[6032] Einde aan GEZ##K mbt (on)eerijke handel !

Een knop toevoegen met 'buiten gilde' om handel uit de gildemarkt te houden.

  • Ja

    Stemmen: 16 88,9%
  • Nee

    Stemmen: 2 11,1%

  • Totaal aantal stemmers
    18
  • Enquête gesloten .

DeletedUser3120

Guest
Ik ben het wel eens met funky, wat is eerlijke handel?
Sinds er GGs zijn die goederen opleveren vind ik het begrip eerlijke handel gedevalueerd. Is het als je in het morgen tijdperk zit eerlijk om 100 moderne goederen te ruilen tegen 80 postmoderne goederen? Ik zou die 80 postmoderne goederen die ik zelf gefabriceerd en waarin 4 dagen productietijd in is gaan zitten niet ruilen tegen 100 moderne goederen die "gratis" uit GGs komen. Dat is ook meteen de reden dat de enige eerlijke handel die er voor mij is is de 1-op-1 handel in hetzelfde tijdperk.
De handel over tijdperken heen is met de GGs niet meer eerlijk (in de zin van gelijke productie kosten in munten en voorraden) te noemen.
 

DeletedUser

Guest
De reden dat we handelsregels binnen het gilde hebben is zodat niemand zichzelf per ongeluk benadeelt als ie even snel de markt afgaat om te kijken of er nog gildegenoten geholpen kunnen worden. Als er alleen "eerlijke" handel staat, gaat dat nooit mis. Als er alsnog ongewenste handel in de lijst staat, met of zonder icoontje erachter, is dat risico er dus wel.
Dit soort redenaties vind ik dus nogal krom. omdat een enkeling die zelf niet uit zijn doppen kijkt misschien per ongeluk zichzelf benadeelt mag niemand op de markt handelen zoals dit bedoeld is.. verdienen met handel (aan personen buiten je eigen gilde).
En lijkt me inmiddels ook wel duidelijk dat het niet zozeer de gildeleden zijn die een ander gildelid willen helpen die klagen. maar juist de handelaren die een gilde aflopen om markten leeg te trekken om daar zelf snel rijk mee te worden. Voor hen inderdaad gemakkelijk dat ze niet uit hun doppen hoeven te kijken omdat iedereen 'voor hen' verplicht wordt om 1 verhouding aan te houden. kom op mensen. De markt is niet voor niets beveiligd met een max verhouding van 1:2. juist om echte oneerlijke handel (en pushaccounts) tegen te gaan.

Zet ik 10 hout voor 10 ijzer op de markt dan geeft het spel zelf toch ook aan : Klinkt goed.
Volgens de theorie van oneerlijke handel had er anders ook wel gestaan: Klinkt scheef !



kijk, geld bijvoorbeeld, we hebben afgesproken dat zo;n biljetje een waarde vertegenwoordigd , dat hebben wij het volk geregeld door het te accepteren als uniform betaalmiddel, zo iets is hier in het begin van het spel ook afgesproken , de spelers destijds zochten een uniforme formule zodat de handel "eerlijk" is ....
scheef handelen is eigenlijk een soort van met vals geld betalen
je hebt gelijk inno ziet geen eerlijk/ oneerlijk, de spelers hebben dat zelf gedaan , en omdat er zoveel in mee gegaan zijn , is er zelfs een tool voor gemaakt , door een speler , die er zelfs tijd en geld en moeite in gestoken heeft , die speler is zelf al gestopt met het spel dacht ik , maar houd de site up voor ons andere spelers
als er zoveel moeite voor is gedaan dan zal er toch heus wel iets inzitten waarom het nog steeds gebruikt wordt, dus die die graag scheef handelen .... in RL heet zo iemand een oplichter ;)
Een leuke beredenering shadow. maar bij geld speelt de overheid een grote rol en staat de overheid er achter. bij de handel hier is innogames de overheid... en je raad het al; die staan er niet achter en geven zelfs aan dat het niet de bedoeling van de markt is.

