack of zo.
De wietpas is het zoveelste in een al lange rij van maatregelen waarbij onze privacy ingeruild wordt voor nog meer controle.

Voor degenen die roepen: maar ik heb toch niks te verbergen? Vast niet, maar wil je dan echt dat iedereen zomaar alles van je kan opzoeken? Ook hoe jij drugs gebruikt? Ook wat je verdient en waar jij je geld uitgeeft? Wil je echt dat een willkeurige aziatische hacker kan opzoeken wanneer jij je hebt laten behandelen voor een geslachtsziekte? Leuk als die dat dan op facebook zet... En dat is nu reeds mogelijk...
 

DeletedUser

Guest
een joint in de morgen is een dag zonder zorgen .
een joint per dag geeft je een grote lach.
a, joint a day keeps the dockter away.
mensen laat ze alle shops maar gewoon sluiten en het kweken van 10 planten vrij geven voor de mensen die het willen roken.
wiet pas onzin.een maat van mij haalt zijn dagelijkse wietje bij de shop en verkoopt het direct door om de hoek.laat ze de cafe.s ook maar een pas verplichten dan weten ze waar het probleem zit in dit land.in de tweede kamer zitten allemaal zuiplappen die zich zelf nooit zullen nooit zullen aanwijzen.
 

DeletedUser

Guest
Zou de wietpas misschien de voorloper kunnen zijn van de legalisatie ?


Zoiets moet natuurlijk heel voorzichtig ingevoerd worden want er zal vast en zeker een grote groep mensen zijn (vooral mensen met kinderen, denk ik dan aan) die er fel op tegen zullen zijn. De reden 'legaliseren' voor het invoeren van de wietpas kan dan natuurlijk niet gebruikt worden door de overheid ivm een grotere groep mensen die daar tegen zullen protesteren dan nu het geval is geweest met de tegenstanders van de wietpas. Dus 'buitenlanders' weren om in het zuiden van Nederland in te laten kopen ivm overlast is dan een heel goed excuus om in te laten voeren (ik kan me voorstellen dat de buurtbewoners aldaar wel eens last zullen hebben gehad van de toeristen die er regelmatig wiet kwam halen, dus wettelijk gezien heeft de overheid het dan ook mee zitten om het in te voeren).
Nu deze eerste stap is gezet, zou er langzaam op meerdere plekken een wietpas ingevoerd kunnen worden, om uiteindelijk tot een algehele legalisatie te komen, net zoals met de harddrug alcohol. Alles met het doel om meer inkomsten te krijgen dmv belastingen zoals BTW. Want er gaat een grote hoeveelheid geld om in de wiethandel. De meeste coffeeshops kochten het meeste wiet toch al zwart in (voornamelijk van particuliere teelers), zowel voor en nadat de wietpas is ingevoerd. Met een wietpas (indien die net zal zijn/worden zoals een bankpas o.i.d.) zal de overheid kunnen zien hoeveel er omgaat in de wiethandel en het kunnen gaan controleren. Coffeshops kunnen dan niet heel veel meer zwart inkopen en zullen de "normale" weg moeten bewandelen net zoals bijv. supermarkten. Uiteindelijk draait het allemaal om het geld.

En er zijn inmiddels al een paar feiten bekend die zouden kunnen gaan gebeuren als de wiethandel verboden zou worden. In een plaats in Frankrijk ergens bij Parijs, heeft de gemeente aldaar besloten om de wiethandel compleet actief te verbieden. Het was een normale plaats maar er was ook een ghetto gedeelte, waar natuurlijk veel zwart gehandeld werd o.a. in wiet. Dat waren de inkomsten (= eten/drinken) voor de mensen die er in handelden. In een ghetto zijn er ook altijd mensen die zich niet bezig houden met zwarte handel e.d. Deze ondervonden overlast door de zwart handel aldaar en de overlast breidde zich ook uit naar de rest van de plaats (het zogenaamde welvarende deel). Omdat handel in wiet al verboden was (Nederland is gedoog land maar Frankrijk dus niet) heeft de gemeente besloten om de zwarte handel actiever de kop in te drukken ivm de overlast. Dit heeft als gevolg gehad dat de mensen die zich bezig hielden met de zwart handel geen inkomen (eten/drinken) meer zouden gaan hebben. Als een mens tot zover wordt gedreven gaat deze vechten om te overleven. En dat is inderdaad gebeurd. Er zijn rellen uitgebroken, auto's in brand, ramen van huizen werden ingegooid en ga zo maar door. Het is zelfs zover gekomen dat de politie geen overhand meer had en iedereen die die ghetto wijk betrad kon vrezen voor zijn/haar leven. Op den duur heeft de burgermeester moeten besluiten om de ghetto wijk tot oorlogsgebied te verklaren. Deze gemeente heeft door schade en schande moeten inzien dat het geen wijs besluit is geweest om de wiet te verbieden en daar ook nog eens een einde aan willen proberen te maken. Een Nederlandse schrijver (voorstander van wiet legalisatie) die een boek over legalisatie van wiet had geschreven is door de burgermeester van die Franse plaats uitgenodigd om advies te kunnen geven wat er gedaan zou kunnen worden om het oorlogsgebied weer normaal te krijgen. Voor iemand die hierin geinteresseerd is: Het is bij een programma geweest van de Nederlandse televisie (Ned. 1, 2 of 3), maar ik weet de naam niet meer zo. Mss dat het te vinden is met googlen.


Legalisatie? Hersenspinsel of realiteit, ik weet het niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan