Aanval van AI

DeletedUser4725

Guest
Ik wordt er doodziek van dat de AI (als deze al een matriële overmacht heeft) bij minder sterkere tegenstanders gewoon altijd 8x achter mekaar mag (bij dezelfde tegenstanders meerdere x proberen om te kijken of dit wijzigd maar steeds dezelfde strategie van AI) :mad:. Als je dan probeert om met een wat minder leger tactisch te manoevreren om zo het verschil te compenseren, wordt dat ter plekke teniet gedaan :(! Als er gewoon een reële verdeling is wordt het spel een stuk interresanter en ook boeiender. Je kan in het begin gewoonweg niet bij hun in de buurt komen en ze zijn al sterker, dus dan mag jij wel 7x achter elkaar, maar je moet de mannetjes op hun plaats laten staan want anders wordt je de eerste beste volgende beurt gewoon van de kaart gemept, zonder dat je ook maar 1 aanval kan plegen :wacko:. Vooral als AI afstandswapens heeft, is dit onoverbrugbaar! Want de afstandswapens gaan altijd laatst (met veldbereik 13 en stappen 6) en vervolgen krijg je gewoon 2 mannetjes over je heen, met hitpunt 4 - 6 en verdediging van 4 - 6 met nog extra veldbescherming van +7):eek:! Nu hoor ik je denken van een sterker leger dan, maar het enigste verschil is dat het 1 of 2 beurten langer duurd omdat je je voordeel al kwijt bent omdat de AI mag beginnen! dus met andere woorden AI zet 2 mannetjes naar voren, dan mag jij 7 mannetjes verzetten, je kan niet te dichtbij ivm boog of kanon of iets dergelijks, dus zet je het wat gespreid, en dan mag AI. Dan wordt eerst 4 man in rij gezet, vervolgens mag het kanon of boog eerst nog 2x schieten en vervolgens komen de eerste 2 mannetjes weer in beweging! tegen die tijd ben je minimaal al 2 man kwijt! Game over:sleep:!
Als dit de motievatie moet zijn om te handelen vindt ik dit waardeloos:confused:! Je moet gewoon een kansje krijgen om het ook zo te kunnen uitvechten en niet bij voorbaat al weten dat je de boot in gaat. Als het bijvoorbeeld 3 AI en dan 2 jij en dan 2 AI en 2 jij en dan 3 AI en dan 4 jij, dan kun je daar een stratagie op maken, maar dit is botweg dom. Ben daar nu al 3x tegenaan gelopen op een crusiaal moment en het wordt voor mij steeds minder interresant om uberhaupt nog aan te vallen en alleen maar te handelen, maar dan gaat de essentie van dit spel weg als je gedwongen wordt om maar 1 bepaalde keus te maken (handelen). Ik mag graag vechtend door een spel gaan :ninja:, en handel is alleen om dat doel te vergroten, maar door de spel opzet is de keuze voor het grootste gedeelte alleen handel (ik snap wel voor de diamanten) maar voor mij is dit een douwner! Ik hoop dat jullie de AI wat beter kunnen programmeren want zo is er voor mij weinig lol aan! Het mag en moet zelfs best wel moeilijk zijn om de laatste stukjes te veroveren, maar helemaal geen kans?
 

DeletedUser275

Guest
Dat de AI slecht is, dat weten we allemaal.
De volgorde van de troepen die aanzet zijn wordt niet bepaald door de AI. De volgorde heeft te maken met de troepen die de verdediger heeft staan en met de troepen waarmee jij aanvalt.
Als ik met 8 veldkanonnen aanval dan is de AI meestal ook 8 keer aanzet en daarna ben ik dan 8 keer aan zet.

Wat heeft de AI bij jouw dan in de verdediging staan?
 

DeletedUser4725

Guest
Dit gaat over als je een provincie wil aanvallen.
De laatste hoort zwaar te wezen, maar zoals je weet heb je merendeel alleen het leger van daarvoor (dus ijzertijd met bronstijd leger enz.) dus je bent al wat ondergeschikt. dan val ik een provincie aan met 5 soldaat en 2 ballista. ik val dan aan met 3 steenslingers, 3 steenwerpers en 2 krijgers. De soldaten maken meteen mijn krijgers af want als ik aanval krijg ik 0 -1 aanval en 4 - 6 verdediging en +7 veldbescherming, mijn steenslingers worden binnen 2 beurten door de ballista afgemaakt en dan zijn mijn steenwerpers aan de beurt, want ik kan die afstand niet overbruggen om bij de ballista's te komen.
 

