Religies

DeletedUser

Guest
Als mensen mij hiernaar vragen is mijn antwoord: ik geloof wel, maar ik ben niet religieus.

Ik zal het even uitleggen:

Ik geloof wel dat er 'iets' is wat we niet kunnen verklaren, hoe je dat 'iets' noemt verschilt per religie, die plakken er een etiket op. Er gebeuren inderdaad onverklaarbare dingen waar de wetenschap geen antwoord op heeft, ik geloof dus wel.
Maar ik ben niet religieus, in mijn beleving is dat een uitvinding van de mens. Allerlei etiketten en regeltjes over hoe je met dat 'iets' zou moeten omgaan, ik vind dat ik dat zelf mag en moet bepalen en dat me dat niet door andere mensen zou moeten worden opgelegd. Religie en geloof wordt vaak als synoniem voor elkaar gebruikt, maar ik zie het dus als twee totaal verschillende dingen.
 

DeletedUser3195

Guest
Wat als er nooit geloof was geweest?

Dan zou de hele wereld anders uitgezien hebben!
Heel de geschiedenis lang zijn er oorlogen geweest en dat waren er veel! Velen van die conflicten waren om hun geloof door te voeren. Dus als eerste denk ik dus dat vandaag de dag vrede zou geweest zijn. Ten tweede had de Kerk heel veel mensen die wetenschappelijk waren en iets hadden uitgevonden/ontdekt (wat zeer nuttig zou zijn) verbannen of terechtgesteld, dus we zouden misschien al verder geëvolueerd zijn! Ten derde zijn er veel terroristaanslagen voor 'Allah' voorbijgegaan en het gevolg: veel doden (net zoals 9/11). Ten vierde zijn er ook al doden gevallen om boze geesten/demonen/duivels uit het lichaam te verdrijven door o.a. giftige 'medicijnen'. Ten vijfde waren de vele offers (zelfs mensenoffers) om de Goden te aanbidden! Er zijn nog vele dingen om op te noemen die door de Kerk, islam, kruistochten, oorlogen, ... zijn vernietigd. Dus ik denk dat de wereld er veel beter zou uitgezien hebben vandaag de dag zonder geloof van God, Allah, Zeus, Mohammed, Jezus, Athena, .....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik ben het er mee eens dat er een wezenlijk verschil tussen het geloof als spirituele belevenis en religie als culturele belichaming of instituut. Zo is de katholieke kerk een instituut met zijn eigen rituelen, gebouwen, politieke invloed etc., en is het katholieke geloof een bepaalde interpretatie van de bijbel. De Russisch-Orthodoxe is een andere interpretatie, net zoals de Pinkstergemeente en het Gnostische Christendom.

Stokstaartje zei:
Wat als er nooit geloof was geweest?

Interessant idee, maar ik denk niet dat dat de wereld zo'n ideaalbeeld zou zijn als jij neerzet. Als er nooit geloof was geweest, was er ook geen staatsreligie in Egypte geweest die de mensen deed geloven dat ze gemummificeerd moesten worden voor het paradijs, en hoefden er dus al helemaal geen piramides gebouwd te worden. Dan was de zon geen goddelijk iets waar je speciale tempels voor moest bouwen, zoals die in Newgrange, maar slechts een warmtebron aan de hemel. Dan waren de sterren geen wedergeboren helden of halfgoden of door de god(en) geordend patroon die je beter moest bestuderen om de schepping beter te kunnen begrijpen, maar slechts handige oriëntatiepunten voor de scheepvaart. Zonder geloof geen religie, en zonder religie waren de piramides, tempels zoals die in Newgrange en observatoria zoals die in Maragha (14e eeuw, grootste van zijn tijd) niet gebouwd. Dan hadden we ook bijvoorbeeld niet het oude Noorse scheppingsverhaal of kloosterbier (vast wel ander soort bier, maar geen monniken die tussen de gebeden door maar eens goed bier gingen brouwen). Ik denk dat geloof en religie de mensheid wel degelijk vooruit hebben geholpen, zeker bij de vroegste ontwikkelingen.