En de spelers die de eerlijke handel bedacht hebben waren vast de grote handelaren op dat moment die het voor zichzelf gemakkelijk wilde maken... en dat er zoveel in mee zijn gegaan en blijven gaan snap ik dus voor geen meter. Iedereen in een gilde wordt niet toegestaan wat aan zijn grondstoffen te verdienen aan personen buiten de gilde (in meeste gevallen ontslag) omdat een paar handelaren het voor zichzelf gemakkelijk willen houden. Denk zelfs dat een groot deel van de klagers overigens gewoon meebrult met de massa en niet eens beseffen waar het werkelijk om draait. Begrijp me goed. de regeltjes over eerlijke handel zal voor binnen de eigen gilde prima van toepassing kunnen zijn. Je zal tenslotte een 'oplichter' zijn als je aan eigen gildeleden wilt verdienen. Maar niemand toestaan wat aan zijn grondstoffen te laten verdienen (buiten de gilde) terwijl dat feitelijk juist een onderdeel van dit spel is !! noemen ze in mijn RL jezelf laten oplichten :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Dit soort redenaties vind ik dus nogal krom. omdat een enkeling die zelf niet uit zijn doppen kijkt misschien per ongeluk zichzelf benadeelt mag niemand op de markt handelen zoals dit bedoeld is.. verdienen met handel (aan personen buiten je eigen gilde).
Vanaf koloniaal zijn de tijdperken niet meer simpel 1:2. Dan kom je uit op 1:0,67 of 1:0,8 of wat dan ook. Die dingen weten de meeste mensen niet precies uit hun hoofd (ze zijn andersom immers ook weer anders). Dat betekent dat je alle handel apart moet gaan narekenen (dat kan in de tool) om te zien of het al dan niet eerlijk is.

En lijkt me inmiddels ook wel duidelijk dat het niet zozeer de gildeleden zijn die een ander gildelid willen helpen die klagen. maar juist de handelaren die een gilde aflopen om markten leeg te trekken om daar zelf snel rijk mee te worden. Voor hen inderdaad gemakkelijk dat ze niet uit hun doppen hoeven te kijken omdat iedereen 'voor hen' verplicht wordt om 1 verhouding aan te houden. kom op mensen. De markt is niet voor niets beveiligd met een max verhouding van 1:2. juist om echte oneerlijke handel (en pushaccounts) tegen te gaan.
Er is maar een heel beperkt aantal handelaars. De meeste mensen echter zijn het eens over de eerlijke handel berekeningen. Dit omdat ze ergens een standaard willen hebben.

Zet ik 10 hout voor 10 ijzer op de markt dan geeft het spel zelf toch ook aan : Klinkt goed.
Volgens de theorie van oneerlijke handel had er anders ook wel gestaan: Klinkt scheef !
Zet je 10 hout voor 10 voedingsgegevens (morgen) dan zegt het spel ook dat het eerlijk is. Je zult echter nergens iemand vinden die dat eerlijk vindt.


Een leuke beredenering shadow. maar bij geld speelt de overheid een grote rol en staat de overheid er achter. bij de handel hier is innogames de overheid... en je raad het al; die staan er niet achter en geven zelfs aan dat het niet de bedoeling van de markt is.
Ze geven aan dat zij handel geen bepaalde waarde geven. Het is echter aan de spelers zelf om te bepalen hoe zij wel of niet de markt gebruiken, en wat zij dus er als 'bedoeling' aan geven. Als het niet de bedoeling was, hadden ze wel iets gedaan om eerlijke handel tegen te gaan.

En de spelers die de eerlijke handel bedacht hebben waren vast de grote handelaren op dat moment die het voor zichzelf gemakkelijk wilde maken... en dat er zoveel in mee zijn gegaan en blijven gaan snap ik dus voor geen meter.
De eerlijke handel tool bestaat al heel lang. Gezien jouw punten in de werelden kun jij niet weten door wie of waarom dit bedacht is.

Iedereen in een gilde wordt niet toegestaan wat aan zijn grondstoffen te verdienen aan personen buiten de gilde (in meeste gevallen ontslag) omdat een paar handelaren het voor zichzelf gemakkelijk willen houden. Denk zelfs dat een groot deel van de klagers overigens gewoon meebrult met de massa en niet eens beseffen waar het werkelijk om draait. Begrijp me goed. de regeltjes over eerlijke handel zal voor binnen de eigen gilde prima van toepassing kunnen zijn. Je zal tenslotte een 'oplichter' zijn als je aan eigen gildeleden wilt verdienen. Maar niemand toestaan wat aan zijn grondstoffen te laten verdienen (buiten de gilde) terwijl dat feitelijk juist een onderdeel van dit spel is !! noemen ze in mijn RL jezelf laten oplichten :p
Er zijn gildes zonder deze verplichting. In plaats van ongefundeerd hier mogelijke redenen neerzetten zou je in je gilde kunnen kijken waarom deze regel er bij jou wel is.