DeletedUser1869

Guest
Je keuze voor 3 steenwerpers is ook niet erg handig, die doen maar weinig schade tegen eenheden uit de ijzertijd. Beter is om 4 krijgers neer te zetten, 2 cavalerie en 2 steenslingers. Stuur je krijgers en steenslingers (achter de krijgers) naar voren en laat de soldaten op je afkomen. Op het moment dat hun ballista's minder goed gedekt staan, stuur je daar je cavalerie op af (waarbij ze waarschijnlijk wel sneuvelen door soldaten die terugkeren).

En eenheden uit een hoger tijdperk zijn vaak sneller dan hun vroegere equivalenten, dus komen als eerste aan de beurt.
 

DeletedUser3042

Guest
Bij het veroveren van de landkaart heeft je spion toch alle informatie over de sterkte van de tegenstand verzameld. Daarom kun je dus het ideale aanvalsleger zelf samenstellen. Let daarbij goed op de volgorde waarin de eenheden aan zet zijn. De eerste klap is een daalder waard, en de laatste loodjes wegen het zwaarst. De meeste eenheden zullen in 2 of 3 slagen gedood worden, dus het is even puzzelen welk leger je gaat opstellen. Soms moet je ook een paar dagen wachten totdat je zelf de juiste eenheden hebt onderzocht.

AI laat me niet lachen. AS zal je bedoelen, Artificial Stupidity!
 

DeletedUser1869

Guest
De volgorde is toch cavalerie, lichte melee, korte afstand, zware melee, lange afstand? En eenheden van een hoger tijdperk zijn vaak eerder aan de beurt (hoewel meestal de tegenpartij aan de beurt is als van jou de helft van een bepaalde eenheid aan de beurt is geweest). Stel je hebt 4 kanonnen, en de tegenstander heeft er 2, dan mag vaak jij 2x schieten, en daarna komt 1x zijn kanon, en dan mogen de overige 2 van jouw en daarna weer de tegenstander. Als je geluk hebt, schieten jouw kanonnen net degene kapot die aan de beurt zouden zijn gekomen, zodat jouw 4 kannonen mogen schieten zonder schade te hebben opgelopen. Maar elke eenheid heeft een counter eenheid. lichte melee > cavalerie, zware melee > lichte melee, korte en lange afstand > zware melee, cavelerie > korte en lange afstand. Op basis van wat hij heeft, kies je jouw eenheden. (Ik kies zelf liever een lange afstand tegen korte afstand ipv cavalerie, gezien de cavalerie vaak 1x schade doet voor hij door lichte melee gedood is, terwijl een lange stand de korte afstand in 2 beurten dood voor hij jouw eenheden kan raken.)
 

DeletedUser

Guest
misschien een idee om als je aangevallen word een melding krijgt en dat je dan zelf kan verdedigen. wel gewoon met de troepen die op dat moment in je verdediging stonden. en alleen maar als je zelf online bent. ik weet niet of dit realiseerbaar is??
 

DeletedUser5428

Guest
Die "nieuwe" AI is toch al niet veel beter:
- snelle eenheden doen nog steeds kamikaze-aanvallen of gaan gewoon domweg binnen het bereik van boogschutters of lichte eenheden staan. En dus ben je die kwijt vooraleer ze iets kunnen doen.
- lichte eenheden gaan ergens achteraan op een bosje staan, waar ze zonder problemen worden afgeschoten door artillerie-eenheden.

Daarstraks werd ik aangevallen door 5 katapulten en 3 kruisbogen.
Mijn verdediging: 2 bersekers, 2 gepantserde infanterie, 2 kruisbogen en 2 zware cavalerie.
Spelverloop: de aanvaller blijft achteraan staan. Mijn zware cavalerie stormt naar voor en wordt afgeschoten. De kruisbogen zijn ook afgeschoten vooraleer ze wat kunnen doen. En de rest komt te laat om nog veel te kunnen doen. De aanvaller is slechts 1 kruisboogschutter kwijt.
 
Bovenaan