Geloof kan mensen ook persoonlijk veel goeds doen. Zoals de verhalen hier al laten zien, kun je kracht en hoop uit je geloof halen. Zeker als je in een diepe put zit, kan geloof je een enorme steun bieden. Het kan ook een grote inspiratiebron voor naastenliefde zijn: Tot in de negentiende eeuw (ofzo) werd de armenzorg in Nederland voornamelijk door de kerk gedragen: nonnen en monniken die uit overtuiging van dat je goed voor je medemens moet doen, wat geïnspireerd werd door hun geloof, een sociaal vangnet voor de onderlaag van de maatschappij opzetten.

Inderdaad, de afgelopen millennia is er ook een hoop ellende uit geloof en religie voortgekomen. Meningsverschillen over interpretaties van het lokale heilige boek die tot bloedige conflicten leidden die generaties lang door woedden (denk aan bijvoorbeeld de vele afsplitsingen binnen het Christendom en de Islam), en de instituten die uit de religie volgden hebben ook vaak genoeg politieke spelletjes met verstrekkende gevolgen gespeeld. De kruistochten en het hedendaagse zelfmoordterrorisme zijn denk ik voorbeelden van de negatieve kanten die eruit voort zijn komen.

Ik ben zelf filosofisch materialist, en daardoor per definitie atheïst. Een kort overzichtje voor degenen die niet weten wat ik bedoel:
- Een atheïst is iemand die het bestaan van god(en) ontkent. Dit betekent niet dat de persoon niet spritiueel is: hij kan best in geestverschijningen geloven. Er zijn ook bijvoorbeeld stromingen binnen het Boeddhisme die ervan uitgaan dat er geen goden zijn.
- Een agnost is iemand die er geen uitspraak over kan doen: er kunnen goden zijn, of ze kunnen er niet zijn: hij gelooft dat je niet aan kunt tonen welke van de twee juist is.
- Een filosofisch materialist stelt dat alles tot materialistische processen teruggebracht kan worden. Ik denk dus dat er geen ziel is: alleen elektrische ontladingen tussen neuronen in je brein die je denkprocessen op gang helpen. Ook geloof ik niet in een hemel of ander volgend leven: als je dood gaat, stoppen je denkprocessen en houd je op met bestaan. Alles valt terug te leiden tot de natuurwetten.
Een filosofisch materialist gelooft per definitie niet in goden (dat zijn immers geen natuurwetten, maar bovennatuurlijke wezens) en is daarmee een atheïst, maar een atheïst hoeft dus niet een filosofisch materialist te zijn :). Net zoals een koe een rund is, maar een rund geen koe hoeft te zijn. Of dat een katholiek een christen is, maar een christen geen katholiek hoeft te zijn.
 

DeletedUser4327

Guest
Doet Jezus er vandaag de dag toe?


zomaar een stukje van een site geplukt.
ik heb zelf heel de site kritisch doorgelezen en ben blij dat ik het gelezen heb.
als je na dit stuk verder wil lezen vind je onderaan de link naar pagina 2 op die site



Waarom Jezus?

Velen denken dat Jezus Christus van ons vraagt om ‘religieus’ te worden. Ze menen dat Hij gekomen is om alle vreugde uit de het leven weg te nemen en ons onmogelijke leefregels op te leggen. Ze gaan nog zover om hem een grote leider uit het verleden te noemen, maar zeggen dat hij er vandaag de dag niet meer toe doet.

Josh McDowell was een student die er zo vanuit ging dat Jezus de zoveelste religieuze leider was die onmogelijke levensregels had opgesteld. Hij meende dat Jezus er volstrekt niet toe deed wat zijn leven aanging. Op een zekere dag zat hij bij een lunch op een studentenvereniging naast een levendige studente met een stralende lach. Onder de indruk vroeg hij waarom ze zo gelukkig was. Haar onmiddellijke antwoord was “Jezus Christus!”

“Jezus Christus?” zei McDowell kortaf, “alsjeblieft, kom nu niet met die onzin aan. Ik heb het compleet gehad met godsdienst, ik heb het gehad met de kerk, ik heb het gehad met die Bijbel. Kom me niet aan met die onzin over godsdienst”.