Ik zal nogmaals herhalen wat ik eerder zei, en waar je niet op hebt gereageerd. Al mijn handel staat voor iedereen toegankelijk. Door de knop aan te passen zoals jij bedoelt, kunnen mensen in mijn gilde (diegenen die die knop gebruiken) mijn handel niet meer zien, terwijl deze wel eerlijk is. Ik word dus door deze knop beperkt in mijn handel. Hoe wil je dat oplossen?
 
Dit soort redenaties vind ik dus nogal krom. omdat een enkeling die zelf niet uit zijn doppen kijkt misschien per ongeluk zichzelf benadeelt mag niemand op de markt handelen zoals dit bedoeld is.. verdienen met handel (aan personen buiten je eigen gilde).

Je bedoelt die enkeling die bijvoorbeeld om 6:30 's ochtends even de markt leeghaalt voor ie naar z'n werk gaat, zodat de mazzelaars die niet zo vroeg op hoeven later op de dag gewoon verder kunnen met hun tech tree of een GG neer kunnen zetten? Die moet dan maar beter uit z'n doppen kijken omdat iemand zonodig winst wil maken? Als je aan je buren wilt verdienen, kan je ze ook lekker plunderen dus die optie heb je sowieso al.

En lijkt me inmiddels ook wel duidelijk dat het niet zozeer de gildeleden zijn die een ander gildelid willen helpen die klagen. maar juist de handelaren die een gilde aflopen om markten leeg te trekken om daar zelf snel rijk mee te worden. Voor hen inderdaad gemakkelijk dat ze niet uit hun doppen hoeven te kijken omdat iedereen 'voor hen' verplicht wordt om 1 verhouding aan te houden.

a. Ik krijg wel degelijk klachten vanuit mijn eigen gilde als er 1 tussen zit die voortdurend aanbiedingen neerzet die zwaar in z'n eigen voordeel zijn. En dat zijn vrijwel altijd klachten van diegenen die aanbiedingen aannemen die ze zelf niet nodig hebben maar die geneigd zijn gewoon alles te pakken wat ze kunnen pakken. En als ik moet kiezen welke gildegenoot ik wil houden, dan is het dus de behulpzame en niet degene die uit is op winst.
b. Die handelaren waar jij zo op af loopt te geven zijn voor vele gilden onmisbaar om tekorten weg te werken, die verlenen dus een dienst. Als ze binnen het gilde waar je zit niet nodig zijn, hoef je ze niet uit te nodigen natuurlijk maar anders lijkt het mij wel redelijk zo iemand niet lastig te vallen met 20 pagina's handel die ze sowieso niet gaan pakken. Je bent namelijk vrij snel door je goederen heen als je constant aanbiedingen aanneemt die in je eigen nadeel zijn en een handelaar zonder goederen is geen handelaar.
c. Als de norm bedacht is door grote handelaren die snel "rijk" proberen te worden, dan was het wel heel knullig van ze om de tarieven vanaf het koloniale tijdperk omlaag te trekken. Waarom genoegen nemen met 125 industriële goederen tegen 100 progressief als je ook 200 had kunnen vragen, nietwaar?

Maar het staat je helemaal vrij te kiezen wat je belangrijker vindt, winst maken of je gildegenoten niet benadelen. Ga je voor de winst dan zoek je een gilde waar ze geen verplichtingen hebben rond de markt. Voor de korte termijn is dat sowieso je beste optie want ook als dit idee wordt goedgekeurd, betekent het niet dat het binnen een jaar wordt doorgevoerd.

Maar vermoedelijk maak je sowieso meer kans op goedkeuring van het idee als je daadwerkelijk gaat proberen de opgeworpen bezwaren weg te nemen dan wanneer je verder alleen maar klaagt over de beperkingen waar je nu in je spel blijkbaar tegenaan loopt.
 