Maar onversaagd gaf de jonge studente te kennen: “Hé, ik zei niet ‘godsdienst`, ik zei Jezus Christus.”

McDowel was stomverbaasd. Hij had in Jezus nooit iets meer gezien als een godsdienstig figuur en hij was altijd wars geweest van godsdienstige schijnheiligheid. Maar hier was een vreugdevolle christelijke vrouw die over Jezus sprak alsof Hij betekenis aan haar leven gegeven had.

Christus heeft beweerd antwoorden te hebben over alle diepgaande vragen over ons bestaan. Op een goed moment vragen we ons allemaal af waar het leven nu om gaat. Heb jij nooit naar de sterren gekeken in zo’n pikdonkere nacht en je afgevraagd wie ze gemaakt heeft? Of een zonsondergang gezien en je de ‘grote vragen’ afgevraagd:

Wie ben ik?
Waarom ben ik hier?
Waar ga ik heen na mijn dood?
Alhoewel andere denkers en religieuze leiders hun antwoorden daarop hebben geformuleerd heeft alleen Jezus Christus die antwoorden ‘onderbouwd’, door op te staan uit de doden. Sceptici als McDowell, die eerst Jezus’ opstandingals onzin van de hand wezen, zijn er achter gekomen dat er overtuigend bewijsmateriaal is dat het ook echt gebeurd is.

Jezus biedt een leven met een echt doel. Hij zegt dat het in het leven om meer gaat dan geld verdienen, plezier maken, succes hebben en dan tot slot in een graf eindigen. Maar velen proberen dat doel toch te vinden in beroemdheid en succes, ook de grote sterren…


http://y-jesus.org/dutch/wwrj/7-doet-jezus-er-vandaag-de-dag-toe/2/
 

DeletedUser

Guest
Hmm, interessant topic. Sommige reacties zetten me serieus aan het denken.

Zelf geloof ik niet in een God of een hogere macht. Voor mij is er simpelweg niets.
Voor mij is de evolutie het meest logische, als je denkt aan de ontwikkeling van de mens, en de wereld in het geheel. Er zijn natuurlijk dingen die we zelf niet kunnen verklaren, maar om dan naar de bijbel te wijzen en te zeggen "kijk, dat staat daar ook allemaal in!" zoals al die mensen op straat dat doen met hun flyers over bidden... Nee. Daar kan ik niet zo goed tegen.
Ik heb respect voor mensen die wel geloven. Ik zou nooit hun geloof van hun willen afnemen, ik zou nooit tegen ze vloeken/schelden of ze kleineren, want dat vind ik complete bullshit. Zolang zij respecteren dat ik atheïst ben, dan respecteer ik hun religie, en zo wil ik het houden.
Ik vind het kortzichtig om je eigen geloof bij iemand op te dringen. Ik ga ook niet de straat op om iemand atheïst te maken ofzoiets. :p
 

DeletedUser3195

Guest
Wist je dat de laatste paus die zelf zijn 'ontslag' had ingediend in 1415 was! Wel 600 jaar geleden! Dat wij dit nog mogen meemaken :D
 

DeletedUser

Guest
Wist je dat de laatste paus die zelf zijn 'ontslag' had ingediend in 1415 was! Wel 600 jaar geleden! Dat wij dit nog mogen meemaken :D

Inderdaad. Benedictus zal zich niet meer laten zien zeggen ze in de media... Ben eens benieuwd wie de nieuwe paus gaat zijn :)
 

DeletedUser4420

Guest
Wow, heftig topic, hoor, al vind ik de laatste reacties over het aftreden van de paus niet zo spannend. :)

Ik kan wat gemist hebben, maar ik krijg de indruk dat maar heel weinig mensen die op dit topic hebben gereageerd, daadwerkelijk de bijbel hebben gelezen. Zou je dat gedaan hebben, dan zou je weten dat heel veel dingen die de bijbel zegt, door de wetenschap inmiddels onderzocht en bewezen zijn. Wetenschap en geloof zijn in veel gevallen een goede aanvulling op elkaar, hoewel er natuurlijk ook wetenschappers zijn die zo stellig willen geloven dat God niet nodig is voor ons (voort-)bestaan, dat ze elk klein onwaarschijnlijk dingetje aanhalen om maar te bewijzen dat geloof in de wetenschap de beste religie is. ;)