Laatst bewerkt:

Seconddream

Actief lid
Ik zal nogmaals herhalen wat ik eerder zei, en waar je niet op hebt gerageerd. Al mijn handel staat voor iedereen toegankelijk. Door de knop aan te passen zoals jij bedoelt, kunnen mensen in mijn gilde (diegenen die die knop gebruiken) mijn handel niet meer zien, terwijl deze wel eerlijk is. Ik word dus door deze knop beperkt in mijn handel. Hoe wil je dat oplossen?

Momenteel kun je kiezen om aanbiedingen te tonen louter voor het gilde, zit jij als "zoeker" niet in het gilde dan zie je die eventueel eerlijke handel niet ( we gaan even ervan uit dat 2 spelers buren zijn ). Dat klinkt ook logisch immers je wilt je gilde op weg helpen.

Als je een optie hebt om handel ( welke dan als oneerlijk kan worden ervaren ) op de markt kan zetten louter voor buiten het gilde, is het probleem verholpen. Zit jij dan in dat gilde dan zie die handel niet, van zodra jij als "zoeker" de ( nu al bekende toon gilde aanbiedingen optie ) weghaalt zie je ook de handel van jouw buren en dus ook die "oneerlijke" handel. :)

In beide gevallen zul je een optie aan moeten geven en afhankelijk van wat jouw keuze is worden er aanbiedingen getoond ( of juist niet ), dit is niet zo bijzonder want dat gebeurd nu ook. ;)
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Dat snap ik :) Dat was ook ongeveer wat Miepie in Wonderland reageerde de vorige keer dat ik dit zei. Maar het idee is afkomstig van Black JP, en het is ZIJN idee waar eventueel over gestemd moet worden (als hij tenminste serieus reageert op de gegeven feedback). Ik wil dus van hem horen hoe hij dat in zijn idee verwerkt.
 

DeletedUser5324

Guest
........Innogames geeft ook aan dat er geen eerlijke of oneerlijke handel is. Dus hierin zullen ze zeker niets aan gaan veranderen....

Als Inno dat aangeeft, waarom kan ik dan enkel in de verhoudingen tussen 2:1 en 1:2 handelen?
Waarom kan ik niet in 1 keer 100 doorzichtig beton ruilen voor 8400 steen?

Zie liever die verplichte verhoudingen verdwijnen ipv weer een extra aanvink-optie
 

midas89

Actief lid
Eerlijke of oneerlijke handel bestaat niet. Het is gewoon handel.
Als je een brood koopt bij de bakker, en hij vraagt meer dan wat het hem kost om te maken, dan ga je toch ook geen stennis gaan lopen schoppen in de winkel dat het oneerlijke handel is? Haha ik zie het al voor me :)

Hoe het ook zij, het zou een hoop irritatie bij spelers wegnemen als er op de markt een optie komt om handel "alleen buiten het gilde" te plaatsen, dat het voor de gildebroeders die zich eraan ergeren niet meer zichtbaar is.

En laat dan ook die onzinnige 'handelaar' aanbiedingen verdwijnen. Over marktvervuiling gesproken zeg.
Of wij mogen ook 10 tegen 1 gaan handelen, of die gekke aanbiedingen moeten ook gemaxt worden op 2 tegen 1.
Zoals het nu is slaat het nergens op. Het is nu, laat ik eens een woord pakken, oneerlijk!
 

DeletedUser

Guest
@Jarro: Heel eerlijk: Ik zou het niet weten.
@Black JP: Heb je na de gegeven feedback nog iets toe te voegen?
 

DeletedUser4527

Guest
8400 steen zal niet gaan , systeem gaat tot maximaal 1000 goods per deal ;)
 

DeletedUser9230

Guest
een oplossing kan ook zijn dat leiders "oneerlijke " handel kunnen verwijderen binnen hun Gilde.
Ook ik vind erg scheef dat je je als lid van een gilde je mede gildeleden uitkleed door "scheve "handel te plaasten.
een verwijderknopje bij de geplaatste handel zou dus een oplossing kunnen zijn.
 
een oplossing kan ook zijn dat leiders "oneerlijke " handel kunnen verwijderen binnen hun Gilde.
Ook ik vind erg scheef dat je je als lid van een gilde je mede gildeleden uitkleed door "scheve "handel te plaasten.
een verwijderknopje bij de geplaatste handel zou dus een oplossing kunnen zijn.