Of je nu wel of niet zelf gelooft: veel mensen hebben enorm veel steun aan hun religie. Het houdt ze op de been, helpt ze door moeilijke tijden en maakt gelukkig van veel mensen betere mensen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dan gaat het in verreweg de meeste gevallen om extremistische partijen, waarbij de gelovigen zich op het glibberige pad van de politiek begeven (Iets waarvan de bijbel aangeeft dat je dit NIET moet doen!), of voorbij gaan aan het gebod dat je niet zult doden (God is de enige die kan/mag beslissen over menselijk leven).

Eerder las ik van iemand dat de christelijke religie is gemaakt voor de armen die geen geld hadden om offers te brengen aan de goden... ik weet niet waar die persoon deze (on)wijsheid vandaan haalt, maar dat slaat in ieder geval nergens op. Sla de bijbel er maar eens op na en kijk naar de voorbeelden van mensen die van hun kleine beetje heel veel deden om anderen te helpen en die offers brachten die niets met geld of rijkdom te maken hebben, maar puur met geloof in God. Geld of andere materiële zaken offeren aan een god of godsdienst, is in de meeste gevallen alleen maar het spekken van de zakken van de leiders van die godsdienst. God zelf interesseert het echt niets of je wel of niet geld geeft aan wie of wat dan ook waar je in gelooft. Hij wil dat je doet wat hij vraagt, dat is het offer dat hij van je verwacht. Dat je je eigen verlangens en wensen opzij zet om hem te dienen.

Persoonlijk geloof ik niet alleen dat God bestaat, maar ook dat hij de aarde met alles erop en eraan heeft geschapen. Dat hij zijn enige zoon heeft gegeven om ons te redden van onze onvolmaaktheid, dat er een moment komt dat we te ver gaan in onze vervuiling, valse religies, oorlogen en politieke gekonkel en dat hij dan ingrijpt, zoals beschreven staat in de bijbel, in Openbaring. De mensen die Gods goedkeuring krijgen, leven daarna in een paradijs op deze aarde (die in de loop van de tijd volledig zal herstellen van al ons misbruik) en alle overleden mensen die een goed leven hebben geleid, zullen naar dit paradijs op aarde terugkeren.

Ik geloof beslist niet in een hemel en een hel. Ik geloof ook niet dat ongelukken en ziekten "de wil van God" zijn. Wat een onzin, er staat toch in de bijbel dat de dood de straf voor de zonde is? Waarom zou hij ons dan als extraatje nog andere problemen toewensen? Nee hoor, die dingen gebeuren nu eenmaal omdat we onvolmaakt zijn. Wel geloof ik dat je bij problemen van welke aard dan ook, heel veel steun uit je geloof of uit je medegelovigen kunt halen. En de hoop op een terugkeer uit de dood op een paradijselijke aarde, waarin je al je familie en vrienden weer terug kunt zien, waarin alles groeit en bloeit en er geen natuurrampen meer zijn, waar je kunt genieten van een prachtige natuur, van wilde dieren in hun eigen omgeving en waar we letterlijk eeuwig leven... dat is toch de mooiste hoop die je kunt hebben?

Voor diegenen die nu gaan zeggen dat de aarde dan overbevolkt raakt: daar vinden we wel wat op. Onze hersenen hebben ten slotte een gigantische overcapaciteit die we in ons huidige leven helemaal nooit gebruiken... Dan hebben we eindelijk de tijd om ons hoofd te vullen met alle denkbare en (nu nog) ondenkbare kennis. Kunnen we met recht "oud en wijs" worden en toch jong blijven! :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser5398

Guest
ik heb niks ernstigs met mezelf maar in korte tijd zijn mijn opa en oma overleden en mijn andere opa zwaar depresief mijn andere oma was al heel lang dood
en dan moet je zelf voor een simpele kaakoperatie naar het ziekenhuis word je opeens wakker in de intensive care, ik had een of ander deeltje niet in mijn hersens waardoor de verdoving van 1 uur mij 6 uur in zijn greep had maar op dat moment dat je wakker word en een bordje intensive care staat denk je van oke dus dit is voor dat bidden in de kerk.
ik ben nog steeds rooms-katholiek maar ik bid al lang niet meer mee voor de paus en ook niet voor de bisschoppen alleen voor de dode en de zieken
ook geloof ik niet meer in een redding van de heer
ik zie geloof als antwoord op wat we niet weten, wetenschap is gebasseerd op andere wetenschap en dat is gebasseerd op een idee van een persoon dus alles blijft een verzinsel van een persoon,
ik heb ook nog wat vragen beantwoord

Wie ben ik?
ik ben een lichaam met hersens en een hart als ik geen hart heb ben ik dood

Waarom ben ik hier?
nergens voor, er zijn ontelbare melkwegen, universems, planeten noem het maar op en ik ben niks beter of slechter als de rest

Waar ga ik heen na mijn dood?
nergens als ik dood ben ben ik dood je bent dan op de zelfde plek als toen je geboren was : nergens
 

DeletedUser

Guest
(georganiseerde) Religie is volgens mij als drijfzand voor goed/ethisch handelen.
Dit omdat goed/ethisch handelen door de religie (min of meer) voorgeschreven wordt. Wanner goed/ethisch handelen voorgeschreven wordt ondermijnt dit dat er per situatie kritisch gekeken wordt naar de situatie en de mogelijke gevolgen van het handelen. Bovendien opent het een pad voor het klakkeloos accepteren van onethisch handelen zoals beschreven in de geschriften (bijvoorbeeld: leviticus 20:30 + homowet Oeganda)

Tevens probeert religie metafysische vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld "wat houd het in om mens te zijn", dit is een No brainer voor de wetenschap/biologie maar in de religie wordt deze vraag op een andere manier beantwoord. Dit leid er dus toe dat een mens (in de biologische/fysische zin) wel eens geen mens kan zijn (in de metafysische/religieuze zin). Het ontmenselijken van de medemens verlaagt de drempel om andere mensen en masse te onderdrukken of zelfs te vermoorden om hun vermeende onmenselijkheid.

Alleen jammer dat de basis voor apartheid is ontstaan door slechte wetenschappelijke inzichten uit de laat 19e eeuw. wetenschap is ook niet zonder schaduwzijde.
 

DeletedUser4100

Guest
Ha ha ja Bontekito is weer stil. Zal even wat leven in brouwerij gooien.

Ik vind zelf het ook best saai als niet-gelovige. Maar daardoor heb ik wel wat eigenaardige theorieën. Zoals: als een zonnestelsel veel lijkt op een atoom, zitten wij dan niet op een enorme elektron(een deeltje dat om de kern van een atoom zweeft)? Onze Melkweg lijkt er ook best veel op: een kern in het midden, er om heen zonnestelsels als een elektronenwolk (elektronen zitten in een soort 'wolk' om een atoom). Als ik naar de goede oude atoom kijk zie ik niet veel verschil: tussen elektronen ruimte, helemaal niks net als bij ons zonnestelsel, de kern als een zon, wij hebben ook een kern: de zon. Elektronen vliegen om de kern, wij ook met onze planeten, lekker gezellig.:p Ik dacht eerst dat atomen het kleinst mogelijk zijn, blijkt dat ze bestaan uit elektronen die om de kern zweven, protonen die positief geladen zijn in de kern, en neutronen die ongeladen zijn. Blijkt dat die uit nóg kleinere deeltjes bestaan. Dacht eerst atomen zijn onkwetsbaar. Blijkt atomen gaan kapot als een zon sterft. Gaat ons universum ook dood als de super dimensie waar ons universum atoom deel van maakt ook kapot dan, als daar een ster dood gaat?