Die knop is er al :p
Gewoon dat rode kruisje naast de naam van de speler aanklikken bij "jouw gilde" en de scheve handel is (samen met de speler) weg

Dit onderwerp gaat er juist over dat een speler wel "scheve handel" kan plaatsen maar dan zo dat het gilde er geen last van heeft.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Aangezien Black JP niet meer reageert op de feedback wil ik een poll plaatsen zoals een aantal mensen hier aangegeven hebben. Die manier pakt het probleem aan zonder nadelige gevolgen naar mijn mening.

Naast de knop 'Alleen gilde' komt er een knop 'Buiten gilde'. Handel welke 'Buiten gilde' aangeboden wordt kan niet door gildeleden gezien worden die in hun markt de knop 'toon enkel handel van gildeleden' gebruiken. Voor gildeleden die deze knop niet gebruiken zal de handel zichtbaar blijven.

Graag zou ik 3 reacties van mensen willen die hier een poll op willen. Dan zal ik hem starten!
 

Cornelis H

Actief lid
Het probleem met eerlijke of oneerlijke handel is al zo oud als de weg naar romen en je hoeft die handel niet te nemen dan zoek je een ander die het ook heeft en dan maak je afspraken wanneer wat en hoeveel er neer gezet wordt, zaak opgelost.
 

DeletedUser

Guest
Aangezien Black JP niet meer reageert op de feedback wil ik een poll plaatsen zoals een aantal mensen hier aangegeven hebben. Die manier pakt het probleem aan zonder nadelige gevolgen naar mijn mening.

Naast de knop 'Alleen gilde' komt er een knop 'Buiten gilde'. Handel welke 'Buiten gilde' aangeboden wordt kan niet door gildeleden gezien worden die in hun markt de knop 'toon enkel handel van gildeleden' gebruiken. Voor gildeleden die deze knop niet gebruiken zal de handel zichtbaar blijven.

Graag zou ik 3 reacties van mensen willen die hier een poll op willen. Dan zal ik hem starten!

Zinloze actie. De ontwikkelaars hebben waarschijnlijk nog nooit van oneerlijke handel gehoord, dus wat moeten ze hier dan in vredesnaam mee. Kans dat het wordt aangepast is nihil.
 
Zinloze actie. De ontwikkelaars hebben waarschijnlijk nog nooit van oneerlijke handel gehoord, dus wat moeten ze hier dan in vredesnaam mee. Kans dat het wordt aangepast is nihil.

Dit gaat ook niet over de vraag of handel eerlijk of oneerlijk is maar om de vraag of het mogelijk moet zijn handel buiten de gildemarkt te houden. En dat de kans op aanpassing nihil is, ja, dat geldt voor alle voorstellen die spelers doen en als ze iets aanpassen duurt het maanden, dus volgens die redenatie kan dit deel van het forum ook wel worden geschrapt.
 

DeletedUser

Guest
Dit gaat ook niet over de vraag of handel eerlijk of oneerlijk is maar om de vraag of het mogelijk moet zijn handel buiten de gildemarkt te houden.

Ingegeven door het eerlijke handel verhaal. Er is geen enkele reden om handel buiten de gildemarkt te houden.

En dat de kans op aanpassing nihil is, ja, dat geldt voor alle voorstellen die spelers doen en als ze iets aanpassen duurt het maanden, dus volgens die redenatie kan dit deel van het forum ook wel worden geschrapt.

Daar heb je punt. Zullen we er een poll op gooien? :p
 

DeletedUser9230

Guest
Aangezien Black JP niet meer reageert op de feedback wil ik een poll plaatsen zoals een aantal mensen hier aangegeven hebben. Die manier pakt het probleem aan zonder nadelige gevolgen naar mijn mening.

Naast de knop 'Alleen gilde' komt er een knop 'Buiten gilde'. Handel welke 'Buiten gilde' aangeboden wordt kan niet door gildeleden gezien worden die in hun markt de knop 'toon enkel handel van gildeleden' gebruiken. Voor gildeleden die deze knop niet gebruiken zal de handel zichtbaar blijven.

Graag zou ik 3 reacties van mensen willen die hier een poll op willen. Dan zal ik hem starten!

doe maar een Poll
 
Bovenaan