Verder vind ik nog iets vreemds: tijd. Het is onvoorspelbaar en lijkt met ons te 'spelen'. De ene dag lijkt alles heel goed te gaan, andere dagen lijkt de tijd voor bij te kruipen of de ene tegenslag op de andere. Andere dagen onverwachte triomf als iets krijgen waar je nooit rekening mee hield. Dan is er nog een theorie die beweerd dat we deel maken uit een soort krachtveld. Het kwantumveld. Het 'energie veld' zoude beïnvloed worden door ons. Als je bijvoorbeeld heel veel denkt aan één iemand doe je een 'bestelling' bij het kwantumveld. De 'bestelling' is dan een situatie dat je in contact komt met die persoon. Had ik zelfs vandaag nog. Is beetje persoonlijk maar ik wouw even weer contact. Niet via internet maar RL dacht gisteren tijdje aan die persoon. Vandaag al 'bestelling' afgeleverd, en heb met die persoon veel gepraat. Daardoor is er veel opgehelderd voor mij zonder dat er ooit iemand van wist. Ra ra hoe kan dat? Toeval? Toeval bestaat niet, raar maar waar denk ik...:confused: Wat vinden jullie van dat soort onverklaarbare zaken?:confused:
 

DeletedUser3195

Guest
Ja ja, geen reacties meer, zowel niet op dit topic als op Serieuze Praat :p
 

DeletedUser5968

Guest
Hallo, ik heb grotendeels van de topic doorgenomen en zie heel veel begrijpelijke uitspraken over nogal kwetsende gebeurtenissen die je niemand toewenst. Maar tegelijkertijd merk ik in de argumentatie van bijv. god had het ook kunnen voorkomen, een onwetendheid op grond van wat er werkelijk staat geschreven.

Alvorens ik mijn pleidooi ga houden, laat ik eerst maar even wat van mijzelf vertellen.
Ben Gaelwyn 27 jaar, en gefascineerd in het leven (dode materie en levende materie) van ons hele universum, ik heb 8 jaar theologie gestudeerd bij tal van private organisaties om zo de concept religie op wereldschaal goed te kunnen begrijpen. Dit is inclusief mythologie en filosofie.
Daarnaast heb ook mijn loep stevig op de sector wetenschap gelegd en even ingezoomd op de pragmatische stellingen die ze aanhangen.
Alle 3 sectoren (wetenschap, religie, filosofie) trachten een antwoord te geven op alles dat wij beschouwen en proberen te begrijpen. Echter ieder op hun eigen unieke manier.
De wetenschap hanteert hun referentie op voor gedefinieerde gegevens om een startpunt te maken, zoals licht ziet er zo uit en bereken je met X waarde.
Hoewel die "theorie" bedacht is als handvat is het geen gegeven dat die gegeven waterdicht is. Daarom is er ook een sector genaamd "pseudo-wetenschap" die sector combineert het resterende wetenschap veld (dimensies, astrale energie etc). De religie in al zijn facetten en versies klein en groot proberen allemaal een vorm van veiligheid, hoop, dominantie en antwoord te geven op praktisch alles wat wij denken te begrijpen en wat niet. En filosofie hangt hier tussenin, en tracht alles te doorgronden op een andere kijk dan de voorgaande.
Ikzelf ben aanhanger van alle 4 groepen (incl pseudo-wetenschap), en ben overtuigd voor groot deel dat Creationisme een deel van het antwoord bij het juist eind heeft.

Laten we dan maar eens naar de roots van ons bestaan kijken. Alle materie is voor zover bekend op unieke en complexe wijze gebouwd (sub atomen die een atoom vormen, net zoals dna een cel kan maken). Alles zover bekend in het universum suggereert dat het is gebouwd op basis van een blauwdruk, omdat louter kans en evolutie in succesvolle fases extreem laag kans heeft al dan niet onmogelijk. Mits die mogelijkheid de ontketening is geweest, kan je je afvragen waar alle tussenvormen gebleven zijn van zowel dode als niet dode materie?
Het concept god is net zo troebel als water vol rimpels. Het geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid. Onze planeet bezit extreem veel variaties van levensvormen ieder met unieke eigenschappen waarvan velen voor de mens niet eens volledig begrepen zijn. Alle complexe natuur elementen zijn nog maar voor ene fractie begrepen, en toch zijn wij als soort, op 1 vlak het meest ontwikkeld namelijk het vermogen om een hogere bewustzijn te hanteren dan soortgelijke bekende organismen. Alle overige bekende organismen leven op basis van voorgeprogrammeerde instinct (dna informatie) en die template heeft de mens ook, maar ook een ontwikkelde versie erboven op dat wij vertalen als "vrije wil", deze unieke eigenschap stelt ons in staat te kiezen voor iets zonder dat het nodig is of ook maar enige functie heeft. In de natuur heeft alles een doel en functie, heeft het geen functie meer (dan is het rudimentair) wordt dit afgestote of het sterft uit. Bij de mens is dit unieke gegeven niet het geval. De universum zover bekend is mega groot, zo groot dat de mens de komende millennia niet in staat zal zijn zover te komen, en toch heeft alles in het universum buiten onze sterrenstelsel een functie dat ons weer indirect helpt. Zou het dus niet louter arrogantie zijn te zeggen dat wij de enige intelligente levensvormen zijn in het universum? En dat er geen leven buiten onze planeet is? Dat er niks gevonden is, zegt niks over het niet bestaan ervan, simpelweg dat wij als soort niet in staat geweest zijn het te ontdekken, dit kan een zwakte zijn van ons of gebrek aan technologie, of simpelweg niet de juiste sterkte van onze zintuigen. Want de mens kan maar een fractie van alle facetten van het realiteit universum waarnemen (licht, geluid, tast etc.) terwijl tal van andere organismen veel meer kunnen waarnemen dan wij.
Er is zoveel onverklaarbaars bekend in de menselijke geschiedenis die op zichzelf staand nog vrij jong is, kijk je het fossielen register na zie je dat de soort mens 1 van de jongste organismen zijn die in ontwikkeling zijn. Ik zal niet zeggen dat de mens van apen afstamt, maar de mens deelt voor een groot deel wel de dna blauwdruk van 4 soorten apen. Maar wel gedeeltelijk en niet volledig. Aangezien onze Dna profiel complexer en uitgebreider is dan welk ander bekende organisme vandaag de daag, rijst dus de vraag van "waarom?" op.
Natuur heeft altijd een doel nodig voor bestaansrecht, dus ons bestaan heeft dus ook een doel (hoewel grotendeels onbekend).
Daarnaast alles wat mensen doen staat in het teken van tegenstellingen, dilemma van goed - kwaad, links - rechts, koud - warm. Wanneer is iets goed en iets slecht? Zoals ontstaan van universum, waarom moet het een begin punt hebben? net zoals een cirkel geen beginpunt heeft, waarom ons bestaan zijnde dan wel? De mens is een uniek wezen omdat het verschillende lagen van bewustzijn hanteert in zijn dagelijkse oriëntatie. De meest bekende zijn de cognitie en gevoel bewustzijn lagen, maar geheugen, zintuigen, algehele waarneming in het onderbewuste, en uitstraling van feromonen etc. bepaalt allemaal onze waarneming in alle facetten. Als een oog eerst bij kans ontwikkelt moest worden door een spontane 1 cellige die vriendjes wordt met een andere 1 cellige en dan een meercellige wordt met 1 micro functie, en dan later die andere paar miljard functies over tijd krijgt om 1 goed functionerend orgaan (oog) krijgt? laten we dan maar niet spreken van de neurologisch centrum, de spier centrum, skelet, lymfe systeem etcetera. die vereist zijn om die oog ook nog eens te laten werken.
Dat er sturende factoren zijn in ons bestaan is overduidelijk bekend bij iedereen, immers wie geeft ons leven? wie geeft die boom of dier leven? De mens kan alle fysieke aspecten perfect nabootsen, maar niet de essentie van leven schenken. Dat is 1 van de mysteries die wij vandaag de dag niet begrijpen. Wij als soort zijn erg afhankelijk van elkaar voor bijna alles, die boom in het bos hoeft amper wat te doen en groeit net zo goed, hoewel simpelere levensvorm is die levensvorm wel een succesvolle. Waarom wij niet dan als complexere levensvormen?
Hoewel de geschiedenis ons veel facetten van ons soort zijnde in kwaad daglicht laat zien, heeft de mens ook zijn charmante kanten, wij zijn in staat integer en intens lief te hebben op een manier dat geen enkel dier kan nabootsen. Als het leven dus een spontaniteit was zonder enige vorm van sturing en gebaseerd op kans, dan is dit een concept dat vandaag de dag NIET meer bestaat.

De kwestie god die liefde vertegenwoordigd en niks doet (voornamelijk christendom/jodendom/katholiek stromingen) moet ik er even op aanmerken dat de bijbel duidelijk meld dat de aarde in de macht is van de goddelozen en de duivel (satan) de baas is over de aarde en dus kwaad laat regeren. Jezus is gekomen om de mens te bevrijden van zonde en dus toegang te verlenen in een nieuwe (nog onbekende) wereld. Hij is niet gekomen de planeet te reinigen van kwaad en ook niet om de duivel te verwijderen en dus vrede laten komen.
Dit verklaart waarom de aarde nog steeds in ellende is en de afwezigheid van god zo extreem sterk voelbaar is voor bijna iedereen. begrijpen is een gevoelige kwestie, ik heb dan makkelijk praten, maar hen die kwaad elke dag meemaken is begrijpen als een mes in het hart krijgen, een erg onverdraaglijke kwestie. Maar desondanks is de verklaring voor die zienswijze van verwachting -hoop- wel uitgelegd in de bron waar het op gebaseerd is namelijk de bijbel. Alle andere hoofd religies hebben soortgelijke concepten, iedere versie vertegenwoordigd een niet aardse paradijs waar je komt na je dood, afhankelijk van je inzet in je aardse leven krijg je daar dus een onbelangrijke of belangrijke positie. Het hele religie systeem van vroeger uit werd dus misbruikt als macht om de zwakkeren die verlangden naar verlossing uit te buiten. Daarom heeft religie nog steeds zo'n nare smaak. En nog steeds in alle religies heb je kleine groepen die de context misbruiken, ook in de islam wordt liefde en verdraagzaamheid verteld, maar weinig op uit gedaan. De leiders en aanhangers die de functie op zich nemen hun leden het woord te vertegenwoordigen zijn in meeste gevallen verantwoordelijk in meeste religies voor de hoeveelheid kennis over het woord dat de aanhangers krijgen.

Ieder mens is geboren met het vermogen zelf te kiezen en een eigen keuze te maken op basis van idealen die jij hanteert. Ongeacht je situatie beschikt eenieder over dat vermogen.
Ik heb daarom gekozen niet bij een wereldse groepering te komen maar mijn eigen pad te volgen en te kijken wat ik uit alle facetten van de groepen kan halen ter zelf verrijking om een groter begrip en verdraagzaamheid te krijgen. Hoewel de bijbel ook een nare bijsmaak heeft, staan er wel degelijk goede adviezen in met betrekking tot persoonsontwikkeling.
Wees kritisch, open, en vooral kijk voorbij het oppervlakkige, neem niks direct aan voor waarheid als je het niet kan onderbouwen voor jezelf waarom jij dat waarheid vindt.
Iets accepteren voor waarheid omdat een ander dat zegt of omdat het populair is, is een erg zwakke argument waarin jezelf zal tegenkomen als je in een kwestie komt van en een loyaliteit test.

Ik hoop hiermee een stukje stof te hebben gegeven om over na te denken.

Met vriendelijke groet,

Gaelwyn
 

DeletedUser

Guest
Ik ben Raimon 30 jr. En zit sinds kort op dit spel. Bij het bekijken van dit forum kwam ik deze topic tegen over het geloof. Ik ben zelf christelijk opgevoed en naar een christelijke school geweest. Op sommige momenten zoals kerst kan ik genieten van de kerkelijke muziek, maar uiteindelijk met de kerk zelf heb ik niets meer, naar alles wat er op mijn pad is geweest en ik mij hiervan totaal heb afgekeerd en wat er in de bijbel staat. Aangezien de waarheid van dit boek ver van de werkelijkheid afligt wat door archeologisch onderzoek is bewezen. Door alles wat ik heb mee moeten maken. Heb ik zoiets van als god er was geweest, had hij mij al die ellende kunnen besparen, als hij mensen zo lief heeft als er in de bijbel staat.
 
Bovenaan